Jeg vurderer sterkt dette. Olympica III koster €5100 inkl mva hos den italienske distribøturen (www.mpielectronic.com), som er oppgitt på nettsidene til Sonus Faber. Så vidt jeg vet er det 15 % mva i Italia, noe som potensielt betyr at man kan få kjøpt disse for €4430 eks moms + 25 % norsk moms = 47 000 kroner. Så slenger man på et par tusen kroner i frak, og man ender på 50 000 kroner, noe som er 34 000 kroner billigere enn hos den norske importøren. Jeg har sendt e-post for å høre om de er villige til å sende til Norge, og om de trekker fra momsen. Selv om de ikke trekker fra momsen sparer man masse (ender da på rundt 55 000).

Er det noen som har erfaringer med dette? Hvis de svarer og sier at de ikke gjør det, vurderer jeg å kjøpe tur/retur med Ryanair til Milano (ca 1500 spenn tipper jeg), kjøpe høyttalerne i butikken, levere til DHL for sending til Norge. Da ender jeg i VERSTE fall på rundt 60 000 kr, men kan sannsynligvis kreve tilbake den italienske momsen.

Jeg klarer ærlig talt ikke se noen ulemper med dette. Eneste er jo selvfølgelig et lite risikomoment ved frakten, men man betaler jo selvsagt for forsikring når man sender så dyre ting. Greit nok, forbrukerkjøpsloven fyker ut vinduet, men det er ekstremt sjelden problemer med høyttalere i dette prissegmentet uansett.

Tanker?