Kalibrering av sub - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har glemt å nevne tidligere, rommet har skråtak, høyre side har over 1 m høyere takhøyde.,kan dette påvirke målingene?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Har glemt å nevne tidligere, rommet har skråtak, høyre side har over 1 m høyere takhøyde.,kan dette påvirke målingene?
    Ah, det forklarer usymmetrien i målingene dine (i et ellers ganske symmetrisk rom).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med justering av avstand for å øke db, hva mener du om det?hvorfor er det slik?
    Og hva tror du om å plassere begge subene på samme side, en foran og en bak?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer som du er inne på - endrer du avstanden til sub i receiver , så endrer du fasen.
    Dette er den beste og mest nøyaktige måten du kan gjøre dette på , for da kan du sitte med db-måler i sweetspot å se hva som skjer fortløpende.
    Det kan fungere bra med en sub foran og en bak , men da bør som regel den som står bak deles noe lavere slik at man ikke "hører hvor den står".
    Setter du den til å ikke spille over 40-50 hz bør det gå bra , og kan være verdt et forsøk om du ikke får dem til å spille på lag fremme.
    Men jeg tror nok du har litt å gå på mtp. kalibrering der dem står nå også

Er det ingen i ditt nærområde som kan ta seg en tur å hjelpe deg med noe målinger osv. ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ja det stemmer som du er inne på - endrer du avstanden til sub i receiver , så endrer du fasen.
    Dette er den beste og mest nøyaktige måten du kan gjøre dette på , for da kan du sitte med db-måler i sweetspot å se hva som skjer fortløpende.
    Det kan fungere bra med en sub foran og en bak , men da bør som regel den som står bak deles noe lavere slik at man ikke "hører hvor den står".
    Setter du den til å ikke spille over 40-50 hz bør det gå bra , og kan være verdt et forsøk om du ikke får dem til å spille på lag fremme.
    Men jeg tror nok du har litt å gå på mtp. kalibrering der dem står nå også

Er det ingen i ditt nærområde som kan ta seg en tur å hjelpe deg med noe målinger osv. ?
    Jo Midas har tilbudt seg å hjelpe meg, så jeg håper vi får avtalt noe etter julen.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten runde til, begynner å bli lei nå.
    Volum 30 på receiver, fronter som large, har lest at de skal stå som large for å få alt i fase.
    50hz tone, måles i sweetspot
    Front 82db (receiver står på odb)
    Sub L 82db (receiver står på -6db)
    Front og sub L 86db,justerer litt på avstand til sub
    Sub R 82db ( må sette litt høyere gain i sub her enn på sub L for å få dette,dør eller tak årsak kanskje)
    Begge suber 86 db, må justere en del på avstand til sub R for å få dette
    Fronter og suber 90db, tenker at dette må være ok med tanke på fase.
    Går inn i menyen og setter fronter til small og deling 80hz, dette er vell det beste på film og rommet er tenkt mest til dette.
    Men da kollapser det meste virker det for meg jaffal.
    Får følgende
    Ca82 db med begge suber
    Sub L 68 db!!!!!hvorfor så lavt?
    Sub R 77 db!!
    For meg virket dette veldig rart, men skal det være sånt. Vis ikke er det receiver som kødder det til, da fyker snart yamahaen ut døren og rettmi dammen på utsiden.
    Bør jeg heller bare kalibrere subene best mulig sammen med fronter i small modus?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg rekker ikke å lese alt du har prøvd, men har du fulgt denne fremgangsmåten? Mange har hatt suksess med den. Post 517.

http://avforum.no/forum/showthread.p...ntz-inn/page26

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volum 30 på receiver, fronter som large, har lest at de skal stå som large for å få alt i fase.
    50hz tone, måles i sweetspot
    Front 82db (receiver står på odb)
    Sub L 82db (receiver står på -6db)
    Front og sub L 86db,justerer litt på avstand til sub
    Sub R 82db ( må sette litt høyere gain i sub her enn på sub L for å få dette,dør eller tak årsak kanskje)
    Begge suber 86 db, må justere en del på avstand til sub R for å få dette
    Fronter og suber 90db, tenker at dette må være ok med tanke på fase.
    Går inn i menyen og setter fronter til small og deling 80hz, dette er vell det beste på film og rommet er tenkt mest til dette.
    Men da kollapser det meste virker det for meg jaffal.
    Får følgende
    Ca82 db med begge suber
    Sub L 68 db!!!!!hvorfor så lavt?
    Sub R 77 db!!
    For meg virket dette veldig rart, men skal det være sånt. Vis ikke er det receiver som kødder det til, da fyker snart yamahaen ut døren og rettmi dammen på utsiden.
    Bør jeg heller bare kalibrere subene best mulig sammen med fronter i small modus?
    Fikk aldri noe greie på automatisk kal av rom og sub jeg heller, det være seg med Yamaha eller Denon. Stilte den alltid ned på gain knappen før kalibrering og opp igjen etter DB måler når jeg hadde kjørt rom kalibrering. Min nåværende Rotel har ikke auto romkalibreing - her er det avstand og db måler som gjelder, eller REW om du vi dra det litt lenger. Har gjort det siste og med det var så bra at jeg sjelden drar det frem.

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt på som deg i flere hjem nå. Jeg er nok amatør i forhold til mange her må jeg si først. Det jeg alltid kommer frem til er at det blir best når en kobler vekk alt av hjelpemidler og autokalibrering i receiver. Bruk målebånd, ører og målemic. Har alltid blitt mest fornøyd da. Fikk også beskjed av Andre på hifihuset som driver med Yamaha at dette er det beste. Autokalibrering funker sikkert fint hos noen, spesielt hvis en har oppsett uten sub. Det er gjerne integrering av sub som gjør at autokalibrering sliter...

Har også som regel havnet på og ha høyttalere som large hvis de tåler det. Har alltid fått best lyd til film da.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok godt hende at dette er det beste ja.
    Jeg har også merket meg at det er slett ikke sikkert at avstand til sub skal være lik ved ulike delefrekvenser.
    Det kan jo også tenkes at det fungerer best og ha frontene til large , men generelt sett så får man ofte problem med utfasing en el annen plass i frekvensgangen på den måten.
    Hvis du får subene i fase seg i mellom først så er mye gjort. Og så setter du fronter som small , og setter på en 50 el 60 hz tone og justerer avstand til du får høyest mulig nivå på db måleren. Da har du sørget for at fasen er best mulig ved den aktuelle delefrekvensen.

Har du sjekket nivået på flere frekvenser for å se hvor jevnt nivået er forresten ?

Hvis Midas kommer å måler litt med REW , så blir det nok bra til slutt , og da er det verdt litt jobbing
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s-wiuls Vis post
    Har holdt på som deg i flere hjem nå. Jeg er nok amatør i forhold til mange her må jeg si først. Det jeg alltid kommer frem til er at det blir best når en kobler vekk alt av hjelpemidler og autokalibrering i receiver. Bruk målebånd, ører og målemic. Har alltid blitt mest fornøyd da. Fikk også beskjed av Andre på hifihuset som driver med Yamaha at dette er det beste. Autokalibrering funker sikkert fint hos noen, spesielt hvis en har oppsett uten sub. Det er gjerne integrering av sub som gjør at autokalibrering sliter...

Har også som regel havnet på og ha høyttalere som large hvis de tåler det. Har alltid fått best lyd til film da.
    Det blir stort sett best og sette det opp manuelt ja , og særlig hvis man mulighet til å gjøre målinger.

Målbånd fungerer greit til å sette avstand til vanlige høyttalere , men ikke til sub - avstanden til sub skal som regel være noe lengre enn den reelle avstanden for å få det hele i best mulig fase.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,men har dere en formening om hvorfor det endrer seg når jeg bytter til small!
    Trodde subene ville forbli uendret.
    Får prøve den linken teddy sendte senere idag

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,men har dere en formening om hvorfor det endrer seg når jeg bytter til small!
    Trodde subene ville forbli uendret.
    Får prøve den linken teddy sendte senere idag
    Som sagt så kan det godt hende at avstand til sub skal være annerledes alt etter hvilken x-over som brukes.

Men subene innbyrdes endres jo ikke selv om du endrer x-over osv....

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Jeg rekker ikke å lese alt du har prøvd, men har du fulgt denne fremgangsmåten? Mange har hatt suksess med den. Post 517.

http://avforum.no/forum/showthread.p...ntz-inn/page26
    Har fulgt den linken og tror jeg fikk det bra til nå, målte følgende
    Mv-30 (bruker litt enn 20 da jeg er lei sinus toner)
    Fronter satt som small og 80hz deling
    Front 71db
    Sub L alenen justert til 71 db med gain til -8 i sub
    Sub L og front sammen fikk jeg 77db med litt avstand justering på suben
    Sub R alene justert til 71 db med gain til -12 i sub
    Sub R og front sammen fikk jeg 77db med litt avstand justering på suben
    Alt sammen 80db, jippi eller hva?
    Er ikke det i fase nå?
    Ser i den tråden så går man tilbake og høyner hver sub med 5db ved å sette opp gainen, skal også gjøre det.
    Sub level i receiver er på -6, så har jeg har en del å justere opp på hvis nødvendig, ser en del som plusser på med 6 på film

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da høres det ut til at du er på riktig vei ja Hvorvidt du skal justere opp nivået til subene etterpå er jo en smaksak , her er det vel ørene som bestemmer egentlig.

Hvordan ligger det da an på andre frekvenser , er det ganske jevnt nivå ?

Og det viktigste av alt - låter det bra nå ?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det ser ut til å ordne seg.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justert opp litt til på gain på subene, ble kanskje litt vell mye men godt å se at de endelig jobber sammen.
    Ble mye lettere å få til med small som utgangspunkt, den guiden funket godt!
    Tok en rask sjekk med begge subene sammen på litt forskjellige frekvenser på mv-30
    20hz 89 db
    30hz 93 db
    40hz 81 db
    50hz 83 db
    60hz 89 db.
    Er nok en del finjustering som gjenstår for å få en jevnere kurve,men det går framover.
    Ser at en del har plugget igjen et av rørene på disse subene, får prøve dette etter hvert.
    En trenger vell ikke justere alt inn på nytt om en gjør dette??
    Har ikke fått prøvd så mye på musikk enda, men skal snurre en film snart å se om det trykker noe.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med justering av avstand for å øke db, hva mener du om det?hvorfor er det slik?
    Og hva tror du om å plassere begge subene på samme side, en foran og en bak?
    Dersom du setter subbene samlet, vil du kunne få opptil 3dB ekstra gain. Dette fordi de påvirker hverandre og elementet blir mer effektivt. Men jeg har ikke tro på at det vil være løsningen å sette subbene sammen i ditt oppsett.

Å sette sub bak er noe som mange gjør. Man kommer da mye nærere den bakre suben og kan få et enormt "sug" av subben. Men det krever for det første god timing/fasekontroll for at den ikke skal spille i utakt med frontene og at man har kontroll over EQ/frekvenser. Det siste man ønsker er at man hører/legger merke med den bakre suben.

*jeg* hadde nok forsøkt mer å få subbene inn foran, før jeg hadde gitt opp det. Men jeg har ingen sterke tekniske meninger om det.

I et perfekt integrert anlegg hører man ikke når hovedhøyttalerene slutter og suben tar over. Man kan godt ha litt ekstra gain i subbene for å få gode filmeffekter, men er overgangen på plass så spiller det samlet som en enhet og det er magisk å lytte på.

...
    Jeg tviler svært sterkt på at Yamahaen fortjener en tur i elva, men YPAO er litt så som så på automatikk. Derfor er det ofte lettest å slå av alt slikt og sette den på manual mens man stiller inn anlegget.

Det er ingen skam i å sette frontene til small. Ofte så gir dette et enklere oppsett, fordi på lave frekvenser påvirker lyden masse av rommet og det gjør at det kan litt enkelt sagt bli masse kokker og søl med veldig mange HT. Pluss at det sparer recieveren for masse effekt og man får renere gjengivelse på resten.

Cluet med å få subbene sammen med frontene er timing/avstand og fase. Disse to parametrene påvirker lydoppsettet på ganske like, men allikevel forskjellige måter. Timing/avstand forsinker lyden som kommer ut fra subben. F.eks. hvis en sub står 1 m bak en annen HT, så må lyden fremme forsinkes med 1m (~3ms). To HT kan på grunn av plassering være helt riktige tidsmessig, men allikevel ikke spille sammen. I verste fall kan to HT utslukke hverandre fordi de spiller i motfase, altså 180 grader. Da kan man bruke fasen til å få dem sammen igjen.

En analogi som jeg bruker er hvis man lager bølger i et badebasseng med en finger. Dette tilsvarer en høyttaler. Hvis har en annen høyttaler (finger), så må man vente med "duppingen" til bølgene fra den første kommer. Dette er tidsforsinkelse. Når man lager bølger med fingrene på denne måten, så kan man justere duppingen slik at man "følger med" bølgene. Dette er fasejustering. Og til sist. Lager man bølger i et lite badebasseng, vil man oppdage at det er noen hastigheter hvor man kjenner at bassenget svinger med og man klarer (lett) å lage store bølger (=søl). Dette er ressonans og er det samme som skjer i lytterommet når rommet ressonnerer.

Det er to sett med justeringen som må sitte hos deg: Den ene er fase/tid mellom sub1 og sub2 slik at ikke subbene sloss mot hverandre. Den andre er at overgangen mellom sub og frontene sitter godt. Denne overgangen er viktig for å sikre følelsen av et enhetslig anlegg. Gjort riktig her og man merker ikke at man har sub men allikevel blir man filleristet. Gjerne assosiert med glising!

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det blir stort sett best og sette det opp manuelt ja , og særlig hvis man mulighet til å gjøre målinger.

Målbånd fungerer greit til å sette avstand til vanlige høyttalere , men ikke til sub - avstanden til sub skal som regel være noe lengre enn den reelle avstanden for å få det hele i best mulig fase.
    Det er alltid en viss tidforsinkelse i subforsterkeren, og dette er årsaken til at man må sette lengre avstand på suben. (Lengre avstand betyr at Yamaha må sende lyden ut tidligere)

Har fulgt den linken og tror jeg fikk det bra til nå, målte følgende
    ...
    Alt sammen 80db, jippi eller hva?
    Er ikke det i fase nå?
    Ser i den tråden så går man tilbake og høyner hver sub med 5db ved å sette opp gainen, skal også gjøre det.
    Sub level i receiver er på -6, så har jeg har en del å justere opp på hvis nødvendig, ser en del som plusser på med 6 på film
    Så bra at det går bedre, og dette virker mer lovende. Dersom timing og fase er satt opp riktig, så kan du fint justere subnivået opp og ned etter eget ønske. Det skal ikke påvirke annet enn nivået.

Hvordan låter det? Hva synes du selv (subjektivt)?

Du tester her på 50Hz. Det betyr i prasis at du nå har satt fasen og tidsforsinkelsen mellom subene. Bra. Det vil også være interessant å måle på delefrevensen, 80Hz, for å se hvordan den oppfører seg sammen med frontene. Til slutt kan det være lurt å kjøre et sveip fra f.eks. 20-200Hz for å høre om lydtrykket "danser" mye opp og ned.

Jeg beklager at jeg svarer med såpass generelle beskrivelser. Innjustering av anlegg og sub er vanskelig på fjernhjelp, spesielt når man ikke har allverdens måledata tilgjengelig. Det er en veldig gjentagende øvelse. Juster - lytte - måle. Om og om igjen. Kona er lei sinussveip for å si det sånn!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Dersom du setter subbene samlet, vil du kunne få opptil 3dB ekstra gain. Dette fordi de påvirker hverandre og elementet blir mer effektivt. Men jeg har ikke tro på at det vil være løsningen å sette subbene sammen i ditt oppsett.

Å sette sub bak er noe som mange gjør. Man kommer da mye nærere den bakre suben og kan få et enormt "sug" av subben. Men det krever for det første god timing/fasekontroll for at den ikke skal spille i utakt med frontene og at man har kontroll over EQ/frekvenser. Det siste man ønsker er at man hører/legger merke med den bakre suben.

*jeg* hadde nok forsøkt mer å få subbene inn foran, før jeg hadde gitt opp det. Men jeg har ingen sterke tekniske meninger om det.

I et perfekt integrert anlegg hører man ikke når hovedhøyttalerene slutter og suben tar over. Man kan godt ha litt ekstra gain i subbene for å få gode filmeffekter, men er overgangen på plass så spiller det samlet som en enhet og det er magisk å lytte på.

Jeg tviler svært sterkt på at Yamahaen fortjener en tur i elva, men YPAO er litt så som så på automatikk. Derfor er det ofte lettest å slå av alt slikt og sette den på manual mens man stiller inn anlegget.

Det er ingen skam i å sette frontene til small. Ofte så gir dette et enklere oppsett, fordi på lave frekvenser påvirker lyden masse av rommet og det gjør at det kan litt enkelt sagt bli masse kokker og søl med veldig mange HT. Pluss at det sparer recieveren for masse effekt og man får renere gjengivelse på resten.

Cluet med å få subbene sammen med frontene er timing/avstand og fase. Disse to parametrene påvirker lydoppsettet på ganske like, men allikevel forskjellige måter. Timing/avstand forsinker lyden som kommer ut fra subben. F.eks. hvis en sub står 1 m bak en annen HT, så må lyden fremme forsinkes med 1m (~3ms). To HT kan på grunn av plassering være helt riktige tidsmessig, men allikevel ikke spille sammen. I verste fall kan to HT utslukke hverandre fordi de spiller i motfase, altså 180 grader. Da kan man bruke fasen til å få dem sammen igjen.

En analogi som jeg bruker er hvis man lager bølger i et badebasseng med en finger. Dette tilsvarer en høyttaler. Hvis har en annen høyttaler (finger), så må man vente med "duppingen" til bølgene fra den første kommer. Dette er tidsforsinkelse. Når man lager bølger med fingrene på denne måten, så kan man justere duppingen slik at man "følger med" bølgene. Dette er fasejustering. Og til sist. Lager man bølger i et lite badebasseng, vil man oppdage at det er noen hastigheter hvor man kjenner at bassenget svinger med og man klarer (lett) å lage store bølger (=søl). Dette er ressonans og er det samme som skjer i lytterommet når rommet ressonnerer.

Det er to sett med justeringen som må sitte hos deg: Den ene er fase/tid mellom sub1 og sub2 slik at ikke subbene sloss mot hverandre. Den andre er at overgangen mellom sub og frontene sitter godt. Denne overgangen er viktig for å sikre følelsen av et enhetslig anlegg. Gjort riktig her og man merker ikke at man har sub men allikevel blir man filleristet. Gjerne assosiert med glising!

Det er alltid en viss tidforsinkelse i subforsterkeren, og dette er årsaken til at man må sette lengre avstand på suben. (Lengre avstand betyr at Yamaha må sende lyden ut tidligere)

Så bra at det går bedre, og dette virker mer lovende. Dersom timing og fase er satt opp riktig, så kan du fint justere subnivået opp og ned etter eget ønske. Det skal ikke påvirke annet enn nivået.

Hvordan låter det? Hva synes du selv (subjektivt)?

Du tester her på 50Hz. Det betyr i prasis at du nå har satt fasen og tidsforsinkelsen mellom subene. Bra. Det vil også være interessant å måle på delefrevensen, 80Hz, for å se hvordan den oppfører seg sammen med frontene. Til slutt kan det være lurt å kjøre et sveip fra f.eks. 20-200Hz for å høre om lydtrykket "danser" mye opp og ned.

Jeg beklager at jeg svarer med såpass generelle beskrivelser. Innjustering av anlegg og sub er vanskelig på fjernhjelp, spesielt når man ikke har allverdens måledata tilgjengelig. Det er en veldig gjentagende øvelse. Juster - lytte - måle. Om og om igjen. Kona er lei sinussveip for å si det sånn!
    Veldig bra skrevet , og jeg er "veldig enig" i alt sammen.

Det har blitt noen sinussveip her i huset også kan du trygt si

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått tid til så mye, nærmer seg jul ifølge kjerringe i huset,er vist et og annet som ska ordnas.
    Fikk sett litt på siste harry potter filmen, og det skorter på bass/trøkk.
    Av en eller annen grunn så fikk jeg ikke opp dts hd lyd,men kun vanlig dts.
    Har ikke fått satt meg inn i den nye spilleren enda,men trodde det skulle komme opp hd master i displayet på reveiveren.
    Stod på secondary off og bitstream.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Kalibrering
    By knutinh in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 11-26-2010, 20:21
  2. kalibrering av lcd tv
    By murre906 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 06-14-2010, 19:44
  3. Kalibrering av sub med mer...
    By Sven1978 in forum Høyttalere