Forsinkelse av lydsignal i subwoofer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsinkelse av lydsignal i subwoofer?

Sitter med et oppsett i 2 kanaler jeg er godt fornøyd med, men sitter ofte å tenker på om jeg kan få dette bedre uten å måtte bruke 10talls tusen kroner.

------- 2x subwoofer rca in.
    jeg kjører idag med Squeezebox Touch --- DSpeaker Antimode (dac og romkorreksjon) ---- Forforsterker
    ------- effektforsterker------- Høyttalere

jeg har brukt mange timer med måling av rom, samt brukt øret nær jeg har plassert komponenter, høyttalere og subwoofere. Så jeg mener at tingene står plassert optimalt i forhold til hvordan jeg liker lyden, men så er det dette med at man hele tiden onsker at lyden skal bli bedre. Jeg er på ingen måte missfornøyd med hvordan dette låter. Ikke i det hele tatt, men mye vil ha mer. Så tanken som kom inn i huset på meg forrige uke var.

Siden jeg bruker DSpeaker som romkorrigering, og ikke har surround reciver som setter inn AVSTAND til subwooferene mine. Så vil vel lyden fra subwooferene komme til mikrofonen senere enn llyden fra HT? Jeg har skrudd på fasen på subbene og målt hver eneste endring, og det ser bra ut på papiret. Men jeg klarer ikke å legge bort denne tanken.

Siden elementene på subbene er plassert nesten 81cm lenger ifra enn elementene på hovedhøyttalerene, og jeg får ikke delt bort de nederste frekvensene på hovedhøyttalerene og der er en overlapping i frekvens der både subber ( 2stk) og hovedhøyttalerene spiller de samme frekvensene, så vil der være rom for forbedringer.. eller?

Jeg regner med at siden det er forsterker på subwoofer og forsterker til høyttalere, så har det mindre å si? Eller?

Jeg vurderer å kjøpe enten en DSPeaker antimode dualcore til og bruke 1 for hele systemet, og en for bare fromthøyttalerene, slik at jeg kan dele bort de laveste tonene fra de og forsinke lyden med et visst antall ms. ( Millisekund ) Er det noe jeg burde prøve..... Eller?

Hvordan regner jeg da ut forsinkelsen i ms bassert på det jeg forteller over? Er dette bare noen tanker som sitter i hue på meg eller er det hold i det slik at jeg burde prøve det?
    Oppsettet jeg ser før meg da vil se slik ut:
    ------- DSpeaker ( dele av bass og tidskorrigere fronter)-------- Effekt----- hovedhøyttalere
    SB Touch--- Dspeaker ( romkorreksjon sub og dac )-----Analogt forforsterker
    RCA kabler til subwoofere.

En annenmåte å gjøre dette på utifra mine tanker og mitt hode er, så selge/bytte subbene mine og få tak i noen som High in og out og koble slik:

SB Touch----DSPeaker (Romkorreksjon og dac)---Forforsterker---Effektforsterker--- ht kabel til subber ( hvor jeg deler bort bassen fra fronter og justerer fase slik at de spiller samtidig som fronter) ht kabel fra sub til fronter.

På den måten må jeg ha nye subber, (jeg liker de jeg har veldig godt, de spiller knallgodt i rommet) og subber med justerbar delefrekvens på high in og out er ikke enkelt å finne

Setter pris på tanker rundt dette.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt rot med de signalbanene, håper dere forstår hva jeg mener. Om ikke så skrik ut så skal jeg tegne det opp å legge inn.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener og huske det står i manualen til min antimode 8033s at man legger på 90cm i lengde på en receiver med slik funksjon.

Dette har vel hovedsaklig med fase innstilling og gjøre, så om du har gått igjennom og tatt det manuelt med sinus toner etc så har du vel alt på stell tenker jeg.

At den kommer senere til mikrofonen hadde jeg ikke brydd meg så hardt med, det er vel egentlig som nevnt at det er i fase med resten av systemet som er det kritiske og det virker det jo som du har :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener jeg har det på stell ja. Jeg hører ikke noe feil, men så er det dette med teori vs praksis da...

Har hatt noen på besøk som mener at bassen kommer litt sent, men de personene likte ikke svs som et utgangspunkt. Har også bytta amp etter det besøket.

Dette er nok bare noe som sitter mellom øra mine...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja syntes også at subbene mine 'kunne, kanskje' verdt en smule trege under musikk spilling, men tipper dette har mer med typen subber jeg har.

Og koble vekk f.eks antimoden er jo ikke helt aktuelt for min del.

Jeg har således 'løst' dette for min del med at hele LCR front rekka står som store og subbene brukes da til LFE sporet og deling fra side kanalene, dette frembringer all presisjonen jeg savnet i det musikalske og subbene kan settes nesten 5db høyere og virkelig trøkke til på film.

Antimode dualcore høres jo etter hva Torolan sier nesten ut som en fantastiskt dings og kan nesten brukes som både DAC og forforsterker så helt bak mål tanke er det vel ikke
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At subber oppleves som trege kan være en av to ting: 1) At det er forsinkelse i sub(-forsterkeren) og evt. prosessorer. Det fikser man ved å sette opp avstanden i receiver. Da forsinkes alle de andre kanalene slik at lyden kommer ut til lytter samtidig. 2) At rommet ressonerer og man har stående bølge. Da tar det tid for energien å bygge seg opp. Da får man den typiske disco-bassen hvor klikket kommer først og så kommer basstrøkket et halvslag senere. Fiksen på dette problemet er ene og alene akustiske tiltak (f.eks. bassfeller) for å redusere svingningen i rommet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    At subber oppleves som trege kan være en av to ting: 1) At det er forsinkelse i sub(-forsterkeren) og evt. prosessorer. Det fikser man ved å sette opp avstanden i receiver. Da forsinkes alle de andre kanalene slik at lyden kommer ut til lytter samtidig. 2) At rommet ressonerer og man har stående bølge. Da tar det tid for energien å bygge seg opp. Da får man den typiske disco-bassen hvor klikket kommer først og så kommer basstrøkket et halvslag senere. Fiksen på dette problemet er ene og alene akustiske tiltak (f.eks. bassfeller) for å redusere svingningen i rommet.
    Dette er vel omtrent eksakt hva antimode gjør, men med EQ, jeg kan kort sagt spille veldig mye høyere før jeg får disse resonansene fra subbene mine.
    uten Antimoden på f.eks begynner disse og ta hardt fra omtrent rundt -20 allerede, men med har jeg fint kunne gått til -10 og da blir det egentlig for høyt for min del, f.eks tron legacy har peaks på 106db på -15 allerede (jeg har boosta subbene litt i volum) så -10 blir bra høyt...
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Dette er vel omtrent eksakt hva antimode gjør, men med EQ, jeg kan kort sagt spille veldig mye høyere før jeg får disse resonansene fra subbene mine.
    uten Antimoden på f.eks begynner disse og ta hardt fra omtrent rundt -20 allerede, men med har jeg fint kunne gått til -10 og da blir det egentlig for høyt for min del, f.eks tron legacy har peaks på 106db på -15 allerede (jeg har boosta subbene litt i volum) så -10 blir bra høyt...
    Jepp. Men antimoden kan kun redusere/unngå de frekvenser som skaper problemer i rommet, ikke selve problemet. Den frekvensen er forsatt et akustisk problem. Tidsforsinkelsen er fortsatt den samme.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jepp. Men antimoden kan kun redusere/unngå de frekvenser som skaper problemer i rommet, ikke selve problemet. Den frekvensen er forsatt et akustisk problem. Tidsforsinkelsen er fortsatt den samme.
    Selvsagt, men når alternativet er og rive ned hele innmaten av boligen ned til bære bjelkene og bygge opp leigligheten på nytt så er det et kompromiss jeg kan leve med
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere er inne på. med en reciver ( kino forsterker ) så er det null stress å sette riktig tid ( fase på sub ) men jeg har 2 kanalssystem der jeg prioriterer lyden i 2 kanaler. to fronter og to subber. Grunnen til dette er at bassen oppfører seg bra på en plass i rommet, mens mellombass og opp er bedre en enn annen plass i rommet.

Siden jeg har 80cm fra sub element frem til basselementet på høyttalere( så skulle det tilsi 90cm +80cm = 170cm) som da utgjør 344 /170 0 2.01ms stemmer det regenstykket?

