Trenger hjelp til plasering av surround høytalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til plasering av surround høytalere.

Dette er ett 5.2 system. Jeg lurer da på plaseringen av høytalerne for best mulig lydbilde. Jeg har 2 alternativer,

1. Sette en høytaler I hvert hjørne i stua, opp under taket med litt vinkling nedover. (litt redd for lydbildet her, eller spiller det ingen rolle?)
    2. Sette fronthøytalere på hver sin side av tv (høytalerne vil da "henge" litt over tven. Bakhøytalere i hjørnene ved sofa og bord.

Hadde satt stor pris på hjelp her! Hadde spart meg mye tid

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er sagt, så hadde jeg favorisert nr1 pga plassering.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe slikt kanskje? -redi-jpg

Når det gjelder lyd, så kan man justere avstander og alt på surroundreciveren(evt mikrofonkalibrering) slik at avstandene på høyttalerne ikke nødvendigvis må være like.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ikke en dum løsning. Tenkte du at sub 2 skal slå inn i sofaen da? Hadde i tanken å plasere "sub2" under det lille bordet å få den til å slå utover.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her går det nok en del timer i kalibrering av subber. hadde valgt det som zleepyme tegnet. hadde også prøvd og sette en subwoofer i sofaen og krype på gulvet for og høre der subwooferen er kraftigst. ikke lett rom og plassere en subwoofer i.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er helt klar over det. Skal prøve meg litt fram med subbene å se hva jeg får til. Til kalibrering, er det bare å bruke en helt vanlig mic å plugge den i forsterkeren?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det må være nøyaktig samme type mikrofon som receiver kom med.
    Om du har mistet den er det beste og kontakte forhandleren du kjøpte receiver fra, de bør kunne skaffe en passende mic.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt kommer på tirsdag. Flott at det kommer med en mikrofon da! Da er det kun å hive seg til å lage veggfester til høytalerne.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg brukte rundt 3 dager på og kalibrer de 2 subbene jeg har til og spille riktig. jeg lastet ned en 70 hz tone som spilte hele tiden mens jeg justerte fase men dette ble ikke riktig hos meg. endte opp med 2 sanger som heter bass i love you(søk på youtube.com) og karpe diem byduer i dur utrolig nok ^^ disse 2 sangene har en spesiell bass i seg.
    det jeg fant ut var at i de øvre tonene ble det fase feil mellom front og subber men det hentet seg inn igjen lengre nede på registeret.
    ble til slutt fase 180 og deling 50 hz på subwooferen.
    Sist endret av petter__t; 01-23-2014 kl 18:57

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått 12" subben, og har plassert den mellom veggen og sofaen som ble fåreslått tidligere, men det er snakk om kun noen få cm mellom subb og sofa om jeg har den vendt mot sofa. Gjør dette noe og bør jeg snu den så den slår mot en av veggene eller mot tv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også muligheten til å sette 12ern vet tven og plassere en 8er i hjørnet ved sofaen (denne slår nedover). Hva tror dere blir best?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    tror jeg brukte rundt 3 dager på og kalibrer de 2 subbene jeg har til og spille riktig. jeg lastet ned en 70 hz tone som spilte hele tiden mens jeg justerte fase men dette ble ikke riktig hos meg. endte opp med 2 sanger som heter bass i love you(søk på youtube.com) og karpe diem byduer i dur utrolig nok ^^ disse 2 sangene har en spesiell bass i seg.
    det jeg fant ut var at i de øvre tonene ble det fase feil mellom front og subber men det hentet seg inn igjen lengre nede på registeret.
    ble til slutt fase 180 og deling 50 hz på subwooferen.
    Heh. Der tror jeg at jeg foretrekker å bruke pink noise. Da får du dekket opp mer enn den ene frekvensen (eller de få tonene et moderne musikkriff består av). Med litt trening er det fullt mulig å høre seg til hvordan pink noise skal høres ut og så bruke dette til å finne nuller og poler på gehør (fordi klangen av lyden endrer seg). Men det mest nøyaktige er alltid å måle seg frem til best plassering. Da fjerner man det psykoakustiske og det subjektive leddet helt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Heh. Der tror jeg at jeg foretrekker å bruke pink noise. Da får du dekket opp mer enn den ene frekvensen (eller de få tonene et moderne musikkriff består av). Med litt trening er det fullt mulig å høre seg til hvordan pink noise skal høres ut og så bruke dette til å finne nuller og poler på gehør (fordi klangen av lyden endrer seg). Men det mest nøyaktige er alltid å måle seg frem til best plassering. Da fjerner man det psykoakustiske og det subjektive leddet helt.
    Sub guruene sier vel at man helst skal bruke sinus toner fra 20hz og pr 10-15hz opp til cross over punktet.
    Selv har jeg bare 'grov' testet som Midas sier med pink noise fra receiver så de spiller i samme volum (en og en) og sjekket at de spiller 6db høyere sammen.
    Frontene og sentern min spiller full range, men har selvsagt sjekket at jeg får forventet økning i de lavere frekvensene også med de, gjerne (og bare for jeg er lat) at jeg starter en litt bass tung sang, setter db meteret i maks og spiller så først med kun frontene også etterpå med både fronter og sub i receivern sin plus modus.

Absolutt ikke grundig gjort, men funker med litt flaks her hos meg
    Antimode 8033s gjør også mye for og roe noe resonerende frekvenser og jevne ut bassen, faktiskt med den så lager xtz subbene mine en 'penere' REW kurve enn Mentorene, men mentorene har en nesten like dyp bass, men mye mer kontant og passer sånn sett bedre synes jeg til musikk.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aproxi Vis post
    Hmm, ikke en dum løsning. Tenkte du at sub 2 skal slå inn i sofaen da? Hadde i tanken å plasere "sub2" under det lille bordet å få den til å slå utover.
    Det må man bare teste ut hvordan det låter. Det viktigste med plasserien av sub, er at den har effekt fra der man sitter. Hvis ikke bør man flytte på den. Kan som sagt være nok å snu den, slik at den peker en annen vei...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. plasering av høytalere
    By anders1234 in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 05-09-2013, 21:53
  2. Hjelp til valg av surround-høytalere..
    By Haga in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-09-2008, 10:26
  3. Surround, trenger høytalere!
    By ErikC-Ta in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-04-2007, 20:30
  4. plasering av høytalere...pleaase hjelp?
    By masterV in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 12-21-2006, 15:49
  5. Hjelp til å finne surround høytalere.
    By hansa123 in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-2004, 20:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •