Jeg flyttet, men høyttalerene likte ikke det!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg flyttet, men høyttalerene likte ikke det!

Hei!
    For litt over siden flyttet vi inn i ny leilighet. Jeg er bittelitt over gjennomsnittet interessert i god lyd så jeg hadde rett før vi flyttet kjøpe meg nye SA Mantra 60 høyttalere. Kjøpte også ny forsterker og valget falt på Pioneer LX75 reciver. Reciver er helst et must for meg siden jeg kjører alt av multimedia gjennom den og tv'n.
    Da jeg satt opp dette i den gamle leiligheten spilte det rett og slett helt rått! Det var stramt og fint gjennom hele lydbildet og med en skikkelig snert i skarptromma! Jeg var ekstremt fornøyd med lyden!
    Men det skulle forandre seg da vi flyttet....
    For det første så ble lydbildet veldig variabelt etter hvor man sitter i sofaen. Nesten alt bass forsvinner dersom man sitter mellom 1 og 2 meter fra bakvegg. Det er nok for det meste rommet sin feil og muligens lite jeg kan gjøre med det. Tenker på å kjøpe en aktiv sub (muligens en Velodyne SPL1000Ultra) og la den prøve å fylle ut litt her. Men noe av det verste som forsvant er den livlige mellomtonen og den skikkelig snerten i tromma. Dette savner jeg skikkelig.
    Tror dere at jeg kan gjøre noe for å gjøre dette bedre?
    Jeg vet jo at forsterkeren og høyttalerene kan spille bra under rette forhold, men kan bytte av forsterker gjøre høyttalere bedre under andre forhold?
    Mellom høyttalere og forsterker er det Nordost Flatline kabler. Kan det gjøres noe med dette?
    Akkurat plassering av høyttalerne er litt vanskelig å gjøre noe med siden de ikke står i et lytterom, men i stua der det er begrenset med muligheter.
    Har noen vert utfor lignende problem så mottar jeg erfaringer med stor takk
    Synes at det er litt kjedelig at et anlegg som har et stort potensial blir så dysset ned.
    Jeg kan også nevne at anlegget spiller ikke direkte dårlig slik det står nå hvis man sitter bak i sofaen, men det mangler litt for å komme opp på det nivået det va tidligere

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat samme problemet, setter jeg meg 1 meter lengre fram så er lyden nesten ikke til og kjenne igjen, forferdelig irriterende.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mye med hvordan bassen treffer bakvegger o.l. i forhold til der du sitter. Har du høyttalerne på spikes, Hvilket materiale er det i veggen bak høyttalerne/veggen bak sofaen/gulvet. Lange gardiner er naturlige bassfeller og kan hjelpe en del. Samme med tepper på gulvet. Nå er det jo muligheter å justere en del med kalibreringsoppsettet på reciveren også. Sikkert en smaksak, men jeg sverger til å like den lyden når sofaen er klistret i veggen på motsat side av høyttalerne.

Jo lengre sofaen er fra vegg, desto mindre bass vil du få som refleksjonsbass fra bakvegg.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig det der, men flytter man så er det ofte som å begynne på nytt lydmessig

Jeg regner med du har gjort dette, men må spørr alikevel. Du har kjørt en ny romkalibrering etter du fikk HT inn i det nye rommet?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det kan være vanskelig, spesielt nå i førjulstid :-), men det kan være verd å prøve å bytte vegg på høyttalerne, om ikke annet for å prøve.

Gjorde noe av det samme hjemme. Dvs jeg har en god plass, men det var ikke mulig å sitte symmetriske og mellom sitteplass og høyttalere står det en spisestue... Som sagt flyttet jeg til en annen vegg. Her passet alt - riktig avstand, symmetri med mer men lyden ble fullstendig flat og uinteressant. Prøvde å bytte avstand til vegg, avstand mellom høyttalere vinkling med mer men ingen ting hjalp... Da var det bare å flytte tilbake til veggen bak spisestua og alt var perfekt igjen. Og, ja rommet spiller med spesielt når du har Martin Logan slik som meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -2013-12-21-10-49-51-png
    Veggen bak er gips og er nok ikke det beste lydmessig. Det er også 2 120x120 vinduer bak sofaen. Usikker på hvordan det er med vindu og refleeksjoner? Men det er gardiner til vinduene. Sofaen er av type U-form og er laget i det stoffet som er på "mote" nå, hvis dere forstår hva jeg mener I midten av sofaen der salongbordet står er det et stort fluffy teppe . Jeg er ikke en som liker å stille så mye på EQ. Her hos meg står den på pure direct og jeg synesdet er der den sspiller best. Men har ikke prøvd å kjøre ny EQ test enda. Kunne kanskje prøvd det.
    Det er nok heller ikke mulig å flytte på forskjellige ting i rommet. Jeg tegnet en tegning på mobilen over romløsningen vi har. Dårlig tegning, men prinsippet kommer iallefall frem Kom

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt over på den andre biten.
    Kan en annen type forsterker endre på lydbildet selv om den også kjører Pure Direct? Eller blir det det samme?
    Jeg vet jo at høyttalerene er helt kanon og jeg liker filosofien bak med kjappe elementer forå få mest mullig presis gjengivelse. Så har ikke lyst å bytte ut disse
    Design messig er de jo et flott møbel og fine å se på
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2013-12-21-10-49-51-png  
    Sist endret av AcciDabbi; 12-21-2013 kl 13:33

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RL=http://s981.photobucket.com/user/AcciDabbi/media/2013-12-21-10-49-51.png.html][/URL]

Hh

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AcciDabbi Vis post
    Litt over på den andre biten.
    Kan en annen type forsterker endre på lydbildet selv om den også kjører Pure Direct? Eller blir det det samme?
    Jeg vet jo at høyttalerene er helt kanon og jeg liker filosofien bak med kjappe elementer forå få mest mullig presis gjengivelse. Så har ikke lyst å bytte ut disse
    Design messig er de jo et flott møbel og fine å se på
    Å bytte forsterker vil nok bety minimalt , og særlig siden du likte hvordan dette spilte tidligere.
    Da vil nok et høyttaler bytte gi større forandring sånn sett , men det er ikke sikkert det blir noen opptur heller.

Rommet har veldig mye og si i hifi-sammenheng , så det skal ikke alltid være lett.

Tipper det samler seg en del bass borti venstre hjørnet bak ved siden av kjøkkenbordet.
    Så man må nesten bare prøve seg frem med måter å forbedre akustikken på - f.eks med tykke gardiner foran vinduer osv...
    Ser da ut til at du har litt muligheter mtp. høyttaler-plasseringen også. En sub og/eller en bassfelle i høyre front-hjørne kan nok også bidra positivt ja.

Det glass-skapet du har på høyre vegg , kan nok også ødelegge litt ja...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo ut til at du har litt mulighet til å flytte endel på høyttalerne. Har du testet å flytte de frem på gulvet, i tillegg til å flytte litt på sitteposisjon? Prøv begge deler, i tillegg til å bare gjøre en av delene. Se hva som fungerer best. Dersom det er slik at de spiller veldig godt et sted de egentlig ikke kan stå, så kan det være lurt å sette et lite merke (gjennomsiktig teip feks) på gulvet akkurat der. Da kan du flytte de frem når du skal "fin-lytte" og ha de litt mer utav veien ellers.

Ellers ser jeg det samme som Torolan. Det skapet kan ødelegge litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tenkt litt på det glass skapet.
    Vi har vurdert å ta det bort, men det er så mye forskjellig "pynt" der at vi vet ikke helt hvor vi skal ha det hvis vi fjerner oppbevaringsplassen
    Jeg har prøvd å flytte på høyttalerene faktisk og det hjalp faktisk ingenting. Utrolig nok. Uansett hvor jeg satt dem, til og med langt ut på gulvet var lyden over hele sofaen faktisk nesten identisk. Så det er som dere nevner mye opp til rommet hvor bra lyden blir.
    Det er nesten sånn at jeg har gitt litt opp å få tilbake den gode lyden jeg hadde og satser pk å bygge meg en god hjemmekino/HiFi rom når vi kjøper oss hus om etpar år..
    Kjøper nok en woofer i nærmere fremtid, men det er mest den livlige mellomtonen jeg savner mest. Der snerten som var da var til å dø for!
    Så slik dere forklarer det også er det nok ikke så veldig mye jeg kan gjøre.
    Men jeg har også vurdert å hive en ekstra effekt forsterker mellom Pioneer'n og høyttalerene for å gi dem litt mere power, så hvis noen vet om en god kandidat her så er det bare å komme med anbefalinger
    SA liker jo å får litt power. Forsterkeren jeg har nå driver dem også meget bra, men power kan man aldri får nok av

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo putte på Primare A32 eller Hegel H4SEså kan du høre om det hjelper litte grann.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg flyttet måtte jeg selge de gamle og kjøpe nye.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost
    Sist endret av americanFord; 01-03-2014 kl 19:32 Begrunnelse: Dobbelpost, ønsker den slettet
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjent fenomen det der. Måtte selv bytte anlegget to ganger for å det bra etter flytting for ett år siden. En effektforsterker vil ikke hjelpe mye tro jeg siden det låt bra før - uten. Med mindre rommet ditt nå er mye større enn forrige, evnt. rommet med tilhørende refleksjoner som stjeler lyd, utfasinger i mellomtoneregisteret etc.
    Ser problemet med glass-skapet på høyre siden, men tør du være litt nerd når du for eksempel er alene hjemme å lytter, ville jeg prøvd å henge ett teppe over dette. Det vil nok ikke løse problemet ditt i stor grad, men verdt å prøve. For hver ødeleggende refleksjon mindre, jo nærmere godlyd'n er min erfaring.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter som jeg ser etter på bilde virker det som høyttalerene ikke har noe og bygge bass på. uten om veggen med vindu i. tror rett og slett du må opp et hakk i størrelse på elementer for og oppnå den bassen du er ute etter. kan jo supplere med en subwoofer.det jeg hadde vurdert er og selge de og oppgradert til noen med 8" eller større. du kan også få god lyd ut av samme elementer så du har i dag men da snakker vi vertfall det dobbelte av det du betalte for dine sa mantra. jeg har høyttalere med dobbel 4" bass mellomtone og diskant + en 8" i siden på høyttaleren. dette spiller som bare det i en stue på 40 kvadrat med 3.5 meter til mønet. men er nå flyttet til et rom på 20 kvadrat men spiller som bare det der også.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du mulighet til og låne noen større høyttalere?
    edit. leser litt om disse høyttalerene du har. og virker som de krever sin plass for og spille bra. ser de spiller fra 41 til 35000. se om du kan få lånt noen som spiller fra 30 og opp. 41 klarer selv stativ høyttalere.
    Sist endret av petter__t; 01-04-2014 kl 19:46

Lignende tråder

1. Hjemme hos ChrisHesby: Flyttet høyttalerene (bilder)
    By ChrisHesby in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 5
    Siste melding: 04-01-2012, 23:19
  2. FLYTTET! Abrahamsen V6.0 192 kHz eller ikke?
    By Lars_N in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 0
    Siste melding: 01-16-2011, 18:03
  3. Svar: 0
    Siste melding: 10-05-2008, 10:25
  4. Flyttet høyttalere.. Diskanten spiller ikke.
    By nerval in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 11-08-2006, 01:11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •