Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino

Skal bygge meg en liten hjemmekino i kjelleren. Det blir ett lite og koselig krypinn på ca 5m x 2,5m og høyde ca 2m. Det blir forøvrig ett rom-i-rom om det skulle bety noe.

Tenkte å bruke ca 30K på ett 5.1 oppsett, men er også åpen for både 5.2, 7.1 og 7.2. Kom gjerne med innspill på om det er noe vits i å gå for to subber og evt 7.x.

Det er fokus på film.

Jeg har hørt på Dali Ikon 5 og likte lyden i de. Fikk en tanke på å bruke små fronthøytalere som feks Dali Ikon 1 Mk2.

Når det gjelder bakhøyttalere så leker jeg også med ideen på innbyggingshøyttalere, noen som har erfaring med dette.

På sub så er jeg helt tom, om jeg skal gå for 2 små eller en litt større, og hvor stor sub man har behøv for i ett såpass lite rom?

Er åpen for alle slags oppsett og modeller. Jeg bor i Trondheim så helst noe jeg kan få hørt på i butikk i nærheten, men er det noe som får gode skussmål så er jeg ikke femmed for å kjøpe "uhørt"

Håper på tilbakemeldinger

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir en bra smell i budsjettet, men dette tror jeg kan være bra på film. :-)
    Sammen med en Ken Kreisel DXD-808. Kanskje to etter litt sparing :-)
    http://www.lsound.no/definitive-tech...el-system.html
    Test fra Lyd og bilde:
    http://www.lydogbilde.no/test/ken-kr...q-125dxd-12012
    Om forsterker inngår i budsjett er jeg uansett på jordet.
    Finns også rimeligere vegghøyttalere du kan gå for som bakhøyttalere for å trekke nærmere budsjett.
    Innbygging er vel uansett det beste når rommet er såpass smalt, men har desverre ingen erfaringer selv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldingen, det hørtes spennende ut men som du sier selv så blir nok dette litt for dyrt.
    Receiver inngår i de 30K, men 30k er ikke noe definitiv grense Budsjett er jo til for å sprenges ...hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser Soundgarden har endel bra tilbud på flyttesalg nå.
    Surround.no har også gode tilbud nå, både på reciever og subwoofere. XTZ er gode budsjett woofere. Har selv 2 stk. XTZ W10.16 i kjellerstuen. Mye bang for the buck.

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok lurt å teste litt forskjellige høyttalere for å finne ut hva du liker, men om du har fokus på film så ville jeg uansett ha lagt mest penger i sub og senter. Personlig ville jeg nok gått for Klipsch eller JBL til filmbruk.

Det har heldigvis (?) ikke skjedd så mye på receiverenfronten det siste året, så du kan jo fint kjøpe en god fjorårsmodell. Jeg synes SVS og XTZ har gode subber, men kjøp en så god sub som du klarer å skvise ut av budsjettet. Det samme gjelder forsåvidt senterhøyttaleren.

Har du tenkt noe på om du vil ha sub i lukket eller portet kasse? I et så lite rom kan det kanskje være lurt med lukket kasse (?)
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifjord så kjøpte jeg meg ett stereoanlegg med SA Mantra 50, og de var det jo veldig god lyd i og jeg likte lyden i de.

I går så var jeg på Soundgarden og etter litt prat med de som jobbet der så kom jeg frem til at jeg kunne bruke 3 senterhøyttalere, dette for å kunne bruke mest mulig av veggen og få størst mulig lerret. Jeg kom frem til 3 stk SA Aura 10, det ble en pris jeg likte for L C R. På bakhøyttaler så ser jeg for meg SA Talent, en høyttaler som bygger bare 12 cm ut fra vegg.
    Er det noen som har 3 senterhøyttalere eller har noe kjennskap til det selv? Har lest litt på nett og det skulle ikke by på noen større problemer, selv om det ikke blir helt perfekt. Men når man skal sette sammen en hjemmekino så blir det jo en del kompromier.

På sub så vet jeg ikke så mye, men du har vel rett i at det kanskje passer best med en lukket sub. Ut fra det jeg har lest på nett så er SVS ett godt merke. På ett så lite rom så er vel 10 tommer mere en nok ?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 10 tommers sub i et 15 kvadratmeter stort rom, og dette fungerer greit nok. Jeg kommer til å kjøpe ny sub ved første anledning. Til film så er det morro med litt skyv under 25 hz, og da er det nok bedre med en god 12er. Her er jo plassering alfa omega. Jeg ville i hvert fall ha kjøpt en så dyr sub som budsjettet tillater.

SA Aura er helt sikkert bra saker det. Synes allikevel at det er litt rart at det skal være nødvendig med denne type kompromiss (?) Hvor stort lerret snakker vi? Antar at lerretet skal være på kortveggen.

Jeg har selv hatt SA Mantra og SA Saxo, og synes SA lager meget bra greier =)
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt, hør på litt forskjellige merker før du handler. Plutselig finner du noe du faller for. Angående sub så går det fint med 12" i ett lite rom. Har selv svs 12" i ett rom på 12kvm.
    og angående receiver så burdedu sjekke ut brukt markedet. Da kan du få tak i en 1-2 åt gammel toppmodell for under halv pris
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å utnytte hele veggen med lerret, og siden det er kun litt over 2 meter takhøyde så vil det passe godt med 3 senter høyttalere.

Ser at onkyo 3010 er kraftig nedsatt, den er vel i alle fall kraftig nok.

På sub så er det altså lurt å legge i litt ekstra, det ligger vel mange gode alternativer rundt 7-8000.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres tøft ut. Virker som du har tenkt på at du med ca 100" lerret vil få ca 50-60 cm fra gulv til lerret. Godt mulig at dette er nok til benk og høyttalere.

Hadde vært morro om du la ut noen bilder når rommet er klart.

Onkyo 3010 til ca 10k er kjempekupp =)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel strengt tatt ikke tre senterhøyttalere du mener, det er mer det vi kaller frontrekke. Vi har gjerne en senterhøyttaler, og høyre og venstre front. Sånn bare for at alle snakker samme språk.

Synes det virker som du har en god plan, og det å bruke tre helt like høyttalere bak et lydtransparent lerret gjør at du har lik klang i hele frontrekken. Det er ikke alltid at dette blir 100% selv om en har fronter og senter i samme serie. Talent bak er også en god ide synes jeg, på et såpass smalt rom vil de passe bra.

To stk SVS PB-1000 vil gjøre en bra jobb i sub-området. Men det krever at du får kalibrert dem skikkelig, så en lydmåler kan også være en god investering når du skal bruke såpass mye penger på anlegg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips, kjøpt brukt om du kan.
    Jeg sparte 18' på å kjøpe forsterker og sub!!! Nypris = 26', min pris 8'.-
    Hadde da spart inn nok til kjøp av ny prosjektor og et par go'filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å følger med på finn.no ja

Har sånn halveis bestemt meg for SA Aura 1 som front, Aura 10 som senter og SA Talent bakhøyttalere. Det blir ca 14,5 K så da ser jeg for meg ca 7K på sub og 10K på en receiver, da havner jeg på ca 30K som jeg hadde tenkt meg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt kjøpt inn forsterker, det ble en Onkyo nr1010

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt ett par SA Talent.

Blir det feil å kjøpe Dal front og senter når jeg har SA bakhøyttalere? Eller kan det fungere.?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan sikkert fungere det tenker jeg.
    Jeg har selv også et ganske lite rom og har endt opp med og fylle nesten hele fram veggen med elementer Inklusivt 2 12" subwoofere.
    Men jeg har også ikke noen bakvegg i dette rommet og det forandrer akustikken mye, men 2 12" subwoofere er ikke sjeldent i hjemmekinoer, man får en annen dekning og trøkk.

Kan se mer av oppsettet mitt i tråden min, dog jeg har ikke de beste bildene..
    http://avforum.no/forum/showthread.p...par-nye-bilder
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt verd å sjekke ut SVS når det gjelder sub. Kjører 2 stk. Pb-2000 i et rom som ikke er mye større enn ditt. Rister godt i sofaen og går dypt Anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er mange som anbefaler svs som sub, så de er nok høyt oppe på lista.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS pb 2000 er på kortlista mi også for potensiell erstatning av mine xtz 12.16.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. tceteams hjemmekino's hjemmekino
    By tceteams hjemmekino in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 03-03-2012, 16:27
  2. Business projektor vs hjemmekino projektor til hjemmekino?
    By mrmuffin in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-2009, 12:06
  3. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  4. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2008, 20:00

Stikkord for denne tråden