Valg av suber... 2 x XTZ 99 W12.18 ICE eller 2 x SVS PB-2000 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av suber... 2 x XTZ 99 W12.18 ICE eller 2 x SVS PB-2000 ?

Hei,

Jeg er ny på forumet her, dvs. jeg har lest mye her tidligere og benyttet bruktmarkedet.
    Så langt har jeg lært mye ved å lese her, det er mye god informasjon fra mange flinke entusiaster og det setter jeg stor pris på.

Jeg går for tiden å grubler på hva slags subber jeg skal kjøre i 2.2 (/5.2) oppsett.
    Det går i 75% musikk / 25% film her.

I front bruker jeg McIntosh MA6900 som driver Klipsch RF-83.
    I går testet jeg min trofaste gamle CV 15" sub sammen med RF-83'ene og fant til min store forskrekkelse ut at RF-83'ene faktisk spiller dypere og trykker hardere... tid for nye sub / subber..

Rommet er ganske stort, stue(r) / kjøkken / gang på ca. 80kvm og nesten 4m under taket på det høyeste.
    Jeg hadde ca. 50kvm tidligere samt lavere takhøyde, da virket det som det var litt mer futt i CV'en.
    Jeg tror jeg må opp i doble XTZ 99 W12.18 ICE eller SVS PB-2000 for å få nok trykk her, disse passer også mitt budsjett.
    XTZ'ene har kampanje på ca. 12000 for 2 stk. nå, mens SVS'ene koster ca. 14000 for 2 stk. men gratis frakt...

Utifra det lille jeg har funnet av info. kan det virke som XTZ'en spiller renere, raskere/mer presis og er mer musikalsk ? Mens SVS'en er mer brutal, trykker hardere og spiller dypere?

Er det noen som har hatt / testet / lyttet til begge som kan komme med innspill?
    Hva ville dere ha kjøpt?

Takker på forhånd for alle gode svar...

Active
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin første tanke var PB-2000.
    RF83 trykker så det holder til musikk spilling.
    Hadde jeg hatt disse høytalerene vet jeg ikke om jeg hadde hatt sub.
    Men klart til filmbruk.
    Så er jo sub bra,helt klart!
    Pb 2000 x2 vil jeg tro gjør god suss uten at jeg har noe erfaring med den suben.

RF83 er fortsatt bare en drøm.
    Som jeg gjerne oppfyller etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, RF83 kan du få nye for ca. 13.000 nå.. sjekk annonser på finn.no, usikker om de har flere igjen.
    De trykker noe voldsomt, ja, derfor kom selv min gamle CV 15" sub til kort, spesielt på de laveste frekvensene, det hadde jeg aldri trodd.
    Til 95% av musikken (om vi ikke skal si 99%) så holder det i massevis, men det fines enkelte typer musikk og enkelte sanger med ekstrem lavbass, og disse er jeg ikke 100% fornøyd med. Hadde rommet vært mindre så kanskje, men rommet mitt er ca. 80kvm totalt med veldig høy takhøyde, derfor krevest det mye mer en f.eks. et dedikert kinorom på 10-15kvm. Jeg tror nok PB-2000 er tingen ettersom de bare skal brukes på musikk med ekstrem dypbass (ikke rask bass nødvendigvis). Men det hadde vært artig om noen kunne samenlignet disse subbene side om side.. tror ikke det kan være den helt store forskjellen, lydtrykksmessig på lav bass, de har jo så og si samme spec. og ICE subbene skal jo spille høyere, dypere og trykke mer enn de andre XTZ 12'erne..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dypbass er fokus , så hadde jeg nok valgt blandt SVS sine PB modeller ja.
    Har ikke hørt Ice modellen til XTZ , men de andre produserer hvertfall mye blåselyder i portene hvis de presses litt på dypbass - det har jeg til gode å høre fra SVS.
    Og de kan nok fort føle seg litt "presset" hvis dem skal holde følge med RF83 på full peis
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2000 modellene skal være yteligere strammet opp fra 1000 modellene.
    Sett beskrivelser som Tighthere og mere Punch en tidligere.

Spent på omtaler fra Norske eiere 2000 modeller v/s tidligere SVS modeller

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for svar..
    Nå er jeg enda mer usikker..
    Fikk lyttet til Velodyne EQ-MAX 12, EQ-MAX 15 og JBL Array 1500 i dag.
    EQ-MAX 12 imponerte ikke.. EQ-MAX 15 var ikke så verst og JBL'en spilte helt rått.
    Jeg kan få JBL'en for 20 lapper eller 2 stk. EQ-MAX 15 for 18...
    Har ikke hørt 2 stk. EQ-MAX 15, men vil anta det trykker bra.
    SVS / XTZ får jeg ikke lyttet til dessverre.
    Finner ingen tester / sammenligninger av JBL Array 1500.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte nettop to stk. PB-2000. Vet ikke om det fortsatt er aktuelt for deg, men kan komme med tilbakemelding så snart jeg har fått testet dem

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har idag 2stk xtz 12.18 ice.
    Har tidligere hatt svs ultra 13.
    Kommer uten tvil til å bytte tilbake til svs med tiden (feks SB13). Xtzene spiller absolutt greit til prisen.
    Pustelyder kan være et problem ved dype drag, ihvertfall hvis man porter ene røret og har kunn det lengste åpent.
    Det som irriterer meg mest med dem er egentlig klikkelyden fra auto on/off releet. Ellers er det meget pene kasser som spiller bra.
    Jeg bruker disse bare til PS4 og til film da jeg har Helicon 800 til front. Til musikk er det lite å hente med å kjøre subbene sammens med frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har ikkje hørt på de subbene du spør om I tittelen. Men eg hadde tidligere en Peerless sub bestykket med 12" XLS element, tror det er det elementet som kom før XXLSserien. Var veldig lenge fornøyd med den. Men før eg byttet den ut så syns eg at den ga mye lyd, men var ute etter noe mer. Eg byttet til JBL Array 1500, og angrer ikke et sekund. Lyden hos meg gikk fra pløsete romle bass, til stram og deilig bass.
    Men prisen er jo en vesentlig forskjell på disse, tror Jbl koster 40 lapper på sound garden.

Lignende tråder

1. 1 eller 2 suber?
    By AMKrok in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 06-10-2011, 15:01
  2. Hjelp til valg av 3d bluray spiller 2000-3000,-
    By conkey in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 20
    Siste melding: 01-19-2011, 03:29
  3. 1 dyrere SVS eller 2 rimeligere XTZ suber?
    By chessguy in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 09-09-2008, 19:48
  4. TC 2000 12 eller 15" ?
    By BM BOB in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 04-08-2007, 22:45
  5. Pioneer VSA-E06 fra 2000; Juvel eller utdatert?
    By PianoBlack in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-20-2006, 18:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •