Dali Mentor 6: susing i softdome-diskant

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Mentor 6: susing i softdome-diskant

Kan noen hjelpe meg med råd om hva dette kan være?

Jeg har nettopp oppdaget en svak susing/white noise fra begge softdome-diskantene på mine Mentor 6-høyttalere. Susingen er kun hørbar når jeg har øret like inntil. Susingen forekommer selv om kun forsterkeren (Hegel H200) er tilkoblet. Jeg har sjekket kabler o.l. etter beste evne (Van den Hul, bi-wiring) og prøvd både spade- og bananplugger. Er det en indikasjon på at noe er ødelagt, eller kan det være f.eks. generell strømstøy? Jeg har brukt en IsoTek Isoplug, uten at det utgjør noen forskjell. Har også forsøkt å koble forsterker til ulike strømutak i leiligheten, samt skrudd av andre elektriske aparater.

Anlegget har jeg hatt i et par-tre år, og jeg kan ikke kategorisk si at susingen ikke har vært der før, men det er merkelig om jeg ikke skulle ha oppdaget det tidligere. Jeg har aldri spilt overdrevent høyt eller fysisk kommet borti elementene.

For å gjøre mysteriet større: Jeg merket meg dette i forbindelse med installering av sub (tilkoblet via høyttalerutgangene). Siden da har jeg også merket mye bakgrunnsstøy/susing fra streamet musikk fra PC (FLAC), som jeg ikke har merket før. Støyen er der på mange, men ikke alle filer, og jeg merker også noe bakgrunnsstøy rett fra headset på ulike PC'er, men det virker svært tydelig på Mentor'ene. Støyen er der uansett om sub'en er tilkoblet eller ikke.

Mens jeg holdt på å sette opp sub'en (REL R-528SE), skrudde jeg den på mens jeg streamet musikk. Musikken forsvant da nesten fullstendig fra Mentor'ene. Men etter dette har de spilt tilsynelatende ok, bortsett fra det ovennevnte. Er dette likevel et dårlig tegn?

Jeg har ikke mye hifi-kompetanse eller måleutstyr, og jeg håper jo i det lengste det kan være andre forklaringer enn at anlegget er skadet. Setter veldig pris på alle tips.

Forresten er det også en veldig lav brumming fra min Hegel H200 (nesten ikke mulig å høre, men litt tydeligere de første sekundene når jeg skur den på), hvis det har noe å si.

På forhånd takk.

-LL

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som 50 hz-støy. Altså støy fra strømnettet. Jeg har det samme hjemme hos meg. Tror dessverre ikke det er så mye å gjøre med det.. Man kan visst få denne type støy av jordfeil hos naboen (?). Jeg bor i gammelt hus, og har blitt rådet til å ikke legge for mye penger i å rette opp dette før jeg kommer meg i jordet hus. Jeg byttet til en Nordost strømkabel på effektforsterkeren, men det halp ingenting.

Brummen fra Hegel`en er sikkert ganske lik den du har i høyttalerne? Omtrent samme frekvens?

At du har støy i headsett og på noen filer, men ikke alle, er som du sier ganske mystisk.
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, ArildE. Skal forhøre meg nærmere med Hifi-klubben og Soundgarden, men da er jeg litt klokere.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArildE. Vis post
    Høres ut som 50 hz-støy. Altså støy fra strømnettet. Jeg har det samme hjemme hos meg. Tror dessverre ikke det er så mye å gjøre med det.. Man kan visst få denne type støy av jordfeil hos naboen (?). Jeg bor i gammelt hus, og har blitt rådet til å ikke legge for mye penger i å rette opp dette før jeg kommer meg i jordet hus. Jeg byttet til en Nordost strømkabel på effektforsterkeren, men det halp ingenting.

Brummen fra Hegel`en er sikkert ganske lik den du har i høyttalerne? Omtrent samme frekvens?

At du har støy i headsett og på noen filer, men ikke alle, er som du sier ganske mystisk.
    Nei sier du det
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe jeg hadde altså ingen forventning om at strømkabelen skulle fjerne støyen. Når jeg kjøpte kabelen var Soundgarden helt klare på at dette ikke ville hjelpe.

Jeg trengte en strømkabel og synes Nordost kablene ser bra ut. Gode og solide. Kjekt å ha =)
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Lignende tråder

1. Dali Mentor LCR eller Mentor 1?
    By Jimbeam in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 09-02-2012, 21:55
  2. Svar: 29
    Siste melding: 02-18-2010, 14:28
  3. svak susing fra diskant. Årsak?
    By murildo in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 11-26-2009, 20:00
  4. Svar: 2
    Siste melding: 03-08-2008, 00:01
  5. Susing og skarp diskant ( Dali Concept og Pioneer )
    By digidc in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 6
    Siste melding: 08-10-2007, 14:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •