Trådløse høyttalere?!!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløse høyttalere?!!?

Noen som har testet?

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...eid=a4868337cf

Er Wifien og teknologien bak bra nok for trådløs overføring?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare nett synser nå men det kunne jo tekniskt bli helt kurant lyd, men som jeg ser så må hver høyttaler ha strøm plugg siden de er aktive, kort sagt "helt" trådløse er de jo da ikke, man kan jo f.eks ende opp med og trekke like lang skjøte ledning som man eller ville trukket høyttaler kabel.

Det jeg kanskje er mest skeptiskt til er hvordan resultatet blir med tanke på at signalet kan bli DAC'et en del ganger.
    Ser man kan sende optiskt digital inn i enheten og da blir det Dac'et engang i høyttaleren, men man kan jo fort se ett scenario hvor kilde konverter til analogt, og det AD konverteres i emittern, for så og bli DAC'et igjen i siste leddet.

Jeg tror sånn sett det kan fort bli helt greit om kildene man bruker er f.eks tv eller Sonos, noe mer High-end enn det hadde jeg verdt mer skeptiskt til.

Tviler f.eks på om det hadde hatt noe for seg og kjøre SACD'r etc på de, men er man såpass sær at man gjør det har du vel hatt vanskeligere debatter med den bedre halvdel enn kablene til høyttalerne dine

Med rette bruks området, og kilder nå som f.eks sonos eller andre streamings løsninger tror jeg de kan være helt kurante.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Er Wifien og teknologien bak bra nok for trådløs overføring?
    Har ikke testet, å streame real-time lyd over WiFi er svært vanskelig. Det og med tanke på at naboen kan pøse på med WiFi-trafikk som gjør at linken til HT blir dårlig, gjør dette til en vanskelig løsning.

Når det er sagt, så ser det ikke ut som dette produktet bruker WiFi. Den bruker det samme frekvensbåndet som WiFi og BlueTooth, men ikke WiFi virker det som. Da tror jeg nok de har funnet en protokoll som ikke har samme begrensninger som WiFi. Men det betyr ikke at den er immun mot radiostøy fra WiFi og Bluetooth. Står vel litt om det her: http://www.lydogbilde.no/test/dynaudio-xeo-5
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette konseptet har jeg tro på:

http://www.lydogbilde.no/nyheter/dig...r-blir-tradlos

Men trekk den gjerne lengre med innebygget Airplay og en god Dac i selve høyttaleren - ikke en (unødvendig) dingz imellom.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor vil man ha det trådløst? Man må uansett legge opp noe til HT. Enten det er HT-kabel eller strøm.

Airplay kan (per i dag) kun brukes til å streame musikk, siden den har for lang latency for real-time bruk. Skal man f.eks. bruke HT til film, så vil det ikke kunne brukes hvis det skal synkroniseres med bilde. Ikke med mindre Apple lager en video-audio synkroniseringsdings, men da har du en ny dings i oppsettet.

(Hmm, innser at jeg høres ut som en gammeldags grinebiter...)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Men hvorfor vil man ha det trådløst? Man må uansett legge opp noe til HT. Enten det er HT-kabel eller strøm.

Airplay kan (per i dag) kun brukes til å streame musikk, siden den har for lang latency for real-time bruk. Skal man f.eks. bruke HT til film, så vil det ikke kunne brukes hvis det skal synkroniseres med bilde. Ikke med mindre Apple lager en video-audio synkroniseringsdings, men da har du en ny dings i oppsettet.

(Hmm, innser at jeg høres ut som en gammeldags grinebiter...)
    Er det ikke AirPlay som man bruker når man velger skjermdeling mellom en iPad og en Apple TV?
    Jeg streamer ofte fotball den vegen, og det er aldri noe problem med lyd/bilde i ett?

Har også testet med en film, Løvenes Konge som jeg har på iPad, streamer den til ATV med DD 5.1 - helt uproblematisk. Lyd'en er i sync så det holder.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Er det ikke AirPlay som man bruker når man velger skjermdeling mellom en iPad og en Apple TV?
    Jeg streamer ofte fotball den vegen, og det er aldri noe problem med lyd/bilde i ett?

Har også testet med en film, Løvenes Konge som jeg har på iPad, streamer den til ATV med DD 5.1 - helt uproblematisk. Lyd'en er i sync så det holder.
    Du sier det selv, lyd og bilde blir da sendt i samme strømmen og dekodet og synkronisert i ATV'en din slik det skal funke, tror ingen har ment noe annet.
    Du har vel kanskje ATv'en din koblet til en receiver med HDMI?
    Med disse høyttalerne ville emitter enheten verdt koblet til receivern sine PRE utganger, for så og bli konvertert til digitalt signal (igjen) og DAc'et en siste gang i høyttalern sin forsterker.

Og det er dette siste leddet Midas frykter for høy forsinkelse og med rette, jeg hadde blitt overasket om det var mindre forsinkelse i denne prossessen enn 0.2-0.5 sekunder, om ikke mer.
    Kunne faktiskt verdt bedre om de hadde innebygd Airplay mottakere i hver høyttaler.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AirPlay er bygd for å være synkronisert utad, slik at man kan ha flere avspillere (f.eks. i flere rom) som er i synk. Den har eksakt (ned til millisekundet) 2 sekunders delay i AirPlay. Men det er 2 sekunders delay, ikke real-time. Dersom alle enheter er bygd for å bli synkronisert med airplayavspilling (også video), så er dette ikke et problem. Slik som med ATV. Hvis video går utenom, så vil det være leit hvis lyden kommer 2 sekunder etterpå...

Dolby Digital krever at lyd skal avspilles innen 32ms. Å få delay <0.1 sekund (100ms) er svært utfordrene for trådløsteknologier som WiFi. Skal vel kunne si at vi har brukt noen millioner på jobb for å få til tilstrekkelig realtime overføring av lyd over WiFi, og vi er langt unna tidkravene til Dolby.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    AirPlay er bygd for å være synkronisert utad, slik at man kan ha flere avspillere (f.eks. i flere rom) som er i synk. Den har eksakt (ned til millisekundet) 2 sekunders delay i AirPlay. Men det er 2 sekunders delay, ikke real-time. Dersom alle enheter er bygd for å bli synkronisert med airplayavspilling (også video), så er dette ikke et problem. Slik som med ATV. Hvis video går utenom, så vil det være leit hvis lyden kommer 2 sekunder etterpå...

Dolby Digital krever at lyd skal avspilles innen 32ms. Å få delay <0.1 sekund (100ms) er svært utfordrene for trådløsteknologier som WiFi. Skal vel kunne si at vi har brukt noen millioner på jobb for å få til tilstrekkelig realtime overføring av lyd over WiFi, og vi er langt unna tidkravene til Dolby.
    Skjønner ikke helt det tekniske her, bare at det fungerer for meg i praksis

Og ja, Tor, min ATV er tilkoblet receiver med HDMI.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn sett har jeg lagt mere tro på å kjøre digital distribusjon av lyden til HT. At man legger opp en digitalkabel (gjerne coax) til hver HT, så har HT egen DAC og forsterker innebygget. Da får man null tap og forvrengning i signal til HT. Selv om man må like fullt fortsatt legge opp coax og strøm til hver HT. Det vil også være en dyrere løsning totalt sett (fordi to monoblokker er dyrere å bygge enn én stereo) og brukere kan ikke selv bytte forsterker fordi man er prisgitt den innebygde i HT.

Finnes det subber som har coax inngang? Finnes det prepro/recievere som kan gi ut coax pre-out? Fordi subber (som som oftest har forsterker, og noen av dem har også DSP) burde være en ypperlig startplass for digitalisering.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steinway lyngdorf har vel noen slike høyttalere hvor signalet sendes digitalt til hver høyttaler, men ifølge wikipedia har de nå en prislapp på 1.2 mil før moms, litt​ utenfor min prisklasse...
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Trådløse høyttalere
    By mortenkd in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 12-26-2012, 17:44
  2. Trådløse høyttalere
    By gamleerik in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-10-2012, 15:17
  3. Trådløse høyttalere...?
    By lydentusiast in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 09-23-2010, 11:29
  4. Trådløse høyttalere
    By haakon1970 in forum Høyttalere