Antimoden tar bort den trøblete delen av lydbilde som treffer øret ja. men jeg har ikke bruk for en stor sweetspot. Har en kraftig stående bølge rundt 70hz som den fullstendig tar knekken på. At den er en god dac, jepp, der er den. Forforsterkeren er det svakeste punktet synes jeg, Men vi snakker altså om en komponent til 6000kr.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og 1 stk dspeaker justerer kun frekvensene mellom seg selv og rommet. Men den justerer ikke lyden mellom forntene og subbene, det hadde vert noe det... Slik en hjemmekino reciver gjør. Lurer derfor på om jeg skal kjøpe meg en DSpeaker antimode til...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Ja og 1 stk dspeaker justerer kun frekvensene mellom seg selv og rommet. Men den justerer ikke lyden mellom forntene og subbene, det hadde vert noe det... Slik en hjemmekino reciver gjør. Lurer derfor på om jeg skal kjøpe meg en DSpeaker antimode til...
    Det har du jo faseknappen på subene til - den gjør i praksis akkurat det samme som å justere avstand til sub i receiver , og hvertfall når du har trinnløs justering.
    Så når du justerer fasen slik at du har maks nivå rett under der frontene ruller av , så skal dette bli riktig det.
    Problemet er jo at du kan få utfasinger når frontene skal spille fullrange , men det ser da ikke ut til du har problemer med dette så vidt jeg kan huske ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg har tålig god kontroll.

Men om du ser på ETC målingen, så har jeg en refleksjon eller noe som ankommer mikrofonen 2ms etter direktelyden, som jeg ikke klarer å finne ut av. Kan det være subbene som ikke er helt topp innstilt?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Forsinkelse av lydsignal i subwoofer?-frekvensgang-ferdig-jpg   Forsinkelse av lydsignal i subwoofer?-vannfall-ferdig-jpg   Forsinkelse av lydsignal i subwoofer?-etc-ferdig-jpg  

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2ms = 0,6m. Sikker på at det ikke er en sidevegg eller noe? Ryggen på sofaen og målemicen står 0.3m fra? Hvilken kanal er det du viser?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

HT står plassert 90cm fra sideveggene. Subbene står på innsiden 80cm nærmere frontveggen. Har prøvd å måle med og uten sofa i rommet. Og den endrer seg ikke. De etterpå de endrer seg. Målemic står i et mikrofonstativ når jeg måler. Er en stund siden jeg har målt og holdt på med REW, men jeg innbiller meg at det kan være en refleksjon fra sub ( lyden fra sub ) som reflekterer på høyttalerene.

Dessverre sp er dette målt med begge HT, og jeg vet at jeg skal måle en og en. Siden deler av måleutstyret ligger hos en kompis så er det dette bildet jeg har.

Skal måle og justere når jeg får tilbake REW. Er kun den som irriterer meg.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fase og tidforsinkelse funger nesten helt likt men helt. Tidsforsinkelse er som navnet sier en jevn forsinkelse i tid. Fordi bølgelengden minsker med økende frekvens, øker også faseforskyvingen ved økende frekvense med en satt tidsforsinkelse. Faseforskyvning, om det er gjort riktig, skal forskyve alle frekvenser med en fast faseendring. Det betyr for lavere frevenser blir tidsforsinkelsen større og større. Men: Mange subber som har justerbar fase, justerer ofte kun fasen på en gitt frekvens og den gjør ikke det likt over hele båndet. Derfor blir det i praksis en mellomting mellom en tidsforsinkelse og en ekte fasejustering.

Den viktigste området at fase og timing stemmer overens er i delefrevensen mellom frontene og suben. Fordi her skal begge HT spille sammen samtidig. Bommer man, får man fasing og utslukning.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den Midas. Skal se litt mer på det når jeg får tilbake utstyret til REW. Jeg her ikke utslukning i overgangen mellom sub og fronter. Subben deler jeg på rett iver 40hz og ht spiller ned til ca 40hz i denne plasseringen før det stuper.

Man er de nyskjerrig på om man kan få det bedre... Helst gratis om det er mulig.

Lignende tråder

1. Lavt lydsignal fra htpc
    By tommelom in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 03-10-2013, 02:48
  2. Lydsignal-switch mellom 2.1-system og headset? En liten nøtt.
    By craaash in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 02-05-2012, 07:36
  3. marginalt lag av lydsignal av hdmi lyd fra pc til onkyo 807 receiver
    By janullrich77 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 11-25-2011, 10:24
  4. Lydsignal fra TV til AV-receiver — tilkoblingsmuligheter?
    By Helmer in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 04-27-2005, 14:45
  5. lydsignal inn på bilstereo fra bærbar pc
    By mandresen in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 2
    Siste melding: 04-13-2005, 10:07

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg