Overgang fra Patos til Klipsch.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overgang fra Patos til Klipsch.

Hei!

I dag har jeg Patos Lyric 502 MKII, samt Lyric senter, 302MKII bak og 101. Subben er SVS PB12/Plus2.

Jeg vurderer å prøve ut Klipsch i hjemmekino oppsettet i stedet. Men hvilke ht bør man velge? Skal står i en kino på omlag 25m2, med skråtak. Jeg synes at Klipsch spiller mer detaljert enn Patos. Så derfor lurer jeg på å bytte.

Hvilke erfaringer har folk med å gå fra Patos til Klipsch? Frontene blir forresten drevet av en nad 208, resten av en yamaha surround reciever på 125w i 7 kanaler.

Jeg har ikke behov for vanvittig mye bass, da SVSen tar seg av det. Men jeg liker å høre på musikk også, og jeg må være ærlig å si at det er en stund siden jeg har hørt Klipsch på musikk, hvordan fungerer det på Eagles, og generelt pop/rock?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke helt at du mener Klipsch spiller mer detaljert enn Patos ?

Greit et Klipsch er en mer lettdreven høyttaler og sikker gir mer trøkk enn Patos på en ikke alt for sterk forsterker, men mer detaljert - nei. Har hatt både Patos 401 MKII og Klipsch RF82 mk1 og RC62.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Forstår ikke helt at du mener Klipsch spiller mer detaljert enn Patos ?

Greit et Klipsch er en mer lettdreven høyttaler og sikker gir mer trøkk enn Patos på en ikke alt for sterk forsterker, men mer detaljert - nei. Har hatt både Patos 401 MKII og Klipsch RF82 mk1 og RC62.
    Enig, er det noe fra RF serien du er ute etter, så ville jeg personelig sett på det som en nedgradering.
    JM Lab Electra 946
    Classé CP500/CA401
    Copland CDA 289
    Bel Canto e.One DAC 3
    ----------------------------
    B&W CM5/PV1
    Lyngdorf TDA2200
    Lyngdorf CD-1
    ----------------------------
    Electrocompaniet ECi2
    Arcam AVR 300
    Snell-K/Klipsch RB-25
    SVS PB 12 NSD

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil vei å gå syns jeg.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags forsterkeri var det som ble brukt når du hørte Klipsch? Kanskje det er det du oppfatter som mer detaljert, og ikke høyttaleren?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet hva du mener da klipsch er luftigere i toppen og litt mer rett i trynet på grunn av horn men de er ikke mer oppløste men som sagt det kan føles slik...

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

har også erfaringer med høytalerne du har og klipsch også.
    Folk oppfatter ting forskjellig og bra er det
    Patos låter varmere med fyldigere bass og behagelig og luftig/detaljert topp. Disse du har krever dog mye strøm for å bli
    dynamiske og ærlige.

Klipsch er rake motsetning. Rett i trynet er vel en måte å si det på. Og de er det fra bånn til topp.
    De vil spille høyere på samme forsterker og være patosene overlegne på dynamikk.
    Derfor vil de være bedre/dårligere på sin måte.

Så det vil være opp til deg hva du er ute etter.

Er du ute etter å kunne spille høyere,mere dynamisk,skarpere med mere atack....på samme forsterker så gå for klipsch.
    Har du en svak forsterker på patosene ville jeg nok anbefalt å bytte til en kraftigere strømsterk forsterker først.

Har hørt de patosene på billig forsterker og det henger dårlig på greip. Men på rett forsterker er det utrolig hvor oppløst og dynamiske
    de kan bli.

Igjen er det lettere å føle at klipsch spiller bedre da de ikke krever så mye av utstyret.

Har også hørt patosene i surround sammenheng og igjen med kraftig utstyr som parasound (gjerne 200watt +)er dette behagelig når det
    skal være det og skremmende dynamisk når det trengs.

Patosene har en ganske fyldig bass og behagelig mellomtone og luftig topp og en direkte sammenligning med klipsch vil nok favorisere
    klipschene da de vil spille høyere.
    Men klipschene vil føles vel slanke og pågående i direkte sammenligning.

Hvis mitt budsjett var "åpent"så ville jeg beholdt patosene og kjørt på med noe fra parasound,emotiva og gjerne 200watt og oppover til frontene.
    Og frontene ville jeg aldri ha kjørt på noen som helst receiver da de er for svake. Bruk pre out og effekt trinn.

Hvis du har såppas bra utstyr men føler at de fortsatt holder igjen så gå for klipschene.
    De er ærligere og mere realistiske i henhold til dynamikk osv...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    hei.

har også erfaringer med høytalerne du har og klipsch også.
    Folk oppfatter ting forskjellig og bra er det
    Patos låter varmere med fyldigere bass og behagelig og luftig/detaljert topp. Disse du har krever dog mye strøm for å bli
    dynamiske og ærlige.

Klipsch er rake motsetning. Rett i trynet er vel en måte å si det på. Og de er det fra bånn til topp.
    De vil spille høyere på samme forsterker og være patosene overlegne på dynamikk.
    Derfor vil de være bedre/dårligere på sin måte.

Så det vil være opp til deg hva du er ute etter.

Er du ute etter å kunne spille høyere,mere dynamisk,skarpere med mere atack....på samme forsterker så gå for klipsch.
    Har du en svak forsterker på patosene ville jeg nok anbefalt å bytte til en kraftigere strømsterk forsterker først.

Har hørt de patosene på billig forsterker og det henger dårlig på greip. Men på rett forsterker er det utrolig hvor oppløst og dynamiske
    de kan bli.

Igjen er det lettere å føle at klipsch spiller bedre da de ikke krever så mye av utstyret.

Har også hørt patosene i surround sammenheng og igjen med kraftig utstyr som parasound (gjerne 200watt +)er dette behagelig når det
    skal være det og skremmende dynamisk når det trengs.

Patosene har en ganske fyldig bass og behagelig mellomtone og luftig topp og en direkte sammenligning med klipsch vil nok favorisere
    klipschene da de vil spille høyere.
    Men klipschene vil føles vel slanke og pågående i direkte sammenligning.

Hvis mitt budsjett var "åpent"så ville jeg beholdt patosene og kjørt på med noe fra parasound,emotiva og gjerne 200watt og oppover til frontene.
    Og frontene ville jeg aldri ha kjørt på noen som helst receiver da de er for svake. Bruk pre out og effekt trinn.

Hvis du har såppas bra utstyr men føler at de fortsatt holder igjen så gå for klipschene.
    De er ærligere og mere realistiske i henhold til dynamikk osv...
    Helt enig
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. Patos 402 mkII/Klipsch RF3
    By the_Marshall in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-19-2007, 16:01
  2. Klipsch vs Patos (film vs musikk)
    By RuneW in forum Høyttalere
    Svar: 26
    Siste melding: 11-30-2006, 22:27
  3. Patos Basic 510 vs Klipsch Synergy F2
    By Revol2k in forum Høyttalere
    Svar: 12
    Siste melding: 04-05-2006, 11:47
  4. klipsch vs. patos
    By hein_tore in forum Høyttalere
    Svar: 25
    Siste melding: 01-15-2006, 01:49
  5. Klipsch, Patos, Triangle????? HJELP!!
    By CavaleraRules in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-03-2004, 17:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •