Kalibrering av sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av sub

Heisann, er det noen som kunne lagt ut en god guide til kalibrering av suber, har nettopp fått i hus 2stk pc ultra, men lyden/trykket var ikke veldig imponerende. Regner med at det trengs en god kalibrering for å bedre på dette. Har lest en del gamle tråder om dette problemet, men de guidene som ligger som link i trådene kommer jeg ikke inn på, dette skyldes kanksje oppgraderingen av avforum.
    Pc ultraene er plassert framme i hvert sitt hjørne bak front høyttalerne, alle høyttarne er satt som small med deling på 80hz, suben står på gain -3, ellers har jeg ikke stilt på noe i suben. Har kjørt romkorreksjon i yamahaen 3020, denne bommer med over 1 meter på avstand til subene og setter -6db til begge. Vis jeg retter opp avstanden og stiller db helt opp til pluss 3 så kommer det seg, men langt fra det jeg forventer av disse.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du db måler og sinustoner ?
    Hvis ikke så bør du minimum skaffe deg det.
    Når det gjelder avstand til sub , så må du ikke gå ut fra den faktiske avstanden - den riktige avstanden er som regel noe lengre enn dette.
    Har du ikke db måler , så er det enkleste å flytte avstand til sub i receiver mens du spiller bassrik musikk til bassen "sitter" best mulig.

Jeg mener også at det fungerer bedre å koble megge subene på den ene utgangen med y-splitt , og kalibrere nivå og fase på subene manuelt , før man kjører RK i receiver.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder av romet er en fin ting for tips av plasseringer m.m

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Db måler er bestilt nå, rommet er ca 4.2 m bredt og 5.5 meter langt, med skråtak.
    Framme ved lerret og ca 2 m bakover er det rikelig med bass og langs vegger og hjørnene bak. Men ved sitteplassene så forsvinner mye av den, må virkelig dra på her for å hørre den. Trodde at hjørnene frammene var en bra plass til pc subene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Db måler er bestilt nå, rommet er ca 4.2 m bredt og 5.5 meter langt, med skråtak.
    Framme ved lerret og ca 2 m bakover er det rikelig med bass og langs vegger og hjørnene bak. Men ved sitteplassene så forsvinner mye av den, må virkelig dra på her for å hørre den. Trodde at hjørnene frammene var en bra plass til pc subene.
    Pleier å være en god plassering det ja - hvordan fronter har du , og har du noe bass fra dem i lytteposisjon?

Kan jo være at du sitter i et nullpunkt , men det finner du nok ut med noen sinustoner og db måler.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch rf82 som front, når jeg kjører de som large og uten subene så gir de veldig bra bass i lytteposisjon, er jo ikke den veldig dype bassen , men nesten bedre trøkk en ultraene.
    Hadde håpet at noen kunne lagt ut en enkel og god guide til jeg får db måleren i hus så jeg vet hvordan jeg kan gå fram, er ingen ekspert på dette.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal det nok gå an og komme i mål med subene også etter hvert.
    Du kan jo prøve med å dele på 60 hz i stedet f.eks .
    Uten sinustoner og db måler er det ikke så enkelt med noen guide.
    Men som jeg sa tidligere , så er det ofte bedre å kjøre ut et monosignal til subene.
    Men du kan jo prøve med bare en sub først ,og kjør opp nivået litt på den siden den skal spille alene.
    Sett på en sang med god bass , og juster avstand til suben til bassen "sitter bra" - ikke bry deg om at avstanden kanskje blir en meter eller to ift. den virkelige avstanden.

Sitter du i lik avstand til begge subene , så kan du etter å ha funnet den riktige avstanden på sub 1 , legge inn den på sub nr 2 også.
    Juster så nivået ca likt på begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg hadde pc13 ultra .for å være helt ærleg tror eg ikke eg hadde merket om noen hadde nappa ut kontakten på musikk . Dypbassen var passe ok

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timingen, altså avstanden som man setter i receiver kan har svært mye å si hvordan sub integreres med rommet og ikke minst hvordan de spiller sammen med frontene.

F.eks. her er et utsnitt fra REW (Room EQ Wizard) som viser frekvensgangen (til LR+SUB) i rommet når man kun justerer avstanden på subkanalen. Som dere ser, så utgjør timingen en ganske stor forskjell i respons. At en ny sub da ikke "føles" rett i rommet kan skyldes at ikke timingen er rikig. Reciver har (på grunn av de lave frekvensene fra LFE) begrenset evne til å måle riktig avstand til sub.

Kalibrering av sub-lfe_timing_adjustment-png
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Kalibrering av sub-lfe_timing_adjustment-png  
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234 Vis post
    Eg hadde pc13 ultra .for å være helt ærleg tror eg ikke eg hadde merket om noen hadde nappa ut kontakten på musikk . Dypbassen var passe ok
    Tja, så dårlig kan ikke disse subbene vell være? Er såpass mange som bruker de og som synes de gir bra trøkk her inne på forumet.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, så dårlig kan ikke disse subbene vell være? Er såpass mange som bruker de og som synes de gir bra trøkk her inne på forumet.
    Ikke overraskende spør du meg. Tror det har litt med hvor basstrøkket ligger i film kontra musikk. (Når har ikke jeg PC12 eller PC13 -- enda -- så jeg antar bare.) PC13 har enormt å gi i kjelleren <50Hz, mens musikk ofte har et basstrøkk som ligger i 60-90Hz-området. Det betyr at et lavt tunet sub, som SVS-ene er, kanskje ikke gir så mye mer enn en "vanlig" sub eller store fronter.

I film ønsker jeg løft i kjelleren for å få rumling, mens i musikk ønsker jeg punch og tight kontroll. En av grunnene til at jeg valgte receiver fra Yamaha er at de støtter såkalte profiler på lyd-oppsettet. Det gjør at jeg kan optimalisere to ulike oppsett for hhv film og musikk på samme anlegg. Da setter jeg ulik innstilling på delefrekvens og nivå i disse to profilene, rett og slett fordi musikk og film er "tunet" forskjellig.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse her skal gnelle noe sinnsykt, i alle fall på film. Jeg hadde en PC-12 og den var helt rå hos meg, og du har to PC-13 Ultra... wow for et utgangspunkt! Så må plasseres og kalibreres her...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte min sub plassert som hos deg... Kalibrerte og styret, men ble aldri fornøyd. Nå står den litt bak til høyre for sofaen og trykker helt knall... Enkelte rom er "rare" Lykke til!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Timingen, altså avstanden som man setter i receiver kan har svært mye å si hvordan sub integreres med rommet og ikke minst hvordan de spiller sammen med frontene.

F.eks. her er et utsnitt fra REW (Room EQ Wizard) som viser frekvensgangen (til LR+SUB) i rommet når man kun justerer avstanden på subkanalen. Som dere ser, så utgjør timingen en ganske stor forskjell i respons. At en ny sub da ikke "føles" rett i rommet kan skyldes at ikke timingen er rikig. Reciver har (på grunn av de lave frekvensene fra LFE) begrenset evne til å måle riktig avstand til sub.

Kalibrering av sub-lfe_timing_adjustment-png
    Her er du absolutt inne på noe vesentlig ja - det er sjelden auto-oppsettet treffer 100 % på denne avstanden.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok bare prøve å få kalibrert mer når jeg får db måleren i hus, nye oppo spilleren med darbee innebygd er også på vei så da får jeg prøvd med film. I hovedsak det de kommer til å bli brukt til.
    Kommer tilbake med info så snart jeg får prøvd dette.
    Takker for gode tips.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd litt igjen idag(venter enda på db måleren) og merker at hvis jeg velger i menuen på receiveren at subene skal være front-rear isteden for front-front så blir det en del bedre bass i lytteposisjon selv om begge er plassert i front. Tyder kanskje på fasefeil? Eller at de bør plasseres bak isteden for framme.
    Vis jeg velger å kjøre frontene som large isteden for small og 80hz deling må jeg da stille noe i sub menyen på hi/low pass filteret. Synes det låter best med frontene som large,blir litt pinglete lyd med de som small.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok fasefeil ja , både her og der virker det til.
    Har sagt det før , og sier det igjen - kjør subene som mono ut fra den ene utgangen , da får du litt færre faktorer og forholde deg til.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Du har nok fasefeil ja , både her og der virker det til.
    Har sagt det før , og sier det igjen - kjør subene som mono ut fra den ene utgangen , da får du litt færre faktorer og forholde deg til.
    Ok, bruker da såkalt y-splitt?
    I menuen på receiver velger jeg der monaural*2?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, bruker da såkalt y-splitt?
    I menuen på receiver velger jeg der monaural*2?
    Om du velger å bruke y-splitt fra en utgang , eller velger mono x 2 med en sub på hver tror jeg blir det samme.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått målt litt, spiller jeg en 50hz tone på mv-20med sub nr1 får jeg ca 90db alene, spiller jeg med sub nr2 alene også ca 90, med begge samtidig under 70db!!!
    Her skjer der noe fullstendig galt, virker som de utligner hverandre helt, men kan det være fasen som er feil da begge spiller likt frontene som også ligger på ca 88db ved mv-20.
    Ser at jeg nok må sette ned gain i subene betraktelig for forsterkeren står på lavest level ved 90db på subene alene.
    Må også lage et stativ for å få nøyaktig, det skulle nesten ikke noe bevegelse på måleren før det gjorde store utslag i måleren.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Kalibrering
    By knutinh in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 11-26-2010, 20:21
  2. kalibrering av lcd tv
    By murre906 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 06-14-2010, 19:44
  3. Kalibrering av sub med mer...
    By Sven1978 in forum Høyttalere