Valg av sunwoofer hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av sunwoofer hjemmekino

Hei!

Noen som erfaringer med SVS og Velodyne subber ?
    Har forslag med 2 X SVS SB 2000 http://www.lsound.no/hoyttalere/subw...coal-1645.html
    Eller en eller to av Velodyne SPL http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...-hoyglans.html

Tenkte da å begynne med en SPL og se om det er behov fo en til.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringer med begge merkene er det flust av på forumet, noe et søk ville avslørt rimelig raskt. Velodyne noe mindre enn SVS, men likevel..

Selv to SVS er billigere enn Velodyne her, og har du plass ville jeg gått for to. Litt mer jobb å sette opp, men potensielt jevnere bassrespons i rommet. Eller hva med fire SB2000..? Ja, siden du vurderer to Velodyne mener jeg.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for Portet SVS om målet er filmbass

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du anbefaler portet SVS til film...

Kan du utdype litt?
    Driver selv å vurderer diverse SVS'er og løsninger...

Hva gjør portet løsning bedre enn lukket?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De portede gir mere tyngde/energi i de dypere tonene under 25-30hz.

Lukkede gir det en opplever som mere slam/punch, men mindre eller ingen nevneverdig dypbass.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke intressert i en dyp "buldrebass" men liker bedre kontant og kvikk bass. Det er delte meninger som vanlig om dette Smak og behag. Tror lukket løsning er for meg. Jeg har ett meget bra tilbud på en stor pakke derfor blir det nok en bedre deal med to stk Velodyne SPL.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke titta på Ken Kreisel ?

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er som deg, Kasol.... Ønsker en tight bass med punch i...som gir mer brystkassetrykk fremfor altfor dyp og romlete.

Og forstår jeg dere da rett at lukket kasse er bedre enn portet?

:-)

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tight brystkassebass ligger i området over der hvor subbene spiller. Om dere mener dan bassen som får det til å riste i sofaen og vegger så er det i områdt 30-40hz stort sett.

Lukket kasse er veldig ofte tightere enn prota kasser. Porta kasser gir ofte mer output under 30hz. Men det er mye større forskjeller på en riktig plassert sub eller flere enn mellom porta og lukka kasse.

Og bare slik at dere tror meg, jeg bruker 2xsvs sb12nsd i et 40m2 stort rom. Og her er responsen jeg har i bassen. De går dypt nok for min del.

Valg av sunwoofer hjemmekino-0702db75702bf9bb7530e088e0148ca5-jpg

Men jeg har brukt mange mange timer på å plassere subbene der de spiller best.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lukket kabinett spiller dypt d også , dypere eller portet , bare ikke så høyt

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk også anbefalinger her på forumet at det er bare portet sub som gjelder for film. Men når jeg spør SVS om dette, så sier de at en portet sub er egentlig designet for langt større rom (85m^3-142m^3) og at de anbefaler portet sub til mitt rom (på "kun" 50m^3). En trykkammersub vil få god effekt på grunn av romforsterkningen (room gain).

Se mitt spørsmål og svar her: https://www.facebook.com/SVSound/pos...ent_id=3566954

En trykkammersub er raskere enn en portet sub. Derfor låter ofte trykkammersuber bedre til musikk. Mens en portet sub går dypere på grunn av portene. Som anders1234 skriver, en trykkammersub kan spille dypt den også. Hvis man ofrer maks lydtrykk på en trykkammersub, kan man hente ut mer dybde ved å heve de laveste frekvensene. Det som hindrer å gå dypt er maksimal bevegelse av membran og/eller forsterkereffekt, så her gjelder det å få et godt element og en god forsterker. Da kan man få en sub som både er rask og som går dypt.

Jeg har nettopp fått en SB13-Ultra i hus og er rimelig imponert hvor dypt denne trøkker også til film. Som jeg har skrevet i min byggetråd; jeg tror en SVS portet sub ville blitt alt for mye krefter i min 23 kvm kino.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg fikk også anbefalinger her på forumet at det er bare portet sub som gjelder for film. Men når jeg spør SVS om dette, så sier de at en portet sub er egentlig designet for langt større rom (85m^3-142m^3) og at de anbefaler portet sub til mitt rom (på "kun" 50m^3). En trykkammersub vil få god effekt på grunn av romforsterkningen (room gain).

Se mitt spørsmål og svar her: https://www.facebook.com/SVSound/pos...ent_id=3566954

En trykkammersub er raskere enn en portet sub. Derfor låter ofte trykkammersuber bedre til musikk. Mens en portet sub går dypere på grunn av portene. Som anders1234 skriver, en trykkammersub kan spille dypt den også. Hvis man ofrer maks lydtrykk på en trykkammersub, kan man hente ut mer dybde ved å heve de laveste frekvensene. Det som hindrer å gå dypt er maksimal bevegelse av membran og/eller forsterkereffekt, så her gjelder det å få et godt element og en god forsterker. Da kan man få en sub som både er rask og som går dypt.

Jeg har nettopp fått en SB13-Ultra i hus og er rimelig imponert hvor dypt denne trøkker også til film. Som jeg har skrevet i min byggetråd; jeg tror en SVS portet sub ville blitt alt for mye krefter i min 23 kvm kino.
    Prøv deg på diy . Lukket kasse . Kjører du et heftig element så overgår dette dei største svs kassene på alle måter dypere høyere og renere . Kommer ca på samme pris

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234 Vis post
    Prøv deg på diy . Lukket kasse . Kjører du et heftig element så overgår dette dei største svs kassene på alle måter dypere høyere og renere . Kommer ca på samme pris
    Jepp, men det krever en del mer arbeid. Man må finne et element eller finne noen som kan fortelle meg hva som er bra. Må få beregnet en tilhørende kasse. Bygge kassen. Finne en passende plateamp. Fikse passende finish. Osv. En gang i tiden sverget jeg til DIY, men nå har jeg rett og slett ikke tid.

-- dessuten er jeg storfornøyd med min nye SB13-Ultra.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jepp, men det krever en del mer arbeid. Man må finne et element eller finne noen som kan fortelle meg hva som er bra. Må få beregnet en tilhørende kasse. Bygge kassen. Finne en passende plateamp. Fikse passende finish. Osv. En gang i tiden sverget jeg til DIY, men nå har jeg rett og slett ikke tid.

-- dessuten er jeg storfornøyd med min nye SB13-Ultra.
    Om du skal gå for dette en gang i tida . Så er lms 5400 ultra tingen å gå for om du vil ha lukket kabinett . 115l kasse . Og ein crown xti 4002 bør gjøre jobben . Denne har innebughet dsp så da trenger du ikke mere

Lignende tråder

1. Valg av hjemmekino
    By Jurge92 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 12
    Siste melding: 01-10-2013, 02:24
  2. Valg av Sub for hjemmekino
    By Dubious in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 11-25-2010, 22:09
  3. Hjemmekino valg
    By kjetal in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-06-2008, 11:02
  4. hjelp til valg av hjemmekino
    By Erlendb in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 08-25-2007, 00:59
  5. er dette et bra hjemmekino valg?
    By dj_messiah in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2003, 14:55

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •