Dali Mentor 6 vs B & W CM9 vs Klipsch RF82Mk2 med CXA-8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Mentor 6 vs B & W CM9 vs Klipsch RF82Mk2 med CXA-8

Hei,

Håper å kunne få noen gode råd av noen som mener de har god greie på ting.

Jeg har med stor interesse vært en fast leser av dette forumet de siste 2-3 årene og føler jeg har fått stort utbytte av dette.
    Må innrømme at jeg overhodet ikke har hatt noe å bidra med, så har ikke meldt meg inn før i dag.

Takk til alle dere som poster meninger av alle slag. Det er både lærerikt og morsomt å lese :-)

Jeg er noe så sjeldent som en godt voksen mann (47) som kjøpte Cerwin Vega for ca 1,5 år siden. CW XLS 12 med CXA-8 + Sonos:Connect.
    Jeg synes i og for seg dette har vært underholdene nok, men har lyst til å prøve noe nytt.
    Noe som både er penere å se på og noe som er litt mer "best i test" - innenfor fornuftige rammer.

For meg ble det å oppdage musikk på nytt når jeg investerte i SONOS for 2-3 år siden.
    Har 10-12 soner hjemme. Playbar, SUB, Play1, Play:3, Play:5 Connect:AMP på B&W innbygging i tak på terrasse osv.
    Har det meste av Sonos egentlig. Flere av samme type. Har det i de fleste rom i grunn.
    Bruker som nevnt også Sonos:Connect på mitt CW anlegg.

Jeg hører gjerne på lyd/musikk mesteparten av døgnet. Det går i Radio i bil, Radio på Sonos + WIMP - og noe Spotify.
    Jeg er lykkelig over å slippe fysiske produkter ( i alle fall foreløpig)
    Å sitte og "surfe" på Wimp og oppdage gamle slagere + oppdage ny (for meg) musikk er en lykke for meg.
    Når jeg er alene hjemme (uten kone, barna har flyttet) så bruker jeg CW til å dra på skikklig. Mye 70-80 talls. Alt fra Rod Stewart, David Bowie til Pink Floyd, AC/DC til Queen, Guns, Dire Straits osv. osv.
    Liker ett bredt spekter av musikk, men hører SVÆRT LITE på klassisk og Jazz (Så og si ingenting)

Som sagt, jeg har XLS12 + CXA-8 og ønsker teste noe annet.
    Jeg leser meget gode omtaler av Klipsch RF82Mk2. Dette er jo en ganske rimelig høyttaler og jeg har egentlig litt lyst til å bestille disse, som en naturlig utvikling etter CW.
    Imidlertid får også Dali Mentor 6 og B & W CM9 svært gode omtaler.

Det jeg lurer mye på er:
    Kan jeg bruke min CXA-8 til alle disse 3 ulike høyttalerene med ett godt resultat?
    Eller blir dette helt feil?

Er CXA-8 definert som en strømsterk effekttforsterker?
    Er CXA-8 definert som en bra effektforsterker som også kan benyttes med hell til annet enn CW?

Hva tror dere om min musikksmak ift. de nevnte høyttalerene?
    Jeg vet jo at Mentor 6 og CM9 er ca dobbelt så dyre som RF82Mk2 - men vil jeg merke dette med min uerfarenhet, musikksmak og bruk av WIMP I 90% av min musikkbruk.

Jeg har WIMP HIFI (LOSELESS)

Jeg har jo egentlig av fornufshensyn mest lyst til å teste Klipsch siden de får svært mye skryt samtidig som den er rimelig, men jeg har råd (og samvittighet) til å kjøpe CM9/Mentor 6 også.
    Tenkte muligens at dette evt. heller kunne være neste steg om 2-3 år …eller noen. Om disse imidlertid er SÅ mye bedre enn Klipsch så vil jeg jo vurdere å gå rett på de med en gang.

Jeg er veldig takknemlig om jeg kan få noen synspunkter på dette med min CXA-8 i kombinasjon med annet enn CW - og da spesielt ift. de 3 typene jeg nevner.

Hva tror dere vil være rett høyttaler for meg de neste 2-3 årene?

:-)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Changes Vis post
    Hei,

Håper å kunne få noen gode råd av noen som mener de har god greie på ting.

Jeg har med stor interesse vært en fast leser av dette forumet de siste 2-3 årene og føler jeg har fått stort utbytte av dette.
    Må innrømme at jeg overhodet ikke har hatt noe å bidra med, så har ikke meldt meg inn før i dag.

Takk til alle dere som poster meninger av alle slag. Det er både lærerikt og morsomt å lese :-)

Jeg er noe så sjeldent som en godt voksen mann (47) som kjøpte Cerwin Vega for ca 1,5 år siden. CW XLS 12 med CXA-8 + Sonos:Connect.
    Jeg synes i og for seg dette har vært underholdene nok, men har lyst til å prøve noe nytt.
    Noe som både er penere å se på og noe som er litt mer "best i test" - innenfor fornuftige rammer.

For meg ble det å oppdage musikk på nytt når jeg investerte i SONOS for 2-3 år siden.
    Har 10-12 soner hjemme. Playbar, SUB, Play1, Play:3, Play:5 Connect:AMP på B&W innbygging i tak på terrasse osv.
    Har det meste av Sonos egentlig. Flere av samme type. Har det i de fleste rom i grunn.
    Bruker som nevnt også Sonos:Connect på mitt CW anlegg.

Jeg hører gjerne på lyd/musikk mesteparten av døgnet. Det går i Radio i bil, Radio på Sonos + WIMP - og noe Spotify.
    Jeg er lykkelig over å slippe fysiske produkter ( i alle fall foreløpig)
    Å sitte og "surfe" på Wimp og oppdage gamle slagere + oppdage ny (for meg) musikk er en lykke for meg.
    Når jeg er alene hjemme (uten kone, barna har flyttet) så bruker jeg CW til å dra på skikklig. Mye 70-80 talls. Alt fra Rod Stewart, David Bowie til Pink Floyd, AC/DC til Queen, Guns, Dire Straits osv. osv.
    Liker ett bredt spekter av musikk, men hører SVÆRT LITE på klassisk og Jazz (Så og si ingenting)

Som sagt, jeg har XLS12 + CXA-8 og ønsker teste noe annet.
    Jeg leser meget gode omtaler av Klipsch RF82Mk2. Dette er jo en ganske rimelig høyttaler og jeg har egentlig litt lyst til å bestille disse, som en naturlig utvikling etter CW.
    Imidlertid får også Dali Mentor 6 og B & W CM9 svært gode omtaler.

Det jeg lurer mye på er:
    Kan jeg bruke min CXA-8 til alle disse 3 ulike høyttalerene med ett godt resultat?
    Eller blir dette helt feil?

Er CXA-8 definert som en strømsterk effekttforsterker?
    Er CXA-8 definert som en bra effektforsterker som også kan benyttes med hell til annet enn CW?

Hva tror dere om min musikksmak ift. de nevnte høyttalerene?
    Jeg vet jo at Mentor 6 og CM9 er ca dobbelt så dyre som RF82Mk2 - men vil jeg merke dette med min uerfarenhet, musikksmak og bruk av WIMP I 90% av min musikkbruk.

Jeg har WIMP HIFI (LOSELESS)

Jeg har jo egentlig av fornufshensyn mest lyst til å teste Klipsch siden de får svært mye skryt samtidig som den er rimelig, men jeg har råd (og samvittighet) til å kjøpe CM9/Mentor 6 også.
    Tenkte muligens at dette evt. heller kunne være neste steg om 2-3 år …eller noen. Om disse imidlertid er SÅ mye bedre enn Klipsch så vil jeg jo vurdere å gå rett på de med en gang.

Jeg er veldig takknemlig om jeg kan få noen synspunkter på dette med min CXA-8 i kombinasjon med annet enn CW - og da spesielt ift. de 3 typene jeg nevner.

Hva tror dere vil være rett høyttaler for meg de neste 2-3 årene?

:-)
    Ser du har en del spørsmål. Skal prøve å svare på litt

1) Jeg aner ikke om CXA 8 vil være lydmessig optimalt til noen av de. Litt spesiell match i og med at de ampene brukes "kun" til Cv.

2) Klipschene er så rimlige at du nesten bare kan kjøpe de og ta de med til HFK og teste de mot CM og Mentor og faktisk se hva du liker best. Det er min anbefaling. kjøper du fra nett så har du uansett 14 dagers angrefrist. Kjøper du fysisk fra elkjøp har du 30 dagers åpent kjøp.

3) CXA 8 kan være en god match til noen av de overnevnte, men ikke så mange som har den kombien ettersom CXA 8 er beregnet til CV høyttalere. Du må nesten bare ta den med og teste.

4) CXA 8 er strømsterk. Dersom du liker matchen når du hører med høyttalere er det bare å kjøre på. Ikke vits å kjøpe noe annet pga noen på et forum sier det ikke er "hifi-korrekt". Liker du det selv så kjør på!

5)Til Mentor ville jeg på sikt å gå over til NAD 275. Gjerne 1 til hver høyttaler. Jeg foretrekker Mentor over CM. Men det er en smakssak. Det er hovedsaklig pga jeg liker litt ekstra trøkk i bassen, og CM blir litt for kjedlige og kliniske for min smak. Funker bra til akustisk musikk, men når jeg hører mest på elektronisk musikk hvor du ønsker litt guff blir det bedre med Mentor enn CM. Sikkert mange CM likere so får kaffen i halsen, men det får så være. Jeg har Mentor 8 med hver sin 275 og det er glimrende match. Kan spille grisehøyt uten at diskanten blir ubehagelig. Mentor 6 vs 8 blir litt mindre av bass og mellomtone.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill!

Drister meg til ett par spørsmpl til. På Klipsch spesifikasjonene så står det at max tillatt "effekttrykk" er 150w RMS.
    Mener de da at forsterker ikke kan yte mer enn dette? CXA 8 er oppgitt å yte 400w. Mener å ha fått med meg at en FOR stor forsterker ikke er problemet - heller det motsatte ?

En annen ting. Høyttalere med bassport bak - MÅ de stå 30-40-50 cm fra bakveggen for å yte optimalt/riktig - eller kan det også være vellykket med kun 5-10 cm fra bakveggen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes System Audio også gode høyttalere til allround.
    Hørt litt lite på Klipsch og aldri hørt Mentor 6, men hørte nettopp RF63 og de virket overlegen CM9 (og de fleste andre) når man vil guffe på litt. CM9 er en veldig behagelig høyttaler. Sånne man lytte på i timesvis, men vil nesten aldri engasjere deg noe særlig hvis du skjønner hva jeg mener.

Ligger vel ute noen Monitor Audio GS60 til 14.000 nå. Synes de er vesentlig bedre enn CM9, men blir litt natt og dag. CM9 er litt mørke og kjedelige i klangen. Fordelen er at man kan spille mye rart på de pga den behagelige klangen. GS60 er mer frempå og har mer sprut. Mer morsomme, men ikke like gode hvis man skal lytte på de høyt i timesvis. Litt mer trykk enn CM9, og mest sannsynlig mer enn Mentor 6 også. Pluss for å være meget pene også.

Ingen av de 3 eller System Audio vil uansett være i nærheten av trykket RF63 og RF82MK2 kan gi.
    Sist endret av Sven1978; 02-09-2014 kl 00:11

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Changes Vis post
    Takk for gode innspill!

Drister meg til ett par spørsmpl til. På Klipsch spesifikasjonene så står det at max tillatt "effekttrykk" er 150w RMS.
    Mener de da at forsterker ikke kan yte mer enn dette? CXA 8 er oppgitt å yte 400w. Mener å ha fått med meg at en FOR stor forsterker ikke er problemet - heller det motsatte ?

En annen ting. Høyttalere med bassport bak - MÅ de stå 30-40-50 cm fra bakveggen for å yte optimalt/riktig - eller kan det også være vellykket med kun 5-10 cm fra bakveggen.
    Jeg bruker å havne på ca 40 cm fra bakvegg målt fra bakplata i min stue på de fleste høyttalere. 5-10 cm blir vanskelig å få til.
    Effekt er nesten bare svada. Du kan fint bruke 400 watt på noen 150 watts høyttalere. F.eks en 150 watts høyttaler vil måtte trenge 600 watt for å sprenge diskanten pga for mye effekt. Altså 4 ganger den oppgitte RMS.
    Med for liten effekt så kan du ganske lett sprenge diskanten.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978 Vis post
    Jeg bruker å havne på ca 40 cm fra bakvegg målt fra bakplata i min stue på de fleste høyttalere. 5-10 cm blir vanskelig å få til.
    Effekt er nesten bare svada. Du kan fint bruke 400 watt på noen 150 watts høyttalere. F.eks en 150 watts høyttaler vil måtte trenge 600 watt for å sprenge diskanten pga for mye effekt. Altså 4 ganger den oppgitte RMS.
    Med for liten effekt så kan du ganske lett sprenge diskanten.
    Enig, i dette og ha ekstra effekt kalles vel 'head-room' og blir ikke tatt i bruk før man vrenger volum knottene helt.

Selv har jeg mine mentor 6 omtrent 50cm fra front veggen (målt fra enden av bassportene) eksperimenterte litt med posisjoner men var jeg slik jeg fikk mest detaljrik bass ut av de, de hadde mere trøkk ved 20-30 men her spiller rommet veldig inn, hva som fungerer or meg kan være helt på trynet for noen andre. I tillegg til at personlig smak spiller inn, såkalt 'korrekt' lyd finnes ikke og til syvende og sist er det du som skal bli fornøyd.

Det er jo også noe sånt som at morroa og fortvilelsen starter først når man har høyttalerne i hus, er alltids noe som kan justeres og tweakes i et annlegg om man ønsker, og med litt innsatts kan et annlegg til 15000 høres ut som et til 60k eller bedre.

@sven1978 bor overaskende mye bass i Mentor 6, så om du ikke har hørt noe særlig på de hadde jeg verdt forsiktig.
    Nå har jeg dog ikke hørt ma gs60 så skal være like forsiktig med og korrigere deg
    Om du kjører deg vill en dag og mot alle odds befinner deg i nedre eiker kan du alltids få høre på mine :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978 Vis post
    Synes System Audio også gode høyttalere til allround.
    Hørt litt lite på Klipsch og aldri hørt Mentor 6, men hørte nettopp RF63 og de virket overlegen CM9 (og de fleste andre) når man vil guffe på litt. CM9 er en veldig behagelig høyttaler. Sånne man lytte på i timesvis, men vil nesten aldri engasjere deg noe særlig hvis du skjønner hva jeg mener.

Ligger vel ute noen Monitor Audio GS60 til 14.000 nå. Synes de er vesentlig bedre enn CM9, men blir litt natt og dag. CM9 er litt mørke og kjedelige i klangen. Fordelen er at man kan spille mye rart på de pga den behagelige klangen. GS60 er mer frempå og har mer sprut. Mer morsomme, men ikke like gode hvis man skal lytte på de høyt i timesvis. Litt mer trykk enn CM9, og mest sannsynlig mer enn Mentor 6 også. Pluss for å være meget pene også.

Ingen av de 3 eller System Audio vil uansett være i nærheten av trykket RF63 og RF82MK2 kan gi.
    Blir det ikke selvmotsigende å si at en har mer bass enn en annen når du ikke har hørt den "andre"? Jeg vil si Mentor leverer masser av trøkk. Er en grunn til at jeg ikke har koblet til noen av midtbassene mine, men heller bruker de i andre rom.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg mener er at det trøkker ikke før en er oppi 8" om det er 1 eller 2 8" elementer. du som har hatt cw kommer til og savne det trøkket etter første gang du vrir opp volumet litt vis du kjøper 6"(mentor eller cm). vis en skal klare og få 6" elementer til og trøkke godt så er dette tidkrevende. selv har jeg hatt 3 forskjellige høyttalere merker med 6" elementer ble aldri fornøyd med bassen uansett hva elektronikk jeg test med og hvor mye watt jeg ga dem. jeg har eiet klipsch rf 82. fra 6" elementer til klipsch rf 82 og overgangen var . plutselig hadde jeg god bass og ikke minst riktig bass etter mine ører. om jeg spilte gammel rock ny rock alt ble riktig. dette ble drevet med en gammel rotel effektforsterker på 150 watt i 8ohm. spilte høyt og klart.

det er litt feil av meg og si at et eller flere 6" elementer ikke trøkker for det kommer litt an på hvem som hører. men etter som du eier noe cw og skal ned til 6" det tror jeg blir nitrist. om du skulle gå for klipsch rf82 mk1 eller mk2 vil du ikke savne trøkk. og til mer effekt jo bedre. jeg har selv noen phonar høyttalere med 1 8" og det trøkker meget bra. jeg gir dem 700 watt(parasound 2250) hver om det spiller høyt vel hva tror du hehe
    Sist endret av petter__t; 02-09-2014 kl 19:47

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK-OK..sorry gutter.
    Jeg mente ikke å tråkke noen på tærne altså.
    Jeg har vel testet bl.a B&W CM9, B&W 804 Diamond, Audio Physic Scorpio 2, Adam Column MK3 Active (eier de selv), Monitor Audio PL200 (eier de selv). Tidligere hatt Monitor Audio GS60, B&W 803, Focal Electra 946 osv. osv.
    Har hørt Dali Helicon 400 MK2, Dali MS4 og Dali Epicon 6. J.... gode høyttalere det.
    Sa vel aldri at Mentor 6 sikkert er bassfattige, og jeg har aldri hørt de. Mente vel mer at jeg synes Monitor Audio har en god evne til å produsere mye bass kontra mange av de andre. GS60 har 3 stk 6" basser som spiller helt ned og da mente jeg vel mest sannsynlig at de klarer mer enn 2 stk 6,5".

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK-OK..sorry gutter.
    Jeg mente ikke å tråkke noen på tærne altså.
    Jeg har vel testet bl.a B&W CM9, B&W 804 Diamond, Audio Physic Scorpio 2, Adam Column MK3 Active (eier de selv), Monitor Audio PL200 (eier de selv). Tidligere hatt Monitor Audio GS60, B&W 803, Focal Electra 946 osv. osv.
    Har hørt Dali Helicon 400 MK2, Dali MS4 og Dali Epicon 6. J.... gode høyttalere det.
    Sa vel aldri at Mentor 6 sikkert er bassfattige, og jeg har aldri hørt de. Mente vel mer at jeg synes Monitor Audio har en god evne til å produsere mye bass kontra mange av de andre. GS60 har 3 stk 6" basser som spiller helt ned og da mente jeg vel mest sannsynlig at de klarer mer enn 2 stk 6,5".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    det jeg mener er at det trøkker ikke før en er oppi 8" om det er 1 eller 2 8" elementer. du som har hatt cw kommer til og savne det trøkket etter første gang du vrir opp volumet litt vis du kjøper 6"(mentor eller cm). vis en skal klare og få 6" elementer til og trøkke godt så er dette tidkrevende. selv har jeg hatt 3 forskjellige høyttalere merker med 6" elementer ble aldri fornøyd med bassen uansett hva elektronikk jeg test med og hvor mye watt jeg ga dem. jeg har eiet klipsch rf 82. fra 6" elementer til klipsch rf 82 og overgangen var . plutselig hadde jeg god bass og ikke minst riktig bass etter mine ører. om jeg spilte gammel rock ny rock alt ble riktig. dette ble drevet med en gammel rotel effektforsterker på 150 watt i 8ohm. spilte høyt og klart.

det er litt feil av meg og si at et eller flere 6" elementer ikke trøkker for det kommer litt an på hvem som hører. men etter som du eier noe cw og skal ned til 6" det tror jeg blir nitrist. om du skulle gå for klipsch rf82 mk1 eller mk2 vil du ikke savne trøkk. og til mer effekt jo bedre. jeg har selv noen phonar høyttalere med 1 8" og det trøkker meget bra. jeg gir dem 700 watt(parasound 2250) hver om det spiller høyt vel hva tror du hehe
    Antagelig har du nok noen gode poenger her - takk :-)
    Jeg må innrømme at jeg er av den typen som sliter litt med å faktisk høre forskjell på "kvaliteten" på høyttalere som koster 8.000,- kontra 20.000,-
    I elle fall foreløpig. Jeg har imidlertid som "prosjekt" å utvikle meg ift. Lyd og HiFi siden jeg faktisk er veldig glad i musikk - og nå som alle ungene har flyttet ut osv. så har jeg vel både råd og tid til å bruke litt mer dedikert tid på å høre på musikk.

Det er en grunn til at jeg både har - og trenger- noe i tillegg til alt det SONOS-greiene jeg har. Jeg elsker SONOS som konsept og lyden rundt i hele huset på moderate høye lyd-nivåer i det daglige - men selv med SUB osv. så er det en helt annen dynamikk i de CV XLS12 jeg har. Jeg skjønner jo at CV i grunn er gutteroms-høyttalere, men jeg har hatt og har stort utbytte av de. De er jo litt harry, men på samme måte tøffe. Mange mener jo at Klipsch også er harry og til dels stygge, men jeg synes jo faktisk Klipsch er ganske pene og tøffe. Ift CV har de i alle fall ett noe mer voksent stue-utseende - med sin relativt store fysiske dybde ift. bredde osv. Fremstår som ganske langstrakte synes jeg.

Jeg tror faktisk jeg skal satse på Klipsch RF82Mk2 i første omgang - og så kanskje allerede nå utforde disse (meg selv) ved å lytte litt rundt omkring på andre, som en liten hobby, etterhvert som jeg blir eldre de neste årene.

Jeg har hørt Epicon 6 (eller var det 8) èn gang - og ja jeg føler selv at jeg fikk ekstra frysninger på ryggen av Sussanne Sundfør med disse.
    Jeg er imidlertid ikke kommet så langt at jeg kan forsvare hverken for meg eller min kone å ha noe slikt. I alle fall ikke ennå.
    Høyttalere til 100`krever jo fort forsterker til 100`også? - og hallo - jeg er en relatovt fersk WIMP bruker. Føler det blir mye i overkant.
    Har lyst til å gå "gradene" litt - selv om jeg jo begynte veldig sent med CV (45 år gammel)

Kanskje blir det Epicon når kona og jeg nærmer oss 60 :-)
    Må si at den har utseende med seg. Får nesten frysninger på ryggen bare av å se de!

Takker for alle gode innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at du kommer til å savne trykket fra 12" bassen hvis du kjøper forholdsvis små eller forsiktige høyttalere.
    Ville ikke vurdert høyttalere med 6" basser hvertfall.
    Dali Lektor 8 til 11 000 har rykte på seg å være en god rocke høyttaler.
    Klipsch RF-82 er et godt tips.
    Ut fra det du skriver kan det høres ut som klipsch RF 7 er drømmehøyttaleren din sånn rent lydmessig. 29 000 er dog litt i overkant?
    Her er et billig alternativ som kanskje er spennende. 3 veis ht med 12" bass, fremovervendt bassport og bånddiskant til bare 8000.

http://www.malaaudio.no/shop/product...talere/fountek

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes også det ser ganske spennende ut med de Fountek P3112 - med tilhørende rørforsterker til 6k. Veldig retro-utseende. Litt "klumpete" - men de anbefaler da også disse på en hylle eller stativ ser jeg,

Er veldig lite å lese om de på forumer, tester osv.
    Tror nok ikke jeg tør velge disse nå, men det kunne jo være morsomt å høre de en gang :-)
    Veldig prisgunstig ser det ut til. Er det FOR billig tro?

Har du - eller noen - noe erfaring med de?

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg eier et par fountek p3112. gå heller for klipsch rf 82 mk2.
    mine fountek ligger ute på finn til 3000. de har en liten skade på høyre hjørnet derfor selges disse billig. de er ikke innspilt heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    jeg eier et par fountek p3112. gå heller for klipsch rf 82 mk2.
    mine fountek ligger ute på finn til 3000. de har en liten skade på høyre hjørnet derfor selges disse billig. de er ikke innspilt heller.
    Takker for ett meget ærlig direkte råd :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch rf82 er jo uansett lydmessig en oppgradering fra CV. Litt mere raffinert kanskje, men samtidig mye av villskapen som cv er elsket for. Godt mulig den CV forsterkeren også kan brukes. Går man for Dali, eller B&W, så bør det nok oppgraderes der, da den nok blir for "dårlig" til å gi lyden et løft.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk d her, ble d rf-82 på deg? hvordan ble du fornøyd?

Lignende tråder

1. Klipsch rf82mk2 og altec lansing 9444a feil kombo?
    By GunnarM in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 02-04-2013, 17:03
  2. Dali Mentor LCR eller Mentor 1?
    By Jimbeam in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 09-02-2012, 21:55
  3. Svar: 29
    Siste melding: 02-18-2010, 14:28
  4. Klipsch RF-63 vs. Dali Mentor 6
    By Vincent_vega in forum Høyttalere
    Svar: 26