jmlab 926 electra - en nybegynners erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

jmlab 926 electra - en nybegynners erfaringer

jeg har hatt disse høyttalerne nå siden sensommeren/tidlig høst.

jeg tenkte jeg skulle dele noen av mine enkle erfaringer med disse høyttalerne. før jeg skriver noe mer vil jeg klart og tydelig si ifra at jeg ikke er noen ekspert. svært mange brukere på dette forumet innehaver en enorm mengde kompetanse om lyd og bilde. jeg har lyd og bilde som en hobby, det er ikke mitt yrke. det understående er derfor subjektive opplevelser fra en ikke-kyndig.

jmlabene er de første ordentlige høyttalerne jeg har eid. jeg brukte min fars gamle jamo-høyttalere på gutterommet før jeg flytta for meg sjøl.
    selve setupen min består av rotel 1075 effektforsterker, rotel 1068 pre-amp/prosessor og en maite dvd-spiller. de siste dagene har jeg lånt en denon 2200. nå bruker jeg maite'n min igjen. jeg likte denonen bedre. ny denon 2910 er nært forestående etter jul.

vel, det er en ganske stor avgjørelse jeg tok da jeg bestemte meg for å gå for jmlab+rotel. det var vesentlig over budsjettet mitt, og med en listepris på bortimot 55k var innkjøpet noe jeg funderte over lenge. jeg ville ha en løsning som ville vare i mange år, med gode muligheter for oppgradering. jeg ville derfor ta et steg om gangen og kjøpte en kompetent to-delt løsning med en 5-kanals effektforsterker og en omfattende dekoder.

jeg spurte mange på dette forumet om ulike høyttalerkombinasjoner ettersom jeg ikke fikk muligheten til å prøve ut jmlab+rotel kombinasjonen på forhånd. det at valget falt på disse to merkene skyldes mange ting. mange argumenter talte for å kjøpe en to-delt løsning med effektforstk. og forforstk. dette var riktignok dyrere, men mye taler for at dette er en bedre løsning enn en reciever.
    ettersom jeg var ganske fersk i gamet da jeg kjøpte komponentene vektla jeg ekspertisen fra enkelte brukere på dette forumet en hel del. takk skal dere ha. dere vet hvem jeg mener :wink:

etter å ha bestemt meg for rotel-komponentene måtte jeg finne matchene høyttalere. mange mente at jmlab kunne bli en god match., som sagt fikk jeg aldri hørt rotel og jmlab sammen i forkant før jeg kjøpte.
    når jeg hørte på jmlab'ene ble det brukt annen elektronikk (husker ikke hvaslags, men sikkert i flerehundretusenkronerklassen).
    det skal sies at jeg hadde hørt på b&w, dali, audiovector, jbl og proson i forkant. jeg hadde mer eller mindre bestemt meg for audiovector mi-3 før jeg hørte på jmlabene.

jeg tror mange er enige om at jmlab'ene ikke er noen bassmonstre, men den bassen som man får synes jeg er knall. den er stram, slurer ikke, og den går passe dypt. hotel california med eagles lar seg høre fra seg, det samme gjør billie jean med michael jackson. wade in the water med eva cassidy viser også hvor potent bassen til tider kan være.
    heisscena i matrix og kanonskudda i master and commander sparker også fra. min erfaring hittil er at jmlabene er allsidige og kan spille endel ulik musikk. riktignok hører jeg mest på soft pop, rock og jazz, men det er min initielle erfaring.

videre synes jeg høyttalerne er gode til å avgi blandede lydbilder. konsentrerer jeg meg hører jeg klart hver enkelt instrument. det som i mange sammenhenger er "musikk" blir plutselig ulike instumenter.
    gitar, trommer, cello, fiolin, el-gitar, piano, fløyte, obo, hvert enkelt instrument kommer mer "fram". jeg er ikke helt bekvem med de riktige adjektivene for å beskrive musikkopplevelsen, men hvis jeg skulle prøve meg på å beskrive det ville jeg sagt detaljert, harmonisk, og elegant.
    det er et stort lydbilde. lukker man øya mens man hører på musikken opplever jeg en slags god romfølelse. vanskelig å beskrive, men musikken er veldig tilstedeværende.

selve mellomtona er herlig og passer svært godt med kvinnelige vokaler. jeg opplever ikke problemet med skarpe s-er. det viktigste er kanskje at jeg ikke blir sliten av å høre på høyttalerne. jeg kan sitte i sofaen og høre den samme cd'n spinne gang etter gang etter gang like fornøyd hver gang. høyttalerne har en god "gnist" og har det som de audiophile kaller "god kontroll". det skal sies at jeg kun har et to-kanals system så lavfrekvente signaler oppfattes ikke. Mye informasjon forsvinner nok her, så en sub kunne kanskje vært smart å anskaffe for å få "fylt" opp det tomrommet.

enkelte mener at diskanten til jmlab'ene er litt "hard". Andre mener de er "lyse" i toppen. personlig aner jeg ikke hva dette betyr og for min del er det bare adjektiver, men altså, jeg er som sagt fersk i dette gamet.

alt i alt fremstår høyttaleren for meg som svært potent, og kan spille det meste av musikk. jeg tror jeg kommer til å ha denne høyttaleren lenge før jeg føler noen mangler.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra skrevet, du beskriver det meste en nybegynder, eller én der søker nye høyttalere søker.
    Har bare lyst å kommentere en viktig ting som du ikke tenker på, nå ihvertfald.
    Hvis du har høyttalerne satt opp som på dine bilder, så har du dér et enormt forbedrings potensiale. Du vil også opleve hvis du flytter, og får et større rum, at høyttalerne endrer karakter dramatisk. Rummet skal ikke undervurderes.
    Hvis du prøver og trekke de bare 1/2 meter ut fra side-og bakvegg vil hele frekvensområdet endre karakter, og plaserer du de 1/3 eller 1/5 del inne i rummet fra side-og bakvegg vil du oppleve gåsehud. Høyttalernes placering i rummet bestemmer særlig bassen du opplever, det er faktisk ganske så lett å sætte alt opp så man ikke har bass i det hele tatt...
    Men, du har investert i fremtiden og det kan bare blive bedre herfra.....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange takk niels. jeg skal gjøre så. jeg trodde det faktum at mine høyttalere har bassrefleksport ville eliminere plasseringsproblemet?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig bra ut! Må bare minne om hvilket enormt potensiale som kan ligge i en signalkilde.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Høres veldig bra ut! Må bare minne om hvilket enormt potensiale som kan ligge i en signalkilde.
    så se å gi meg linn unidiscen din da for pokker! hørt om luftinnbrudd? :wink:

jeg er smertelig klar over det snickers-is. kan du gi meg noen anbefalinger? selve kilde altså, samt kabling. husk at det skal matche rotel og jmlab.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha noe med fyldig klang. Tror kanskje du skal glemme å finne en DVD med god CD-lyd i denne prisklassen. Kommer du over en Vincent CD S6 er det kanskje en hit i det oppsettet. Jeg har fotstått det sånn at du prioriterer musikk høyt, så en dedikert CDspiller koblet analogt er nok tingen for deg. Gjerne en med litt fyldig klang.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du sier at noe skal kobles analogt, mener du at jeg ikke skal ta ibruk optisk/koaksialutgangen på signalkilda? hvordan kobler jeg i så tilfelle? råtten phonokabel?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller en ikke rotten høykvalitets phonokabler
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bruk den mest råttne du finner. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg trodde en slik tilkobling var "det tynne ull" som danskene sier det. noen anbefalinger av slike analoge phonokabler?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gå skoa av deg. Husk at god skjerming og solide plugger er viktig. Monster har generelt svært lite bra i de rimeligere prisklasser. Ellers er Kimber, Ecosse, XLO, Supra, LFD, Audioquest, Wireworld, TaraLabs og mange andre relativt trygge kjøp. Her er det en fordel å teste litt forskjellig. Ikke kast deg på noe som koster over 10% av signalkilden eller forforsterkeren alene. Hvilke har du mellom pre og effekt?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjører supra overalt. supra eff-isl signalkabler, supra rondo biwire til ht, og coaxial og optiske digitalkabler fra supra.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Supra rund baut, har EFF- what-ever-de-heter imellom tuner og forsterker, trenger ikke mere hul igjennom for å si det sånn.
    Det med bassrefleksporten må du nok revidere litt, hvis du prøver å flytte dine høyttalere 5 cm vil du høre hvad jeg mener......, syns du der er "lite bass" kan det også ligge i flere ting, f.eks. signalkilden som der er pratet om her. En ubetydelig dvd spiller som min Philips dvd 963SA havde én-tones bass før den blev moddet, nå sitter den som et skudd.
    Men, men, du har ikke klaget på lite bass, hvorfor jeg skriver om det vet jeg ikke, må hellere gå og legge mig.......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dypbassen trenger nødvendigvis ikke så mye luft rundt høyttalerne. Midbassen kan tunes til ulike plasseringer, så det er slett ikke sikkert at det er en dårlig plassering.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har absolutt ikke opplevd at bassen har blitt for lys eller skarp, eller vist en tendens til knitring ved høyfrekvent dialog på film? Vurderer jo Cobalt selv, og såvidt jeg forstår er det samme diskanten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tillegg elementene altfor mye av skylden for hvordan en høyttaler låter. Dersom det er samme diskanten er det ingen som helst garanti for at de i det heletatt minner om hverandre i diskantområdet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, forstår. Jeg har bare lagt merke til dette problemet ved B&W DM600-serien og Dali Concept (og til dels Blue, men bare ved bruk av DD), men det er irriterende nok til at jeg ikke hadde villet kjøpe en slik høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har også Supra rund baut, har EFF- what-ever-de-heter imellom tuner og forsterker, trenger ikke mere hul igjennom for å si det sånn.
    Det med bassrefleksporten må du nok revidere litt, hvis du prøver å flytte dine høyttalere 5 cm vil du høre hvad jeg mener......, syns du der er "lite bass" kan det også ligge i flere ting, f.eks. signalkilden som der er pratet om her. En ubetydelig dvd spiller som min Philips dvd 963SA havde én-tones bass før den blev moddet, nå sitter den som et skudd.
    Men, men, du har ikke klaget på lite bass, hvorfor jeg skriver om det vet jeg ikke, må hellere gå og legge mig.......
    hva mener du med "trenger ikke mere hul igjennom"?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, mener bare at det lyder meget bra og jeg har overhodet ikke lyst å se på "eksotiske" kabler.....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nå målt opp høyttalerne. de er 50 cm fra bakvegg og sidevegg. hva skal i så fall skje? mer luft --> mer trøkk og mer bass?

er ikke helt bevisst på dette...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •