Ny hjemmekino tips og råd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino tips og råd?

Hei,

Er i planleggingsfasen for et dedikert hjemmekino rom, rommet i seg selv er ikke veldig stort 9.1m2 hvor målene er 320*283 men har lest flere som har løst små rom på en god løsning.
    Jeg har lyst til og få plass til en 4 sitter plasser men etter og ha bygd opp rommet i 3d så ser jeg fort at det kan bli vanskelig, det vil bli ganske trangt for de som sitter bakerst og lerret blir kanskje litt for stort for de som sitter foran.
    Her må jeg prøve meg litt mer frem.
    Planen er og oppgradere hele hjemmekinoen jeg har i dag i stua med noe bedre, skal bygge akustikk plater og bass traps om jeg får plass til det. Rom i rom løsning er ikke aktuelt pga. størrelsen på rommet allerede litt for lite.

Pr i dag har jeg 5.1 Dali Concept 6 pakken fra hifiklubben med en 12" Dali Concept Sub. Forsterker er en Pioneer VSX 827, grandview manuelt lerret og en Optoma HD20.
    Så jeg har tenkt til og oppgradere alt til en 7.2 eller 5.1 og bygge seg videre til en 7.2, kanskje overkill på et så lite rom?
    Her er en liste med ting jeg vurderer.

- Sony VPL-HW50ES 3DHD

- Dreamscreen Phanthom HD (multiformat) 100", egentlig bør jeg gå for en 80 - 90" med tanke på høyttalere som ant. vil være i veien..
    Men har ikke klart og finne noen i 80-90" klassen. Rommet vil ha et lite vindu som jeg lager en løsning på for og ungå lys. Bør jeg gå for grått eller hvitt lerret?

- HK AVR370/ Yamaha RX-A1030\

- Klipsch RF62 mkII som front høytallere

- Klipsch Reference RB-81 II surround

- Klipsch Reference RS-52 II bakhøyttaler

- Klipsch SW-110 10" subwoofer

- eller CM8/CM1/CMC/10 Høyttalersystem på hifiklubben. (dette er en 5.1 setup)

- Jeg har også sniffet en del på JBL, både LS serien og Studio 5, husker jeg var og titta på JBL før jeg kjøpte Dali, jeg har noen ganger tenkt at jeg skulle gått for JBL, men siden jeg har bodd i blokk så trur jeg ikke jeg hadde fått brukt de slik de er bygd for.

- Cinema 3-seter, microfiber fra fnky.no

Det jeg har hørt av venner er at Klipsch har en veldig høy frekvens og kan bli veldig slitsomt i lengden. Det skal være sagt at de går kun etter musikk men for min del blir det musikk og film. Noen som kan bekrefte, avkrefte dette?

Det jeg ønsker er noe som har litt kraft i seg, men med klar lyd rett og slett noe som gir meg litt gåsehud når jeg ser film :P
    Jeg har ikke masse erfaring på hjemmekino så blir litt prøv og feil, men vil helst prøve og ungå og feile siden det er litt dyrt hehe.

Hva synes dere om oppsettet, og har dere noen andre tips jeg bør vurdere som ligger rundt samme prisklasse?
    Jeg må si jeg har blitt en liten entusiast, men mangler fortsatt litt kunnskap så alt av tips og tricks tas i mot med et stort takk og klapp på skulderen!

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dboydesign Vis post
    Hei,

Er i planleggingsfasen for et dedikert hjemmekino rom, rommet i seg selv er ikke veldig stort 9.1m2 hvor målene er 320*283 men har lest flere som har løst små rom på en god løsning.
    Jeg har lyst til og få plass til en 4 sitter plasser men etter og ha bygd opp rommet i 3d så ser jeg fort at det kan bli vanskelig, det vil bli ganske trangt for de som sitter bakerst og lerret blir kanskje litt for stort for de som sitter foran.
    Her må jeg prøve meg litt mer frem.
    Planen er og oppgradere hele hjemmekinoen jeg har i dag i stua med noe bedre, skal bygge akustikk plater og bass traps om jeg får plass til det. Rom i rom løsning er ikke aktuelt pga. størrelsen på rommet allerede litt for lite.

Pr i dag har jeg 5.1 Dali Concept 6 pakken fra hifiklubben med en 12" Dali Concept Sub. Forsterker er en Pioneer VSX 827, grandview manuelt lerret og en Optoma HD20.
    Så jeg har tenkt til og oppgradere alt til en 7.2 eller 5.1 og bygge seg videre til en 7.2, kanskje overkill på et så lite rom?
    Her er en liste med ting jeg vurderer.

- Sony VPL-HW50ES 3DHD

- Dreamscreen Phanthom HD (multiformat) 100", egentlig bør jeg gå for en 80 - 90" med tanke på høyttalere som ant. vil være i veien..
    Men har ikke klart og finne noen i 80-90" klassen. Rommet vil ha et lite vindu som jeg lager en løsning på for og ungå lys. Bør jeg gå for grått eller hvitt lerret?

- HK AVR370/ Yamaha RX-A1030\

- Klipsch RF62 mkII som front høytallere

- Klipsch Reference RB-81 II surround

- Klipsch Reference RS-52 II bakhøyttaler

- Klipsch SW-110 10" subwoofer

- eller CM8/CM1/CMC/10 Høyttalersystem på hifiklubben. (dette er en 5.1 setup)

- Jeg har også sniffet en del på JBL, både LS serien og Studio 5, husker jeg var og titta på JBL før jeg kjøpte Dali, jeg har noen ganger tenkt at jeg skulle gått for JBL, men siden jeg har bodd i blokk så trur jeg ikke jeg hadde fått brukt de slik de er bygd for.

- Cinema 3-seter, microfiber fra fnky.no

Det jeg har hørt av venner er at Klipsch har en veldig høy frekvens og kan bli veldig slitsomt i lengden. Det skal være sagt at de går kun etter musikk men for min del blir det musikk og film. Noen som kan bekrefte, avkrefte dette?

Det jeg ønsker er noe som har litt kraft i seg, men med klar lyd rett og slett noe som gir meg litt gåsehud når jeg ser film :P
    Jeg har ikke masse erfaring på hjemmekino så blir litt prøv og feil, men vil helst prøve og ungå og feile siden det er litt dyrt hehe.

Hva synes dere om oppsettet, og har dere noen andre tips jeg bør vurdere som ligger rundt samme prisklasse?
    Jeg må si jeg har blitt en liten entusiast, men mangler fortsatt litt kunnskap så alt av tips og tricks tas i mot med et stort takk og klapp på skulderen!

Jeg synes det virker som du har mye gode planer, og har følgende kommentarer:

• Tror 100" blir i største laget for deg, ville kanskje ha gått for 80" eller mindre. Sjekk med projectorcentral.com sine kalkulatorer for å finne riktig sitteavstand og bildestørrelse for din sony projektor. Det er betraktninger som lysutbytte fra projektoren, zoom-muligheter, og linseforskyvning (som du helst vil unngå å måtte bruke) som bør tas med.

Jeg tror også jeg ville ha vurdert en stor tv rett og slett; en god 65- eller 70" tror jeg kunne ha blitt bra på det lille rommet.
    • Jeg ville ha gått for 5.1 da 7.2 vil være overkill i et rom av din størrelse.
    • Dersom du får ordnet med god lyskontroll kan du koste på deg hvit duk for økt lysutbytte, hvis du derimot har lyse vegger og/eller lite lyskontroll bør du går for grå duk, da hvit duk øker lysutbyttet , noe som igjen vil gi deg økte reflekser fra sidevegger, tak og gulv. Personlig ville jeg ha gått for grå duk med mindre jeg hadde hatt svarte eller mørkegrå vegger.
    • Klipsch-oppsettet du snakker om tror jeg også blir for stort på rommet ditt; ville heller ha vurdert et oppsett med gode monitorer og en god sub; feks noe fra XTZ eller B&W. Klipsch selger vel mye på dynamikk snarere enn raffinement; personlig liker jeg raffinement bedre da jeg sjelden ser film eller spiller på veldig høyt volum. Liker at det låter bra på lavere volum også. Det er mange klipsch eiere her på forumet som sikkert vil kunne beskrive lyden fra sine systemer.
    • Gå for en receiver med nok HDMI-innganger (dette er vel ikke et problem lenger, men sjekk at du har de inngangene du trenger til utstyret du har planlagt å koble opp), og med gode DACer, samt linjeutgang på alle kanaler, slik at du kan bygge ut med separate effektforsterkere senere dersom rom eller behov skulle endre seg. Personlig er jeg strålende fornøyd med min mellomklasse Yamaha receiver.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey,

Artig kino du har på gang

Men ville vært litt forsiktig med å ha for store høyttalere i kinoen. En kamerat av meg fikk låne Piega Coax 70,2'ene mine i kinoen hans på ca 15-16 m2, og de røk rett ut igjen fordel et par stativhæyttalere fra tanoy til 1/20 av prisen
    De ble rett og slett alt for store for rommet og bassen (nesten lav mellomtone også..) ble helt ånnas.

Tror det finnes en del "mindre" THX-sett som kan være bra, så for eksempel på dett fra Jamo til 16 lapper:

http://www.avshop.no/SystemConfigura...;c:100375;fl:0

Ellers ville jeg brukt en del absorbenter/diffusjons-produkter for å få en god akkustik.

Når alt dette er sagt så må jeg innrømme at jeg liker både B&W, Klipsch og det meste, men vil bare advare mot at større er ikke altid bedre, av og til blir det for stort!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss takk for flotte tilbakemeldinger!

Noldowarrior: Ja er helt enig at en 100" blir i det meste laget, ser også på at den kalkulatoren du linket til så blir det ikke optimalt :/
    Det er egentlig litt (veldig) kjedelig, nå som jeg hadde gledet meg til et dedikert rom! Men en god 65 - 70" tv er nok kanskje like godt det også da ja.
    Jeg må være ærlig og si at jeg altid har vært usikker på XTZ, vet ikke hvorfor.. Hatt følelsen av at det er litt sånn "billig" merke..Her tar jeg helt sikkert feil og beklager at jeg kanskjer banner litt i kirka her. Jeg vet ikke om noen som har de eller noen butikker som har de utstilt? B&W er noe jeg er interessert i, viktig for meg at jeg kan høre på høyttalerne jeg har lyst til og kjøpe en og stole blindt på andres ører. Folk er forskjellig og det er ørene også
    Hvilken Yamaha reciver sitter du på nå?

Della: Du har nok helt rett i det, er ofte lett og tenke at jo større og dyrere høyttalere du kjøper jo bedre vil lyden bli i rommet ditt. Da man heller tenke på akustikken og rom størrelse og finne høyttalere som passer til rommet.
    De Jamo høyttalerne virket faktiskt ikke så halv gæernt, skulle ønske det gikk an og få hørt på de.

Rune Lien: Nå har jeg nettopp sagt at jeg er usikker på XTZ, vet du om noen sted hvor de er utstilt?

Skjønner at jeg må revurdere høyttalere oppsettet litt, blir litt i overkanten kraftig det jeg har satt opp på det lille kino rommet mitt.

Jeg er helt åpen for forslag på andre høyttalere også, kanskje Tannoy? Noen som har noen forslag og komme med?
    Både B&W, Jamo THX og XTZ er noe jeg må sjekke mer ut av, det er in

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt og tittet litt mer på de XTZ høyttalerene i går kveld og kjente jeg begynte og drømme meg litt bort, og det er bra!
    Jeg vurderer å heller skippe gulvstående høyttaler og heller kanskje gå for XTZ Divine 100.33 som front høyttalere og XTZ 99.26 MKII som bakhøyttalere.. Hva trur dere om det?

Eller så virket Jamo THX settet veldig ålreit, og her kan jeg også få plass til en 7.1 uten at jeg tror det blir for overkill! Pluss prisen er litt snillere.
    Har nettopp vært og sett på huset vi vurderer og kjøpe, og tittet på rommet igjen.. Jeg må si at jeg er litt engstelig i forhold til lerret... Det er ikke mye om og gjøre før det blir for stort. Så en god 65-70" er nok plutselig litt mer realistiskt selv om det bryter litt med drømmen..
    Evnt. så kan jeg plassere sofaen helt bakerst, men hvordan vil dette påvirke lyden? Avstanden fra surround høyttalerne blir jo relativt kort. Hva mener dere?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss takk for flotte tilbakemeldinger!

Noldowarrior: Ja er helt enig at en 100" blir i det meste laget, ser også på at den kalkulatoren du linket til så blir det ikke optimalt :/
    Det er egentlig litt (veldig) kjedelig, nå som jeg hadde gledet meg til et dedikert rom! Men en god 65 - 70" tv er nok kanskje like godt det også da ja.
    Jeg må være ærlig og si at jeg altid har vært usikker på XTZ, vet ikke hvorfor.. Hatt følelsen av at det er litt sånn "billig" merke..Her tar jeg helt sikkert feil og beklager at jeg kanskjer banner litt i kirka her. Jeg vet ikke om noen som har de eller noen butikker som har de utstilt? B&W er noe jeg er interessert i, viktig for meg at jeg kan høre på høyttalerne jeg har lyst til og kjøpe en og stole blindt på andres ører. Folk er forskjellig og det er ørene også
    Hvilken Yamaha reciver sitter du på nå?

Della: Du har nok helt rett i det, er ofte lett og tenke at jo større og dyrere høyttalere du kjøper jo bedre vil lyden bli i rommet ditt. Da man heller tenke på akustikken og rom størrelse og finne høyttalere som passer til rommet.
    De Jamo høyttalerne virket faktiskt ikke så halv gæernt, skulle ønske det gikk an og få hørt på de.

Rune Lien: Nå har jeg nettopp sagt at jeg er usikker på XTZ, vet du om noen sted hvor de er utstilt?

Skjønner at jeg må revurdere høyttalere oppsettet litt, blir litt i overkanten kraftig det jeg har satt opp på det lille kino rommet mitt.

Jeg er helt åpen for forslag på andre høyttalere også, kanskje Tannoy? Noen som har noen forslag og komme med?
    Både B&W, Jamo THX og XTZ er noe jeg må sjekke mer ut av, det er in
    Hei igjen,

Jeg har ikke hørt XTZ høyttalere, men det er en av monitorene deres som har fått veldig mye knallgode kritikker. Se link nedenfor.

Derimot sitter jeg med en XTZ 12" sub (den til 4000,- som vant mye tester for et par år tilbake), og er strålende fornøyd med denne. Har aldri hørt lignende kvalitetsbass fra noen sub eller høyttaler. I mitt rom på ca 5 x 5 m er denne allerede litt overkill, så i ditt tilfelle ville jeg ha vurdert 10" varianten. Så for meg er XTZ et 100% seriøst hifi merke som absolutt bør vurderes.

I ditt tilfelle ville jeg ha vurdert et 5.1 oppsett med denne monitoren i front http://surround.no/Produkter/H%C3%B8...000000244.aspx, XTZ 10" sub, og en matchende senterhøyttaler; http://surround.no/Produkter/H%C3%B8...000000498.aspx.

Skal du prioritere, ville jeg ha lagt pengene i en god senter, god sub og fronter. Bakhøyttalere har en klar sisteprioritet. Husk at all tale og dialog kommer i senteren når du ser film i ekte 5.1; det utgjør veldig mye av lydbildet.

Sitter med en Yamaha RX-V 863, en mellomklasse-receiver som var i første generasjonen som støttet de ukomprimerte lydformatene DTS HD Master Audio og Dolby TrueHD. Kan varmt anbefale Yamaha mellomklasse-receivere på bakgrunn av min erfaring med denne. Med mellomklasse mener jeg da fra 4000kr og oppover.

Vær obs på at XTZ-monitorene har en følsomhet på 88dB; dette er noe lavt og kan ikke kalles veldig lettdrevet. Så sørg for en strømkraftig receiver (ikke noe problem dersom du velger en mellomklasse receiver fra Yamaha, Harman Kardon, eller Onkyo).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har en hjemmekino på 9.2 kvm. Ta en titt på den og se hvordan jeg har gjort det. Har ikke fått opp lerretet enda, men 84" er på tur i posten. Noe jeg tror ligger akkurat i grenseland av størrelse. Har idag en 55" led tv og det er for lite for min smak.

Jeg har prøvd mye på og få inn to sitterader men det var ikke noe bra løsning. Fikk aldri lyden til og bli bra både foran og bak.

At 7.2 er overkill i et så lite rom er jeg noe uenig i... Jeg har 7.2 og synes det er kjempebra. Men det er jo også litt hvordan man gjør det.

Jeg har b&w i frontrekka og to stk xtz w12.16.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Noldowarrior,

Ja jeg skjønner at jeg har undervurdert XTZ, faktiskt så står det pr dags dato mellom jamo, xtz og B&W.
    Men ville du ha sagt at XTZ Divine 100.33 blir en stor oppgradering fra 99.25? Eller vil det ikke være verdt pengene?

Skal se om jeg får postet noen bilder av rommet jeg holder på med i 3dsmax nå, men jeg skjønner at jeg er helt grønn når det kommer til valg og plassering av absorbenter/diffusjons plater..
    Har skjønt såpass at det påvirker frekvenser høyt og lavt, ekko osv.. men er ikke helt sikker på tykkelse osv, mange sier at man bør ha 10+cm i tykkelse på lydplater og de jeg f.eks ser på avshop.no er fra 3,5cm osv... noen som vil forklare litt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei A.Hansen!
    Problemet du nevner så jeg også når jeg prøvde og få plassert inn 2*2setere, trur ikke lyden vil bli optimal foran eller bak. Så jeg vurderer enten bare en 2 seter eller 3 seter.. Vis jeg ikke går for noen kino stoler bak, da kan det gå.
    Blir morro når jeg kan komme meg inn i rommet og begynne og leke meg!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Noldowarrior,

Ja jeg skjønner at jeg har undervurdert XTZ, faktiskt så står det pr dags dato mellom jamo, xtz og B&W.
    Men ville du ha sagt at XTZ Divine 100.33 blir en stor oppgradering fra 99.25? Eller vil det ikke være verdt pengene?

Skal se om jeg får postet noen bilder av rommet jeg holder på med i 3dsmax nå, men jeg skjønner at jeg er helt grønn når det kommer til valg og plassering av absorbenter/diffusjons plater..
    Har skjønt såpass at det påvirker frekvenser høyt og lavt, ekko osv.. men er ikke helt sikker på tykkelse osv, mange sier at man bør ha 10+cm i tykkelse på lydplater og de jeg f.eks ser på avshop.no er fra 3,5cm osv... noen som vil forklare litt?
    Divine 100.33 koster jo mer enn det dobbelte av den jeg foreslo; og i prisklassen rundt20' vil du også kunne finne andre fantastisk bra høyttalere. Jeg ville da ha sett på tilsvarende fra B&W; da vil jeg tro det virkelig begynner å "smake fugl" av både diskant og mellomtone. B&W PM-1 ville jeg i såfall heller ha kjøpt http://www.hifiklubben.no/Products/b...yttaler-31634/. Tror disse er noe av det aller beste som er å få tak i av monitorer i det øvre sjiktet. MEN da skal de også mates med forsterkeri av tilsvarende kaliber. Du har ikke sagt noe om budsjett på lydsiden; det vil jo selvsagt være avgjørende for valg av oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke satt noen konkret budjsett ennå, men jeg setter heller opp del mål og kjøper inn etter hva økonmien tåler til tidene.
    Men jeg har vel siktet meg rundt 35.000 kr i høytallere budsjett, så blir det forsterker ved siden av og da har jeg sett ut Yamaha RX-A1030!

Jeg har fordelen ved at jeg jobber med noen av landets dyktigste lyd designere, så jeg har fått noen tips av de også.
    Han ene anbefalte Klipsch THX Ultra 2 settet, hornet var vist helt rått, det var vist mange studior i Hollywood som bruker det til screening, så det burde være bra
    Så det er en tanke, men jeg er fortsatt åpen for forslag..

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Klipsch i en kino????
    Er nesten redd over 50% av kinoene i Norge er, eller har vært, besmykket med Klipsch.

Screening-høyttalere har den fordelene, som også er den største ulempen, at den er designet for å være praktisk og IKKE pen. Det betyr at for samme prisen så vil nok en screening-HT gruse en "vanlig" høyttaler i lydkvalitet. HELE budsjettet blir brukt på lydkvalitet, og en slipper å ta hensyn til interiørarkitekter som vil ha pene former på HT'er som ikke alltid er like praktisk mtp lydkvaliteten. 12 lag med pianolakk etc koster jo litt..
    Jeg ville ihvertfall gått for en THX-sett aktig høyttaler-konfigurasjon, og ikke nødvendigvis et alt for heftig heller, bruk heller de ekstra pengene på en prosessor/effekt i stedet for receiver om du plent vil bruke dem på lyd

Men i et rom på 10m2 ville jeg nok gått for et stort TV. Du får en veldig stor og god TV for en akseptabel pris nå, samt at du slipper varmen og eventuell viftestøy fra prosjektoren.

På sofasiden ville jeg også gått for en god 2-seter. Hvor ofte bir det mer enn 2 personer? Kjøp en sakkosekk, eller ta inn en kjøkkenstol om det kommer flere. Ha heller luksusen fra en god 2-seter når du og fruen/kamerat/guttungen skal kose dere med en god film!

Du vireker som en oppegåendes person, og jeg tror nok du kommer til å få en knall kino som både du og andre kommer til å få mye morro fra, og lykke til skal du ha. Men jeg føler jeg må si, om ikke så mye til deg, så til andre som leser tråden; Dette er subjektive meninger uten hold fra vitenskaplige (eller kvasivitenskaplige..) tidsskrifter, men alle råd er gitt i beste mening

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen ja Della

Takk for hyggelig ord!
    Hehe nå er jeg veldig delt på midten angående det estestiske, det viktigste for meg er selvfølgelig lyden og vil heller ofre litt utseende på HT i forhold til lyd, men igjen... Det er altid morro med noe HT som ser fine ut også!
    Da blir plutselig lyden mye råere for mannen i gata.. Merkelig det der :P

Jeg har mange forslag gående, har en kollega som er møbelsnekker og hifi entusiast. Jeg har muligheten for og evnt. få designet mine egene høyttalere men her forsvinner min kunnskap om hifi.. Hvor mye må man legge i for og få noe bra her?
    Uansett jeg har også begynt og lukte på Paradigm HT, det er mye man har lyst på men ikke alt som er like vennlig for lommeboka:P

Angående og gå for en TV er siste løsning, jeg har sett på film på lerret nå i 3 år og gå tilbake til TV for og se film blir tøft. Jeg var og sjekka ut en av studio rommene på jobben hvor vi har en 65" Panasonic som plassert i en avstand fra sitteplass som tilsvarer det jeg kommer til og få, som er på rundt 175cm fra lerret. Ja det fungerer veldig fint, men jeg må nesten prøve litt hjemme hvordan det blir med en slik avstand på 80". De fleste vil si at det er alt for nærme men jeg liker følelsen.

Tusen takk for det Della! Det skal nok bli knall til slutt, men prøver og ta til meg alt jeg kan av informasjon tips og triks for og slippe og angre på høyttalere for så selge og kjøpe noen andre.

Uansett så blir det første og få ferdige rommet, jeg kan bruke det oppsettet jeg har i dag som er en 5.1 setup med Dali Concept 6 HT, Dali Sub 12", Pioneer VSX 827 og en Optoma HD 20 for og jobbe med det akustiske og begynne og kjøpe inn litt og litt som tiden kommer.. Har bare ikke bestemt meg for hva jeg skal priotere først hehe.. Vil helst ha alt med engang. Tipper det er bare jeg som har det slik

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du enda vurderer klipsch htt, ville jeg absolutt få hørt de først. Mange som ikke liker horndiskanten deres. F.eks jeg klarte ikke den i det hele tatt, så klipsch er helt uaktuellt for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok ikke Klipsch trur jeg, har ikke fått hørt de ennå men var en tur på Oslo Hi fi center i går og fikk litt tips og råd
    Fikk hørt på Audio Physics Classic 20, og de samma har en kamerat. Jeg liker høyttalerne veldig godt så jeg vurderer og gå for Classic 10 i front, Classic Center og Luna sub, kanskje en litt billigere sub :P
    Vurderer og gå for Anthem 710 reciveren som kommer, selvfølgelig så er vi på et helt annet budsjett nå.. :/ Det blir veldig dyrt men ta litt nå og litt da som blir det bra til slutt!
    Det er jo litt morsomt og gå og glede seg til ting også
    Uansett jeg synes det blir for dyrt og slenge ut 17K for et par bak høyttalere så her jeg må finne på noe.. Noen som har noen gode forslag som kan spille fint med Audio Physic?

Jeg har et annet spørsmål angående Skyline Diffusor, er det helt meningsløst og kjøpe noen sånne på avshop siden de ikke er lagd etter rommet? Eller vil det hjelpe? Planen er og sette de i bak veggen for og bryte opp frekvensene, slik at man slipper og eliminere noen lyder. Her kan det hende jeg har misforstått helt? Snakket med en av lyd gutta på jobben og han fortalte meg at vis man har en jevn vegg så vil lyd bølgene gå tilbake og "slette" noen frekvsener/lyder (vis jeg husker riktig?). Dersom man har en ujevn flate så vil lyden spres mer i rommet. Så da tenkte jeg kanskje at en Skyline Diffusor måtte være perfekt, eller tar jeg helt feil her?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen skisser jeg har laget i 3dsmax, desverre så har jeg ikke lagt vekt på kvalitet så beklager for det uferdige inntrykket men har bare fokusert på bruker vennlighet og plasseringer samt. størrelse etc..
    Dere kan også se en morsom rack jeg har tenkt og bygge. Siden jeg har lyst til og få en liten arbeidsplass i rommet hvor jeg kan høre på god lyd og nerde på pcen, så har jeg valgt og lage en løsning hvor du kan snu midtre delen av racke, og gjøre det om til en skrivebord. Jobber med og finne en løsning hvor jeg også kan heise hele delen litt opp for og få bedre sitte høyde

Kom gjerne med innspill på løsninger

-perspfremover-jpg
    -persbakover-jpg
    -persproom-jpg
    -topview-jpg
    -rackclosed-jpg
    -rackopen-jpg

Lignende tråder

1. Tips til ny hjemmekino
    By blosti in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-14-2011, 19:09