Stativ vs gulvstående

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativ vs gulvstående

Skal til innkjøp av nye høyttalere snart. Skal settes opp med en marantz pm11s3, men det jeg lurer mest på om er hvilken størrelse rommet mitt har nytte av.

Det er ca 2.5 m til der jeg sitter også er det tre-fire meter langs med en liten åpning i veggen slik at rommet er rektangulært, men den ene veggen er da ikke helvegg.

Har gulvstående nå, men med ny tv kan det bli litt mye på et soverom.

Det eneste er at taket er ca 4 meter høyt, vil det ha noe å si på hvilken størrelse jeg bør gå for?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanskelig å svar på da det er forskjell på både høyttalere å personlig smak, selv ville jeg kikket på denne hvis prisklassen er riktig. http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...-hoyglans.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på KEF LS50 og B&W PM1 når det gjelder stativ, mens gulvstående er jeg litt usikker på foreløpig

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer mye an på musikksmaken din også dette, og hvilken type lytter du er... Trampe med foten person, eller sitte musestille å analysere opptaket person.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er som de over her skriver veldig individuelt. Du får som regel mer lyd for mindre penger i å gå for en gulvmodell, kontra en stativmodell. En stativmodell, så kommer det mye i tilegg som f.eks sunwoofer, stativ o.l. som gjør det dyrere. I tilegg så krever en god stativmodell kanskje mer av forsterkeren for å spille bra.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativene skal vel strengt tatt stå på gulvet de og så det gulvarealet er jo benyttet uansett, blir ikke bedre plass om du velger det ene eller det andre. Da må du heller finne deg noe du kan montere på vegg. Men klart! stativer vil gi et litt "luftigere rom". Du får ikke nødvendigvis bedre lyd ved valg av gulvstående. Personlig ville jeg valgt stativer med så god kvalitet som mulig, da de som regel er lettere å intergrerere i så små rom, og den lydmessige gevinsten er som regel bedre mtp. oppløsning og holografi. Men det er smak å behag.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, stativ tar litt plass de og, men rent synsmessig blir det "luftigere" som du sier! Takker for gode svar, spesielt alphamale. Får bare låne/kjøpe et par og prøve litt ut Noen gode forslag til å parre opp mot Marantz PM11S3?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirikbs91 Vis post
    Ja, stativ tar litt plass de og, men rent synsmessig blir det "luftigere" som du sier! Takker for gode svar, spesielt alphamale. Får bare låne/kjøpe et par og prøve litt ut Noen gode forslag til å parre opp mot Marantz PM11S3?
    Har hatt s1 utgaven av den forsterkeren, men tips kommer jeg ikke med før jeg vet hvilken lytter du er, og hvilken musikk du spiller...?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan få kjøpe min b&w 805 dia. så blir frua glad også, vakre og vellydende som de er
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Har hatt s1 utgaven av den forsterkeren, men tips kommer jeg ikke med før jeg vet hvilken lytter du er, og hvilken musikk du spiller...?
    Spiller mye forskjellig. Fra death metal til jazz og alt imellom : D

Høyttalere som kanskje ikke viser alle svakhetene til dårlige innspillinger kan være greit da en del rock og metal ikke er helt supert ^^

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har best erfaring med stativhøyttaler i mindre rom.
    Har hatt B&W CM1 siden 2007/2008.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg ha sett på Audiovector, Triangle, Vienna, Tannoy, Har selv att Audiovector Mi3 signature og M1 avatgarde på Pm11. Trinagle så har jeg hatt Quartet på Pm11. Vienna bethoven grande eller hva de hette Noen gukstående til 30.000, Og tannoy mini autagraph, Fryktelig bra, men med de kan du ikke spille for naboen for å si det slik. Heller ikke spes snille med dprlige innspillinger

Audiovector og Triangle som allrounderene.

Vienna litt penere i spillestilen.
    Tannoy er enda litt mer mot pent og hyggelig, men lite snille mot dprlige innspillinger.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy er jeg med på til det bruket du beskriver. De er tilgivende på alle måter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs jo litt prisklasse man ser for seg også. B&W CM1 http://www.hifiklubben.no/Products/b...yttaler-27072/ eller CM5 http://www.hifiklubben.no/Products/b...yttaler-27862/ er meget gode og ganske så tilgivende høyttalere. Pene å se på er de også. Og man kan kjøpe orginal fot til de Om man tenker litt mere budsjett så ville jeg ha sett på disse:http://www.hifiklubben.no/Products/d...yttaler-61575/ Faktisk så imponerte Dali Zensor3 meg! Så god lyd til knappe 3500 er faktisk vanskelig å slå
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har selv gode erfaringer med Dynaudio. Har disse: http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...aler-sort.html
    I et lite rom er de veldig greie, ikke helt så gale på dårlige innspillinger heller. Kjører en Vincent effekt på disse. Trenger en del effekt.
    Fikk mer trykk i bassen med disse i mitt rom enn med gulvståendes. Mine står på stativ da. Disse er veldig snille i lyden, men avslører også litt.
    Vil anbefale en lytt ihvertfall, har det ekstra lille trykket kontra lillebroren til disse som heter DM2/6.

Lignende tråder

1. Gulvstående stativ til Proj - finnes det?
    By Skrotnisse in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 03-12-2009, 11:53
  2. Stativ HT og sub vs. Gulvstående HT og sub
    By Biffig in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 11-17-2006, 20:24
  3. Bakhøyttalere -gulvstående vs. stativ?
    By PiXeL in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 07-22-2006, 03:17
  4. Gulvstående vs stativ+sub
    By staalep in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 02-23-2005, 02:42
  5. Stativ vs Gulvstående vs Vegghengte
    By roffe in forum Høyttalere
    Svar: 17
    Siste melding: 01-20-2004, 21:30

Stikkord for denne tråden