5.1 vs 7.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: 5.1 vs 7.1

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 vs 7.1

Hei. Jeg vurderer om jeg skal ha to eller fire bakhøyttalere. Benken er plassert inntil bakvegg, som heller ikke er særlig gunstig for høyttalerplassering. Har mulighet for in-ceiling høyttalere. Oppsettet bør se rimelig pent ut. Frontsettet mitt er 3 x Triad Silver in-wall. Takker på forhånd for tips.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 5.1 vs 7.1-rear-wall-jpg  

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så trangt mellom bakhøyttalerene, så kan du også vurdere 6.1, altså 1 i senter bak. Da blir de to ekstra kanalene i denne (venstre utgang). Noe alle forsterkere skal ha mulighet for.

Har selv 7.1, og stortrives med det. Men er heldig å ha mulighet til å ha dem ett stykke bak sitte posisjon, ca like lagt fra front til sweetspot som det er til surround back.
    Regner med det er bakhøyttalerene du har som vises på bildet. Personlig ville jeg vinklet de inn mot vindu i stedet for rett frem slik du har, da du får en mer direkte lyd i sweetspot. Har gjort dette hos en kompis, og det funker bra.

Vet ikke hvordan det vil bli hvis du feller inn 2 stk for surround back, og har surround som i dag. Jeg har det slik selv i dag, men har surround back som nevnt såpass langt bak at høydeforskjellen utjevnes. Det eneste er å prøve, men det er ikke like enkelt hvis man ikke har ett par høyttalere liggende man kan montere midlertidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv ganske liten stue og kjører 7.2 Har hengt sidehøyttalerne litt fremfor lyttepososjon, og bakhøyttalerne sideveis mot sofaen som er helt i bakvegg. Kjørte Jurassic Park som test blu-ray, og lyden var rå!
    Sidehøyttalerne hjelper godt på for å spre surroundbildet utover.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2 Vis post
    Med så trangt mellom bakhøyttalerene, så kan du også vurdere 6.1, altså 1 i senter bak. Da blir de to ekstra kanalene i denne (venstre utgang). Noe alle forsterkere skal ha mulighet for.

Har selv 7.1, og stortrives med det. Men er heldig å ha mulighet til å ha dem ett stykke bak sitte posisjon, ca like lagt fra front til sweetspot som det er til surround back.
    Regner med det er bakhøyttalerene du har som vises på bildet. Personlig ville jeg vinklet de inn mot vindu i stedet for rett frem slik du har, da du får en mer direkte lyd i sweetspot. Har gjort dette hos en kompis, og det funker bra.

Vet ikke hvordan det vil bli hvis du feller inn 2 stk for surround back, og har surround som i dag. Jeg har det slik selv i dag, men har surround back som nevnt såpass langt bak at høydeforskjellen utjevnes. Det eneste er å prøve, men det er ikke like enkelt hvis man ikke har ett par høyttalere liggende man kan montere midlertidig.

Hei. De surroundhøyttalerne jeg har skal byttes ut med noe bedre, men som dere ser har jeg ikke god plass. Om jeg skal ha 6.1 må jo senteren over vinduet. Kan det bli bra da?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Har selv ganske liten stue og kjører 7.2 Har hengt sidehøyttalerne litt fremfor lyttepososjon, og bakhøyttalerne sideveis mot sofaen som er helt i bakvegg. Kjørte Jurassic Park som test blu-ray, og lyden var rå!
    Sidehøyttalerne hjelper godt på for å spre surroundbildet utover.
    Takk for tips. Men jeg har kun en sidevegg, så det blir ikke aktuelt. Det er bakveggen jeg har tatt bilde av her.

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de få mulighetene du har der bak ville jeg hatt det slik som det er, men vinklet høytalerene mot sweetspot. Bruk heller pengene dine på frontrekka du! Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s-wiuls Vis post
    Med de få mulighetene du har der bak ville jeg hatt det slik som det er, men vinklet høytalerene mot sweetspot. Bruk heller pengene dine på frontrekka du! Lykke til.
    Jeg blåste hele surroundbudsjettet på frontrekka... Så får det gå som det går, hehe. Men jeg blir nødt for å følge opp en smule i hvertfall med bakhøyttalere, sub og elektronikk. Vinkle nye høyttalere inn skal jeg prøve. Er ikke bipoler en bedre løsning?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1

Trekke sofaen litt ut fra veggen.
    Plassere surround en halvmeter høyere opp og vinkle de nedover like over ørehøyde når en sitter.

Det er bedre med godt plassering av 5.1 v/s en jallaplassering av 7.1 inntil en bakvegg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    5.1

Trekke sofaen litt ut fra veggen.
    Plassere surround en halvmeter høyere opp og vinkle de nedover like over ørehøyde når en sitter.

Det er bedre med godt plassering av 5.1 v/s en jallaplassering av 7.1 inntil en bakvegg.
    Det stemmer nok at det er bedre med skikkelig 5.1. Men tviler på jeg får aksept for å trekke sofaen ut fra veggen.
    Men jeg må gjøre det beste ut av mulighetene (innenfor en viss pris da).
    Hva med Bipol mon tro?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal benytte 7.1 så bør surround høytalerne plasseres sånn noenlunde til høyre og venste for sitteposisjon (fra ca. 80-110 grader i forhold til synslinjen din). Ettersom du har åpning på høyre side og vindu på venstre blir dette vanskelig å få til. I så fall må du til med noe i taket, e.l. I så fall bør også surround back høytalerne være plassert i samme høyde. Var jeg deg ville jeg benyttet det noenlunde slik du har det i dag, altså 5.1. Et problem kan være at høytalerne slik de er plassert i dag spiller rett inn i øret på de som sitter i sofaen. I så fall bør du vurdere å heve bakhøytalerne litt og heller tilte dem nedover. Bruk av dipol høytalere kan også gi mindre direktelyd.

Det store flertallet av filmer og utgivelser er uansett bare 5.1 så du vil sannsynligvis ikke savne 7.1. Siden du ikke får plassert høytalerne optimalt så vil det heller ikke være så mye å hente på 7.1 etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Dersom du skal benytte 7.1 så bør surround høytalerne plasseres sånn noenlunde til høyre og venste for sitteposisjon (fra ca. 80-110 grader i forhold til synslinjen din). Ettersom du har åpning på høyre side og vindu på venstre blir dette vanskelig å få til. I så fall må du til med noe i taket, e.l. I så fall bør også surround back høytalerne være plassert i samme høyde. Var jeg deg ville jeg benyttet det noenlunde slik du har det i dag, altså 5.1. Et problem kan være at høytalerne slik de er plassert i dag spiller rett inn i øret på de som sitter i sofaen. I så fall bør du vurdere å heve bakhøytalerne litt og heller tilte dem nedover. Bruk av dipol høytalere kan også gi mindre direktelyd.

Det store flertallet av filmer og utgivelser er uansett bare 5.1 så du vil sannsynligvis ikke savne 7.1. Siden du ikke får plassert høytalerne optimalt så vil det heller ikke være så mye å hente på 7.1 etter min mening.
    Takk for utfyllende svar. Bra at jeg "slipper unna" med 5.1, da kan jeg heller legge mer penger i ett par. Det finnes jo in-wall di(bi?)poler. Kunne jeg hatt det over vinduet mon tro? Hadde blitt lekkert, spesielt siden frontsettet også er in-wall.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for utfyllende svar. Bra at jeg "slipper unna" med 5.1, da kan jeg heller legge mer penger i ett par. Det finnes jo in-wall di(bi?)poler. Kunne jeg hatt det over vinduet mon tro? Hadde blitt lekkert, spesielt siden frontsettet også er in-wall.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kunne jeg kun hatt to in-ceiling i stedet for on-wall? Det hadde passet meg utmerket sånn visuelt sett. Det betyr endel det også

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt feil med bak høyttalerene for høyt mener jeg. Filmen med lyden er jo spilt inn i ørehøyde (tv høyde). Har en kompis som har bakhøyttalerene helt oppe i taket. Når vi så fast and furius der kom bilene fra venstre over skjermen for så og "lette" over hodet på meg og bakover... helt feil mener jeg...

Kan jo bare feste de du har nå over vindu eller i tak og høre hva du synes...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det store flertallet av filmer og utgivelser er uansett bare 5.1 så du vil sannsynligvis ikke savne 7.1. .
    Er vel riktig at de fleste ikke har 7.1

men
    at fleste ikke har 7.1 er dårlig trøst om man er en av de som ser mye/mest på toppliste filmer / mest solgte filmer .....da et meget høyt antall av dem har 7.1 lyd
    noen av dem http://www.blu-ray.com/movies/search...&action=search

Prøv i det minste 6.1 yallis .....man får aldri utnyttet en 6.0 , 6.1 . 7.1 lyd fra disc med 5.1 oppsett.

Man vil også få bedre opplevelse med 5.1 lyd ved pro Logic IIx siden man får lyd bak (vi er jo ikke lyddøve de 160-180 gradene bak)
    Sist endret av hygen; 03-16-2014 kl 12:52

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen Vis post
    Er vel riktig

men
    er man en av de som ser mye/mest på toppliste filmer har et meget stort antall toppfilmer 7.1
    noen av dem http://www.blu-ray.com/movies/search...&action=search

Prøv i det minste 6.1 yallis .....man får aldri utnyttet en 6.0 , 6.1 . 7.1 lyd fra disc med 5.1 oppsett
    Men jeg har vanskelig for å montere 3 bakhøyttalere, se bilde av bakveggen min øverst i tråden. Eneste jeg ser for meg er to på bakvegg og to i tak da evnt. De eksisterende skal byttes ut til noe bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg er ute etter er det som gir best lyd, også for fremtiden. Regner med at det blir vel ikke mindre satsing på filmer med 7.1 lyd? Men rommet er jo langt fra optimalt, så jeg ønsker ikke å risikere noe grøtete tull dersom 7.1 blir for vanskelig å få til. Har et inntrykk av at skal en ha 7.1 så bør lytteposisjon trekkes frem fra bakvegg. Det går ikke hos oss desverre.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yallis Vis post
    Men jeg har vanskelig for å montere 3 bakhøyttalere, se bilde av bakveggen min øverst i tråden. Eneste jeg ser for meg er to på bakvegg og to i tak da evnt. De eksisterende skal byttes ut til noe bedre.
    Kombinere flott utsikt og lyd er ikke lett

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=66471

Surround side høytalere (5.1) bør monteres på sidene (90-110 grader) for eksempel dts anbefalinger
    Center back (6.1) eller 7.1 surround back monteres som for eksempel dts anbefalinger

Pga vindu + ingen sidevegg så er takmonterte surround side høytalere mulighet
    Direkte strålte høytalere (monopole) er de med mest trøkk men kan bli ubehagelig lydopplevelse og lite pent og se på i en stue med plasseringsproblemer (tak/veggstativ vinklet osv)
    Alternativ er for eksempel bipole eller omnipole høytalere
    Alle refleksjonshøytalere har mindre trøkk men ser man på en bipole/omnipole har de ca 30% direkte lyd og 70% refleksjoner som gir bra filmlyd og opplevelse........en slik høyttaler er for eksempel
    http://www.miragespeakers.com/produc...s/?sku=OS3-SAT

http://www.miragespeakers.com/booksh...ers/?sku=OMD-5

http://i409.photobucket.com/albums/p...te1/OMD5-7.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=19phI0abxtA

(til for eksempel mirage følger det med vegg tak montering ellers er det mange varianter brakett man kan få kjøpt som kan passe ulike typer høytalere............ for eksempel ebay http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...Mount&_sacat=0 )

som surround back ? bipole . monopole , quadpole , omnipole , wdst , dipole osv....lyden bør gå ned også og ikke rett over deg og frem så valg av type høyttaler og fester er noe og tenke på (selv bruker jeg pr i dag omnipole som surround back (takmontert) og fungerer meget bra i 7.1
    Sist endret av hygen; 03-16-2014 kl 14:11

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen Vis post
    Kombinere flott utsikt og lyd er ikke lett

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=66471

Surround side høytalere (5.1) bør monteres på sidene (90-110 grader) for eksempel dts anbefalinger
    Center back (6.1) eller 7.1 surround back monteres som for eksempel dts anbefalinger

Pga vindu + ingen sidevegg så er takmonterte surround side høytalere mulighet
    Direkte strålte høytalere (monopole) er de med mest trøkk men kan bli ubehagelig lydopplevelse og lite pent og se på i en stue med plasseringsproblemer (tak/veggstativ vinklet osv)
    Alternativ er for eksempel bipole eller omnipole høytalere
    Alle refleksjonshøytalere har mindre trøkk men ser man på en bipole/omnipole har de ca 30% direkte lyd og 70% refleksjoner som gir bra filmlyd og opplevelse........en slik høyttaler er for eksempel
    http://www.miragespeakers.com/produc...s/?sku=OS3-SAT

http://www.miragespeakers.com/booksh...ers/?sku=OMD-5

http://i409.photobucket.com/albums/p...te1/OMD5-7.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=19phI0abxtA

(til for eksempel mirage følger det med vegg tak montering ellers er det mange varianter brakett man kan få kjøpt som kan passe ulike typer høytalere............ for eksempel ebay http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...Mount&_sacat=0 )

som surround back ? bipole . monopole , quadpole , omnipole , wdst , dipole osv....lyden bør gå ned også og ikke rett over deg og frem så valg av type høyttaler og fester er noe og tenke på (selv bruker jeg pr i dag omnipole som surround back (takmontert) og fungerer meget bra i 7.1
    Mirage omnipolare såg ut til å kunne passe godt hos meg. De hadde jeg veldig sans for. Takk for godt tips :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arrrgh. Kona hadde ikke sans for OMD-5. Mulig hun kan bearbeides litt men. Uansett kunne jeg godt tenke meg noe slikt som dette, innfelt enten i tak eller vegg. Noen som har tro på det, plassering er vel akilleshælen? http://www.lsound.no/hoyttalere/innb...w-rss-iii.html , http://www.lsound.no/hoyttalere/innb...di-6-5str.html Eller: http://www.crutchfield.com/p_10780FX...ml#details-tab. En annen løsning kunne vært et 2.1 system bak med små satelitter. Høres det helt galt ut?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •