hva får jeg om jeg kjøper en sub nr to i 15 kvm kino?

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hva får jeg om jeg kjøper en sub nr to i 15 kvm kino?

Har 2008 mod xtz 12". Så lurer jeg på om jeg får dobbelt så god bass med å kjøpe en sub til for å få bedre lyd. Eller skal jeg heller legge pengene i en effektforsterker?

Onkyo 717

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub til vil ikke gi deg dobbelt så god bass, det vil gi deg litt mer bass - og jevnere fordeling av bassen i rommet hvis du sliter med det - litt avhengig av hvordan du plasserer det. En effektforsterker vil i utgangspunktet ikke påvirke subbassen din overhodet, da den drives av en egen forsterker, men vil kunne gi deg mer krutt i høyttalerne dine.

Så uten å vite hva slags forsterker og høyttalere du har fra før, og hva du savner i dagens oppsett, så er det litt vanskelig å svare på. Ellers har jeg tilfeldigvis en sub til salgs som har mye mer trøkk enn den du har. Løp og kjøp!
    --
    Thorbjørn

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "God bass" kan være mat til en doktor grad alene, for det første er det strammere\raskere bass du ønsker deg, eller dypere og mer trøkk ?

Men uansett, det er ikke noe galt med fler subber, men om dette er hva du trenger før effekt forsterker er nok litt vanskelig og svare på sånn på rappen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rådet jeg fikk av en daglig leder på en lyd-sjappe nylig var;skaff ny og bedre sub, så effektforsterker.
    Sammenhengen min var at jeg bygger nytt hjemmekino rom, og med akustiske tiltak så må jeg opp i sub for å få skikkelig trøkk der inne ettersom dempingen/bassfeller vil stjele litt. Effektforsterkeren er kun for å få mer utav høytallerene mine.
    Gjerne ikke samme setting som du har, men muligens litt hjelp for det
    Som nevnt over her, en sub til vil hjelpe noe, men mest for å få en jevnere fordeling av bass i rommet.
    For en klar merkbar forandring i både kvalitet og trøkk ville jeg ha byttet til en sub et par hakk opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg har onkyo 717 og concept 6. Ikke kjøpt bakhøyttalere enda men tenker kanskje xtz hvis jeg ikke bør holde meg til dali

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du handler en til sub vil du få mye jevnere kurve igjennom rommet, og det vil bli lettere å stille dem inn. det utgjør en smudere/rundere bass, og det gir fort bassene mer pusterom. ville ikke kjøpt Dali-sub, jeg har aldri likt dem hvertfall, da vil jeg mye heller anbefale deg XTZ/SVS

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeh bør ikke kjøpe ssmme modell sub jeg har?

Newcomer liteglow sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 2 stk XTZ 12" og er meget fornøyd med dem begge.
    Bare 1 funker ok, men begge sammen ble ialefall mye bedre på både lavt og høyt volum.

Hadde en 10" også, men den tok jeg bort å merket 0 forksjell.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde selv en dali e-12f subb men den blei bytte med to xtz 12.16 og bare en av de parkerte dali subben helt og med to så blir dypbassen og rom dekningen en helt annen.

Spessielt i litt små rom som jeg har, for i min erfaring når man sitter nære en subb så blir den lokaliserbar da hjelper det godt med to :-)
    Nå er kanskje Dali subbene litt mer rettet mot og hjelpe til på musikk enn og skulle supplere trykk på film med sin generelt lille størrelse og manglende dypbass.

Som sagt så har jeg to xtz 12.16 og jeg er egentlig meget fornøyd med disse spessielt til prisen.

Concept 6 er vel heller ikke de tyngste min receiver drev disse helt fint alene, men den klarte ikke og holde mentorene i gang, men nå er de kanskje litt mer avslørende, så med mindre onkoyon er helt anemisk så hadde jeg i dette tilfellet vurdet subb først, med mindre du vil bytte til andre fronter i nær framtid.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 subber tror jeg blir bra men en liten headsup: siden det er 2008 modell sub du har så regner jeg med det er 99w12? De du får kjøpt i dag er 99w12.16, altså med litt forskjeller. Jeg hadde en av hvert og fikk de ikke til å spille bra sammen pga de ikke spiller helt likt. Men har du 2 separate sub utganger så går det nok, jeg har kun 1.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aunhaug Vis post
    Rådet jeg fikk av en daglig leder på en lyd-sjappe nylig var;skaff ny og bedre sub, så effektforsterker.
    Sammenhengen min var at jeg bygger nytt hjemmekino rom, og med akustiske tiltak så må jeg opp i sub for å få skikkelig trøkk der inne ettersom dempingen/bassfeller vil stjele litt.
    Hehe... Lurer litt på hvor du fikk dette rådet. Aner du noe om hvor store de bassfellene dine må være for å stjele bass som du sier.. Og at du får tips om å kjøpe en bass i staden for å kjøpe en til. DVS at du har to finner jeg også veldig merkelig. Og spesiellt i kinosammenheng, da du mest sannsynlig vil bruke en reciver, der du kan øke og minske nivået i db på både reciver og på subben i seg selv.

Grunnen til at jeg setter spørsmål til hva du får anbefalt er at stort sett så deler man av subben på 80hz (THX sine anbefalinger) og for å dempe den bassen under der med akustikktiltak, ja jeg spør. Vet du hvor stor/tykk denne bassfellen må være for å i det hele tatt innvirke "der nede"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Hehe... Lurer litt på hvor du fikk dette rådet. Aner du noe om hvor store de bassfellene dine må være for å stjele bass som du sier.. Og at du får tips om å kjøpe en bass i staden for å kjøpe en til. DVS at du har to finner jeg også veldig merkelig. Og spesiellt i kinosammenheng, da du mest sannsynlig vil bruke en reciver, der du kan øke og minske nivået i db på både reciver og på subben i seg selv.

Grunnen til at jeg setter spørsmål til hva du får anbefalt er at stort sett så deler man av subben på 80hz (THX sine anbefalipnger) og for å dempe den bassen under der med akustikktiltak, ja jeg spør. Vet du hvor stor/tykk denne bassfellen må være for å i det hele tatt innvirke "der nede"
    Rådet fikk jeg av Resonans basert på mitt rom og utstyr, samt byggeplanene som ble diskutert med de.
    Nei, jeg vet ikke nøyaktig hvor store de skal være, men har forstått at man kan sjelden overdrive angående bassfeller. Mine 2 blir ca 60x100x220 av rockwool. Utifra det jeg har lest meg til så bør disse ta relativt langt ned i registeret.
    Hvor mye får jeg se med målinger før/etter, og vurdere videre tiltak etter hvert. Råd, tips og linker er hjertelig velkommne angående temaet.
    Den subben jeg hadde produseres ikke mer, så vanskelig å skaffe tilsvarende. Den leverte også litt lite i forhold til rommets størrelse, så i stedet for å gamble på "noe" bedre med en til, så var det like greit å selge den gamle for å anskaffe en bedre.
    Sist endret av aunhaug; 01-07-2014 kl 23:53

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med 60cm er dybden på bassfella?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke bygget enda, men ja. Ca 60cm

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil nok ta ned i en 150hz eller deromkring. Skal se om jeg finner kalkulatoren.

En lydbølge på 80hz er i vertfall 4.3 meter.... Strax tilbake

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu Vis post
    2 subber tror jeg blir bra men en liten headsup: siden det er 2008 modell sub du har så regner jeg med det er 99w12? De du får kjøpt i dag er 99w12.16, altså med litt forskjeller. Jeg hadde en av hvert og fikk de ikke til å spille bra sammen pga de ikke spiller helt likt. Men har du 2 separate sub utganger så går det nok, jeg har kun 1.
    Verifiserte du at det var dette som var årsaken til problemet ved å gå til anskaffelse av en 99w12 eller en 99w12.16 til slik at du fikk to like, og så forsvant problemet?
    --
    Thorbjørn

17. Takk Kuro takket for denne posten
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det gjorde jeg ikke.
    Hadde hjelp av en lydmann til å prøve og justere de og vi fikk de ikke til å spille likt på samme frekvenser og innstillinger. Vi prøvde flere forskjellige toner/sanger osv og hørte forskjell på de som at den ene (husker ikke hvilken nå) spilte dypere enn den andre på samme tone/sang. Og at den ene var mye strammere i lyden enn andre. Nå var den nyeste subben da også 2 år gammel så den var godt innspilt så det skal ikke ha hatt noe å si.

Det skal og nevnes at subbene stod på samme sted når vi testet.Dvs at vi flyttet om på de for hver sang for at de skulle ha likt utgangspunkt.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Den vil nok ta ned i en 150hz eller deromkring. Skal se om jeg finner kalkulatoren.

En lydbølge på 80hz er i vertfall 4.3 meter.... Strax tilbake
    Heisann. Trodde jeg hadde bokmerka den kalkulatoren. Men det hadde jeg ikke, men det var en som kunne regne ut hvor lang en lydbølge var ( slik som flere kan) men denne kunne også regne ut tykkelse på absorbent etter hvor mye motstand den hadde....

Skal lete litt til idag å se om jeg finner den.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu Vis post
    nei det gjorde jeg ikke.
    Hadde hjelp av en lydmann til å prøve og justere de og vi fikk de ikke til å spille likt på samme frekvenser og innstillinger. Vi prøvde flere forskjellige toner/sanger osv og hørte forskjell på de som at den ene (husker ikke hvilken nå) spilte dypere enn den andre på samme tone/sang. Og at den ene var mye strammere i lyden enn andre. Nå var den nyeste subben da også 2 år gammel så den var godt innspilt så det skal ikke ha hatt noe å si.

Det skal og nevnes at subbene stod på samme sted når vi testet.Dvs at vi flyttet om på de for hver sang for at de skulle ha likt utgangspunkt.
    Om de sto på samme sted eller som du skriver du bytta plass på de, men satt dem på samme sted, så kan det jo være at de ikke sto optimalt i forhold til rommet eller sitteposisjon. Det er svært vanskelig å justere subwoofere kun med øret og med sanger/frekvenstoner.

Anbefaler måleutstyr som radioshack eller allerhelst REW og med mye tid og tolmodighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfelle på 60cm tykkelse med litt størrelse vil fungere langt under 150Hz, forøvrig. Den vil ikke fungere like bra som på 150Hz, men den vil definitivt gjøre NOE!

Hva slags materiale skal du lage bassfellen av? I såpass tykkelse må den være nokså luftig for å fungere optimalt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Sitter å planlegger påbygg med bl.a kino. Hvor stor bør/må kino'n være?
    By twg76 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 02-27-2011, 10:37
  4. Minste kino på AV-forum ? Skal flytte kino!
    By FallenA in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 10-20-2005, 13:45
  5. Svar: 81
    Siste melding: 08-24-2005, 09:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •