Trenger ny søbbeløbb, kan noen hjelpe? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch Vis post
    Høres i allefall ut som om jeg må legge turen til Arendal og høre hva gutta på L-sound har å by på.
    Sist jeg var der sleit de veldig med demo-rommet sitt, ingen av subbene klarte å levere. Nå er dette for 3-4 år siden, noen som vet hvordan det låter hos de nå?
    Det sa de sist jeg sist, eller hver gang jeg har vært innom.. Og det stemmer tildels, men man får jo et bra bilde av de forskjellige subbene uansett!

Jeg kan personlig gå god for at en 12012 ville gjort seg BRA med rf 63!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt større enn de andre, men Rythmik Audio F12SE er en utrolig bra sub. Denne er servostyrt og du kan velge mellom 14 hz, 20 hz eller 28 hz som cut off i dypet. Målt til -3 db ved 12,5 hz i friluft fra 2 meter. Der måler f.eks XTZ 12 til 32,5 hz.
    Man kan også velge stramhet som low, medium og hard. Altså man kan velge om den skal spille morsomt med masse trykk eller dypt og stramt osv.
    Ser at SVS SB12NSD (hatt 2 stk selv) blir nevnt. En slik Rythmik trykker mer enn begge tilsammen og spiller 10 ganger penere og dypere.
    Jeg solgte nettopp 2 stk JL Audio Fathom F113 og mener bastant at Rythmik gir mye mer for pengene.

Lsound bør du ringe før demo, rommet er sjelden satt opp for demo.
    Og hvis Lsound prøver å si at de sine subber er mye bedre, så er kanskje ikke det helt sant. De har nemlig prøvd å få importen av Rythmik selv. Rythmik er forøvrig en av de største i USA.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    Det sa de sist jeg sist, eller hver gang jeg har vært innom.. Og det stemmer tildels, men man får jo et bra bilde av de forskjellige subbene uansett!

Jeg kan personlig gå god for at en 12012 ville gjort seg BRA med rf 63!
    Jeg har ingen problem med å tro deg. Vil tro 12012 er som en drøm, blir bare litt dyr og litt stor. Men skulle det dukke opp en brukt rundt 10000,- kjøper jeg den uhørt. Hehe

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978 Vis post
    Litt større enn de andre, men Rythmik Audio F12SE er en utrolig bra sub. Denne er servostyrt og du kan velge mellom 14 hz, 20 hz eller 28 hz som cut off i dypet. Målt til -3 db ved 12,5 hz i friluft fra 2 meter. Der måler f.eks XTZ 12 til 32,5 hz.
    Man kan også velge stramhet som low, medium og hard. Altså man kan velge om den skal spille morsomt med masse trykk eller dypt og stramt osv.
    Ser at SVS SB12NSD (hatt 2 stk selv) blir nevnt. En slik Rythmik trykker mer enn begge tilsammen og spiller 10 ganger penere og dypere.
    Jeg solgte nettopp 2 stk JL Audio Fathom F113 og mener bastant at Rythmik gir mye mer for pengene.

Lsound bør du ringe før demo, rommet er sjelden satt opp for demo.
    Og hvis Lsound prøver å si at de sine subber er mye bedre, så er kanskje ikke det helt sant. De har nemlig prøvd å få importen av Rythmik selv. Rythmik er forøvrig en av de største i USA.
    Denne høres veldig spennende ut! Hva koster en slik? Hvordan er de å integrere? Kunne du være interessert i å holde en demo?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er dessverre ikke hjemme på noen uker, og har ikke noen Rythmik i drift nå. Har hatt det før og skal sikkert kjøpe 2 nye.
    Den koster 8.500-10.000 sendt til døra fra USA.
    Den har fase og EQ også, så denne er lett å integrere ja.
    Det som er så genialt er at du kan tune den til å spille veeeldig pent og dypt, eller så kan du tune den om til å dunke i fra seg på f.eks en fest. Bare ved å vippe på et par brytere bak.
    Har anbefalt denne til mange og selv solgt mine. Kun fått gode tilbakemeldinger.

Hellnoob har også 2 slike.
    Han mente den danket ut Velodyne sin SPL 12" til 15.000.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er dessverre ikke hjemme på noen uker, og har ikke noen Rythmik i drift nå. Har hatt det før og skal sikkert kjøpe 2 nye.
    Den koster 8.500-10.000 sendt til døra fra USA.
    Den har fase og EQ også, så denne er lett å integrere ja.
    Det som er så genialt er at du kan tune den til å spille veeeldig pent og dypt, eller så kan du tune den om til å dunke i fra seg på f.eks en fest. Bare ved å vippe på et par brytere bak.
    Har anbefalt denne til mange og selv solgt mine. Kun fått gode tilbakemeldinger.

Hellnoob har også 2 slike.
    Han mente den danket ut Velodyne sin SPL 12" til 15.000.
    Det høres jo utrolig bra ut dette. Jeg må nesten sende hellnoob en pm og spørre om det går an å få en demo. Sett at han ikke bor veldig langt unna meg.
    Tusen takk for anbefalingen din. Den er notert.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil oppfordre dere som sitter med gode erfaringer av "små" subber om å gjerne fortelle litt rundt dette. Vil tro det er flere der ute som har noe av samme problemstilling som kan nyte godt av god input fra det glade avfolket.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en spennende liten sak:
    http://paradigm.com/products-current.../page=overview

Har noen hørt denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare spør. Hva forventer du av den nye subben kontra den SVS-en du hadde?
    Foruten kanskje Sunfire sin EQ10 så tror jeg nesten ikke at det er så mange 10" som matcher SVS-en du hadde i output. På ren lydkvalitet er det mange.
    Ta f.eks den nevnte Rythmik subben. Den har ca like mye output (når den står i 14 hz, tror den hadde klart mer i 28 hz modus) som en PB12NSD fra ca 32 hz og oppover, men taper nedover (ingen skam, for det gjør de fleste). Men den klarer å gå dypere enn PB12NSD.
    Grunnen er at en bassrefleks kasse er 50% mer effektiv enn en trykkammer kasse i dypet. Mens trykkammerkassa tar det igjen på at den har en lenger avrulling og går ofte dypere.

Hørte RF63 for ca 2 uker siden. Vi spilte ikke så veldig høyt, men fikk fort formening om at dette var en meget kapabel høyttaler fra bunn til topp.
    Så da tror jeg ikke at de små subbene klarer å følge de. Du vil bli fryktelig skuffa.

Jeg hadde som sagt nettopp 2 stk JL Audio F113. Før det hadde jeg 2 stk SVS PB12NSD. Og for å si det sånn, så er SVS-ene store og stygge, men herregud så mye output de har i forhold til prisen. JL-ene må kompensere størrelsen med flere tusen watts forsterkere, større element og 10,2 cm lang slaglengde. Likevel er det ikke avskrekkende mye som skiller i mengde lyd. Lydkvaliteten blir noe helt annet.

Jeg tror at Rythmik-en har en fair sjans til å følge de et godt stykke på vei og den gir en utrolig god kvalitet på det den presterer. Der gruser den hvertfall SVS-en du hadde før.
    Hadde Rythmik subben blitt laga mye mindre, så hadde det sikkert stått 1000-1500 watts forsterker i den, og vært mye dyrere. Poenget mitt er at du ikke bør lures til å tro at et lite element med liten kasse, gampesvær forsterker og enorm slaglengde klarer å matche større elemtenter med større kasse. Det ser veldig imponerende ut på papiret, men en dyr skuffelse.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser igjennom tråden ( litt raskt ) og ser at du ikke nevner noe om romstørrelse... Hva du brukerbruker til.. Du sier trøkk, men er det dybbass trøkket, det som får ting til å dette ned av hyllene eller det som slår imot deg og treffer deg i brystkassa som et dunk, du er ute etter. Har du brukt tid på å plassere sub før, eller har du satt den der den ser best ut og latt en reciver ta seg av jobben?

Jeg ville mye heller gått for 2stk rimelige subwoofere enn 1 stk dyr (til samme pris ) da det ofte er lettere å få få til. Og de vil gi en jevnere resopns i rommet. Spes i rom som ikke er speilvente av hverandre. Dvs at trekker du en linje i senter av rommet så ser høyre side og venstre side like ut... også tak gulv ol...

Skriv litt om romstørrelsen din Og hvordan du kommer til å bruke subben. Musik eller film, koble den opp mot reciver eller stereoforsterker. Og hva du er ute etter når du skriver trøkk...

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare spør. Hva forventer du av den nye subben kontra den SVS-en du hadde?
    Foruten kanskje Sunfire sin EQ10 så tror jeg nesten ikke at det er så mange 10" som matcher SVS-en du hadde i output. På ren lydkvalitet er det mange.
    Ta f.eks den nevnte Rythmik subben. Den har ca like mye output (når den står i 14 hz, tror den hadde klart mer i 28 hz modus) som en PB12NSD fra ca 32 hz og oppover, men taper nedover (ingen skam, for det gjør de fleste). Men den klarer å gå dypere enn PB12NSD.
    Grunnen er at en bassrefleks kasse er 50% mer effektiv enn en trykkammer kasse i dypet. Mens trykkammerkassa tar det igjen på at den har en lenger avrulling og går ofte dypere.

Hørte RF63 for ca 2 uker siden. Vi spilte ikke så veldig høyt, men fikk fort formening om at dette var en meget kapabel høyttaler fra bunn til topp.
    Så da tror jeg ikke at de små subbene klarer å følge de. Du vil bli fryktelig skuffa.

Jeg hadde som sagt nettopp 2 stk JL Audio F113. Før det hadde jeg 2 stk SVS PB12NSD. Og for å si det sånn, så er SVS-ene store og stygge, men herregud så mye output de har i forhold til prisen. JL-ene må kompensere størrelsen med flere tusen watts forsterkere, større element og 10,2 cm lang slaglengde. Likevel er det ikke avskrekkende mye som skiller i mengde lyd. Lydkvaliteten blir noe helt annet.

Jeg tror at Rythmik-en har en fair sjans til å følge de et godt stykke på vei og den gir en utrolig god kvalitet på det den presterer. Der gruser den hvertfall SVS-en du hadde før.
    Hadde Rythmik subben blitt laga mye mindre, så hadde det sikkert stått 1000-1500 watts forsterker i den, og vært mye dyrere. Poenget mitt er at du ikke bør lures til å tro at et lite element med liten kasse, gampesvær forsterker og enorm slaglengde klarer å matche større elemtenter med større kasse. Det ser veldig imponerende ut på papiret, men en dyr skuffelse.
    Det er ikke det at jeg skal ha så voldsom output. Jeg hadde 2 stk Svs pb10 og syns de var utrolig gode på dypbass, men det var det de hadde å by på. Nå er det snakk om litt mer highend lyd. Subben skal bare hjelpe klipschene nedover i registeret, trenger ikke 110db på 20hz. Subben må stå seg når det kommer til musikk og ikke rulle av før den er rett rundt 20hz merket.
    Ønsker en integrering som er slik at man man må lure på om subben er slått på, men at man hører noe ble borte i lydbildet når den faktisk slås av.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avventer litt med å svare til du skriver noe om hva som er romstørrelsen din, hvor store plasseringsmuligheter du har. Og om du bruker reciver eller en 2 kanals forsterker til musikk. Tenker da på RK mulighetene man har på en reciver i forhold til 2 lanals forsterker.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Jeg ser igjennom tråden ( litt raskt ) og ser at du ikke nevner noe om romstørrelse... Hva du brukerbruker til.. Du sier trøkk, men er det dybbass trøkket, det som får ting til å dette ned av hyllene eller det som slår imot deg og treffer deg i brystkassa som et dunk, du er ute etter. Har du brukt tid på å plassere sub før, eller har du satt den der den ser best ut og latt en reciver ta seg av jobben?

Jeg ville mye heller gått for 2stk rimelige subwoofere enn 1 stk dyr (til samme pris ) da det ofte er lettere å få få til. Og de vil gi en jevnere resopns i rommet. Spes i rom som ikke er speilvente av hverandre. Dvs at trekker du en linje i senter av rommet så ser høyre side og venstre side like ut... også tak gulv ol...

Skriv litt om romstørrelsen din Og hvordan du kommer til å bruke subben. Musik eller film, koble den opp mot reciver eller stereoforsterker. Og hva du er ute etter når du skriver trøkk...
    Rommet er 20kvm, rektangel formet. I forrige omgang ble subbene plassert på hver sin side av racket, da det var der det var plass. Kalibrerer de opp selv, hadde ingen problemer med lyden i subbene.
    Subben vil i hovedsak bli brukt til film og konserter. Muligens noe musikk, men foretrekker å spille musikk som stereo 2.0
    I denne omgang vil jeg ha 1 kvalitetssub. Jeg kan heller kjøpe en til siden, skulle det være behov for det.
    Kandidatene jeg har på shortlisten nå er: rythmik f12se, kk dxd808, sunfire eq10 og klipsch rt10/12d

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Avventer litt med å svare til du skriver noe om hva som er romstørrelsen din, hvor store plasseringsmuligheter du har. Og om du bruker reciver eller en 2 kanals forsterker til musikk. Tenker da på RK mulighetene man har på en reciver i forhold til 2 lanals forsterker.
    Bruker reciver, hk avr460. Står med 5.0 klipsch oppsett. Rf-63, rc-62 og rs-52. Høytalerene får strøm fra rotel effektforsterker. Jeg får flere plasseringsmuligheter med en kompakt sub. Hadde bare 2 plasser jeg kunne benytte meg av med svs hundehusene, men fikk kanon lyd ut av de. Tror ikke det blir noe problem å få 1 sub til å låte i rommet.
    Det er et dedikert kinorom

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, siden du vil ha 1 sub og kjøre LFE sporet fra reciver, og skal bruke den i hvoredsak til film, så er nok den rythmik subben rimelig heftig. Og 20m2 er ikke spes stort, så du vil nok fra bra dypbass med en subb. Selv om jeg vil anbefale 2 i staden for 1.. ALLTID. Siden dette er i hvodesak til film, så vil det fungere godt med 1. Det er også bedre med 1 sub plassert riktig enn 2 subber plassert feil.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens, etter mange gode innspill fra dere og et par runder i de lokale hifi butikkene landet jeg på en Sunfire True Subwoofer EQ 10. Denne imponerte meg enormt. "tikket alle boksene"
    Kanskje det blir 2 med tida? Får nesten se hvordan den oppfører seg i rommet mitt.
    Tusen takk for alle innspill, det hjalp meg godt på vei

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ble resultatet? Fortsatt fornøyd?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Hei, kan noen hjelpe meg me noe, trenger hjelp fort :)
    By Moens in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 12-18-2010, 09:22
  2. Svar: 5
    Siste melding: 11-17-2007, 13:04
  3. Trenger trådløst nettverkskort. Noen som kan hjelpe?
    By Crazyboy in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 6
    Siste melding: 08-09-2006, 17:39
  4. Trenger råd for å kjøpe projektor, noen som kan hjelpe?
    By Luna in forum Digitale projektorer
    Svar: 28
    Siste melding: 10-27-2005, 14:25
  5. passivt delefilter..?..Trenger et kan noen hjelpe meg..?
    By lloydsb in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 02-27-2005, 20:10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •