Kalibrering av sub - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dersom subbene spiller høyere alene enn hva de gjør sammen har du utslukning ( -- og da skjønner jeg hvorfor du syns det låter spedt). For å fikse det er man avhengig av å justere på timing og/eller fasen mellom subene. Du kan enten gjør det i receiver (om den støtter to uavhengige subutgagner) eller i sub. pc13 ultra har vel en DSP som man kan stille rimelig mye i.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt følgende nå:
    Fronter 94db som large ved mv-20
    Sub venstre alene 95 db ved mv-20
    Sub høyre alene 95 db ved mv-20
    Front og sub venstre 102 db ved mv-20,
    Front og sub høyre 87 db, justere fasen til maks 180 og klarer da 98 db,kun 4 db økning.
    Front og begge suber klarer 100db,altså lavere enn med 1 sub.
    Høyre sub står ved en dør, bør denne suben flyttes eller skal jeg justere noe annet i tillegg til fase, er noe som heter room gain på menuen og peg menu.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering av sub-image-jpg
    Høyre sub på bilde
    Hvordan laster en opp flere bilder?tips ønskes

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, 100 dB

Prøvd plassere langs sideveggene ?

Plasser subbene sammen om det ikke lykkes med plassering separat.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venste sub som spiller mye bedre

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først litt dB matte: Spiller én sub 95dB, så vi to suber spille 98dB, altså en økning på 3.03dB ("kun")

Det virker som du har et "hull" med front og høyre sub siden front+sub høyre blir lavere.

Men før vi går inn på det: Har du mer info om anlegget? Hvordan har du koblet subsignalet inn på subene? Er det L og R? Er det ett subsignal som du splitter i to? Er to uavhengige subsignaler? Hvilken preamp/receiver har du?

Og ikke minst: Du snakker om dB målinger. Hva måler du med? Hvilket signal?

Et bilde hadde også hjulpet mye!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Venste sub som spiller mye bedre
    Så rommet er symmetrisk?

For å ta den absolutt mest elementære sjekken (som avgjør om det er forskjeller i selve suben): Har du prøvd å bytte om selve subene på L og R side? Bytter den "svake" suben side?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Først litt dB matte: Spiller én sub 95dB, så vi to suber spille 98dB, altså en økning på 3.03dB ("kun")

Det virker som du har et "hull" med front og høyre sub siden front+sub høyre blir lavere.

Men før vi går inn på det: Har du mer info om anlegget? Hvordan har du koblet subsignalet inn på subene? Er det L og R? Er det ett subsignal som du splitter i to? Er to uavhengige subsignaler? Hvilken preamp/receiver har du?

Og ikke minst: Du snakker om dB målinger. Hva måler du med? Hvilket signal?

Et bilde hadde også hjulpet mye!
    Måler med radioshack fra av shop og 50hz test tone på ipaden,kjøpte en testplate med alle frekvenser, den funket greit.
    Har yamaha rx3020, kjører med hver sin kabel inn i den og har monaural*2 i setupen, ble anbefalt dette av en lenger oppe i tråden.
    Har prøvd å justere ned avstanden til sub høyre og da fyker db måler til 105db, altså 3db økning fra sub venstre og front.
    Knirker godt i ytterdøren, noe det ikke gjorde før så må vell være litt mer inne på noe sko en tru
    Alt måles i sweetspot, i hjørnene og langs vegger er det MYE høyere lyd, så disse ultraene leverer nok som de skal, noe jeg fryktet en stund de ikke kom til å gjøre

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å flytte høyre sub til midt på veggen, men dette ble dårligere resultat. Suben er nok avhengig av å stå i ett hjørne.
    Skal prøve i morgen å flytte høyre sub til venstre hjørne bak, altså begge subene på venstre side.
    En håndtegnet tegning av rommet!
    Frykter døren ved høyre sub drar ned bassen

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så rommet er symmetrisk?

