Nytt budsjett 2.1 anlegg - vil reciever levere nok effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt budsjett 2.1 anlegg - vil reciever levere nok effekt?

Hei,

Jeg skal da kjøpe meg et relativt bra 2.1 anlegg, grunnen til at det ikke blir større er pga kompromisser med frøkna nå i første omgang
    Foreløpig ser oppsettet mitt slik ut:
    Reciever: Pioneer VSX-923-K
    Sub: XTZ 99 W10.16

Deretter står det nå mellom to høyttalere, enten Dali Zensor 1 eller Klipsch Icon KB-15. Etter å ha utelukket System Audio SAxo 1 og Q acoustics 2020i.

Spørsmålet mitt er følgende, vil recieveren min kunne levere nok effekt til at jeg får utnyttet Dali Zensor 1 til det fulle? Ellers tanker rundt oppsettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig kallibrert, så tror jeg ikke det vil være noe problem Subben tar jo seg av det meste av bassen, og frekvensområdet til høyttalerne justerer du på reciveren, evt med mikrofonkalibrering
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar

Ser også at du bruker Dali Lektor 1 som bakhøyttalere, har du noen ide om hvordan disse ville fungert som fronthøyttalere i forhold til Zensor 1?

Skal enda en tur for å sammenlikne Zensor 1, Lektor 1 og 2 etterpå idag, er spent!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CELUL Vis post
    Takker så mye for svar

Ser også at du bruker Dali Lektor 1 som bakhøyttalere, har du noen ide om hvordan disse ville fungert som fronthøyttalere i forhold til Zensor 1?

Skal enda en tur for å sammenlikne Zensor 1, Lektor 1 og 2 etterpå idag, er spent!
    Er rimelig mye lyd som bor i Lektor 1. Den spiller bedre og faktisk dypere en Zensor 1, men med langt mindre og kompakt kabinett. En av fordelene er også at de har bassrefleks foran, men z1 har den bak. Så rett på vegg spiller L1 uansett bedre
    Spennede å høre hva du kommer fram til selv
    Ville også ha hørt på Zensor 3/Lektor 3. Disse hadde jeg veldig sansen for. Dog noe større, men full av dynamikk. Spesielt zensor 3 i forhold til prisen
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort mitt kjøp, jeg endte med å gå hakket vassere og skaffet meg Bowers & Wilkins DM685
    Tenkte likevel jeg skulle skrive litt utfyllende om hva jeg har testet, og min mening om de ulike høyttalerne slik at dette kanskje kan komme andre til gode selv om lydsmaken er som baken, nemlig delt!
    Merk at jeg har lite peiling på lyd og høyttalere, dette er kun min mening etter fire dager med testing byen rundt for å høre hva som finnes av småhøyttalere til en relativt rimelig pris

System Audio Saxo 1: Dette var de første jeg testet, jeg ble ikke spesielt imponert da jeg synes lyden ikke var noe fyldig, den var tam, med lite bass.
    Q Acoustics 2010i: Disse ble testet opp mot Saxo 1, og her vil jeg si at de var veldig like. Tam lyd
    Q Acoustics 2020i: Disse er modellen over og dette merkes, lyden fylte med en gang rommet, ganske så rolig lyd kanskje litt i overkant rolig. Kunne ikke forestille meg disse gi meg goosebumps når det virkelig gjelder i film. Ser for meg at disse passer godt til mer type rolig/klassisk/pop musikk enn actionfilm og rock da jeg følte at det var litt lite trøkk.
    Klipsch Icon KB-15: Disse kan spilles høyt, greit trøkk men jeg følte lyden var veldig hard og kald
    Tannoy Mercury v1i: Fin og kontrollert lyd, lite bass, ble ikke spesielt imponert da jeg følte lyden var ganske flat i forhold til feks 2020i
    Boston Acoustics A-25: Først og fremst så ser disse MYE bedre ut i virkeligheten enn på bildet, oser kvalitet hele veien. Lyden fyller rommet, kontrollert bass men ingen rabbagast på dette området. Følte dermed denne ikke ville være like god på film som den var på musikk
    Dali Zensor 1: Denne var lenge min favoritt, lyden fyller rommet, heftig bass, men dali spiller ganske lyst og jeg følte at på høye toner feks ved gitarspill ble det nesten vondt i ørene. Tror derimot disse er spot on til film.
    Dali Lektor 2: Likte lyden godt, bra blanding av bass og diskant men følte ikke at lyden fylte rommet like godt som Zensor 1
    Bowers & Wilkins DM686: Veldig ren og klar lyd, kontrollert bass men med krumspring når det gjelder, fyller rommet godt, fantastisk utseende. Synes at Zensor 1 fylte rommet bedre med lyd. Zensor virket mer varm, mulig dette er fordi DM685 er mer kontrollert og klarer seg mye bedre feks til rock noe jeg ikke synes Zensor gjorde.
    Bowers & Wilkins DM685: MER av det gode, fantastisk lyd på et helt annet nivå enn noe annet jeg har hørt her. Heftig bass, lydbildet kan ikke sammenliknes med foregående modell
    Dali Senzor 3: Tok med denne bare for å sammenlikne med DM685, hørte bare på i noen få sekunder før jeg hørte at den ikke var på samme nivå. Kraftig lyd, ganske lyst, men mindre lydbilde så virket dermed litt tamt i forhold. Men definitivt en allrounder både til musikk og film.
    Sist endret av CELUL; 03-02-2014 kl 04:53

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet HT du har nevnt ovenfor med din reciver og helst i ditt rom? Det å dra ut å kjøpe seg HT bassert på prøvelytting i en butikk, uten å teste hjemme er risikosport.

Og så falt du ned på de mest strømkrevende høyttalerene... Skal nok gå greit det, bare du ikke forventer konsertnivå.

Kompromisser med frøkena nå i første omgang....? Ikke for å være stygg, eller frekk, men det er bare noe du tror. Har hu først satt foten ned og kompromiene har kommet, så vil du alltid hige etter noe mer. Og det er kun 2 måter å løse det på, Bytte frøken, eller få et eget rom der du får holde på i fred.

Litt seriøsitet er det i dette innlegget, regner med det skinner igjennom. Gratulerer med nye høyttalere og velkommen inn i galeland. for å sitere Eagles, "
    You can check-out any time you like, But you can never leave! "

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er kun testet i butikk med det rom og oppsett de hadde der, usikker på om jeg hadde fått lånt med meg så mange forskjellige høyttalere hjem...Det er kanskje ikke fullstendig optimalt, så jeg antar at "the final verdict" får komme etter at jeg har fått satt det opp i stuen

Konsertnivå og eventuell utvidelse av oppsett hverken behøves eller er forventet slik det er nå uansett. Vi bor i en leilighet midt i Oslo noe som gjør at jeg tror naboene ikke ville blitt så fornøyde. Angående kompromissene vet jeg ikke hva din erfaring er på dette området, men jeg selv tror jeg fint skal klare å ha både god lyd i stua og beholde frøkna Er man glad i film forstår man fort hvor viktig lyden er når man gir det en sjanse, tror hun blir sittende med et godt glis til slutt. Jo, takker så meget!
    Sist endret av CELUL; 03-02-2014 kl 16:44

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt samme frøken i snart 12år, med denne galskap hobbyen. Et gratis råd til deg er, ta henne med på avgjørelsene. La hun feks får bestemme farge, og gi henne mulighet til å velge et av to par.. Innvolver henne så mye som mulig...

God lyd i stua er absolutt mulig, ingen tvil om det. Tenkte bare litt humoristisk på testen du skrev "Grunnen til at det ikke blir større er pga kompromisser med frøkna nå i første omgang "

Du får kose deg med anlegget og frøkena

Lignende tråder

1. Nytt anlegg - budsjett ca 15.000
    By Andrews in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 23
    Siste melding: 11-27-2013, 22:59
  2. Kjøpe nytt surround anlegg(Budsjett på 5k)
    By Furun in forum Høyttalere
    Svar: 19
    Siste melding: 10-09-2012, 13:43
  3. Svar: 15
    Siste melding: 05-10-2012, 05:21
  4. Nytt anlegg - budsjett = kr 30.000-40.000
    By Tessink in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 02-02-2009, 00:33
  5. Kjøp av nytt anlegg - budsjett: 2500kr
    By xnerox in forum Høyttalere
    Svar: 17