Guide til Klipsch Reference høyttalere, til hjemmekinobruk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg prøver her å få puslet sammen all den informasjonen jeg har komt over angående hvilke høyttaler en bør bruke som Front High/Wide, Presence Front/Back og Surround Side/Back. Håper at dette kan være til hjelp for andre ved valg av høyttalere.

Reference Høyttalere i 7.1(2), 9.1(2), eller 11.1(2)kanaler.

- Tabell over høyttalerstørrelse og anbefalt romstørrelse.
    - Hvilke høyttalere bør brukes som Front High/Wide(Audyssey, f.eks. Onkyo)
    Hvilke høyttalere bør brukes som Presence Front/Back (DSP - Yamaha)
    Hvilke høyttalere bør brukes som Surround Side/Back

---

Høyttalerstørrelse og anbefalt romstørrelse:

Jeg fant denne "tabellen" på et eller annet forum for en tid tilbake, legger den ved her da det sikkert er mange som lurer på akkurat dette.

Dette er mer minimumskrav.., så en bør ha høyttalerne i større rom enn det som er oppgitt under.

RF-83, 40m2
    RF-63, 30m2
    RF-82, 25m2
    RF-62, 20m2
    RF-52, 15m2
    RF-42, 10m2

---

Reference høyttalere i 7.1(2), 9.1(2) og 11.1(2) kanaler på Audyssey systemet, som f.eks. Onkyo bruker.

Front (vinkles mot lytteposisjonen): Klipsch RF eller RB høyttalere.

Center: Klipsch RC høyttaler. Liggende RB høyttaler er ikke anbefalt å bruke pga. hornets utforming og måten den sprer lyden på (ifølge Klipsch.com).

Front High (vinkles mot lytteposisjonen): Det anbefales at det brukes Klipsch RB høyttalere med litt størrelse på, da Audyssey systemet leverer mer lydinformasjon til Front High/Wide, enn f.eks. DSP (Yamaha) systemet leverer til Presence (Front). Så på DSP systemet kan en slippe unna med mindre høyttalere som Presence, f.eks. satellitthøyttalere.

Front Wide (vinkles mot lytteposisjonen): Det anbefales også her å bruke Klipsch RB høyttalere med litt størrelse på, både Front High/Wide bør være store nok til å følge med frontene.

Surround Side: Her anbefales det å bruke Klipsch RS høyttalere (Bi-pole).

Surround Back (vinkles mot lytteposisjonen): Og her anbefales det å bruke Klipsch RS høyttalere hvis avstanden fra høyttalerne og sweetspoten/lytteposisjonen er mindre en 4 fot (132cm), (Klipsch RS høyttalere vil da fungere best). Men hvis avstanden er over 4 fot (132cm) så vil Klipsch RB høyttalere fungere best.

---

Det anbefales at elementene i alle høyttalerne er av lik størrelse, for å få et så sømløst lydbilde som mulig.

F.eks. Front:RF-62, Center: RC-62, Front High: RB-61, Front Wide: RB-61, Surround Side: RS-62, Surround Back: RB-61 eller RS-62.

-01-audyssey-speaker-plasement-11-1-dsx111-gif

-02-audyssey_dsx-11-2-speaker-layout-png

-03-11_x-speaker-layout-via-denon-manual-jpg

---

Reference høyttalere i 7.1(2), 9.1(2) og 11.1(2) kanaler på DSP systemet Yamaha bruker.

Front: Klipsch RF eller RB høyttalere.

Center: Klipsch RC høyttaler. Liggende RB høyttaler er ikke anbefalt å bruke pga. hornets utforming og måten den sprer lyden på. (ifølge Klipsch.com)

Surround Side: Klipsch RS høyttalere (Bi-pole).

Surround Back: Klipsch RB/RS høyttalere. Hvis avstanden fra høyttalerne og sweetspoten/lytteposisjonen er mindre en 4 fot (132cm), vil Klipsch RS høyttalere fungere best. Men hvis avstanden er over 4 fot (132cm) så vil Klipsch RB høyttalere fungere best.

Presence Front: Klipsch RB høyttalere, eller satelitthøyttalere.

Presence Back: Klipsch RB/RS høyttalere, eller satelitthøyttalere. Jeg har dessverre ikke funnet ut hva som er best å bruke, RB (Di-pole), eller RS (Bi-pole) høyttalere. Kanskje noen som leser dette kan hjelpe med å oppklare det…?

---

Det anbefales at elementene i alle høyttalerne er av lik størrelse, for å få så sømløst lydbilde som mulig. Men siden DSP (Yamaha) systemet ikke leverer så mye ”lyd”til Presence høyttalerne, kan en slippe unna med mindre høyttalere der.

F.eks. Front:RF-62, Center: RC-62, Presence Front: RB-41/51/61 eller satelitt høyttalere, PresenceBack: RS-41/42/52/62, RB-41/51/61 eller satelitt høyttalere, Surround Side: RS-62, Surround Back: RB-61 eller RS-62.

-04-dts-yamaha-speaker-layout-11-1-2-jpg

-05-z11roomdiag-dsp-11-1-speaker-layout-2-jpg

---

Og så har DTS sine anbefalte høyttaleroppsett.

-06-dts-neox-pink-speaker-setup-11-1-jpg

-07-dts-speaker-layout-neox_11_1-jpg
    Sist endret av Klipsch80; 04-09-2014 kl 01:53
    TV - Panasonic TX-P60ZT60E. Hjemmekino (ca. 17,5 m2) - Front: Klipsch RF-62II, Center: Klipsch RC-62II, Surrround Side: Klipsch RS-62II, Surround Back: Klipsch RB-61II, Presence Front: Klipsch RB-61II, Presence Back: Klipsch RS-52II.
    PC-anlegg - Klipsch ProMedia 2.1

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide

Eg vil påstå at for eksempel RF-7/RF-63 eller RF-83 låter betre enn for eksempel RF-42, sjølv om rommet ikkje er voldsomt stort.

Og når det gjeld elementstorleik vert dette så godt som umogleg dersom ein skal ha RF modell større enn 62, då RC og RS ikkje har med 8" eller 10". Så RS-62 til RF-62 er vel for mange litt overkill.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel også legge til at om du har plass og penger nok, så er samme høyttaler som fronter den ideelle senterhøyttaler. Litt vanskelig med mindre frontene dine er stativhøyttalere, eller du har lydtransparent lerret dog. Ellers er jeg stort sett enig med Komlo i begge tingene han tar opp. RF-63 og 83 har annen og bedre diskant enn RF-x2, så disse vil låte bedre også i mindre rom - er vel stort sett bassen som må lide. Det med elementstørrelser mener også jeg er tull - det som er viktig er å ha høyttalere fra samme serie (her klipsch RF) og egentlig helst samme diskant (som i toppmodellene til gamle RF-serien som jeg har - RF-7, RC-7, RS-7, RB-75)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    #Flott guide#

Takk for det.

---

Den tabellen er mer en oversikt over minimums romstørrelse høyttalerne trenger, for å spille best mulig. (for å få utnyttet høyttalerne)

---

#Eg vil påstå at for eksempel RF-7/RF-63eller RF-83 låter betre enn for eksempel RF-42, sjølv om rommet ikkje er voldsomt stort. #

Det er vel mer en smakssak, om hva som låter bedre, mener jeg.

Et par RF-7, RF-83 eller RF-63 kan sikkert spille bra på mindre/små rom, men spiller mye bedre i store rom. Og RF-42 vil igjen spille mye bedre i et lite rom, enn i et rom på f.eks. 50-60m2 +

---

Men hvis en skal ha større hjemmekino med større høyttalere en RF-62 i front, ville jeg gått for RF-63 og RC-64 i frontrekken. Jeg har lest reviews der skikkelige lydsnobber har testet dette, og de klarte ikke å høre overgangen fra front til center, og center til front. Altså et helt sømløst lydbilde i frontrekken. Og de brukte RS-62 som surround, og mente den matchet frontrekken veldig godt, selv om den ikke har de samme oppgraderte elementene.

Så, i et større hjemmekino oppsett, ville jeg gått for RF-63(front), RC-64 (center), RS-62 (surround side) og RB-61 (surround back) + Presence Front/Back, eller Front High/Wide

---

Og RF-82, RF-83 og RF-7 ser jeg litt på som utskudd på familie treet til Reference serien, i hjemmekino sammenheng, da det ikke er laget center og surround i samme elementstørrelse til disse. Men surround høyttalere (RS) med 8” og 10” ville blitt veldig store og tunge, så Klipsch stoppet nok mens leken fortsatt var god.
    Men det er jo ikke en natt og dag forskjell mellom f.eks. RS-62 og RS-52, en får litt større og fyldigere lyd, enn med modellen under.
    -
    RS-41/42 erlaget for å matche RF/RC-42 og RB-41.
    RS-52 for åmatche RF/RC-52 og RB-51.
    Og RS-62 for å matche RF/RC-62 og RB-61.

For de høyttalerne det ikke er laget matchende center og surround høyttalere til, vil modellene nærmest de, fungere veldig bra, selv om de ikke har samme elementstørrelse…
    -
    Men til RF-82/83, for å få så sømløst lydbilde som mulig, ville jeg faktisk vurdert å bruke en RF-82 som center, bygd den om. En her på forumet har faktisk gjort akkurat det.
    Og ville kanskje gjort tilsvarende med RF-7 også.
    Det er jo centeren som er den viktigste høyttaleren i hjemmekinoen, god sub kommer vell som nr.2.

---

Jeg har ikke skrevet at en MÅ bruke høyttalere med like store elementer, bare at det anbefales, for å får et så sømløst lydbilde sommulig. Og det er jo det som gir det beste resultatet…

Jeg ville jo ikke hatt RF-83 med RC-42 og RS-41 som center og surround f.eks., men det er nok sikkert noen som har det og. Men som bruker anlegget hovedsakelig til musikk, kanskje ser en film hvert skuddår eller noe…

Men, men, en gjør jo som en selv vil. Dette er jo bare tips, og ikke en fasit.

---

Så til slutt.
    Hvis det er noen som vet hvilke høyttalere (RB eller RS) som anbefales å bruke som Presence Back for best resultat, så setter jeg stor pris på tilbakemelding om dette. Da det, er det eneste jeg ikke har funnet svar på.
    Sist endret av Klipsch80; 04-09-2014 kl 17:29
    TV - Panasonic TX-P60ZT60E. Hjemmekino (ca. 17,5 m2) - Front: Klipsch RF-62II, Center: Klipsch RC-62II, Surrround Side: Klipsch RS-62II, Surround Back: Klipsch RB-61II, Presence Front: Klipsch RB-61II, Presence Back: Klipsch RS-52II.
    PC-anlegg - Klipsch ProMedia 2.1

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, i et større hjemmekino oppsett, ville jeg gått for RF-63(front), RC-64 (center), RS-62 (surround side) og RB-61 (surround back) + Presence Front/Back, eller Front High/Wide

Dette har jeg planer om å skaffe meg. Holder det da med en yamaha 3030 eller må jeg ha effektforsterker i tillegg?

På forhånd takk for svar

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kentos Vis post

Dette har jeg planer om å skaffe meg. Holder det da med en yamaha 3030 eller må jeg ha effektforsterker i tillegg?

På forhånd takk for svar
    En Yamaha 3030 klarer fint å drive dette, men selv om Klipsh er lettdrevne trenger de en god del strøm og effekt til front og senter vil være å foretrekke. Parasound er en god match til Klipsh.

Og til dette med romstørrelse så ser jeg på det som tull da man fint kan benytte RF83 på rom som er mindre enn 40m2 med glimrende resultat, har selv hatt de i et rom på 25m2 med RC64 og RS62 og det fungerte utmerket. Har hatt Swans F1.1 i rom på 28m2 og de har 4 stk 11" + mellomtone/diskant og de fungerte mye bedre i det rommet enn F2.2 med 2 stk 8" + mellomtone/diskant så det med romstørrelse skal man ikke alltid se seg blind på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar. Har jo planer om 2 stk sub i tillegg så håper det blir bra nok for meg. Det finner mann jo ihvertfall ut når mann får det opp

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Andreas her at du nok ikke skal se deg blind på romstørrelse. Om du skal ha uforvrengt bass så må du ha mye membran. Jo mer jo bedre. Bruker selv 4 stykk 15 tommere i mitt rom på 25m2, og jeg synes ikke det er nok for å få bassen uten mye forvrengning helt i bunnregisteret. Jo lengre lineær vandring du får på elementene, jo lengre tid vil de bruke på å starte og stoppe. Dessuten begynner forvrengning på elementer å stige ganske heftig når du beveger deg over 10% av xmax. I et godt dempet rom med mye bassfeller så får du heller ikke like mye hjelp av rommet, og det krever enda mer membran igjen.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom senter skal ha same str. på basselementa som frontane for å vera ein match til dei, så har dei kun matchande senter opp til RF/RB-62/61. I så fall må RC-7 brukast for å matcha RB-81. Det stemmer jo ikkje.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et surround sett bør alle høyttalerne være like for å at det skal bli optimalt, altså om man har f.eks rb81, så bør det være rb81 i alle kanaler. Dette er for at det skal være sømløs overgang uten at man kan høre hvilken høyttaler som spiller. Senter er jo den viktigste komponenten i surround, så den bør ihvertfall være lik. Men som oftest holder det for folk flest at det er noenlunde lik klangbalanse.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Lignende tråder

1. Deler/parts til klipsch reference
    By Mrolympia in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 4
    Siste melding: 04-28-2013, 17:16
  2. Klipsch Reference
    By hellacopters in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 0
    Siste melding: 04-26-2008, 19:04
  3. Klipsch Reference og Onkyo pakketilbud
    By DollarSluket in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 2
    Siste melding: 03-04-2008, 22:54
  4. Klipsch: Reference vs Synergy
    By maddie in forum Høyttalere