For å ta den absolutt mest elementære sjekken (som avgjør om det er forskjeller i selve suben): Har du prøvd å bytte om selve subene på L og R side? Bytter den "svake" suben side?
    Prøver å bytte om i morgen, veier en del disse subene!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville da begynt og flytte sofaen fremover mot lerette. Kansje så mye som 1/3 av romets dybde fra bakveggen.

Og justere fasen på subben ved døren uten noe eq på suben til om lyden blir høyere.

Et knep er og plassere subene der du sitter. Krype rundt på golvet og håpe ingen naboer ser deg og ringere etter sånne i hvite frakker.
    Det en syns suben spiller høyest og best, gjerne også noen enkle sinus toner for og høre om det er noenunde flat respons i plasseringen og ikke en trafikkkjægle av en respons.

Synd lerettet er så stort en ikke gjir seg noe spillerom på plasseringer av høytalere

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to suber i 100 % fase , så skal man få 6 db økning på en sinustone kontra kun en sub.

Og hvis jeg husker riktig , så mener jeg at min 3020 reduserer nivået ut , og liksom "kødder til" det man har stilt inn manuelt på forhånd når man kobler subene på hver sin utgang.
    Derfor bruker jeg bare den ene utgangen , og kobler videre fra den første og videre til den andre suben , da MA-suben har utgang også.
    Når det gjelder SVS , så lurer jeg på om ikke utgangen har High-passfilter , og da går ikke dette i så fall (Se manual , eller spør Lsound)

For jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å få disse subene til å spille på lag med hverandre med såpass symetrisk plassering.

Kan nok være at den ene må ha litt mer gain enn den andre pga yttervegger osv , og det kan jo være mulig at den døra kan utgjøre litt forskjell.

Men dette kommer du nok helt sikkert i mål med til slutt - det gjelder å ikke gi seg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd lerettet er så stort en ikke gjir seg noe spillerom på plasseringer av høytalere[/QUOTE]

Krav fra kona at lerettet skulle være stort!

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Med to suber i 100 % fase , så skal man få 6 db økning på en sinustone kontra kun en sub.

Og hvis jeg husker riktig , så mener jeg at min 3020 reduserer nivået ut , og liksom "kødder til" det man har stilt inn manuelt på forhånd når man kobler subene på hver sin utgang.
    Derfor bruker jeg bare den ene utgangen , og kobler videre fra den første og videre til den andre suben , da MA-suben har utgang også.
    Når det gjelder SVS , så lurer jeg på om ikke utgangen har High-passfilter , og da går ikke dette i så fall (Se manual , eller spør Lsound)

For jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å få disse subene til å spille på lag med hverandre med såpass symetrisk plassering.

Kan nok være at den ene må ha litt mer gain enn den andre pga yttervegger osv , og det kan jo være mulig at den døra kan utgjøre litt forskjell.

Men dette kommer du nok helt sikkert i mål med til slutt - det gjelder å ikke gi seg
    Kan prøva med y- split imårå på 1 utgang og se om det hjelper.
    Er det ikke slik at 1 sub skal gi 6 db økning sammen med frontene,og når sub 2 kobles inn så skal det økes 3db til.
    Takkes for alle svar,hjelper på å komme i mål.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg aller ydmykt få si at dette er feil. Når man setter inn en ekstra HT dobler man (akustisk) effekt. Dette tilsvarer en økning på 3dB. Dersom man dobler spenningen (f.eks. ved å gå fra ubalansert til balansert) vil man, på grunn av at P=U^2/R få en 4-dobling av effekten (2*2=4), som tilsvarer 6dB. Det er en klassisk misforståelse i elektronikk å blande sammen dobling av effekt med dobling av spenning.

Rommet til TS er veldig symmetrisk og derfor undres jeg også over såpass store forskjeller. Derav mitt spørsmål med å utelukke at ikke en av subbene er i ulage eller at den ene kabelen er kaputt.

Jeg skummet raskt over manualen til pc13 ultra, og den har en utgang som man slå av høypassfilteret og man kan sette en tidsforsinkelse på.

Dersom han kobler ut signalet til subene med en Y-kabel, vil man miste muligheten til å justere timingen mellom disse to subbene. Slik det høres ut nå, så vil det være behov for individuell justering av disse to subbene siden disse integrerer seg ulikt med frontene.

saar: For sikkerhets skyld: sjekk at når du har monoauralx2 i oppsettet på yamaha, sjekk at 1) avstanden til sub1 er lik som sub2. Sett dem like hvis ikke. 2) Nivået er likt 3) Dersom den parametriske EQ er satt til manual: sjekk at disse to er like. Eller sett alt til through mens du justerer nivåer. Har du kjørt YPAO med disse to subbene? Har du kjørt YPAO tidligere med bare en sub? Jeg ønsker ikke at du skal kjøre YPAO -- det er ikke vits -- men jeg lurer på om det kan være gamle innstillinger som henger igjen.

Torolan: Husker du om 3020 kjører YPAO korrigering på sub-kanalene? Jeg har bare 1020, så jeg har ingen EQ på suben.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye jobbing p.g.a tordenvær så jeg får ikke gjort noe idag(de fleste har sikkert hørt om signalfeil på jernbanen)
    Skal sjekke opp i de tingene som er nevnt over da, så plinger jeg hva jeg finner.
    Oppoen dukket opp idag, men den får vente til lyden er på plass!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg aller ydmykt få si at dette er feil. Når man setter inn en ekstra HT dobler man (akustisk) effekt. Dette tilsvarer en økning på 3dB. Dersom man dobler spenningen (f.eks. ved å gå fra ubalansert til balansert) vil man, på grunn av at P=U^2/R få en 4-dobling av effekten (2*2=4), som tilsvarer 6dB. Det er en klassisk misforståelse i elektronikk å blande sammen dobling av effekt med dobling av spenning.
    Det er feil å si at 2 subber inkl forsterker kun vil kunne gi 3dB siden det er snakk om 2 stk subber - med hver sin forsterker.
    Derfor blir det ikke bare 3dB økning, men 6dB.
    (siden man dobler både element og effekt)

Hvis man har 2 subber med en forsterker hver og justerer den ene subben alene til 80dB, så kun den andre til 80dB,
    justerer til fase mellom begge subbene, da vil man kunne få opp mot 6dB økning. (uten å røre volum)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Det er feil å si at 2 subber inkl forsterker kun vil kunne gi 3dB siden det er snakk om 2 stk subber - med hver sin forsterker.
    Derfor blir det ikke bare 3dB økning, men 6dB.
    (siden man dobler både element og effekt)

Hvis man har 2 subber med en forsterker hver og justerer den ene subben alene til 80dB, så kun den andre til 80dB,
    justerer til fase mellom begge subbene, da vil man kunne få opp mot 6dB økning. (uten å røre volum)
    Ja og nei. Det er nok ikke så enkelt, så en presisering: Jeg tok det for gitt at man snakker om to suber som står fra hverandre slik TS beskriver. Man får +3dB-ish økning i lydtrykket når de ikke er koblet akustisk (står fra hverandre). Dersom de kobles akustisk, feks. ved at subene stackes eller settes ved siden av hverandre, kan man få opp til +6dB.

Alt handler om effekt. Akustisk effekt, som er = lydtrykk og dette kommer fra elektrisk effekt med en eller annen virkningsgrad. Dersom man har to suber som ikke påvirker hverandre, vil effekten dobles mens virkningsgraden vil være konstant. Ergo øker man totaleffekten med +3dBW, så vil også den akustiske lydvolumet økes +3dB SPL når virkningsgraden er konstant.

Så til rosinen: Dersom to suber er plassert i hverandres nærfelt, dvs. mindre enn ca. 1/4 bølgelengde fra hverandre (= 340m/s / Hz / 4. F.eks. 50Hz => 1.7m), så vil elementene kunne påvirke/stimulere hverandre og man øker den totale virkningsgraden. Da kan man få opptil +3dB økning i tillegg til økningen i effekt, altså totalt +6dB. Men det krever som sagt at elementene står samlet, f.eks. ved stacking eller ved å sette dem ved siden av hverandre. Å ha stereo sub med en på hver side kobler ikke subbene og man får "kun" +3dB totalt. I praksis får man nok en mellomting mellom +3dB og +6dB i smårom (som stuer) fordi romnodene kan også få subene til å svinge sammen til tross for at de er plassert fra hverandre.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man kjører en ren sinustone og får 2 suber i 100% fase , så skal man få 6 db økning på den frekvensen.
    Dette har jeg prøvd mange ganger , så dette VET jeg at stemmer , men det er ikke dermed sagt at dette gjelder over hele frekvensområdet.
    Hvordan dette utarter seg med rent akustisk lydtrykk som du nevner skal jeg ikke uttale meg så mye om - ser at du kan mer om dette en meg.

[/QUOTE=Midas;1975526]
    Rommet til TS er veldig symmetrisk og derfor undres jeg også over såpass store forskjeller. Derav mitt spørsmål med å utelukke at ikke en av subbene er i ulage eller at den ene kabelen er kaputt.
    Jeg skummet raskt over manualen til pc13 ultra, og den har en utgang som man slå av høypassfilteret og man kan sette en tidsforsinkelse på.

Dersom han kobler ut signalet til subene med en Y-kabel, vil man miste muligheten til å justere timingen mellom disse to subbene. Slik det høres ut nå, så vil det være behov for individuell justering av disse to subbene siden disse integrerer seg ulikt med frontene.[/QUOTE]

Da kan/ må man jo gjøre en fase justering/sjekk på den ene suben manuelt , slik at man er sikker på at dem spiller i fase.

Da er det mye lettere å bruke avstand til sub i receiver etterpå , siden detta da påvirker begge subene samtidig , og er det lettere å få "timingen" til å sitte etter min mening.

[/QUOTE=Midas;1975526]
    Torolan: Husker du om 3020 kjører YPAO korrigering på sub-kanalene? Jeg har bare 1020, så jeg har ingen EQ på suben.[/QUOTE]

Ja 3020 kjører EQ på subkanalen(e) , men jeg er ikke enig i det den gjør - det er (som med de andre kanalene) først når man går manuelt til verks dette blir virkelig bra. Og da gjerne i samarbeid med REW.
    Sist endret av Torolan; 12-21-2013 kl 14:01
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd litt igjen idag, og for å få subene til å spille sammen så jeg vri sub høyre 180' og i tillegg justere ned avstanden veldig, først da får jeg økning med db når begge kobles inn.
    Har byttet om subene for å utelukke dette.
    Har prøvd med litt bass musikk på mv-20 på receiver og db måler ligger på ca89db, tar jeg db måler ut til et av hjørnene bak så spretter den opp til 110db.
    Er det normalt med så store forskjeller i rommene?
    Ypao står på natural, føler det gir best trøkk, har sjekket subene sin eq i receiveren og de har veldig lik kurve.
    Har sjekket litt med andre sinus toner og det varierer veldig på db måler, så det er nok en del justering som må til for å få dette bra.
    Har ikke prøvd å sette en sub bak enda,kunne godt hatt litt av trøkket som er i hjørnene i sweetspot!
    Når jeg justerer avstand og db måleren stiger, hva er det som endrer seg egentlig?fasen?
    Sist endret av saar; 12-21-2013 kl 21:22

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Kalibrering
    By knutinh in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 11-26-2010, 20:21
  2. kalibrering av lcd tv
    By murre906 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 06-14-2010, 19:44
  3. Kalibrering av sub med mer...