hva får jeg om jeg kjøper en sub nr to i 15 kvm kino? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv Dali ikon sub mk2 og er knallfornøyd med hvor bra den spiller. Mye trøkk, mye kontroll og klart jeg har 2 stk selv fordi jeg ville ha litt mer morofaktor. Men holdt egentlig med en kjører de sammen med Dali lektor 8 og NAD C375BEE. Subbene er utrolig presise og gir raske slag. Anbefaler å se litt på denne

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Bassfelle på 60cm tykkelse med litt størrelse vil fungere langt under 150Hz, forøvrig. Den vil ikke fungere like bra som på 150Hz, men den vil definitivt gjøre NOE!

Hva slags materiale skal du lage bassfellen av? I såpass tykkelse må den være nokså luftig for å fungere optimalt.

Er IKKE uening i det... Den tar godt ned i frekvens. men synes alikevel at rådet han fikk var noe rart. Jeg ville heller hatt 2 subwoofere enn 1. De det vil gi bedre ( med min erfaring ) spredning på bassen, og dermed mer kontroll på hva som treffer øret en en enkelt sub.

Jeg bruker selv bassfeller av rockwool isolasjon, rullet rundt en kjerne av støperør på 5cm i diameter. total diameter på rullen er 80cm. Den tar hos meg ned til ca 110hz før den ruller fryktelig av. Denne er satt i trykk maximum på to plasser jeg har stående bølger rett bak HT inntil veggen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -hele-venstre-jpg   -yre-triangle-jpg  
    Sist endret av Retep; 01-08-2014 kl 10:37

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å stemme at den ruller av på 110 Hz, ja. :-) Herlig når utregninger stemmer med virkeligheten! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Bassfelle på 60cm tykkelse med litt størrelse vil fungere langt under 150Hz, forøvrig. Den vil ikke fungere like bra som på 150Hz, men den vil definitivt gjøre NOE!

Hva slags materiale skal du lage bassfellen av? I såpass tykkelse må den være nokså luftig for å fungere optimalt.
    Planen var hjørnekasse fylt med rockwools flexi-a-plate. Usikker på endelig konstuksjon, om jeg bør ha luft i bakkant osv. Har også noe rockfon liggende, men planer om å bruke disse til 1. refleksjon.
    Bassfeller er litt inn i fremtiden enda, Det blir sparkling og maling over helgen. Så offshore Når jeg er tilbake så blir det å bygge kasser til el og ventilasjon, samt å få ting på plass, forske dypere på akustikk, målinger og tiltak.

Beklager til trådstarter hvis jeg stjeler tråden litt mye....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Het OT dette her, men hvordan i alle dager legger man inn bilder slik at de kommer opp på siden som bilder og ikke slik det skjedde hos meg som en link?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Er IKKE uening i det... Den tar godt ned i frekvens. men synes alikevel at rådet han fikk var noe rart. Jeg ville heller hatt 2 subwoofere enn 1. De det vil gi bedre ( med min erfaring ) spredning på bassen, og dermed mer kontroll på hva som treffer øret en en enkelt sub.

Jeg bruker selv bassfeller av rockwool isolasjon, rullet rundt en kjerne av støperør på 5cm i diameter. total diameter på rullen er 80cm. Den tar hos meg ned til ca 110hz før den ruller fryktelig av. Denne er satt i trykk maximum på to plasser jeg har stående bølger rett bak HT inntil veggen.
    Mulig jeg var litt uklar, og beklager det. Satt litt på spissen så ble jeg anbefalt å skaffe 1 knakende god sub, kontra beholde min "dårlige" og skaffe en til. Men ja tar gjerne to subber hele dagen jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flexi-A med 20cm tykkelse og 20cm luft bak vil gi jevn og fin demping nedover. Begynner å rulle av såvidt på rundt 500Hz, men har fremdeles absorbsjonskoeffisient på over 0,5 ved 50Hz, og ingen stygge "humper" i absorbsjon.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu Vis post
    nei det gjorde jeg ikke.
    Hadde hjelp av en lydmann til å prøve og justere de og vi fikk de ikke til å spille likt på samme frekvenser og innstillinger. Vi prøvde flere forskjellige toner/sanger osv og hørte forskjell på de som at den ene (husker ikke hvilken nå) spilte dypere enn den andre på samme tone/sang. Og at den ene var mye strammere i lyden enn andre. Nå var den nyeste subben da også 2 år gammel så den var godt innspilt så det skal ikke ha hatt noe å si.

Det skal og nevnes at subbene stod på samme sted når vi testet.Dvs at vi flyttet om på de for hver sang for at de skulle ha likt utgangspunkt.
    At den spiller dypere på samme tone tror jeg ikke, en tone er jo per def en frekvens. Og det er greit nok at de neppe spilte 100% identisk, men at dette er problematisk i praksis i et dobbel-sub oppsett synes jeg høres litt snodig ut. Jeg tviler altså ikke på at de ikke spilte identisk, men ser ikke hvorfor dette gjør at de ikke kan brukes samtidig. Subben din og høyttalerne dine overlapper jo også i delefrekvensområdet, men man kan jo (med litt jobb) få de til å samspille likevel. Vil tippe eventuelle problemer snarere kom av rom/plassering.
    --
    Thorbjørn

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, en tone er en tone. Dårlig forklart av meg men du skjønte kansje hva jeg mente? De var så forskjellige at ihvertfall ikke vi fikk de til å spille bra sammen. Og ved test hver for seg med samme innstillinger,samme sang,samme plassering så spilte den ene merkbart dypere enn den andre. Den som ikke spilte så dypt var det mer trøkk i. Mulig det hørtes rart ut men slik var det nå, vi prøvde mye forskjellig materiale for å teste.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, en tone er en tone. Dårlig forklart av meg men du skjønte kansje hva jeg mente? De var så forskjellige at ihvertfall ikke vi fikk de til å spille bra sammen. Og ved test hver for seg med samme innstillinger,samme sang,samme plassering så spilte den ene merkbart dypere enn den andre. Den som ikke spilte så dypt var det mer trøkk i. Mulig det hørtes rart ut men slik var det nå, vi prøvde mye forskjellig materiale for å teste.
    Ikke meningen å tvile på opplevelsen din, det bare høres litt snodig ut - og er kanskje ikke grunn nok til å kategorisk fraråde å bruke to forskjellige subber.

Dere volummatchet subbene ved hjelp av db-måler før dere begynte?
    --
    Thorbjørn

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris Vis post
    Ikke meningen å tvile på opplevelsen din, det bare høres litt snodig ut - og er kanskje ikke grunn nok til å kategorisk fraråde å bruke to forskjellige subber.

Dere volummatchet subbene ved hjelp av db-måler før dere begynte?

vi gjorde det også. brukte radioshack fra l sound.vet det høres rart ut men det err altså tilfellet.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 subber tror jeg blir bra men en liten headsup: siden det er 2008 modell sub du har så regner jeg med det er 99w12? De du får kjøpt i dag er 99w12.16, altså med litt forskjeller. Jeg hadde en av hvert og fikk de ikke til å spille bra sammen pga de ikke spiller helt likt. Men har du 2 separate sub utganger så går det nok, jeg har kun 1.
    Den receiveren jeg har Onkyo 717 (7,2) har vel 2 sub utganger. Har det noe å si om jeg kjøper en nyere XTZ modell da? Eller kunne jeg laget en sub selv som kan spille sammen med XTZen?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Sitter å planlegger påbygg med bl.a kino. Hvor stor bør/må kino'n være?
    By twg76 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 02-27-2011, 10:37
  4. Minste kino på AV-forum ? Skal flytte kino!
    By FallenA in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 10-20-2005, 13:45
  5. Svar: 81
    Siste melding: 08-24-2005, 09:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •