Utfordring - Finn fronthøyttalere som passer i dette oppsettet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utfordring - Finn fronthøyttalere som passer i dette oppsettet

Har i dag System Audio Ranger fronthøyttalere (40Hz og opp) og en 12" XTZ sub (26-200Hz med delefilter så jeg benytter kun 26-40Hz). Er ganske godt fornøyd med lyden, men saken er den at suben er litt i veien der den står. Det er heller ikke bare å flytte den inn i et hjørne, siden det da må kables enten via kassene i taket og ned i et hjørne av stua, eller langs gulvet. Har ikke så lyst til å sette inn en trådløs overføring til sub heller, siden (med mitt oppsett) jeg ikke har noen måte å sette delay på frontene for å kompensere for de 10-20 millisekundene den trådløse overføringen gir. Det hører til i historien at jeg kjører alle HDMI-kildene inn i TVen og sender lyden videre til en Hegel HD10 og videre inn i en Bladelius Thor stereo effektforsterker (denne har kun analoge inputs). Har ikke lyst til å bytte ut Bladelius'en med det første, det vil si en investering på 20 000+ for å få noe tilsvarende.

SÅ da kommer jeg til poenget - finnes det noen fronter der ute som kan gå såpass lavt ned i frekvens at jeg ikke vil grine over savnet av suben? Jeg er ikke glad i høyttalere som "farger" bassen veldig men ikke går under 40Hz. Det jeg ser etter er antagelig fronter som har en innebygget 8-12" sub. Hvis de i tillegg egner seg ok til å stå uten en vegg bak så er det en veldig bra bonus

skisse -stua-jpg
    foto -stua_hdr2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Audio Pro Blue Diamond. Med aktiv 10" bass i siden.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott stue må jeg si.

Med kriteriene du spesifiserer så tenker jeg litt på definitive technology, de liker og bygge inn subwoofere i sine gulv modeller i lukket konstruksjon så ingen porter bak og skryter på seg bass langt ned på 20 tallet.

Men som sagt jeg har aldri hørt på de og jeg er ikke noen ekspert på hva som finnes der ute, men hva jeg husker fra egen googling så vurdert f.eks http://www.lsound.no/hoyttalere/gulv...mythos-st.html

http://www.lydogbilde.no/test/defini...logy-mythos-st

Med innebygd aktiv subwoofer og design som ikke skulle gjort skamme på stua di.

Finnes sikkert mange andre med tilsvarende oppsett og som jeg bare ikke vet om :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var to gode tips! Jeg glemte å skrive noe om budsjett, men de Definitive Technology-høyttalerne ser jo veldig spennende ut. Må rett og slett ta opp saken med "den andre sjefen" og se om vi kan få til noe Tusen takk til begge to!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sjekket m frua og lest litt flere omtaler ble det bestilling. Gleder meg til å teste de nye beistene, takk for tipset nok en gang

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men... bestilling av KVA??

Som TorTorden, så tenkte eg og umiddelbart på DefTech. BP-8060 til 13 000kr, har aktiv sub innebygd med eit aktivt 10" element og to 10" radiator/passive element. Eg vil tru desse sparkar godt frå seg. Desse er bipole, med diskant og melomtone også på bakside. Den forrige modellen DefTech Lsound hadde inne, hadde også ein model med 12" basselement. Desse er kanskje mogleg å oppdriva på brukten.
    Dei langt nettare og penare Mythos ST kostar jo no "berre" 20 000kr, mot 30 000kr tidlegare. Desse er også oppgit til å gå endå djupare enn BP-8060. Dette er for øvrig nokre høgtalarar eg verkeleg kunne tenkt meg å prøvd sjølv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Det glemte jeg visst å si. Definitive Technology Mythos ST. De lå ute til en ganske god pris på lsound.no. De var faktisk litt billigere enn de er i USA for tiden (!), og med gratis frakt! Tror Mythos ST blir ganske så bra. De lå omtrent akkurat på det prisleiet jeg kunne tenke meg også.
    Sist endret av lokbjo; 03-28-2014 kl 12:36

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok veldig smooth!:-) Hugsa å legg inn ei lita tilbakemelding om kva du tykkjer.Gjerne med bilete.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalerne på plass! Førsteinntrykket er litt delt. Bassen låter meget bra, usikkerheten på om de kunne erstatte en 12" XTZ-sub viste seg å være ubegrunnet! Det er bra med trøkk helt ned på 20Hz-tallet, måtte ta fram gliset Mellomtonen låter definert og fint, kan greit plukke ut de forskjellige instrumentene og "isolere" dem i lydbildet. Men diskanten låter noe overivrig. Kona brukte ordet "skranglete", og jeg vil beskrive den som piggete og den gir en viss lytteslitasje over tid. Nå har vi bare spilt dem en times tid. I følge produsenten skal man gi dem noen titalls timer på å spille seg inn og da vil det gi "full bass, a more open midrange, and smoother high frequency reproduction".

Er spent på hvordan det blir etter de 40-60 timene som anbefales, tiden vil vise. Men at det er gode høyttalere er det ingen tvil om, veldig kult med så bra lyd fra høyttalere som ser så bra ut!

Noen som har tilsvarende erfaring fra innspilling av nye høyttalere?
    Sist endret av lokbjo; 03-28-2014 kl 12:35

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og pønsker på å dempe diskanten en anelse med å legge et (eller flere) gasbind foran tweeteren... Det skal jeg jaggu prøve. Har ingen mulighet for å justere diskant på forsterkeren (Bladelius Thor v1), så det er eneste mulighet for justering jeg kan gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med en hyggelig kar hos Lsound i dag. Han kunne fortelle at Mythos ST var en av de høyttalerne som hadde størst forandring når den ble innspilt. Diskantene vil rundes av litt, samtidig som mellomtonen blir mer definert. Det kan fort endre balansen en hel del, mao. Så nå blir det pink noise når vi ikke er hjemme et par uker så får vi se, kommer tilbake med mer info!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en smule skeptiskt til sånn innkjøring selv, men kan ikke unngå og måtte innrømme at etter en 4-5 uker ble mentorene mine merkbart rundere og mykere i lyden.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No anar ikkje eg kor like dei er, men eg merkar ingen overivrig diskant på mine SM65.
    Spent på korleis du opplever dei etterkvart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalerne innspilt ca 50 timer med pink noise og noen titalls timer med lytting. Høyttalerne har muligens endret seg noe over tid, men fortsatt er diskanten i skarpeste laget. Det fungerer kjempebra på en (liten) del av musikken som er ekstremt godt produsert, men det sammenfaller litt for lite med det jeg liker å lytte til. Uansett om det er musikk eller tale man lytter til så føles diskanten litt for hard. På musikk som har klipping føler jeg behov for å dempe volumet for å unngå lyttetretthet over tid. Ett eksempel er Staal sitt album "Rambokniv", må dempe lyden for å unngå lyttetretthet etter bare noen få låter. Et annet eksempel er Annie Lennox' tolkning av "A whiter shade of pale" på albumet "Medusa" - det høyfrekvente synth-riffet på introen låter skarpt som nåler, det blir for mye.

Så de må nok dessverre tilbake til Lsound!

Det betyr at jakten fortsetter... flere tips?

EDIT: Som en siste utvei brettet jeg et dopapir slik at det ble 4 lag og tapet det foran diskantelementet, og det dempet diskanten merkbart. Så i kveld etter at ungene har lagt seg blir det litt Reodor Felgen-tuning, så får vi se. Holder dere oppdatert.
    Sist endret av lokbjo; 04-13-2014 kl 11:50 Begrunnelse: ny info

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt eg har erfart, er det få eller ingen andre (meg inkludert) her på forumet som opplever diskanten på DefTech som masete.
    Har du sjekka erfaringar i Definitive Technology tråden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk historien en lykkelig slutt likevel! Etter litt teiping av forskjellige materialer foran diskanten (uten det helt store hellet) kom madamen på å sette inn en Technics SH-8065 (33 bånds grafisk equalizer) mellom DAKen og stereoforsterkeren. Med equalizeren koblet inn og satt til +-3Db var det ganske greit å lytte+tune seg frem til ønsket resultat Eq'en går fra helt fra 16Hz til 25KHz, og den har en knapp som gjør det mulig å velge om en slider skal gi +-12 eller 3Db. På 3Db settingen kan man gjøre ganske så presise justeringer av frekvensgangen. For den som er interessert i å lese mer om den - Ken Rockwell har en grundig gjennomgang av den her: http://kenrockwell.com/audio/technics/sh-8065.htm.

For å kunne benytte Eq'en måtte vi koble phono-kabler mellom DAK->EQ->forsterker i stedet for de balanserte XLRene direkte fra DAK->forsterker. Var litt skeptisk da jeg koblet det opp siden phono er mer utsatt for støy, men i oppsettet vårt var det ingen støy å høre.

Kanskje litt spesielt å ha en slik eq "liggende og slenge", men greia er det at den var en kritisk komponent for å få det forrige oppsettet mitt med SA ranger høyttalere og en 12" XTZ sub til å spille bra sammen. EQen gjorde at det var lett å tune vekk en overlapp av frekvenser mellom 40 og 50Hz.

Alt i alt vil jeg si DefTech Mythos ST er en knallbra høyttaler, men at den også er nådeløs mot noe annet enn perfekte produksjoner. Vi opplever at så fort det var noe som helst klipping i innspillingene så kom de svært tydelig fram - som på denne innspillingen https://play.spotify.com/track/402msdJ8tNRr8nbFkckCWw. Innspillingen er ikke av veldig god kvalitet, og man hører at når stemmene til sangerne ligger på det heftigste så skjærer det ganske tydelig igjennom. På gode innspillinger som for eksempel Brazz Brothers "Live in Cape Town" plate (finnes dessverre ikke på Spotify) låter det luftig og flott når jeg skrur av EQen og lar Mythos STene gå uten innblanding. Jeg har ikke spesielt "audiofil" musikksmak, så det å kunne tune inn høyttalerne til den musikken jeg hører er en fin ting.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om høytalerne er tunge og stødige nok går det ann og tilte de litt bakover for og redusere diskanten litt

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en kurant løsning, Jeg merket også når jeg oppgraderte til mentor 6 fra concept 6 kunne jeg nesten ikke høre på de samme 10-15 år gamle mp3 filene lenger hehe.

Gikk derfor til innkjøp av min første 'cd' spiller på omtrent 16 år, og jeg hører absolutt forskjell på bare og gå fra spotify premium til cd, men SACD er enda bedre igjen så kjøper de om jeg kommer over dem rimelig, spessielt klassisk får det lille ekstra med sacd.
    Denon AVR-4520 CI

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lokbjo Vis post
    Da fikk historien en lykkelig slutt likevel! Etter litt teiping av forskjellige materialer foran diskanten (uten det helt store hellet) kom madamen på å sette inn en Technics SH-8065 (33 bånds grafisk equalizer) mellom DAKen og stereoforsterkeren. Med equalizeren koblet inn og satt til +-3Db var det ganske greit å lytte+tune seg frem til ønsket resultat Eq'en går fra helt fra 16Hz til 25KHz, og den har en knapp som gjør det mulig å velge om en slider skal gi +-12 eller 3Db. På 3Db settingen kan man gjøre ganske så presise justeringer av frekvensgangen. For den som er interessert i å lese mer om den - Ken Rockwell har en grundig gjennomgang av den her: http://kenrockwell.com/audio/technics/sh-8065.htm.
    Liker at det er MADAMEN som satt inn EQen Er mange som har godt av å legge inn litt EQ i høyttalere når de ikke har mulighet for å gjøre noe med rommet. Dumt å bytte dyre høyttalere eller forsterkere pga en liten ting i lydbildet du kan fikse med enkel EQing. God påske.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er ekko/klang i rommet ditt? Ser du har lite gardiner, tepper og andre lydabsorberende flater.
    Jeg pusser opp stue i disse dager, og ble forundret over hvor tynt og spinkelt høyttalerne lyder når gardiner, tepper, bilder og pynteputer er borte....
    Stua di ser veldig bra ut, men design og lyd går ikke bestandig "hånd i hånd".
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Kan dette 7.1 oppsettet fungere?
    By fmorris in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 08-25-2008, 21:01
  2. Vil dette oppsettet duge?
    By Akeem in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 02-23-2008, 23:35
  3. Hvilken sub til dette oppsettet?
    By Dragonlove in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 12-04-2006, 10:30
  4. Er dette Klipch-oppsettet bra?
    By Frodo_ in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 12-08-2005, 23:29
  5. Passer Yamaha med resten av oppsettet mitt???
    By Anfield in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 09-29-2004, 19:24

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •