Hva skal man pare Mentor 8 med?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skal man pare Mentor 8 med?

Heihei maser igjen jeg vettu noen som har noen tips og gode råd om hva man burde pare Mentor 8 med?

et oppsett jeg ser for meg: DAC: Hegel HD25 15.000kr - Marantz Surround Prossesor 28.000kr - Mcintosh MC302 60.000kr - Dali Mentor 8 36.000

Planen var å videre utbygge dette å få et fult 5.2 Surround oppsett til slutt, med Mentor serien og 2x B&W DB1 subber. 32.000kr stk.

Tar imot flere råd både til Stereo, Musikk, Film, men det må være elektronikk å kombinasjoner som Drar høytalerne max ut (High End)
    Tar også imot råd om hva jeg burde kjøpe først å sist.

Setupen jeg har nå er: PC-Yamaha A3020 - 2x RotelRB 1070 - Dali Mentor 8, og 2x xtz w12 subber.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha surround er det ikke mye vits i HD25, kjør heller digitalt fra kilde til prosessor.

MC302 er overkill for disse høyttalerene, og da bør du heller legge penger i bedre HT.

Hegel H20 er på tilbud nå, og Hegel passer greit til disse. Den kan forsåvidt sies å være smått overkill også den.

http://www.soundgarden.no/hegel-h20-...rker-sort.html

Om du har mulighet for det, bør du gjerne få testet Primare på de også.
    Eksempelvis denne: http://www.soundgarden.no/stereo/eff...ker-titan.html

Om du ikke ønsker Dali sin Mentor-sub, bør du heller se på andre suber enn B&W sin også. Og heller ta sikte mot slike som Paradigm, Velodyne, Dynaudio eller for den del SVS - alt avhengig av preferanse og rom.

Det beste er hjemlån før du kjøper, dersom der er mulighet for det.

Prosessor + effekt må jo bli det første. Så får du, etter dette er i hus, selv vurdere hva du savner mest. Dypbass fra sub eller surround fra front og senter, og gå videre derifra.

Store prislapper alene er ingen garanti for god lyd. Jeg sier det da jeg ser du vektlegger prisene i innlegget ditt.

Hvilke akustiske tiltak har du? Eller planlegger å sette i kraft? Hvordan er rommet utformet og ikke minst lytteposisjon? Dette er viktigere enn DAC og den ene prosessorene, eller effekten, over en tilsvarende

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. takk for et langt å fint svar

Hmm, hvorfor ikke en B&W DB1 sub? Er veldig fan av dynamikk i film og Musikk etter som jeg er litt party man fra 90 tallet med Rock, Trance/Elektro og Rap. Å B&W må jo levere et massivt trykk for ikke å snakke om et detaljert lav frekvenst lydbilde. samtidig som den vill vell ikke bøye seg i støvet om jeg guffer om litt med 1000w på 1 12 tommers element Elsker å spille høyt.

Okey så du mener den er overkill for høyttalerne (mc302)? kjekt å vite, å forsåvidt greit, siden den er så jækla dyr. + at jeg er litt redd for at den blir for nøytral, etter som jeg er mere fan av dynamikk blandet med det nøytrale.
    for å si det slik, det må være Nøytralt, men dynamikken må også være der. er villig til å slenge 250 tusen på bordet for å få det jeg ønsker.
    Skal bygge 5.2 Surround Kino oppsett til å starte med ja.

Når det kommer til stua så er det et work in progress :P planen var å flytte i framtiden.
    Akkurat nå bor jeg i en hytte nedi skogen så er ikke all verden med plass. men er jo ingen fare å flytte å ordne seg et sikkeli kino rom i fremtiden, er bare kjekt å ha alt klart.

Så om jeg skal kjøre surround så er det ikke vits med en DAC?
    ifølge lyd og bilde så skulle d vist være som natt og dag å ha en dac som det første ledde. etter som den vill bli (Lydkorte i PC) som lager det digitale signalet å sender videre til Recivern/Prossesorn.

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en fin forsterker, men syns prisen er i underkant av lavt i forskjell til høyttalerene. 11 lapper = 5.500 på hver forsterker del. noe som er i samme pris klasse som mine Rotel RB1070.

Hegelen: var forsåvidt grei. med tanken på pris og sånn, men vet ikke helt om Hegel er noe å pare Mentor 8 med, etter som jeg har hørt skal Parasound være veldig bra. noen formeninger om d?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører Mentor 8 på 2x Nadc275. Disse er jo underkill i forhold til høyttalerne, men masse kraft, og bra dynamikk. Men det kommer jo litt an på rom og øret som hører. Jeg bor slik at jeg ikke får utnyttet potensialet i høyttalerne, så derfor ingen vits for meg å kjøre på med dyr elektronikk. Men har sett Youtubeklipp der mentor8 kjøres på Mcntosh. De trives på forsterkere med varm lyd. Nadene mine er forsåvidt billige, men de gir masse effekt, og en varm lyd
    Kjører 7.2 med en Denon surroundreciver som pre-amp, som jeg også bruker som dac da den har en ganske grei en innbyget. Det utstyret du nevner først passer jo høyttalerne prismessig/kvalitet, men jeg ville ha hørt det først. Som nevn tidligere her så er ikke nødvendigvis dyrt det samme som bra lyd sammen med høyttalerne.
    Vet at Ostemannen kjører samme opsettet som med med to nad effekttrinn på Mnetor 8, og han kjører ikke sub(hvis jeg ikke tar feil)
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Kjører Mentor 8 på 2x Nadc275. Disse er jo underkill i forhold til høyttalerne, men masse kraft, og bra dynamikk. Men det kommer jo litt an på rom og øret som hører. Jeg bor slik at jeg ikke får utnyttet potensialet i høyttalerne, så derfor ingen vits for meg å kjøre på med dyr elektronikk. Men har sett Youtubeklipp der mentor8 kjøres på Mcntosh. De trives på forsterkere med varm lyd. Nadene mine er forsåvidt billige, men de gir masse effekt, og en varm lyd
    Kjører 7.2 med en Denon surroundreciver som pre-amp, som jeg også bruker som dac da den har en ganske grei en innbyget. Det utstyret du nevner først passer jo høyttalerne prismessig/kvalitet, men jeg ville ha hørt det først. Som nevn tidligere her så er ikke nødvendigvis dyrt det samme som bra lyd sammen med høyttalerne.
    Vet at Ostemannen kjører samme opsettet som med med to nad effekttrinn på Mnetor 8, og han kjører ikke sub(hvis jeg ikke tar feil)

hmm, ikke værst. vet NAD er bra kombo på Mentor, men ønsker noe i litt høyere kvalitet om du skjønner. jeg bor på landet å kan guffe opp så mye d bare tåler. Så Mcntosh gir varm lyd asså? interesangt.

Ja vet jeg burde høre å teste først, men bor på ei øy midt i Møre og Romsdal å ikke noe hifi sjapper eller noe sånt her desverre så er det nesten bare meg som driver med HIFI å sånn utpå her. Så å låne å høre blir desverre vannskelig

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den skjønner jeg godt. Er selv fornøyd med denne komboen, og det spiller den lyden jeg liker. Hadde Concept 10 før, og de var morsomme, men de kostet en tredjedel av mentor8, og kunne kjøres med en 150w effektforsterker.
    Har ikke hørt Mcntosh selv, så jeg aner ikke hvordan lyden er. Men Mentor8 bør nok ha forsterkere som varmer lyden litt, da de kan bli skarpe i toppen av for lite effekt, eller for nøytral forsterker.
    Skulle jeg anbefalt, så hadde kanskje to Cambridge 851w(blir ca 32000) vært en bra kombo på M8. Hørte en slik på Epicon6, og den spilte meget bra på langt dyrere høyttalere, så et alternativ til enda dyrere utstyr.
    Likevel er det ekstemt mye for pengene i to Nadc275, så man skal ikke se seg blind på prisen(14000 for to) men skjønner vanskligheten med å få hørt før man kjøper osv. Men Hi-Fi klubben og sikkert flere hi-fi butikker har 30 dagers åpent kjøp uansett om du bestiller over nett, så det er jo mulig, selv om det koster litt i frakt for retur osv...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke skjønne att du ikke skulle bli fornøyd med Primare a32 som jeg foreslo i en annen tråd, den har mere enn nok effekt og masse dynamikk, Mcintosh vil også bli meget bra, selv om det blir litt overkill som Galnes sier, har hørt Mcintosh mange ganger og de spiller med masse dynamikk og masse stram bass samt litt varme/farging. B&w subben du nevner kan også anbefales har hatt den selv, så jeg tror den vil falle i smak.

Lignende tråder

1. skal bygge kino. trenger en mentor :-)
    By tthygesen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-12-2013, 15:00
  2. Dali Mentor LCR eller Mentor 1?
    By Jimbeam in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 09-02-2012, 21:55
  3. Veggfeste til Mentor 2 og Mentor Vokal
    By Lurve in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 02-04-2011, 02:52
  4. Skal ha nye høytalere - Dali Mentor menuet?
    By ezekuel in forum Høyttalere
    Svar: 31
    Siste melding: 01-08-2011, 18:23
  5. Svar: 29
    Siste melding: 02-18-2010, 14:28

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •