høytalere + receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

høytalere + receiver

Hei.

Jeg er helt nybegynner innenfor lyd og bilde, men har fått meg en TV som jeg er meget godt fornøyd med.
    Det jeg nå er ute etter er to stk. høytalere og en receiver for bruk til film og musikk.

Har en kompis som har to stk. Klipsch RF-82, som jeg synes produserer en tilfredsstillende lyd. Han besitter også to stk. eldre Jamo høytalere som er gode, men som ikke går like dypt som RF-82.

Det jeg ønsker er høytalere som gir en fin og god lyd, men som også har litt trykk og bass som gjør at hjerte dunker ved høy lyd.

Mitt budsjett tillater ikke høytalere til 10,000 kr paret. Så jeg trenger hjelp til å finne noe som er tilfredsstillende til en mindre sum. Så for meg å bruke 6-7-8 tusen for høytalere + receiver. Ser helst at det er rimeligst mulig, men dersom lydkvaliteten er mye bedre ved å gå nærmere 8000 enn 6000, så er jeg åpen for det.

Musikk jeg spiller: pop/rock, rock, punk, melodisk metall, house, hardstyle, dubstep

Jeg er altså helt fjern på alt av tall og uttrykk, så her trenger jeg konkrete tips og gjerne litt informasjon om hvorfor enkelte høytalere er bedre enn andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at denne tråden ble opprettet har jeg fått et litt annet fokus. Har innsett at plassmangel gjør at gulvstående høytalere er uaktuelt pr. dags dato.

Har sett litt på diverse stativhøytalere, men er veldig usikker på prisklasse.
    Tannoy Mercury V1i høster god kritikk og er omtalt som de beste høytalerne under 4000,- men samtidig så skal Klipsch RB-81 være veldig kraftfulle til stativhøytalere å være.
    Skal dra innom diverse butikker for å høre på stativhøytalere, men frykter at det betyr at jeg må kjøpe en egen subwoofer.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål.... fotavtrykket til stativet til en bokhyllehøyttaler er som regel samme avtrykk som en normal høyttaler? Hva mens med at du ikke har plass? Blir de for ruvende?

Tips: jeg kjøpte et surroundsett fra elkjøp/lefdal so. Var på tilbud 3499 men fikk det for 3000kr jeg hadde ikke store forhåpninger men fikk sjokk da jeg pakket ut å prøvde dette i kjelleren min. Spillte fint høyt og med trykke du vil ha i brystkassa! Har skrevet en egen tråd om de her på avforum hvis du søker etter audio pro avanto fs20. Ser bra ut også etter min mening. Da har du 5000 til rådighet på en rimelig god reciever f.eks en onkyo eller yamaha på tilbud.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet, er bare litt som skurrer i mitt hode. Stativhøyttaler til de sjangrene du nevner, spesielt hardstyle og dubstep. Det går bare ikke. Med mindre du kun vil ha fra 100hz og opp. Da må du igjen over med å ha en subwoofer i tilegg. Da bruker du pluttselig mer gulvplass igjen. Og dersom du uansett må ha stativer så er du igjen på samme m2 som en gulvstående. En annen ting er at selve stativene spiser også av budsjettet. OG da er du prismessig like langt med en gulvstående i samme serie.

eks:
    Dali zensor 1 = 2200kr
    Stativ = 1500 kr
    Total: Ca 3700

Dali Zensor 5 = 5k.

Er 1300kr i forskjell, men lydmessig banker zensor 5 zensor 1. Dette var bare et eksempel jeg kom på, men er jo samme problemstilling uansett om det er Klipsh, B&Wetc.

Jeg ville faktisk anbefalt deg, hvis du absolutt må ha stativhøyttalere. Cerwin Vega XLS -6 + NAD C356. Det er en god kombo. Mye krefter og stativer som låter rått i bassen. Men du ofrer detaljer. Ville droppet Surrerundt reciver hvis det kun er musikk det går i. Stereo forsterker gir en mye bedre lyd i stereo.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En subwoofer og stativhøytalere/bokhyllehøytalere er ikke noe problem da gulvplass i seg selv ikke problemet. Problemet mitt er at veggen hvor TVen står blir oppspist at et stort bord som gjør det umulig å plassere to stk. gulvstående høytalere. Bor fortsatt på gutterommet da jeg ikke har fastjobb/egen leilighet. (Er plass til subwoofer under bordet da det er løftet noe fra golvet).

Planen var å plassere stativhøytalere på bordet, slik at behovet for stativet faller bort.

Fikk tak i en Pioneer VSX-923-K i dag til 2990, noe jeg føler meg svært komfortabel med da jeg har hørt Klipsch RF-82 på både en billig Yamaha og en dyr Pioneer uten å kunne klage på lyden på den ene eller den andre.

Fikk prøvekjørt et par Klipsch KB-15 hos Soundgarden i dag og syntes de låt mye bedre enn System Audio Saxo 1. Men føler jeg kan strekke meg litt i pris for å få noe som kanskje vil være ved min side i mange år framover.

Tenker en prislapp på 4-5000 for høytalere alene er et greit prispunkt, dersom de også har litt bass. Kan supplementere med en egen subwoofer på et senere tidspunkt dersom jeg føler det er behov for dypere toner.

Dersom hardstyle og dubstep er et problem, så føler jeg ikke det blir et så stort savn. Musikksmaken min har flyttet seg litt mot Pink Floyd etter å ha tilbragt litt tid foran RF-82.

Hører fortsatt en del på punk, rock, pop så vil absolutt ha litt bass, men trenger ikke være overdøvende partybass.

Har prøvd å se meg ut aktuelle kandidater ved å lese tester, men skal definitivt prøvekjøre noen i butikk før jeg bestemmer meg.
    B&W 685 S2 (Litt dyr)
    Klipsch RB-81 II (Litt dyr)
    Klipsch RB-61 II
    Dali Zensor 1
    Dali Zensor 3
    Dali Lektor 1
    Dali Lektor 2

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har b&w 685 i stuen og kan anbefale de på det sterkeste. spiller veldig fyldig og godt. flere som har vært på besøk spør om subben står bak sofaen.

du får strøkne på finn.no inni mellom for 2500kr ny pris er vel 5200?

da har du brukt 5500 av budsjettet og har penger nok til en fint brukt sub også

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk for et par nye B&W 685 S2. Har litt jobb framover med å finjustere receiver, men så langt er jeg storfornøyd med detaljene i diskant og bass.
    Hører detaljer, i sanger, som jeg aldri visste eksisterte.

Lignende tråder

1. receiver og høytalere. 5.1 ?
    By karrun in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 03-31-2010, 14:52
  2. Receiver og høytalere med forskjellig ohm
    By csvebakk in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 04-08-2009, 13:23
  3. Forslag til receiver med JBL ES høytalere?
    By Tenfjord in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-15-2008, 19:32
  4. Receiver og høytalere
    By stiok in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 12-31-2006, 16:14
  5. Ny Receiver/susing i høytalere.
    By bjørn001 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 08-30-2006, 23:33

Stikkord for denne tråden