problemer med surround lyden - kan noen tipse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

problemer med surround lyden - kan noen tipse?

Har en Dynavoice Challanger M65 surroundpakke, som jeg kjører gjennom en Harman Kardon avr340.

Etter litt flytting av utstyr og påfølgende gjennoppkobling er plutselig lyden i surroundhøytalerne "langt vekke" - de høres ut som de er plassert 15 m lengre bak enn de faktisk er. Har prøvd litt ulike instillinger på forsterkeren (har ingenting med delay å gjøre, som jeg gjerne trodde først), og selv om jeg eksprimenterer litt med ulike settinger er problemet det samme.
    Det har ikke vært et problem før, og feks på en meget solid produksjon som Eagles sin "Hell Freezes over" dvd, fungerer nå DTS sporet ikke noe særlig. Låtene som har fult band har en voldsom romklang og det høres ut som man er i en industrihall, og vokalen drukner mange steder i romklang. Det gjelder også en del blu ray audio disker jeg har prøvd, hvor en del gitarer og vokaler plutselig er langt bak i lydbildet

Noen som har vært borti noe lignende?

Tips mottas med takk!

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjørt ny romkorreksjon?
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArildE. Vis post
    Har du kjørt ny romkorreksjon?
    mangler utstyret til å gjøre det...

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger vel bare en mikrofon (?). Soundgarden eller HIFI Klubben kan sikkert låne deg dette, og samtidig gi deg noen tips for hvordan du gjør det. Tipper du finner noe slikt som "Auto ezset" i menyen. Jeg har ikke kjørt romkorreksjon på Harman Kardon, men antar at dette er like enkelt som på andre receivere.
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står i displayet på reciveren når du kjører de forskjellige kildene? Får du f.eks DTS signal, og det fortsatt høres rart ut? Er ikke den simulerte Rock hall/consert instillingen som er slått på? Hvis dette plutselig skjedde, så har jeg mistanke om noe slikt...
    Har du også sjekket speaker level, at den ikke er stilt helt ned på -12 elns...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Hva står i displayet på reciveren når du kjører de forskjellige kildene? Får du f.eks DTS signal, og det fortsatt høres rart ut? Er ikke den simulerte Rock hall/consert instillingen som er slått på? Hvis dette plutselig skjedde, så har jeg mistanke om noe slikt...
    Har du også sjekket speaker level, at den ikke er stilt helt ned på -12 elns...
    Når DTS sporet velges står det DTS i displayet. Om rock hall instillingen da er aktiv er jeg ikke sikker på, det skal jeg prøve. takk for tips

Speaker level er skrudd opp - er det en fasit på forholdet mellom høytalerne? med andre ord; skal speaker level være samme på alle høytalere?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dB måler må til for justere nivå på hver kanal til de er like høyt.

ms (millisekunder) kan regnes om til meter. Mål med målebånd/tomstokk til du finner rett avstand og lagre det.
    Untaket er Subwooferen. Den vil ende opp med annen avstand/phase for og matche frontene og for flatest mulig frekvensrespons. ( Søk Subwoofer kalibrering )

Lignende tråder

1. Problemer med lyden, noen som kan hjelpe?
    By HK_Xclio in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 04-26-2010, 22:34
  2. Problemer med lyden på SAW II
    By El_oso in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 2
    Siste melding: 01-07-2008, 10:58
  3. Svar: 6
    Siste melding: 08-01-2005, 15:16
  4. Rimeligste surround forsterker hvor lyden kan forsinkes?
    By Helge in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 03-27-2005, 18:40
  5. ARCAM AVR200, Problemer med lyden i surround
    By GFE in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 03-17-2005, 11:55

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg