Flat bass fra fronthøyttalere - Dali Zensor 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flat bass fra fronthøyttalere - Dali Zensor 5

hei,
    jeg er nå den heldige eier av et Dali Zensor surroundpakke, drevet av en Sony STR-DN1040 hjemmekinoreceiver.
    Fantastisk oppgradering fra mitt noe tilårskommende kompakthjemmekinoanlegg.

Fronthøyttalerne i settet er Dali Zensor 5, som står på hver sin side av en stor TV-reol. Det er akkurat plass til høyttalerne ved siden av reolen og veggen.

Problemet er, når suben ikke er aktiv, dvs. at det er et 2.0-signal inn, så blir bassen veldig flat. Men bare i lyttehøyde, det vil si når jeg sitter i sofaen. Reiser jeg meg opp, eller sågar går til boden som er i rommet bak TV og fronthøyttalere, hører jeg tydelig at høyttalerne faktisk spiller ganske bra. Med en gang jeg setter meg ned, forsvinner dybden, slik at en basstromme f.eks. høres mer ut som man sitter i sandkassa som barn og slår på bunnen av en plastbøtte med spaden sin..

Valgmulighetene mine mtp på plassering av høyttalerne er at jeg kan sette de ganske nærme veggen, eller kant i kant med tv-reol i front, uten at dette hjelper.
    har ikke prøvd å kalibrere via programmet på forsterker enda, men skal prøve det også.

Er det noen som ellers har noen tips for å fikset dette?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv ulike plasseringer av både høyttalere og lytteposisjon. Høres ut som du sitter midt i en kansellering i bassen. Dette er veldig typisk om lytteposisjon er i midten av rommet. Om du sitter midt i rommet, prøv å flytte lytteposisjon litt fremover eller bakover. Plassering av høyttalere og lytteposisjon i et rom er noe av det viktigste du kan gjøre.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borgja Vis post
    hei,
    jeg er nå den heldige eier av et Dali Zensor surroundpakke, drevet av en Sony STR-DN1040 hjemmekinoreceiver.

Fronthøyttalerne i settet er Dali Zensor 5, som står på hver sin side av en stor TV-reol. Det er akkurat plass til høyttalerne ved siden av reolen og veggen.

Problemet er, når suben ikke er aktiv, dvs. at det er et 2.0-signal inn, så blir bassen veldig flat. Men bare i lyttehøyde, det vil si når jeg sitter i sofaen. Reiser jeg meg opp, eller sågar går til boden som er i rommet bak TV og fronthøyttalere, hører jeg tydelig at høyttalerne faktisk spiller ganske bra. Med en gang jeg setter meg ned, forsvinner dybden, slik at en basstromme f.eks. høres mer ut som man sitter i sandkassa som barn og slår på bunnen av en plastbøtte med spaden sin..

Valgmulighetene mine mtp på plassering av høyttalerne er at jeg kan sette de ganske nærme veggen, eller kant i kant med tv-reol i front, uten at dette hjelper.
    har ikke prøvd å kalibrere via programmet på forsterker enda, men skal prøve det også.

Sett frontene til small , da får du aktivert suben også på 2.0 lydspor.
    Og kjør Autooppsettet på receiver slik at fasen mellom sub og fronter blir (noenlunde) riktig.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Sett frontene til small , da får du aktivert suben også på 2.0 lydspor.
    Og kjør Autooppsettet på receiver slik at fasen mellom sub og fronter blir (noenlunde) riktig.
    Du kan prøve dette, men normalt sett, så kutter man ut en del dypbass i frontene når man velger de som small. Sjekk derfor ut om dette skjer.
    Har ofte opplevd dette når man sitter midt i rommet, for bassen fortsetter til bakvegg, og sitter man for langt unna denne så mister man mye eller alt av den, og det låter flatt
    Ellers så vil jeg anbefale å se på ny reciver til disse høyttalerne... Vet at Denon avrx1000 er midt i blinken.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Du kan prøve dette, men normalt sett, så kutter man ut en del dypbass i frontene når man velger de som small
    Selvsagt gjør man det - det er jo hele poenget !
    La suben gjøre jobben i dypbassen - det takler jo den mye bedre uansett .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag om høgtalarar som small støttes. Har ein sub, så brukar ein den. Viss ikkje, så selg den. Eg har to 10" i kvar fronthøgtalarar, men satt som small og lar subb ta den nederste delen av frekvensen.

Newcomer ConCon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem her, men dog med Mentor 6 høyttalere... så løsningen hos meg ble rett og slett sub, da den når lytteposisjonen mye bedre enn høyttalerne gjør.

Jeg har prøvd å flytte høyttalerne nærmere og lenger unna veggen, uten at det ga noe endring på problemet. Flyttet også sofaen lenger bak, men samme problem hver gang jeg satte meg ned, men så fort jeg satt eller sto Bak sofaen så var det bra med fylde fra høyttalerne. Hadde jeg plassert sofaen helt inntil bakvegg så hadde nok problemet løst seg, men av fysiske årsaker har jeg ikke mulighet til det.

Er veldig fornøyd med resultatet av sub og deling på 80 hz og forskjellen mellom å stå foran/bak, eller å sitte i sofaen er langt mindre
    Dali - Auralex - Van den Hul - Yamaha - Marantz

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill her, satte frontene til small i går, og det hjalp jo selvfølgelig en del. Vil dog mangle litt når jeg skal høre på musikk, men det er langt bedre enn det var før
    Skal kjøre en kalibrering, men først etter vi har pusset opp, da skal bakhøyttalerne henges på vegg, og mulig en annen plassering av sub.

Zleepyme: Har nettopp gått til anskaffelse av den Sony-forsterkeren, etter nøye undersøkelser og tester, og fikk bekreftet at denne skal fungere veldig bra med høyttalerne mine. Det er også flere grunner til at jeg går for Sony her, nemlig at alt annet er Sony. Legger du til WAF-faktoren, så fikk jeg "godkjennelse for kjøp" med grunnlag i at vi da går fra 5 til 2 fjernkontroller, samt at det selvfølgelig er en no-brainer å bruke. Med andre ord, det er ikke aktuelt å bytte receiver. Ikke kan jeg heller forstå at å bytte forsterker vil kunne avhjelpe et spredningsproblem, da jeg nevnte i første post at høyttalerne spiller bra, men lyden plasseres feil.
    Jeg mistenker at du jobber for HiFi-klubben, da dette ikke er første gang du lovpriser Denon på mine tråder, selv om jeg sier at jeg skal ha Sony?
    Misforstå meg rett, jeg setter pris på din input, men vær så snill og prøv å hjelpe, og ikke selge meg nye produkter

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg trur nok mykje vil verta løyst med deling av frontar og romkorreksjon. Subben har du kanskje litt fleire plasseringsalternativ på enn frontane? Nokon rom er desverre vanskeleg å få til, med dei plasseringsalternativa ein har.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill her, satte frontene til small i går, og det hjalp jo selvfølgelig en del. Vil dog mangle litt når jeg skal høre på musikk, men det er langt bedre enn det var før
    Skal kjøre en kalibrering, men først etter vi har pusset opp, da skal bakhøyttalerne henges på vegg, og mulig en annen plassering av sub.

Zleepyme: Har nettopp gått til anskaffelse av den Sony-forsterkeren, etter nøye undersøkelser og tester, og fikk bekreftet at denne skal fungere veldig bra med høyttalerne mine. Det er også flere grunner til at jeg går for Sony her, nemlig at alt annet er Sony. Legger du til WAF-faktoren, så fikk jeg "godkjennelse for kjøp" med grunnlag i at vi da går fra 5 til 2 fjernkontroller, samt at det selvfølgelig er en no-brainer å bruke. Med andre ord, det er ikke aktuelt å bytte receiver. Ikke kan jeg heller forstå at å bytte forsterker vil kunne avhjelpe et spredningsproblem, da jeg nevnte i første post at høyttalerne spiller bra, men lyden plasseres feil.
    Jeg mistenker at du jobber for HiFi-klubben, da dette ikke er første gang du lovpriser Denon på mine tråder, selv om jeg sier at jeg skal ha Sony?
    Misforstå meg rett, jeg setter pris på din input, men vær så snill og prøv å hjelpe, og ikke selge meg nye produkter
    Godt å høre at du er på riktig vei - det lønner seg å eksprimentere litt med det man har til rådighet.
    Og jeg er helt enig med deg - dette med å bytte ut recceiveren med en Denon X-1000 er bare vas.
    I beste fall et steg til siden , men også like gjerne et steg tilbake. Sonyen din har fått mye skryt , så det er ikke der problemet ligger. Det er høyttalerplassering/lytteposisjon / rommets dimensjoner som gjør størst utslag.
    Så å jobbe med dette innenfor de mulighetene man har , samt jobbe med integrering av sub er nok veien å gå

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke meningen å selge deg nye produkter her da, men bare anbefalinger fra mine egene preferanser i og med at du ikke fikk helt til lyden med Sonyen. Var kanskje litt snar å lese for jeg fikk ikke med meg at reciveren var ny
    Hvis subben er passiv, hvordan har du koblet denne i reciveren?
    Å kjøre front som small er, vil jeg si en nødløsning da man i utgangspunktet tar bort dypbassen, og setter desto større krav til at subben skal levere alene. En grei løsning om man mistenker at reciveren ikke greier å drive høyttalerne godt nok, og får renere lyd om man kutter low-pass på 80-100hz, istedetfor 40hz... Godt mulig at dette vil fungere for deg på enkelte settinger, men kanskje ikke all-round? altså både på musikk og film?

Dette er bare mine preferanser, og min anbefaling. Langt fra noen facit.
    Lykke til
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig medå sette høytalerne i small og la subben ta seg av problemet..
    Du kan også leke litt med fase justeringer og se om det hjelper.

Fikk akkurat justert de nye subbene mine. Og fikk mere bass i sitte høyde( var mere høyere opp før)
    Bassen sitter bedre og har nå mere bass i lytteposisjon enn før. Stua mi er lang med L vinkel. Og det har alltid vært kjent for meg at når jeg sitter midt i rommet så vil bassen på en måte forsvinne. Blir derfor tvunget til å sitte i en likesidet 3kant.(litt nærmere)
    DEr er det mere bass.
    Ved å justere på fasen ble dette noe bedre. Selvfølgelig fortsatt minst bass der jeg foretrekker å sitte(1,5x avstanden mellom høytalerne)
    Men fikk bedre lyd i hele rommet ved fase justering.

Det kan være vanskelig å høre med engang. Men bruk musikk med mye bass som går igjen i låta og spill det på repeat.

Hvis du skal høre på råd om forsterker så må du betraktelig opp i pris effekt . Og problemet vil alikevel være det samme.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passiv sub ?? Hvor får du det fra ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan: Det har han nok fra en tidligere tråd hvor jeg vurderte å begynne med å bytte ut bare forsterker og bruke de gamle høyttalerne fra et eldre system. Men ganske riktig som du påpeker, nå har jeg byttet alt til Zensor surroundpakke med aktiv sub.

Zleepyme: Helt i orden, ville bare si ifra, er veldig godt fornøyd med SONY-produkter.
    Med å sette frontene til small, er det som jeg også selv påpekte at jeg mister litt i forbindelse med musikk. Men det er fortsatt bedre enn å ikke gjøre det

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan: Det har han nok fra en tidligere tråd hvor jeg vurderte å begynne med å bytte ut bare forsterker og bruke de gamle høyttalerne fra et eldre system.
    Ok,skjønner.

Med å sette frontene til small, er det som jeg også selv påpekte at jeg mister litt i forbindelse med musikk. Men det er fortsatt bedre enn å ikke gjøre det
    "Mister litt , men bedre enn å ikke gjøre det" ??
    Har du prøvd med forskjellige delefrekvenser ?
    Prøv også å juster litt på avstand til sub i receiver - det forandrer fasen/ timingen til suben slik at den spiller mest mulig på lag med frontene.
    Kjenner ikke til Sony , men du har kanskje en mulighet for å koble inn sub i tillegg til at frontene står som large også (også i stereo) ?
    Alt bør jo prøves selvsagt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

Hadde (har forsåvidt) noe som høres meget likt ut Concept 6 høyttalerne mine, og det er vel så surt som at du sitter i et utfasnings punkt for disse bass frekvensene.
    Og flytte høyttalerne ut fra sideveggene var det som gjorde mest for min del, flyttet de vel ut fra side veggene med omtrent 10cm hver seg og det ble merkbart bedre (har nå ca 27cm fra veggen til høyttalerne).

Det høres også litt ut som om receivern har frontene dine satt til 'Large' eller 'Full-range', dette er forsåvidt ikke noe feil det, men i surround oppsett er det langt mer normalt og ha alle høyttalere satt til 'small' eller tilsvarende med en sub x-over på 80-100hz.

Men jeg er vel bare med i et kor her tipper jeg, kort sagt eksperimenter, med forskjellig posisjoner (bare noen cm kan overaske)

Om du føler du mister noe med musikk avspilling med og ha frontene som små, kan dette være et sub kalibrerings problem, eller du kan benytte receiverns pure-direct modus (eller likt klingende) den bør ha det, men er jo ikke alltid de har alt som dem bør. Den modusen skal på 2 kanals kilder f.eks se bort fra høyttaler innstillingene og spiller frontene uten suben, verdt og prøve.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang takk for gode innspill, skal gjøre en del kalibreringer etter hvert nå.
    I første omgang har jeg satt frontene til small, med en crossover på 80hz. Ser ut til å fungere hvert fall mer enn tilfredsstillende på film og serie (Supernatural ble litt ekstra creepy med litt dybde ).
    Foreløpig ikke hatt så mye tid til finjustering. Frontene får jeg bare flyttet frem og tilbake, ikke sideveis pga. plassproblemer. Mulig også her noe av problemet ligger.
    Kommer opp ny TV i kveld, så da skal jeg teste litt mer da, samt at vi om litt skal pusse opp stua, og etter det skal bakhøyttalerne opp på vegg.

Tenkte å dykke litt mer ned i innstillingene på receiver i løpet av helga, så da kanskje det blir enda bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å selge deg nye produkter her da, men bare anbefalinger fra mine egene preferanser i og med at du ikke fikk helt til lyden med Sonyen. Var kanskje litt snar å lese for jeg fikk ikke med meg at reciveren var ny
    Å kjøre front som small er, vil jeg si en nødløsning da man i utgangspunktet tar bort dypbassen, og setter desto større krav til at subben skal levere alene. En grei løsning om man mistenker at reciveren ikke greier å drive høyttalerne godt nok, og får renere lyd om man kutter low-pass på 80-100hz, istedetfor 40hz... Godt mulig at dette vil fungere for deg på enkelte settinger, men kanskje ikke all-round? altså både på musikk og film?

Dette er bare mine preferanser, og min anbefaling. Langt fra noen facit.
    Lykke til
    Dette er jo berre fjas. Ein brukar sub til dei lavaste frekvensane, som fronthøgtalarane uansett ikkje greier å formidla godt, for at høgtalarane skal sleppa å gjera denne jobben (dårleg). Det er så godt som ingen høgtalarar i "normalt" prissjikt som spelar skikkeleg djupbass. Derfor er det ein marknad for aktive subbar.

La subb ta seg av alt under ca. 80hz, som subb er laga fo og fungerer godt til. Då gir du høgtalaran lettare arbeid med å ta seg av dei høgare frekvensane, som dei dr gode på.

Å handla nye produkt på Hifiklubben (Denon og Dali) som Zleepyme foreslår i samtlege tråder uansett tema, løyser ikkje problema dine.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zleepyme.. jeg kunne vært enig med deg hvis det hadde vært snakk om hi end med relativt
    store høytalere og ditto kraftig forsterker.
    Har selv hatt et slikt anlegg med delefrekvens på
    35 hz..
    Men leser du tråden så er saken her en helt annen

Hjemme hos meg erfarer jeg det samme med
    Mellomklasse surround at deling lavere enn 80hz funker dårlig

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Zleepyme.. jeg kunne vært enig med deg hvis det hadde vært snakk om hi end med relativt
    store høytalere og ditto kraftig forsterker.
    Har selv hatt et slikt anlegg med delefrekvens på
    35 hz..
    Men leser du tråden så er saken her en helt annen

Hjemme hos meg erfarer jeg det samme med
    Mellomklasse surround at deling lavere enn 80hz funker dårlig
    Ja, det har visst hoppet litt mellom to tråder, så jeg har ikke fått med meg alt som er skrevet

Komlo skrev:
    Å handla nye produkt på Hifiklubben (Denon og Dali) som Zleepyme foreslår i samtlege tråder uansett tema, løyser ikkje problema dine.

Samtlige tråder uansett tema?? Ærlig talt da, Her var det snakk om at hvis trådstarter hadde problemer med "trøkk" så kunne dette skyldes f.eks reciveren. Nå er dette oppklart at reciveren var ny, så det er ikke noe tema. Men blir litt provosert når man forsøker å hjelpe, og blir litt "angrepet" av slike utsagn...
    Det blir jo det samme som alle de som anbefaler svs subber, klipsch høyttalere, xtz, Yamaha, Onkyo, Pioneer osv osv. Det kommer akkurat an på personlige preferanser, og har ingenting med hvor dette er kjøpt. Har hatt Yamaha surroundreciver, og har pr dags dato en Energy subwoofer, men at jeg liker Dali, Denon Nad, er jo fordi det er gode produkter, og har kjennskap til disse iom at jeg har dette selv...

Beklager utbruddet som ikke har noe med trådstarter å gjøre
    Så lenge du får det til å funke, så er det det viktigste

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Defekt Dali Zensor 5
    By Monster1 in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-17-2013, 01:01
  2. Dali zensor 5 eller 7??
    By Indeed in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 09-20-2012, 19:27
  3. Svar: 34