System Audio SE200 - During i subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

System Audio SE200 - During i subwoofer

Hei.

Jeg er ny her på forumet. Har googlet det jeg er god for, men må nå søke hjelp.

Fikk en ny System Audio SE200 subwoofer for to dager siden, men sliter med en konstant during.

Slik er oppsettet:

- Electrocompaniet Prelude PI-2 forsterker
    - Høyttalerkabel fra forsterker til et par System Audio SA1750
    - Høyttalerkabel fra forsterker (samme utgang som til høyttalerne) til Amplifier Left/Right på subwoofer
    - (Forsterker har ingen egen sub-utgang)

Har forsøkt å gjøre litt feilsøking selv:

- Fjernet en DVD-spiller som var koblet til forsterkeren. Dette reduserte during, men den er fortsatt fremtredende.
    - Prøvde for et par år siden å koble til en Cerwin Vega sub, bare for morroskyld, og opplevde faktisk den samme duringen den gang. Tenkte kanskje at det var suben som var problemet, og at det ville bli annerledes med en SA sub.
    - Når det kun er strøm koblet til suben, er det helt stille, men om jeg tar på metall-delen av tilkoblingen på suben, er det svak during med volumet på fullt. Duringen ble enda høyere med en ledning inntil det samme punktet.
    - Har prøvd med og uten jordet kontakt til både sub og forsterker.
    - Har prøvd andre strømkurser ved hjelp av skjøteledning.
    - Har prøvd å jorde kabinettet til forsterkeren (alt er koblet til ujordet kontakter)

Håper noen sitter på gode råd/forslag til hvordan dette kan bedres. Hadde håpet på at alt skulle fungere rett ut av boksen, men slik ble det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har opplevd lignende eller har forslag til hvordan det kan bedres? De på Soundgarden hadde ikke så mye og komme med, og kjente heller ikke til problemet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg tippe noe så høres det ut som du har noe som lager støy via signal kilden din, absolutt ikke noe ukjent problem og hvis de på soundgarden aldri har hørt om det så bør de nesten vurdere ny jobb...

Det er derimot et ganske vanskelig problem og få retta på siden det kan være så mye rart som forårsaker det, og beste jeg kunne foreslå er og teste en godt isolert kabel om du ikke allerede har, noe jeg ikke hadde verdt overasket om du ikke har prøvd allerede.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Skulle jeg tippe noe så høres det ut som du har noe som lager støy via signal kilden din, absolutt ikke noe ukjent problem og hvis de på soundgarden aldri har hørt om det så bør de nesten vurdere ny jobb...

Det er derimot et ganske vanskelig problem og få retta på siden det kan være så mye rart som forårsaker det, og beste jeg kunne foreslå er og teste en godt isolert kabel om du ikke allerede har, noe jeg ikke hadde verdt overasket om du ikke har prøvd allerede.
    Takk for tips! Skal forsøke senere i uken med litt forskjellige kabler.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en tanke som slo meg siden jeg opplevde noe lignende tidligere i min hifi kariere:

Siden du kobler både sub og HT på samme utgangene på forsterker så kan kanskje dette bli for tungt for forsterker å dra. ja jeg vet at subben har egen forsterker og at det sannsynligvis ikke er det, men har opplavd dette selv.

Har du prøv å koble subben til forsterker uten å koble til HT? Tenker at det kan dannes en loop mellom forsterkerdelen i EC forsterkeren din og forsterker i subb.

Om du kan koble til subb uten HT og det ikke lager den ulyden, så er det nok ikke subben det er noe galt med.
    Subben din har Hi input og output. Mulighet for å koble HT til subb med kabel, så anbefaler jeg å prøve det.
    Du kan også prøve å flytte på subben, og prøve en annen stikkontakt. Det vil vise om du har problemer med støy på strømnettet.

Om du holder fingeren mot metallet i tilkoblingen til subben så lager de ofte lyd, det samme om man kobler fra ledingen på kilde siden og holder på rca pluggen. Dette er grunnen til at man bør slå av forsterker ( i vertfall endre på inngangs velger ) ved tilkobling og frakobling av kabler.

Er ikke sikkert dette løser noe for deg, men er bare noe tanker.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte selvsagt han brukte de vanligere RCA kablene, men om han bruker Hi input så vil jo ikke det ha noe for seg :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Tenkte selvsagt han brukte de vanligere RCA kablene, men om han bruker Hi input så vil jo ikke det ha noe for seg :P
    Siden EC forsterkeren hans ikke har rac ut eller sub out, så regner keg med at han kobler via Hi input...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort litt mer feilsøking.

Dette er prøvd:
    - Nordost strømkabel til både forsterker og sub - Ingen forskjell
    - Koblet til strøm både med og uten jording, og på forskjellige kurser - Ingen forskjell

Dersom kun subwoofer er koblet til forsterker og strøm ikke er koblet til forsterker, høres det ganske bra ut. Når strømkabelen puttes i forsterkeren, øker duringen selv om forsterker ikke er skrudd på.

Usikker på hva dere mener med Hi input, men det stemmer at jeg ikke bruker RCA kabel mellom sub og forsterker. Der har jeg en Nordost flatline kabel (også prøvd med annen høyttalerkabel). Den er som sagt koblet på samme output som høyttalerene på forsterkeren.

Forsøkte Retep sitt forslag om å koble fra HT kablene fra den outputen, slik at kun suben er koblet til forsterkeren. Utgjorde ingen forskjell.

Tror ikke det kan ha noe med signalkilden å gjøre. Duringen er der selv om ikke en eneste RCA-kabel er tilkoblet forsterkeren.

Så langt mener jeg da å kunne konkludere med at det ikke har noe med strømforsying eller jording å gjøre. Heller ikke forstyrrelse fra andre komponenter, eller problem med de kablene som brukes.

Kan det faktisk være et problem med en helt ny SA sub? Eller kan det ligge i den 5-6 år gamle EC forsterkeren?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du årøvdå koble slik: forsterker-- høyttalerkabel -- sub--- fra subb med høyttalerkabel til høyttalere- Slik at det bare går et sett babler ut fra forsterker.

På denne måten så skal lasten mot forsterker blir mindre. ( Selv om den absolutt skulle tåle å koble slik du gjør til vanlig ) Du paralellkobler HT og sub. med min måte så seriekobler du.... eller var det omvent....? Uansett prøv å koble på den andre måten.

Har du prøvd å koble subben på en annen forsterker, hr du en kompis med en forterker som du kan låne?

Det kan være feil med subben ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde akkurat det samme problemet med min SE 200 sub når jeg hadde koblet forsterker og sub i samme jordet stikkontakt.
    Det kan være at det er en jordfeil i forsterkeren din som foresaker dette.
    Prøv å koble subwooferen og forsterker til en ujordet stikkontakt.

Lignende tråder

1. system audio mantra 60 vs audio pro blue diamond v.3
    By heptan007 in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-24-2010, 01:27
  2. System Audio 1750 eller Monitor Audio RX6?
    By mrmattis in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 04-16-2010, 22:15
  3. System Audio SE 175 Subwoofer
    By moses in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 12-27-2008, 14:55
  4. System Audio System Audio SA1530
    By mr.Fahrenheit in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 01-02-2006, 01:57
  5. Sa1530, Sa Se200, Hk970