Ødelagte høyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ødelagte høyttalere.

Hei.

Jeg kjøpte meg en Pioneer SC-2023-k surround forsterker tidligere denne uken. Har denne koblet opp i kun 4.0 opsett for øyeblikket da jeg ikke har center eller sub.
    Koblet dette opp og kjørte romkorreksjon osv. og alt virket bra, men etter en liten stund begynte jeg og høre en ulyd i bakhøyttalerene ved sanger med mye bass. Synes dette var rart da jeg ikke spilte noe høyere enn med min gamle forsterker som er en mye rimligere yamaha forsterker.
    Skrudde da av bakhøyttalerene og brukte kun stereo på frontene, men da kom samme ulyd i dem.
    Koblet nå opp den gamle forsterkeren og det var da samme ulyd.

Har ikke spilt høyere enn -20dB, men vet ikke helt hva dette er i effekt.

Kan forsterkeren ha ødelagt høyttalerene mine? Da dette er en kliss ny forsterker som jeg ville tro skulle være av ganske høy kvalitet finner jeg dette ganske merkelig. Front høytallerene mine er noen gamle B&W 2002 og bak har jeg et par sony høyttalere som allikvel skulle skiftes ut med tiden.

Kjøpte denne på MPX.no. Noen som vet hvordan dette er med garanti osv. med tanke på at høyttalere også er ødelagt.

På forhånd takk for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres merkelig ut at de skal ryke sånn plutselig, men er høyttalerne gamle, så kan det jo ha skjedd en gradvis forverring som kom fram ved romkorreksjonen. Ikke sikkert at din nye surroundreciver er skyld i dette, men selvfølgelig vanskelig å fastslå før man eliminerer bort evt andre syndere. F.eks musikkkilden, og evt kabelen som brukes mellom reciver og den, Høyttalerkabler er godt tilskrudd og uten løse kobberledere mot godts o.l., sjekk at ikke romkorreksjonen har skrudd på nå digitale enhancer greier elns, da dette kan forringe lyden, men iom at du har koblet tilbake til gamelreciveren og problemet er det samme, så er det litt vanskelig å si sikkert.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig rart ut. Det skal være en setting et sted der man velger 8 eller 4 oms høyttalere. Den står vel normalt på 4 - for sikkerhets skyld, men kan være lurt å sjekke. Tror dog ikke dette har mye å si (?)

Du er sikker på at det ikke er kilden som er korrupt - BD spiller, film med mer ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja høyttalerene er ganske gamle, men rart at alle 4 da ryker omtrent samtidig, spesielt mtp. at de ikke har vært brukt noe serlig sammen før nå.
    Musikk kilden er spotify enten via HDMI fra PCen eller via Airplay fra macbook.

Skal se på innstillingene på recieveren når jeg kommer hjem idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha testet begge mine forsterkere litt ser jeg at hvis jeg setter på Extended Stereo så blir lyden borte. Det samme gjelder Dolby og Neo X.
    Men hvis jeg bruker det som på pioneeren kalles advanced surround, der jeg kan velge mellom f.eks Action, Rock/pop, Drama osv. så kommer lyden. Den er mest tydelig på classical(pioneer)/concert hall(yamaha). (ikke at jeg noen gang bruker de to).

Kan ikke finne noen 4/8 ohm valg, verker fysisk bryter bak eller i SW. Høyttalerene er skrudd ordentlig til og ikke noen ledere mot metallet på reciever.

Har også prøvd diverse kilder med både airplay, HDMI og Jack tilkobling.

Legger ved lydfil der den ene er med stereo og den andre er med rock/pop innstilling.
    Vedlagte filer Vedlagte filer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, du vet vel at om du kjører surround uten senter blir det bare tulle lyd - kjør ren stereo, eller skaff en senter.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, visste ikke det. Trodde siden jeg har satt instillninger som Quad både i windows, VLC og på reciever at dette skulle være ok. Har jo planer om å skaffe meg center etterhvert uannsett, så kanskje bedre før enn siden

Men at jeg ikke har center vil vel ikke ha noen innvirkning på lyden på de resterende 4 høyttalerene vil det vel? (Bare det at jeg vil mangle det som skulle ha kommet fra center)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter står for kanskje 80% av vokalen. Det du får i de andre en forsinket vokal/ekko. Som sagt, kjør ren stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å kjøre musikk i kun to kanaler, eller 2.1. Surroundreciverne har vel også en instilling med All channel stereo(eller 5channel stereo), men til musikk er nok ren 2channel stereo best. Filmer og serier og konsertopptak i flerkanals-lyd, kodes som regel automatisk til Dolby Digital/DTS om softwaren på spilleren man bruker er satt riktig. Vil heller ikke anbefale å slå på quadrofoni eller flere høyttalere i oppsettet på lydkortet. Det blir bare tull da. La reciveren gjøre den jobben.
    På analoge lydsignaler(filmer/serier som ikke har digitalspor) så er den beste instillingen Dolby ProLogicII Cinema.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. Svar: 12
    Siste melding: 03-13-2013, 09:23
  2. B&W CM9 ødelagte
    By LimaFoxtrot in forum Høyttalere
    Svar: 30
    Siste melding: 10-25-2012, 18:47
  3. Ødelagte Klipsch Rf 83
    By aquatec in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 11-24-2010, 00:10