SVS pc12 nsd eller beholde xtz 99 w12.16? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu Vis post
    Har kjørt MCACC igjen nå og det virker som om den fikk orden på fasen men nå så syns jeg det mangler noe på film. Der det før var trykk fra xtz'n er det nå ingenting omtrent. Men dypbassen er der så det må nok til litt justering for å få igjen trykket også. Men på musikk så trykker det... På film har jeg satt ned LFE med -15db for at det ikke skal bli for mye og channel level står på -1.0db. Gain på sub står ca klokka 2. Skrur jeg den ned noe særlig så blir sub omtrent helt borte.
    Satt ned LFE med -15 db sier du - hva mener du med det ?
    Har du satt fronter som small eller ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE -15 ? Lytter da så og si uten og hente ut LFE .1 på surroundlyden da.

LFE har 10dB høyere lyd en front, center og surround levert på DVD / Blu-Ray
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder SVS pc12 nsd eller beholde xtz 99 w12.16?-feature-article-lfe-figure-2-gif  

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal poste ettersom jeg får til noe her
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt MCACC igjen nå og det virker som om den fikk orden på fasen men nå så syns jeg det mangler noe på film. Der det før var trykk fra xtz'n er det nå ingenting omtrent. Men dypbassen er der så det må nok til litt justering for å få igjen trykket også. Men på musikk så trykker det... På film har jeg satt ned LFE med -15db for at det ikke skal bli for mye og channel level står på -1.0db. Gain på sub står ca klokka 2. Skrur jeg den ned noe særlig så blir sub omtrent helt borte.

Noen tips.

- Start med LFE til 0 i Pioneers meny. -10dB så spiller LFE like høyt som resten av kanalene.

- Gain på Preout Sub til -5dB ( Eller 25% styrke av max )

- Juster suben gain på forsterkeren med dB måler (om du har) så den spiller like høyt som front, center og surround før MCACC kjøres på nytt.

- Gain kan også justeres slik etter mcacc er kjørt.

MasterVolum til referansenivå (filmlytte nivå). -20dB eller -10dB eller 0dB etter som hva som passer med og holder Gain på kanalene til rundt 0 eller litt under. Reciveren har Test Toner som kan kjøres for og justere volumet på kanalene etter korrigeringen er lagret.
    Justere kanalene inn så de treffer samme dB inkludert sub/lfe. 70 - 75dB holder i massevis.

Kjør noen film testsekvenser som indeholder masse bass LFE og sjekk om suben takler ditt ønskede lydnivå på film.
    Om suben da sliter så kan du justere ned LFE til -5 eller -10. Eller skru ned lyden et hakk eller to.
    Sist endret av harman/kardon; 01-18-2014 kl 23:34

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kjørt mcacc på nytt så står alt som large, slik jeg vil ha det og alltid har hatt det.
    Gain på sub står på klokka 2, under 12 blir den nesten helt borte. Mcacc har satt channel level til -1.0 på sub og med LFE i Odb så reddet helt hinsides mye bass her. Xtz'n satte vi opp på den måten slik at den skulle ha mer gain å gå på istedenfor at gain skulle stå lavt. Dette kompensere vi med å sette ned LFE noen db. Og slik LFE står nå så er derfor fremdeles mer enn nok bass mengder mangler trykketsxom xtz ga på omtrentlig samme innstillinger. Men jeg må tydeligvis stille inn denne annerledes, både på gain,channel lvl og LFE.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman kardon, jeg skal teste ut dette.har ikke db måler her akurat nå men får lånt en radioshack.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kjørt mcacc på nytt så står alt som large, slik jeg vil ha det og alltid har hatt det.
    Gain på sub står på klokka 2, under 12 blir den nesten helt borte. Mcacc har satt channel level til -1.0 på sub og med LFE i Odb så reddet helt hinsides mye bass her. Xtz'n satte vi opp på den måten slik at den skulle ha mer gain å gå på istedenfor at gain skulle stå lavt. Dette kompensere vi med å sette ned LFE noen db. Og slik LFE står nå så er derfor fremdeles mer enn nok bass mengder mangler trykketsxom xtz ga på omtrentlig samme innstillinger. Men jeg må tydeligvis stille inn denne annerledes, både på gain,channel lvl og LFE.
    Skjønner ikke hvorfor du skal ha alle HT som "large" ??

Prøv dem som small , og se omm ikke det blir bedre.
    Det er veldig fort å få utfasinger når alle høyttalerne skal spille de samme frekvensene.

Skjønner fortsatt ikke at det skal være nødvendig å sett gain på sub helt opp på kl 2 ?

Og LFE til 0 db er vel slik det skal være - påvirkes ikke denne innstillingen kun når man bruker "multichannel inn" tro ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain på kl.2? Høres voldsomt ut, da er det no rart en plass. Da jeg hadde en sånn sub sto gain på sub til kl.9, og den rocka.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd med HT på small før og jeg syns det låter mye bedre når de står på large. Har stilt ned gain og økt LFE til 0 samt justert litt på channel lvl nå men er ikke helt i mål enda. Syns jeg mangler trøkket jeg hadde i xtz på mange filmscener.
    Har ikke hatt særlig tid til noe i dag men jobber kveld i morgen så jeg skal prøve litt mer da.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd med HT på small før og jeg syns det låter mye bedre når de står på large. Har stilt ned gain og økt LFE til 0 samt justert litt på channel lvl nå men er ikke helt i mål enda. Syns jeg mangler trøkket jeg hadde i xtz på mange filmscener.
    Har ikke hatt særlig tid til noe i dag men jobber kveld i morgen så jeg skal prøve litt mer da.
    Bruker du sub til musikk , eller er det kun til film ?
    Selv om det fungerte med HT som large med XTZ suben , så er det ikke sikkert det gjør det med SVS - det kan hende denne gir en utfasing mot frontene som du ikke hadde før , og da vil du miste trykk der du har utfasing ja.
    Derfor er det i 9 av 10 tilfeller bedre å sette all HT til small for å minske denne problematikken - hvertfall når man har en god sub.

Har du kjørt målinger for å sjekke ut dette ?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du nevnte nå har jeg ikke tenkt på enda faktisk! Skal prøve i morgen å sette alle til small og deling på 80hz, LFE, channel lvl til 0db og heller prøve å justere litt med gain på sub. Bruker sub til både film og musikk men har laget forskjellige presets til film og musikk.
    Mulig ett dumt spørsmål her nå, men da jeg kjørte MCACC igjen med SVS'n så sto fase på suben på klokka 12. Burde jeg sette den på 0 og kjøre MCACC igjen? Men det skal vel ikke ha noe å si for dette skal vel MCACC ordne opp i uansett?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og angående plassering av pc12, er det kun hjørner sommer anbefalt for disse? Skal den stå ved siden av frontene må den stå mellom en front og stereobenken. Haddeden der først me har nå flyttet den til siden av sofaen da jeg syns den ble bedre der. Men skal prøve å sette den forran igjen i morgen og prøve på nytt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du nevnte nå har jeg ikke tenkt på enda faktisk! Skal prøve i morgen å sette alle til small og deling på 80hz, LFE, channel lvl til 0db og heller prøve å justere litt med gain på sub. Bruker sub til både film og musikk men har laget forskjellige presets til film og musikk.
    Mulig ett dumt spørsmål her nå, men da jeg kjørte MCACC igjen med SVS'n så sto fase på suben på klokka 12. Burde jeg sette den på 0 og kjøre MCACC igjen? Men det skal vel ikke ha noe å si for dette skal vel MCACC ordne opp i uansett?
    Når du bruker sub også til musikk , så bær du absolutt prøve og sette fronter som small ja - hvis jeg prøver å kjøre sub i tillegg til frontene hos meg , så mister jeg masse trykk på en del sanger. Blir dårligere enn uten sub pga utfasinger.
    Du trenger ikke å kjøre MCACC på nytt i utgangspunktet , men jeg hadde gjort det likevel hvis du vil prøve med HT som small - da setter du fasen på suben på null ,og velger i MCACC at HT skal være small og bruke THX standaren før du starter.
    Det er nemlig ikke helt sikkert at avstand til sub (fase) skal være den samme når du endrer x-over osv...

Når det gjelder plassering så skal jo i utgangspunktet på innsiden av ht være veldig bra det - du får noe mer drahjelp fra rommet ved hjørneplassering , men det kan ofte bli mer "romlete" ved slik plassering , og uten en Antimode til å hjelpe deg så kan det bli boomy kanskje ?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfasing var nok tilfellet her ja kjørt MCACC på nytt og satt HT til small med deling på 80hz og set jeg savnet på film kom tilbake litt tulling med gain og channel lvl gjorde at jeg faktisk tror det blir veldig bra nå. På musikk er det fremdeles littigjen men jeg har såpass bredt spekter av musikk jeg hører på så å få dertil å låte bra på alle sjangere tror jeg ikke jeg får til.

Skal bruke SVS litt nå og så prøve xtz igjen for å høre forskjellen. Har spart preseten for xtz'n såpjet er fort gjort å koble opp igjen den for test.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kom jo akurat på det at jeg har jo to subutganger!!! Lurer på om jeg kansje skal koble til xtz' n også onde om jeg får den til å ta de høyere tonene mens SVS'n kan konsentrere seg om de dype. Xtz har jo høypassfilter men jeg husker ikke i farten hva den deler på da. Kansje det kan bli litt tøft å få til begge to

EDIT: når man kjører MCACC med 2 subber tilkoblet, blir det da 2 separate sub justeringer (SW channel lvl,LFE 1 og 2?) eller kalibrerer receiver det som 1 alikevel?
    Rekker ikke å teste med begge to akkurat nå dessverre så den morroa må vente til i morgen...
    Sist endret av JosRuu; 01-13-2014 kl 16:12

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfasing var nok tilfellet her ja kjørt MCACC på nytt og satt HT til small med deling på 80hz og set jeg savnet på film kom tilbake litt tulling med gain og channel lvl gjorde at jeg faktisk tror det blir veldig bra nå. På musikk er det fremdeles littigjen men jeg har såpass bredt spekter av musikk jeg hører på så å få dertil å låte bra på alle sjangere tror jeg ikke jeg får til.

Skal bruke SVS litt nå og så prøve xtz igjen for å høre forskjellen. Har spart preseten for xtz'n såpjet er fort gjort å koble opp igjen den for test.
    Ok , ja da høres det ut til at du er på riktig vei ja

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kom jo akurat på det at jeg har jo to subutganger!!! Lurer på om jeg kansje skal koble til xtz' n også onde om jeg får den til å ta de høyere tonene mens SVS'n kan konsentrere seg om de dype. Xtz har jo høypassfilter men jeg husker ikke i farten hva den deler på da. Kansje det kan bli litt tøft å få til begge to

EDIT: når man kjører MCACC med 2 subber tilkoblet, blir det da 2 separate sub justeringer (SW channel lvl,LFE 1 og 2?) eller kalibrerer receiver det som 1 alikevel?
    Rekker ikke å teste med begge to akkurat nå dessverre så den morroa må vente til i morgen...
    Tror ikke at Pioneer kan kalibrere dem hver for seg (kunne hvertfall ikke det på tidligere modeller) , så det må du gjøre selv.
    Men det kan fungere veldig bra det , men da bør du nok minimum ha deg en db-måler og noen sinustoner for å få det på stell.

Det er jo en del tuningsmuligheter på XTZ , så det bør gå an å få til et bra samspill sammen med SVS'n

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se om jeg får tid til det i morgen før jeg skal på jobb. Ja det kan bli interesant å høre hvordan det blir

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd xtz sammen med SVS enda men har ikke vært i kinoen siden mandag og etter å ha glemt hvordan xtz låt og glemt all testinga forrige helg så så jeg og kona en film nå, ikke akurat verdens råeste LFE spor i den men jeg må si at jeg ble mer imponert over SVS'n nå. Under en sang kom det både trykk og dypbass og etter å ha sett filmen så prøvde jeg meg på litt musik og jeg syns det låt mye bedre nå.

Kansje vrangforestillingen og forhåpningene om en revolusjon innen lyd har gått over nå så jeg nå faktisk hører hvordan det egentlig låter? skal prøve å få sett en film eller to i morgen også og da en med litt mer fart i så jeg får ett bedre inntrykk. Men jeg må si jeg ser lyset i tunnelen nå god helg!

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tuklet litt mer nå og prøvde tilfeldigvis å sette fasen på svs til 180 og da kom trøkket tilbake på musikk!! Kan Pioneeren ha rota når den drev med romkorreksjon og tulla med fasen?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Vurdere nye høyttalere eller beholde?
    By Can90 in forum Høyttalere
    Svar: 55
    Siste melding: 09-04-2012, 19:52
  2. Beholde oppsettet eller ny tv?
    By olegodo in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 06-22-2011, 12:56
  3. Svar: 0
    Siste melding: 06-11-2009, 23:11
  4. Kjøpe B&W 683 eller beholde det jeg har??
    By Tbag in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 12-27-2008, 21:48
  5. Ny dvd med HDMI, eller beholde den gamle?
    By a.g in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 10-27-2007, 17:03

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •