Skifter fra gulvstående til kompakthøyttalere. Finnes det små gode nok? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja er ikke enkelt dette her, jeg har faktisk 2.par med CM1, i hver sitt rom, så fornøyd er jeg.
    Før jeg kjøpte mitt første par i desember 2007 byttet jeg høyttalere nonstop, fikk aldri til lyden med gulvstående i lite rom, pga dårlig plassering.
    Men det er ingen partyhøyttaler, så for tjue år siden er det ikke sikkert at jeg hadde likt lyden i de.

Kansje du kan teste DM685 eller Klipsch rb-81 eller 61.

http://www.whathifi.com/review/klipsch-rb-81

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RB-81 har bassport foran. Den tåler å stå heilt inntil vegg (dette gir litt meir bass). Nokre få cm ut frå veggen,så høyrer du forskjell. Detter er smak og behag. Eg hadde mine nesten trykt heilt inntil bakvegg.

At dei har 97db følsomhet vil sei at dei kan spela 97db volum med kun ein watt inn frå forsterkaren. 100db ved 2w, 103db ved 4w, 106db ved 8w, 109db ved 16w osv. Dette har mykje å sei for opplevinga når ein vil skru opp volumet litt. RB-81 er også i stand til å trykka noko vanvittig, sjølv ved relativt moderat med kraft.

Dette hadde vert den avgjerande faktoren for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai, 2 par! Ikke værst. Men har du dem kanskje på stativ, da?

De klipschh'ene har jeg fått høre hos en kompis nå. Tilfeldigvis kom vi i snakk om dem og han kjøpte dem nettopp. Samme situasjon som meg! Jeg syntes disse var helt sjokkerende tilstede, og det er jo positivt. Lenge siden jeg har hørt stativhøyttalere, og mye har forandra seg siden dengang, men aj for et trøkk. Men jeg må si at selv om de nå er på absolutt-aktuell lista, syntes jeg bassen var vel altoppslukende. Synes det er fint med litt mer nøytralitet, og denslags var det ikke snakk om mener jeg. De er vel laget for å hamle opp med de store, men tja. Både ja og nei det der. Synes eci-en har lite bass, så kanskje det hadde vært en bra kombo...

Men 685 har vel også bassportene foran? De skal være reinere, uten at jeg vet det for sikkert.

Akk og jeg som drømte om cm. Skulle gjerne visst hvordan de låter klemt inntil en vegg...får vel kanskje ake meg til byen og høre på dem, og be dem sette dem innat noe. Blir nok lange i maska, hifi-herrene...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forresten at i manualen til begge ( cm1 og 685) er det anbefalt minst en halvmeteren avstand bakover. Mye tyder på at port bakover blir litt mer boomey, men detskal visst ære avstand. Skal ikke være lett! Hi-fi klubben kalte disse for bokhyllehøyttalere, men en så dyp bokhylle har jegtil gode å se...:,(

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DB og watt viser deg hvor mange db ( høy lyd ) du kan få i lytteposisjon. TEORETISK. Jeg skriver teoretisk for det er noen andre ting som spiller inn, men det vil uansett gjelde for alle parene med høyttalere. La oss ta

B&W Cm 1

De er oppgitt med 84db. DVS de spiller 84db høyt i et rom, men 1w inn i høyttaleren PÅ 1m avstand. For å få 3db mer lyd på 1m avstand så må du doble effekten inn. OSV

1watt = 84db
    2watt = 87 db
    4watt = 90 db
    8watt = 93 db
    16watt = 96 db
    32 watt = 99 db
    62 watt = 102 dm

Så tar vi klipschene RB 81

1watt = 97 db
    2watt = 100db
    4watt = 103db
    8watt = 106db
    16 watt = 109db
    32watt = 112 db
    62watt = 115db

Forsterkeren din skal levere 50w....

Husk på at dette er målt 1m fre høyttaleren. Formelen for db tap er 6db pr fordobling av avstand. Dette gjelder ute i friluft, det er non en del mindre innendørs.

Her er en link til en formel du kan bruker http://www.hometheatrebasics.com/hom...pl-calculator/

Men så kommer man til dette med gardiner, sofa, teppe som vil være med å dempe lyden ytterligere. SÅ har du ting i rommet som reflekterer, som vegger og tak, vinduer ol. De gir ikke noe ekstra energi de heller, de lar bare lyden sprette tilnake. Problemet med det er jo at når lyden spretter fra en flate så snur fasen på lyden seg. Om denne reflekterte lyden treffer direktelyden fra høyttalere i samme tone/frekvans så vil lyden du oppfatter minkedrastisk i DB. Det er faktisk mulig å få lyden helt bort...

Så her mister du mye lydtrykk etterhvert som du forflytter deg unna musikkanlegget. Og det vil du kompensere for, ved å skru på volumkontrollen, jo lenger du skrur volumkontrollen mot max jo hardere vil en forsterker måtte jobbe, og tilslutt så vil det føre til at en forsterker klipper. Som igjen kan føre til ødelagte høyttalere, forstereker eller begge deler.

Så dette viser deg at Klipsch er veien å gå RB 81 er store stativhøyttalere, men de er svært morsomme, underholdene og de spiller godt på den musikken du har ramset opp. Jeg ser spseillet på Mob Deep ( om det er 90 tallet hio hop du mener ) så trenger slik musikk noe mambranareal for at det skal bli morsomt. Kjøper du Klipsch nye, nå trenger de en del tid får de låter optimalt. Jeg liker klipsch på EC og har selv hatt ECI-2 og RF3 fra klispch Det fikk i vertfall foten min til å trampe takten...
    Sist endret av Retep; 02-17-2014 kl 04:21

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai, 2 par! Ikke værst. Men har du dem kanskje på stativ, da?

Nei, står inni en reol, funker veldig bra egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen stiller du jo på kilde eller forsterkar. Etter mi erxaring (ikkje fasiten), så er Klipsch RB-81 eller Definitive Technology SM65 vegen å gå dersom du ønskjer stativhøgtalarar som kan erstatta golvståande.

Merk at sistnevnte er store,og bør nok kanskje stå på stativ. Men dei tåler fint å stå heilt inntil bakvegg. Desse er utan bassport, men brukar i staden eit passivt radiatorelement på toppen. Desse har ein fantastisk herleg bass som har hinsides pondus og djubde til å vera så "små".

Eg hadde RB-81 MKII i stova før, men byta dei ut med SM65 (sugen på å testa noko nytt). Saknar av og til "frampåheten" og trøkket til klipschane, men akk kor herleg pondus det er i SM65.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en kalulator som du kan bruke på å finne teoretisk maximal spl...

http://www.sengpielaudio.com/calculator-efficiency.htm

Litt nede på siden finner du

Loudspeaker:
    Sound pressure level and amplifier power, Litt morsom den kalkulatoren...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Finnes det gode LED prosjektorer?
    By TEK in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 12-23-2013, 23:37
  2. Gulvstående stativ til Proj - finnes det?
    By Skrotnisse in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 03-12-2009, 11:53
  3. Finnes det gode tunere lenger?
    By Kutch in forum Satellitt
    Svar: 16
    Siste melding: 01-14-2009, 20:46
  4. Tips til gode gulvstående høytalere
    By Roger Waters in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 08-25-2008, 06:06
  5. Finnes det noe hardisk lignende som kan erstatte cd skifter?
    By onyboe in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 6
    Siste melding: 03-06-2005, 14:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •