Beste fronthøyttaler til +- 10000kr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer dorffy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste fronthøyttaler til +- 10000kr?

er ute etter nye fronter, og lurer på hva andre med erfaring synes!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Beste fronthøyttaler til +- 10000kr?

Sitat Opprinnelig postet av dorffy
    er ute etter nye fronter, og lurer på hva andre med erfaring synes!
    Her trenger vi mere informasjon. Hvor stor andel musikk/film, musikksmak, elektronikk, absolutt maks-budsjett m.m.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil se at de beste høytalerne er de DU!!! Synes er best, de du liker klangen i og trives med. Ikke de alle andre sier er bedre men duselv kanskje ikke kan fordra.
    Eneste som gjelder ved nytt HT kjøp er LYTTING.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Vil se at de beste høytalerne er de DU!!! Synes er best, de du liker klangen i og trives med. Ikke de alle andre sier er bedre men duselv kanskje ikke kan fordra.
    Eneste som gjelder ved nytt HT kjøp er LYTTING.
    Greit det Geiri, men fyren spør sikkert om råd slik at han kan teste ulike alternativer. Det er ofte greit å eliminere en del alternativer på forhånd, slik at en ikke blir gående å lytte i evigheter. I tillegg er problemet at en sjelden får teste høyttalere ved siden av hverandre (utenom de butikken fører). En glemmer fort hvordan lyden var fra den ene butikken til den andre. Det er også sjelden at en får låne høyttalerne hjem på prøve. I tillegg vil lyden påvirkes av hvilken forsterker og CD/DVD spiller en tester med. Ulike butikker har ulike oppsett, og det blir som å sammenlikne epler og bananer.

Mitt råd er:
    1) Vurder høyttalere etter hvilken musikk du liker (rock, disco, R&B, jazz, klassisk, etc. Evt allround.)
    2) Finn maksimalt 5 høyttalere i din prisklasse som har fått god kritikk og som skal spille på din musikksmak. Les evt tester i DVD & Hjemmekino og Lyd & Bilde.
    3) Det finnes også mange gode omtaler her på Forumet, men man bør ta en del innspill med en klype salt, ettersom meningene er svært subjektive. En bør også høre mer (mye mer) på de som har testet +100 (??) høyttalere kontra dem som uttaler seg ut fra sitt eget anlegg.
    4) Spør f.eks Roffe. Han har testet mye, og har kun små mikrohøyttalere hjemme. Han er derfor lite farget av sitt eget anlegg :lol:
    5) Ta deg tid når du lytter. Lytt til det du er opptatt av. Ikke bry deg om en eller annen "frik" som MÅ ha høyttalere der en hører om trompetisten på 3 rad har press i buksene.
    6) Dersom du er en slik "frik", se bort fra punkt 5. :lol:

Lykke til !

PS Mirage har jeg hørt skal være bra :wink: :wink: :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    4) Spør f.eks Roffe. Han har testet mye, og har kun små mikrohøyttalere hjemme. Han er derfor lite farget av sitt eget anlegg :lol:
    Hehe... Stemmer at jeg har små høyttalere, men DET er ikke noen grunn til at ørene mine skal være noe bedre, dårligere, mer objektive eller mer subjektive en andres.

Hvis jeg ikke skulle selvbygge, og hadde 10000 liggende til å kjøpe høyttalere for, så hadde jeg også fartet litt rundt for å LYTTE SELV til høyttalere som kunne være aktuelle. Man tester og tester, men hva man til slutt blir fornøyd med er vanskelig å vite på forhånd.

Det største problemet er i grunnen at etterhvert som man bygger seg opp mer erfaring, så blir man mer og mer kresen.

Personlig synes jeg System Audio SA1750 kombinerer utseende og lyd på en god måte for dem som likevel har en subwoofer til hjemmekinoen.
    Eller hva med Audio Pro Black Diamond v2? Da har man ihvertfall penger til overs til andre ting. Man får vel likevel hva man betaler for, og det kan nok ofte lønne seg å gå opp i pris når man har råd til det.

Som flere har påpekt, så er det interessant å vite litt mer om musikksmak, bruksområder, rommet høyttalerne skal brukes i og generelle lydpreferanser for å gi gode råd.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tatt en titt på JMlab Chours 726 S, hvis jeg var deg. Veldig musikalske og engasjerende. Ellers så har Andrè hos HI-FI Huset(www.hifihuset.no) en god del brukte Cobalt 816S inne - i perfekt stand, selvfølgelig. Du får med 3 måneders garanti og kan velge og vrake i finisher. Går for rundt 8000 kr. Vanskelig å få en bedre høytaler til samme pris, tror jeg!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til ovennevnte, er også Audio Pro Blue Diamond v2 et godt valg. QLN 604 har fått mye skryt, KEF Q7 er verdt og vurdere samt Klipsch hvis det er i din gate.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at frontene bør matche senterhøyttaleren din. Denne diskusjonen taes ikke her, da den er tatt tidligere (søk på forumet !)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •