Skifter fra gulvstående til kompakthøyttalere. Finnes det små gode nok?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skifter fra gulvstående til kompakthøyttalere. Finnes det små gode nok?

Hei!

Jeg bor i en liten leilighet og har lenge hatt et par gulvstående høyttalere til låns. Disse er ganske store, og kanskje ti år gamle. Blitt vant med disse, og dog de ikke er de frekkeste, har størrelsen i allefall betalt seg: rikelig med trøkk. Nå skal disse tilbake til han som eier dem, og jeg tenkte å finne meg et par nye. Jeg ser at gulvstående høyttalere egentlig blir for stort her i stua: finnes ingen hode plasser for dem, og de jeg har hatt står helt inntil veggen, i ulike retninger. Tror jeg får gå for et par gode kompakt/stativhøyttalere og ha dem i bokhylla, og lurer dermed på om det går an å komme i nærheten av gulvhøyttaler-kvalitet med slike. Vurderer å kjøpe en liten sub i tillegg, for å kompansere litt for bassen, som sikkert kommer til å være svakere. Har sett på b&w cm1 og 685, vet at det kommer en ny 685 i slutten av februar også. Bor et stykke unna butikker som fører slikt, så hadde vært fint med litt input, om noen har noen tanker. Bruker en klassisk electrocompagniet eci-2, og tror den skal være sterk nok til å drive alt dette, selv om det sikkert blir mer spark med en sterkere. Er vel relativt strømsvak, men a- så skal jo være god for den effekten.
    Så! Lurer litt på om noen har noen tanker om små høyttalere: kan de konkurrere med gulvstående? Disse jeg har listet opp: de skal være gode til å være så små, men er ampen sterk nok og i tilfelle hvem av dem ville dere gått for? Synes jo lyd er vanskelig å bedømme, men alle tanker er velkommen her. Hører på mye ulikt, så synes det blir vanskelig å definere bruk. Jeg spiller mye plater. Ikke veldig krevende som lytter, men behøver et rikt og tilstedeværende lydbilde. Innspill mottas med stor takk!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Byttet selv fra gulvståendes til stativhøyttalere, og mitt valg fallt på Dynaudio DM2/7. Hos meg i mitt litt håpløse rom ble det mer trykk med disse "små" enn de Jamo`ene jeg hadde før. Var nesten like mye bass som i de gamle Dali 104 jeg hadde i over 15 år. Lyden er ganske snille på omtrent alle volum, de blir ikke spisse hvis ikke lyden skal være det. Men de trenger en stabil forsterker og jo mer de får, jo bedre liker de seg. Jeg fòrer de med en Vincent effekt og Yamaha som pre. Verd å sjekke ut, for jeg er selv en allrounder når det gjelder musikk. De gjør jobben her hos meg bra. Er Soundgarden som har Dynaudio nå.
    Ellers er B&W også ett greit valg, men jeg kjenner ikke til de så veldig mye. Bare vet at de også bør ha en stabil forsterker. Den EC du har bør vel gjøre jobben sin tenker jeg.
    Dali Lektor 3 er og en høyttaler som du burde sjekke ut, er en litt stor stativhøyttaler.
    Uansett, husk gode stativer. Bokhyller er ikke stedet for slike høyttalere mener nå jeg ihvertfall.
    Lykke til med valget

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal def sjekke ut! Dynaudio har jeg allerede blitt tipsa om, og dali er jo en kjenning. Forsterkern min skal være god nok etter det jeg hører, men klart, i et perfekt tilfelle hadde den kanskje vært sterkere. Men i det tilfelle hadde jeg hatt plass til gulvhøyttalere også! Men jeg hadde tenkt å ha dette i hylle. Frykter dette ødelegger hele opplegget, men der er ikke plass på gulvet. Stativ tar jo omtrent like mye plass, alt i alt. Lurer på im dette vil svekke lyden såpass at jeg like gjerne kan kjøpe noe halvbra, eller at jeg nettopp derfor bør kjøpe noe skikkelig bra for å kompansere for plasseringen...?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha tatt en lytt på b&w cm1. Meget god høyttaler. Masse dynamikk i forhold til størrelsen En litt større variant er jo cm5 som har mer av alt egentlig. Lektor3 er også en høyttaler det kan være verd å lytte til. Den har bassrefleks framover, så den er enklere å plassere mot bakvegg også.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal skrive disse bak øret også! Bra å komme til "audition" litt forberedt. Leser mye om cm1 på nettet for tida, blir ikle helt klok på dem. Flere liker 685 bedre, til tross for lavere prisklasse. Den mye versjonen av disse blir rå, men litt mer tungdreven enn cm1 fikk jeg vite. Ampen bør klare det fint, men leser jo om dem som har samme amp som meg og vil bytte nå som de har skaffet seg cm1...

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse tenkte du å handle i? Hvor stort er rommet ditt? Hvilken musikk hører du på?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Fikk nå med noen puter til bassportene til mine Dynaudio høyttalere. Så det skal nok gå bra. Vet ikke om dette følger med på andre. Men porten er bak ja.
    Men kan anbefale å ha noe under høyttalerne dine om du skal plasssere de i bokhylle. På min senter bruker jeg en litt tjukk skliduk i gummi. Dette har jeg og prøvd med god hell på gulvståendes som ga litt for mye risting i ett rom. Fokuset ble bedre og bassen mer kontant. Bare som ett tips.
    Gjelder egentlig alle høyttalere som du har tenkt på og flere.
    Du har jo og Krix. Er PM Audio som har de. Skal visst være tonalt riktig i lyden. Vunnet noen tester i utlandet. Har ikke fått hørt de, men har sett på de og byggekvalitet er bra. Har snakket med han som driver den butikken, og han er dyktig. Verd å ta en telefon dit og mener nå jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte i utgangspunktet å bruke Max 10000 for alt, inkl. Sub...cm1 går for 7000 og det får bli foreløpigax for meg. Hører på mye forskjellig, mye klassisk, en del gammal rock, noe metall. Hørte en del såkalt prog-rock tidligere, og mistenker jeg kommer til å hive meg på det igjen. Musikk med mye "under", men også helt simplistiske klassiske saker. Synes det er vanskelig å definere sjanger, finner ofte mye godt i de fleste! Hører for eksempel en del på hiphop også og i det siste en del motown...så tja. Allround-utstyr er vel et skjellsord, men det er nok det jeg lander på.

Takk for tips, krix ja, må def sjekkes ut. Høres jo unektelig bra ut. Matter har jeg aldri prøvd bare cones. En del av stasjet mitt står på cones nå, uten at jeg vet om det spiller noen rolle. Platespilleren er gammal som bare det! Men takk for innspill! Tusen takk til alle så langt, utrolig kult at dere gidder å komme med råd til en stakkars huleboer.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blåving Vis post
    Skal skrive disse bak øret også! Bra å komme til "audition" litt forberedt. Leser mye om cm1 på nettet for tida, blir ikle helt klok på dem. Flere liker 685 bedre, til tross for lavere prisklasse. Den mye versjonen av disse blir rå, men litt mer tungdreven enn cm1 fikk jeg vite. Ampen bør klare det fint, men leser jo om dem som har samme amp som meg og vil bytte nå som de har skaffet seg cm1...
    CM1 er råe. "eneste" BW høyttaleren jeg liker over tilsvarende Dali modeller.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje huleboeren skulle vurdert et par Klipsch RB81? Jeg finner heller ikke noe om hvilken forsterker du benytter deg av..?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje. De har vært på lista mi. Fant ikke ut om noen førte k. Før i dag. Soundgarden gjør. Jeg har en electrocompagniet eci-2, kjenner kanskje seks til som har den, men ingen har peil på sånt egentlig. Så ingen kan si noe im hvor sterk den evt er. Husker fortsatt at jeg kjøpte den...vil nødig bytte ut, samtidig som at jeg vet den nok er litt haussa opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM1 er ikke "råe" men de spiller stort i forhold til størrelsen. Jeg har en EC AW60 på mine, denne er vel et lite kusehår sprekere enn din ECi-2, men er vel helt på kanten av å ha krefter nok. B&W krever generellt en del krutt.

Mye gode høyttalere på brukten (hvis det er aktuellt), mener f.eks. å ha sett Energy Veritas 2.2 til rundt 4000,-, ligger et par Tannoy Eyris DC1 til under 3000,- på sentralen. Er nok mye mulig disse trenger litt mer krutt for å virkelig skinne, men lyd vil du få uansett.
    Skal du ha dem inne i en bokhylle er de nok smart med bass porten foran (noe Energyen ikke har).

Retep nevner Klipsch RB81, støtter den. Da trenger du nok heller ikke noen sub. Jeg har et par eldre Klipsch RB25 på samme ECi-2 som fungerer bra.
    JM Lab Electra 946
    Classé CP500/CA401
    Copland CDA 289
    Bel Canto e.One DAC 3
    ----------------------------
    B&W CM5/PV1
    Lyngdorf TDA2200
    Lyngdorf CD-1
    Electrocompaniet ECi2
    Arcam AVR 300
    Snell-K/Klipsch RB-25
    SVS PB 12 NSD

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eci-2 er en flott forsterker som leverer 50 gode watt i 8 ohm. Til Klipsch så fungerer ivertfall EC veldig godt. Finner du er par brukte så er nok dette er par høyttalere som vil gi deg mye morro. Om du trenger enda dypere lyd, så kan du jo koble på en sub. Som du selv er inne på. Fordelen og sp ofte er en stor fordal er jo at med stativ HT og sub, så kan du plassere sun der den spiller best og høyttalere der de spiller best. Veldig skjeelden det er på samme plass i rommet.

Har du bytta ut den bøyelen på baksoden ab ECI-2? det kan være noe å tenke på.... Har hatt eci-2 selv og det er en svært musikalsk forsterker, men den har ikke enorme strømreserver som fesk B&W krever..

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har CM1 og har hatt DM685, jeg foretrekker CM1.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiai, flere gode tips her! Utrolig inspirerende, men Google-jobben blir tilsvarende stor! Hehe, men det er jo en del av moroa. Må innrømme jeg er skuffa iver forsterkeren. Var.i tvil selvfølgelig, men i butikkene jeg har vært sier de at komboen eci og b&w er helt topp. Nå er det noen uker siden jeg spurte: bor litt unna allfarvei, men de var nå svært positive. For å selge, kanskje? Har tenkt litt på de klipschh'ene, og har også nå spotta de andre på sentralen. Litt kjipt å ikke ha mulighet til å sitte og sammenlikne alle, som man kan i butikker, men kjøper mer enn gjerne brukt. Trenger bare å skaffe litt nett- empiri! Takk for det, folkens!
    Lurer litt på om man burde gått for de nevnte klipsch eller single ut cm1. 685 legger jeg litt fra meg, til tross for at de nye nok blir helt superbe. Hva skjer om forsterkeren er for svak? Prøvde en gang eci-en på et par høyttalere jeg fikk lånt, husker ikke modell, men utrolig tungdrevne. Ble døllere enn døllest. Vil helst unngå dette, særlig fordi jeg nå går ned i størrelse og dermed mister no kraft uansett. Høyttalerne jeg hadde til låns ble henta i dag, så kan jo venne meg til å spille fra Acer'n. Etter det kan det bare gå oppover! Men ha. Klipsch eller cm1 altså. Hmmmm!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Monitor Audio sine RX2/ Silver2 ? Disse trøkker bra til stativ-ht å være ( 8 tommere) , og MA pleier ikke å være så tunge å dra heller.
    http://shop.hifihuset.no/product.asp...&name=silver-2
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W CM1 har 84dB følsomhet, Klipsch RB81 har 97dB, sier egentlig sitt.
    Monitor Audio som Torolan nevner har 88dB, så disse er også mye lettere å drive enn CM1.
    På en annen side ser CM1 og disse Monitor Audio høyttalerne unektelig mye bedre ut enn Klipschene, hvis det betyr noe.
    JM Lab Electra 946
    Classé CP500/CA401
    Copland CDA 289
    Bel Canto e.One DAC 3
    B&W CM5/PV1
    Lyngdorf TDA2200
    Lyngdorf CD-1
    Electrocompaniet ECi2
    Arcam AVR 300
    Snell-K/Klipsch RB-25
    SVS PB 12 NSD

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, utseende er godt lengre ned på lista!
    Ah, aldri hørt om disse monitor audio'ene. Begynner å lure på om jeg ma ha bassen "foran" siden det skal stå i bokhylle. Åh, bodde man bare i byen!!! Dette med db-sensitivitet vet jeg ingenting om. Vet heller ikke hav som skjer om 'sterkern ikke er sterk nok: det blir stygt ved høyt volum? Styggere enn om jeg hadde hatt et dårlig par? Hadde skikkelig lyst på de cm1-men får vel nullstille meg. Eci'en har jeg ikke tenkt å kvitte meg med: det gidder jeg bare ikke!

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine CM1 spiller bra med NAD C316 på 40 watt, når jeg bruker NAD C372 på 150 watt blir det mer trykk og dynamikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Sterkern har 50 w per kanal ellerno. Energiklasse sikrer vel at det er "gode" 50, men sikkert anbefalt med 80 og opp. Men jeg spiller jo ikke veldig høyt. Eneste jeg vil er å ikke kjøpe gode høyttalere: uten å kunne bruke dem skikkelig, eller få ut potensialet. Begynner å lure mer på 865 nå, siden basselementet er foran. Regner med at høyttalerne kommer til å stå rimelig tett opptil veggen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Finnes det gode LED prosjektorer?
    By TEK in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 12-23-2013, 23:37
  2. Gulvstående stativ til Proj - finnes det?
    By Skrotnisse in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 03-12-2009, 11:53
  3. Finnes det gode tunere lenger?
    By Kutch in forum Satellitt
    Svar: 16
    Siste melding: 01-14-2009, 20:46
  4. Tips til gode gulvstående høytalere
    By Roger Waters in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 08-25-2008, 06:06
  5. Finnes det noe hardisk lignende som kan erstatte cd skifter?
    By onyboe in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 6
    Siste melding: 03-06-2005, 14:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •