Varm lyd på høyttalere, forslag?! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar.. Vis post
    Synes det høres utrolig rart ut at Dynaudioene er så på tur med C275. Er det fremdeles tilfelle om du "knerter" alt av romkorreksjon og kjører i stereo?
    Skal teste dette i løpet av denne uken - men trenger tips til hva jeg kan gjøre som ikke handler om å gjøre om på hele rommet, men hva jeg kan gjøre på forsterkeren,

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes få snarveier her, men et par ting kan du selvfølgelig prøve som en "quick fix":

1. Knert all tidligere romkorreksjon etc. Test i stereo uten sub-innstillinger og gjerne pure direct om mulig. Det er jeg spent på. Like dårlig gjengivelse?

Når det er gjort er det en kort vei til "så langt du kan komme":

2. Rekalibrer slik oppsettet skal være, altså med C275 som effekt. Bruk alle kalibreringspunktene, se http://i1260.photobucket.com/albums/...27at191916.jpg for mønster. Nedskaler etter antall posisjoner din receiver har.
    3. Gå inn i innstillingene og sørg for at frontene dine står angitt som "large". Står de som "small" så strupes de lavere frekvensene.
    4. Sett eventuelt LFE til LFE + main om det er et alternativ hos deg. Sender lavfrekvenseffektene både til sub og fronter.
    5. Om mulig kan du ellers leke med EQ og forsøke å "massere" litt på gjengivelsen om mulig på receiveren din.

Umiddelbart de "snarveiene" jeg kommer frem til, men vi er jo i ferd med å havne OT.

Back on topic anbefaler jeg deg å få test av høyttalere på hjemlån om du er bestemt på å kjøpe nye. Da finner du fort ut om problemet er hjemme hos deg (rom og/eller forsterker) eller høyttaleren. Hi-Fi Klubben har fornøydhetsgaranti på sine produkter, just a tip.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knusse Vis post
    Aha, men er det korreksjoner jeg kan gjøre på forsterkeren utover den automatiske som følger med?
    Tips for å oppnå en mer varme?
    Mer bass og mindre diskant.

Forøvrig er det som andre spør om interessant å høre om problemet er det samme om du kjører direct med avslått romkorreksjon.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for gode råd, dette skal testes ut!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra er nevnt, husk bare på at det er bedre for forsterkeren din at du drar ned nivå med eq i reciveren din enn at du drar opp. Klangen i rommet kan du bestemme mye med plassering av høyttalere og med plassering av deg selv. Å sitte midt i rommet ditt vil svært ofte før til at høyttalerene dine ikke produserer bass og mellombass DER du sitter. Dette gjelder også ofte om du sitter med ryggen inntil bakveggen.

Du kan helt sikkert gjøre en del med rommet ditt ( om du ikke har gjort dette fra før ) men det er ikke alle som har eget gutterom til hobbyen. Og dermed er svært det svært begrenset med hva du kan gjøre.

Prøv det du har fått anbefalt, 86dm er ikke de letteste høyttalerene å drive.

Om du alikevel skulle ønske tips om varme høyttalere, så vil jeg si at Sonus Faber, Vienna Acoustics ( Mahler og Strauss ) Swans, Audiovector uten banddiskant er de høyttalerene jeg har hatt med fyldigest klang. Men dette vil alltid være rom og øreavhengig.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hva er varm lyd omsatt i frekvensbånd? <-- oppriktig spørsmål

Er dette det motsatte av hard lyd? Hard lyd er typisk for mye trøkk i 2-5kHz. Essssen i vokal, men ikke høyt nok til pustelyd (6-8kHz). Å dra ned 2-5kHz er jo den berømte BBC-dippen. Er det dette som er en høyttaler med varm lyd? En som har utpreget BBC-dipp?
    Du får ikke en varm karakter av en BBC-dipp, men du demper et problemområde, så med mindre optimale oppsett kan dette myke opp lyden på bekostning av detaljer. Et varmt men likevel nøytralt lydbilde får du ved å ha et par db mer nivå i nedre mellomtone enn i øvre mellomtone og diskant. Kombinerer du det med en så jevn som mulig respons forøvrig og gradvis overganger i mellom vil det oppleves som naturlig og musikalsk i stede for varmt.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg undret meg over er at varm lyd brukes ofte i sammenheng med rørforsterkere og LP. Min kjennskap til førstnevne er i hovedsak er orientert mot musikere (f.eks. amper for gitarister). Her brukes varm lyd når man får en viss forvrening av signalet. En like-harmonisk forvrengning fra rør låter pent og musikalsk (i motsetning til odde-harmonisk som låter hardt og umusikalsk). Dette er jo hovedårsaken til at gitarister ønsker rørforsterkere, fordi karakteren av forvreningen låter bra.

Er dette en motivasjon i HiFi, eller skal aldri rørforsterkere i HiFi vrenge?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg undret meg over er at varm lyd brukes ofte i sammenheng med rørforsterkere og LP. Min kjennskap til førstnevne er i hovedsak er orientert mot musikere (f.eks. amper for gitarister). Her brukes varm lyd når man får en viss forvrening av signalet. En like-harmonisk forvrengning fra rør låter pent og musikalsk (i motsetning til odde-harmonisk som låter hardt og umusikalsk). Dette er jo hovedårsaken til at gitarister ønsker rørforsterkere, fordi karakteren av forvreningen låter bra.

Derom strides vel de lærde, men også hifi rørforsterkere vrenger, og de har ofte ikke nøytral lydsignatur heller. Så de er nok populære av samme grunn som gitarforsterkerne
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er samme motivasjon i hifi verden. Årsaken tror jeg i stor grad handler om å prøve kompensere for spesielt svakheter i frekvensresponsen.

Do I need expensive vacuum tube power amplifiers?No!!!!! AUDIO SPLENDOR can save you a lot of money by equalizing your speakers much better than using the high output impedance of expensive,
    low-feedback, vacuum tube amplifiers. Instead buy low distortion semiconductor amplifiers that have a lot of feedback and far more power output.

During my 60 years of designing circuits I designed a lot of vacuum tube, transistor, andswitching power amplifiers and know how each performs. In the 1950's I designed the lowest distortion vacuum tubeamplifier ever, the Krohn-Hite UF-101. It was rated at 50Watts, 0.005% total harmonic distortion, 50 dB of negative feedback, and it sold in small quantities as a laboratory instrumentfor 20 years. Today I wouldn't take a vacuum tube amplifier as a gift.
    Why?

What you are really buying is not quality amplification but a high distortion equalizer. The lack of feedback in many of today's tube amplifiers gives the amplifier high distortion and a high internal output impedance, typically in the range of 1 to 5 ohms. At some frequencies such as the fundamental cone resonance, and crossover frequencies between drivers, the load impedance of the speaker rises. The voltage divider effect delivers more signal to the speaker terminals at these frequencies. With some amplifier-speaker combinations the effect on frequency response is very pleasing.

This load impedance effect was epitomized in the July, 2004 Stereophile review of the world's most expensive amplifier, the $350,000/pairWavac SH-833, by Michael Fremer with measurements by John Atkinson, page 73. The curves clearly show up to 2 to10 dB of bass boost at 80 Hz depending upon the load impedance. The measured distortion is shameful for even the cheapest amplifier. A vacuum tube amplifier should really be regarded as a nice piece of furniture with wires, that glows in the dark. Use a real equalizer to improve the frequency response of your speakers!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Høyttalere med varm lyd for rock og metal
    By mazeking in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 02-02-2014, 16:14
  2. Høyttalere med varm/mørk og myk klangbalanse?
    By Tronna_83 in forum Høyttalere
    Svar: 81
    Siste melding: 10-16-2009, 23:20
  3. Høyttalere til PC - Forslag?
    By Error in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 04-16-2009, 16:49
  4. Finnes det høyttalere med varm lyd?
    By Superbit in forum Høyttalere
    Svar: 41
    Siste melding: 02-21-2009, 00:07
  5. Kom med forslag til høyttalere + sub