Pioneer S-1EX Trenger råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer S-1EX Trenger råd

Hei,

Vurderer Pioneer S-1EX. Ser at det er flere som har hatt kjennskap til denne høytaleren. Flere har også byttet den ut igjen. Noen som kan si noe om hvordan S-1EX låter. Har snakket med en forhandler som har disse og han sier sitt men foretrekker og høre selv eller nest best og høre md brukere selv.. Har hatt Focal 1027BE, Utopia Micro, Platinum PL300(testet bare) og har idag Platinum PL200.

Hvor bra er den egentlig? Tenkr på hologafi, dybde, bredde oppløsning, mellomtone, bassrespons....

Setter pris på all bistand
    Sist endret av norcane; 03-28-2014 kl 23:28

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjennskap til den høyttaleren, men bredde, dybde, holografi og bassrespons har stort sett mer med plassering av høyttaler og sweetspot å gjøre enn å bytte høyttalere. De høyttalerene du har i dag er gode. Om du får veldig mye bedre lyd ved å bytte ht er jeg neimen ikke sikker på.

Forskjeller vil også være avhengige av rommet dette plasseres i.

Ikke helt det svaret du søker etter, men det er flere ting å ta hensyn til her.

Kun vennlig ment dette.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering har selvfølgelig mye og si men det er høytalerere som er bedre på det overnevnnte enn andre. Med bassrespons mente jeg hvordan den var i bassområde PL200 er en svært svært god høytaler men har også blitt svært svært nysgjerrig på S-1EX pluss at den har bassport i front noe jeg tror kan gjøre den bitte litt enklere og ha i stua mi

Må spørre deg hvorfor du tror muligens at det ikke nødvendigvis er en oppgradering kontra de jeg har idag?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. AT det er en bedre høyttaler på papiret er jo rimelig klart, og de koster en del mer. Det jeg mener og har ærfart er at plassering i rommet og plassering av lytteposisjon, å gjøre det riktig, ( ikke alle som kan gjøre det ) alltid vil ha mer å si for lyden ( forbedring) enn å kjøpe nye/andre høyttalere. Jeg tror nok utifra det jeg leser av tester at Pioneer-ene vil gi deg en oppgradering, men plassering av ht riktig i rommet ( PL200 ) vil gjøre mer for lyden. Det beste er å kunne teste høyttalerene i eget rom før innkjøp. Veldig ofte så har vi lydgutta vanskelig å skille mellom forbedring og annerledes lyd. Det er nemmelig ikke sikkert at Pioneerene vil låte bedre ( eller i en høyere klasse ) men de vil helt sikkert ha en annen klang. Håper du forstår hva jeg mener.

Nå vet jeg ikke hvilke muligheter du har med ditt rom/lytteplass. Er dette i en stue der Waf og slike ting er viktig så gjør det ting veldig mye vanskeligere, enn et rom der du fritt kan plassere høyttalere og sweetspot etter hvor det låter best.

Det du setter som krav med størrelse i lydbilde, breidde, og dybde er spesiellt forbundet med hvordan ting er plassert. Kom gjerne på en demo hos meg så kan jeg demonstrere dette for deg. Men også bassrespons både kvalitet og kvantitet er nært beslekta til plassering i forhold til vegger. Jo nærmere vaggen du setter ting, dess mer bass får du, men det er ikkke sikkert at kvaliteten på bassen øker. Jo nærmere vegger du setter høyttalere jo sterkere vil du påvirke romnoder. Det i sannenheng med om du sitter i rett ved bakvegg. Kan føre til at du ikke hører noe bass under 90hz ( bare et tall) men at du har svært høy output på 150hz.

Har selv vert igjennom en hel del høyttalere og forsterkere opp igjennom de siste 15årene, og aldri blitt helt fornlyd. Hver gang jeg har hppet opp på pris stigen så har jeg fått ting i hus og vert SÅ fornøyd, men så har "nytt i hus" følelsen gitt seg. Og jeg er egentlig ikke spes mer fornyd og så er det på jakt igjen. De siste 2 årene har jeg bytta svært lite, fordi jeg virkelig har forstått hvor viktig dette med plassering er!

Jeg personlig ville mye heller hatt en komplett anlegg til 60.000kr plassert riktig og i riktig størrelse til rommet, enn et anlegg til 400.000kr plassert helt feil, og kanskje for stort i forhold til rommet. 400.000kr anlegget gir veldig mye høyere status, men det er ikke sikkert det låter bedre. Men at det har et større potensiale enn 60.000kr anlegget Det er helt sikkert, men hva skal man med det om man koser seg mer med 60.000kr anlegget.

Jeg er forferdelig dårlig til å skrive, men håper du forstår hva jeg mener.

Tilbudet om å demonstrere for deg hvor viktig plassering er for lyden er seriøst ment. Aner ikke hvor du holder til. Jeg holder til i Akershus.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PM sendt men skriver for tråden skyld

Får gjort lite med tanke på at jeg ikke bor alene. Tror nok S-1EX vil bli en utfordring med tanke på WAF men heldigvis så ser den svært bra ut
    HT står plassert i hvert sitt hjørne og har prøvd alle mulige avstander innenfor ett lite område. Men tror det hadde hjulpet med bassport foran kontra bak. At jeg kan vinkle de mer tror jeg også vil hjelpe. Har prøvd toe inn og til og med ut men PL200 liker seg best vinkelrett fra bakvegg. Er jo bassen jeg sliter med pluss at jeg kunne tenkt meg en HT som kanskje er litt mer tilgivende enn det PL200 er og litt at jeg kanskje er en rastløs type som også liker og bytte utstyr etter streben etter enda bedre Men fullt mulig at jeg beholder PL200 så sant jeg ikke finner et par som kan selges fornuftig

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok at du i vertfall burde prøve å få lånt et par Pioneer høyttalere hjem. Da jeg er redd for at de dippene og toppene ( som du beskriver på pm ) vil med stor sannsynlighet være bestemt av rommstørrelsen din, I sammenheng med plassering av både HT og sweetspot.

Invitasjon opp til meg står ved lag, og jeg har også DSpeaker Antimode Dualcore som du kan få hørt. Tar du med deg din dac, så kan vi koble dette sammen og sp kan du høre om du hører noen forskjeller på lydkvaliteten med og uten.

Jeg er bekymert for at du bare kjøper deg nye høyttalere og legger inn en hel del kroner, uten å få noe igjen for det pga kanselleringene som du nok har mellom 50-100hz pga høyttalerplassering nært sideveggen. Har du i tilegg en topp rett før eller rett etter kanselleringen ( ikke uvanlig det ) så er det ikke rart du synes lyden i bassen høres "boomy" ut.

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 11-02-2010, 21:03
  2. Min Pioneer 1016 trenger en etterfølger!
    By Lotus_ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-12-2009, 13:21
  3. Trenger tips til Pioneer
    By Hansgummi in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 02-07-2008, 10:23
  4. Pioneer PDP-427XA - Trenger Nytt TV!
    By zcorpion in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 02-24-2007, 19:11
  5. trenger hjelp til pioneer 916