Ny leilighet, nytt anlegg! "Hjelp en nybegynner"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Stavanger
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny leilighet, nytt anlegg! "Hjelp en nybegynner"

Hei!
    Jeg har kjøpt meg leilighet, og må selvfølgelig(?) ha et ok+ anlegg til billigst mulig.
    Har satt et budsjett på ca. 10 000kr.
    Jeg er ute etter et anlegg til musikk, selv om det blir endel film, men som sagt veier musikken mest. (har forstått at det er forskjell på "musikk-" og "filmhøytalere"
    Noen som har noen anbefalinger om modeller eller spesielle merker jeg bør se etter, hva som er kvalitet osv.?
    På forhånd takk!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Stavanger
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Ser forsterkeren bare har kanaler for to høytalere.. Litt kjipt kanskje, siden jeg mest sannsynligvis skal oppgradere/fylle på med mer stæsj

EDIT:En subwoofer er også alltids like gøy!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Stavanger
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over dette "settet": http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-32452/
    Er dette noe å satse på i og med at det har front-, senter- og bakhøyttalere i tillegg til sub? Da kommer jo en forsterker i tillegg. Noen tips til å drive dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surroundpakken der er meget bra! Det får du et anlegg som briljerer på både musikk og film Av surroundrecivere så har du: http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-59172/
    Eller storebroren: http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-59177/ Da får du litt mere strømsterk forsterkerdel samt at du har muligheter for 7.1(4 bakhøyttalere)
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del synes jeg denon receiver (på dali zonsor 7 som jeg har) ble alt for hard i toppen. Har ikke mye å sammenligne med, men det ble alt for mye for meg. Jeg byttet til yamaha rx-v 1020 og ble storfornøyd med lyden. Ikke så skarp diskant og mye mer behagelig lyd syns jeg. Men det kommer jo helt an på hvordan du liker lyden, så reis å hør på forskjellige oppsett. Men Zensor serien er absolutt et veldig bra budsjettoppsett syns jeg. Selv bruker jeg 2 x xtz 12.16 til film, men kjører uten sub når jeg hører på musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Stavanger
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtis Vis post
    For min del synes jeg denon receiver (på dali zonsor 7 som jeg har) ble alt for hard i toppen. Har ikke mye å sammenligne med, men det ble alt for mye for meg. Jeg byttet til yamaha rx-v 1020 og ble storfornøyd med lyden. Ikke så skarp diskant og mye mer behagelig lyd syns jeg. Men det kommer jo helt an på hvordan du liker lyden, så reis å hør på forskjellige oppsett. Men Zensor serien er absolutt et veldig bra budsjettoppsett syns jeg. Selv bruker jeg 2 x xtz 12.16 til film, men kjører uten sub når jeg hører på musikk.
    Når du skriver hard i toppen, mener du veldig skarpe lyder, som du heller hadde foretrukket var rundere, right?

Ser komplett har superweekend, og har Klipsch RF-28 og 26 til nesten halv pris!
    http://www.komplett.no/klipsch-rf-82...e-1-par/783145

Er det noen som har erfaringer med noen av disse, og hva som kan drive dem?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange her inne er veldig fornøyde med Klipsch. Vil likevel anbefale og høre og sammenligne før man kjøper.
    Det er jo forskjell på hva man har av preferanser
    De Klipsch høyttalerne trives nok også best med en litt kraftigere forsterker, da det kreves litt for å drive 4 x 8" elementer... Ellers så er det som regel for lite strøm i reciverne som kan gi stressa lyd i toppen. Dali Zensor 7 bør ha iallefall en AVR X2000 for å ikke låte for lyst da den har 4x 7" elementer. Zensor 5 derimot som er i den pakken til klubben, er mer dynamisk på mindre recivere.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 95andy95 Vis post
    Når du skriver hard i toppen, mener du veldig skarpe lyder, som du heller hadde foretrukket var rundere, right?
    Ja, noe sånnt. Generelt lyst i toppen. Men på forsterkersiden hadde jeg jo ikke det beste der heller, var en denon avr 1910, 7x95w(samme som x2000 som er nevt). Så hadde veldig sannsynlig blitt bedre med en kraftigere forsterker. Men jeg gikk over til yamaha som er både kraftigere og har en litt mer "mørkere" lydsignatur.

Som Zleepmye sier, er det mange som liker klipsch her. Sikkert over 50% her inne har det i kinooppsett.
    Men det er også en htt som er enten elsk eller hat tror jeg. Jeg var innom soundgarden og hørte et par RF-82 mk2 på en marantz for et par måneder siden.
    Og jeg likte ikke det jeg hørte i det hele tatt. Var noe med horndiskanten deres som jeg ikke likte. Så klipsch kommer nok aldri inn i hus her.

Så reis å hør litt forskjellig først. Det noen elsker, hater andre.
    Sist endret av Tomtis; 12-07-2013 kl 14:06

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tomtis: Under hvilke forhold hørte du da klipsch på marantz? Og hva slags innstillinger var det på den marantzen?
    Hadde selv klipsch rf-82 på marantz reciever og hadde på odyssey rom-korreksjon. Da ble jeg aldri fornøyd med lyden. Det låt skarpt og ekkelt.
    Men så tok jeg av romkorreksjonen, kjørte i pure, så ble det en helt annen verden. Når jeg i tillegg tilførte en dac med varmere lydsignatur, ble det som en drøm i forhold.
    Dette med Odyssey romkorreksjon og tilføring av spisshet og skrikete lyd har vært diskutert her inne flere ganger.
    Dersom Klipsch virkelig hadde vært så skrikete som mange sier, tror jeg neppe at det hadde vært så voldsomt mange som hadde hatt dem.
    For klipsch leverer fryktelig morsomme høyttalere, bare de får elektronikk som får dem til å blomstre.

Men som du skriver: Han får reise rundt og høre. Bruk også en del tid på å lese om forskjellige kombinasjoner. En ting er å kjøpe komponenter, men Matching av dem er alfa og omega.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Newcomer CerwinVegaAl10001998Bro sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 95andy95 Vis post
    Hei!
    Jeg har kjøpt meg leilighet, og må selvfølgelig(?) ha et ok+ anlegg til billigst mulig.
    Har satt et budsjett på ca. 10 000kr.
    Jeg er ute etter et anlegg til musikk, selv om det blir endel film, men som sagt veier musikken mest. (har forstått at det er forskjell på "musikk-" og "filmhøytalere"
    Noen som har noen anbefalinger om modeller eller spesielle merker jeg bør se etter, hva som er kvalitet osv.?
    På forhånd takk!
    se om du finner cv al750, de spiller utrolig bra for prisen! det er ikke lett å finne dem men tror det er noen på finn no til 2000kr! effektforsterker kan vere nad c272 som pleier å koste 3500kr og forforsterker kan vere intigrert nad som du kan finne alt fra 1000kr til 5000kr, dette er utrolig bra kombo til ikke altfor mye penge (i min mening)
    kan bruker til musikk og film og egentligt alt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yosh81 Vis post
    Tomtis: Under hvilke forhold hørte du da klipsch på marantz? Og hva slags innstillinger var det på den marantzen?
    Hadde selv klipsch rf-82 på marantz reciever og hadde på odyssey rom-korreksjon. Da ble jeg aldri fornøyd med lyden. Det låt skarpt og ekkelt.
    Men så tok jeg av romkorreksjonen, kjørte i pure, så ble det en helt annen verden. Når jeg i tillegg tilførte en dac med varmere lydsignatur, ble det som en drøm i forhold.
    Er ikke sikker på hvilke innstillinger de hadde på den, men det var den til utstilling/demo. Så regner med de har satt den opp ganske optimalt. Men det var ikke i demorommet deres, det var ute i butikken p.g.a no ommøblering eller noe... (og etter det jeg har hørt er han selgeren der litt sær, når de til om med har hørt om han på andre siden av landet vårt). Og jeg ble jo litt fed-up sjøl også. Det var kun de htt og den forsterkeren som det gikk an å spille musikk på. Ingenting annet i det hele tatt. Og da mener jeg INGENTING.
    Selv hører jeg musikk på pure direct hjemme.

Lignende tråder

1. Nybegynner skulle hatt litt hjelp med nytt anlegg
    By 95andy95 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 7
    Siste melding: 07-14-2011, 01:42
  2. Nytt anlegg i liten leilighet, råd tips?
    By consept-music in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 03-06-2010, 16:05
  3. Svar: 8
    Siste melding: 06-22-2009, 14:44
  4. nytt anlegg i ny Leilighet
    By smy in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 02-17-2008, 15:44
  5. Svar: 28
    Siste melding: 11-19-2006, 02:34

Stikkord for denne tråden