Hjelp med og finne subwoofer element.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med og finne subwoofer element.

I kveld tok subwooferen min kvelden den ble 15 år og har gjort jobben sin. Skrudde opp for og se hva som var gale og det viste seg at gummiringen rund elementet har tørket ut og sprukket så den var nesten gått i oppløsning. Har ikke penger til og kjøpe en ny subb enda så jeg tenker og bare skifte element i kassen til jeg får penger til en ny.

er det noen som har noen gode tips på "billige" elementer som bromme bra? Ser for meg prisklasse ca 1500 kr. Det er en 120w forsterker som skal drive elementet så det bør være et element som ikke er for tungtdrevet eller mange watt.

sub kassen er en paradigm ps 1200

har sett litt på bil sub elementer egner disse seg til hjemmekino?
    http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...5&katid=28&id=

Takker for all hjelp.

setter pris på linker

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, Dersom du har lite kraft disponibelt så bør du velge et element med så høy følsomhet som mulig. Feks. Så vil ikke RF elementene egne seg noe særlig ettersom de har lav følsomhet (86db). JBL elementene egner seg bedre da de "rimelige" har rundt 90db følsomhet noe som vil si at disse spiller med mye mer energi ved samme effekt. Faktisk så er forskjellen så stor at RF elementet vil trenge 200w for å spille like høyt som JBL elementet vil spille ved 50w. Det viktigste du trenger å se etter er last (Ohm), Følsomhet (2,75vrms/m1) og resonansfrekvens (fs=x). Jo høyere følsomhet, jo mindre forsterkerkraft som skal til, jo lavere fs jo dypere spiller suben og lasten må være innenfor det forsterkern takler. Dersom du skal bruke det i en ferdig subkasse med sine egne mål og parameter så bør du finne ut hvor stor kassen er, hvilken diameter evt. Refleksport er og hvilken lengde den har. Man kan nesten si at typen element i hvilken kasse er like viktig som hvordan hele stereoanlegget i et rom er. Et godt element kan spille ekstremt dårlig i "feil" kasse og et dårlig element kan spille veldig godt i riktig kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk er for mye nyttig informasjon kassen er er litt spesiell type der elemetet er monter midi i kassen med bassrefleks rør i bakkant av elementet. Disse er på 3x2 tommer.

Kassene r på totalt ca 80 liter. men jeg vet ikke om det er hele kassen som teller som kasse her. det er vil bare rommet som er på andre siden av bassrørene som teller som kasse?

Legger ved noen bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg tak i et Sony 12" basselement som fungerte veldig bra i kassen med forsterken følsomhet på 90db. Takker for all hjelp.

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av subwoofer element
    By svennand in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 74
    Siste melding: 03-03-2013, 12:39
  2. Hjelp til og finne riktig sub-element til 17 liters kasse
    By RnaJ in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 8
    Siste melding: 07-05-2010, 12:25
  3. Trengs hjelp til og finne cv element
    By Ocool63 in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 07-21-2009, 16:40
  4. hjelp til å finne høyt og dyptspillende element
    By Faller in forum DIY (Do-It-Yourself)