Må bytte ut mine Klipsch RF-82 med noen med bassrefleks fremmover.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må bytte ut mine Klipsch RF-82 med noen med bassrefleks fremmover.

Har i dag Klipsch RF-82 som fronthøyttalere som blir drevet av en Emotiva XPA-5, er veldig fornøyd med det.
    Men skal snart flytte, å da blir det mindre plass til frontene, nå står dem 40cm fra bakvegg, men i nye huset må dem helst stå helt inntil veggen, mest pga. plass, men litt waf inni bildet også. Prøvde i dag å flytte dem helt inntil veggen, å all dynamikk blei jo borte, så kan tydelig vis ikke ha dem da. Så, kommer spørsmålet mitt, vil det hjelpe å ha noen høyttalere med bassrefleksportene pekende fremmover istede? Isåfall, hvilke høyttalere kan erstatte mine Klipsch i en prisklasse på 10-15k? Blir som nevnt drevet av en Emotiva XPA-5. Kan også nevne at etter jeg fikk min SVS PC12-Ultra i hus for noen uker siden savner jeg litt midbass faktisk, så om det er noen i prisklassen som har enda mer trøkk i midbassen hadde det vert krem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt forskjellig er vel en underdrivelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det er Ikon 7 som er mest aktuelle av dem, hvordan er denne sammenlignet med rf-82?
    Ser det står at den krever litt plass for å yte best, er det plass rundt dem mener eller rommets størrelse? Rommet det ska stå i er jo stue/kjøkken på 60kvm ca, men bare 2,5-3 meter fra lytteposisjon. Om høyttalerne er litt fysisk større har egentlig ikke så mye å si, intil en viss grad selvfølgelig.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er å vente og teste RF-82 der du skal bo. Rom "oppfører" seg såpass forskjellig at det kan fungere helt inntil veggen der dere skal flytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Mitt tips er å vente og teste RF-82 der du skal bo. Rom "oppfører" seg såpass forskjellig at det kan fungere helt inntil veggen der dere skal flytte.
    Ja, det spørs om jeg gjør det, har jeg flaks funker det utmerket.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster i alle fall lite å teste. Om ikke, så ville jeg kikka litt på Paradigm. Tørr å gå for noe ikke "alle" andre har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster i alle fall lite å teste. Om ikke, så ville jeg kikka litt på Paradigm. Tørr å gå for noe ikke "alle" andre har.
    Paradigm så intressant ut! Hvordan vil Monitor 11 være i forhold til rf82?
    Studio 100 er jo litt over budsjettet, men skal absolutt vurderes, erfaringer med dem?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok ikke være så mange som har erfaringer med både Monior 11 og RF-82 i samme rom dessverre. Mange mener at Paradigm er dynamiske høyttalere, noe også Klipsch er kjent for. Det lille jeg har hørt av Paradigm har imponert meg, og jeg mener det er et merke som fortjener mer oppmerksomhet her i landet. Nå ligger vel Studio 60 nærmere din max grense enn Studio 100...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok ikke være så mange som har erfaringer med både Monior 11 og RF-82 i samme rom dessverre. Mange mener at Paradigm er dynamiske høyttalere, noe også Klipsch er kjent for. Det lille jeg har hørt av Paradigm har imponert meg, og jeg mener det er et merke som fortjener mer oppmerksomhet her i landet. Nå ligger vel Studio 60 nærmere din max grense enn Studio 100...?
    Vel, av tidligere erfaringer blir den max grensen ofte tøyd veldig langt når det kommer til lyd og bilde, hehe Men jeg vurdere en liten 10" sub eller lignende for å få det "brystkasse" trykke jeg savner, som ligger fra 100hz og oppover har jeg skjønt? Men om man kan sleppe en slik løsning å bruke litt ekstra på fronter for å få det trykket er jo bare positivt. Har en onkyo tx-sr875 som nå bare fungerer som forforsterker da emotivaen blir brukt på alle 5 kanaler, siden onkyoen lett kan drive surroundhlyttalerne rimelig greit ser jeg for meg å biampe frontene i såfall. Har vurdert å gjøre dette med klipschene også, men ser ikke at det har noe for seg da horna der umulig kan ta noe særlig med strøm fra midbassene?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok vurdert noe litt større når det kommer til brystkassetrøkk. Hvilke begrensinger har du ang WAF og plass..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok vurdert noe litt større når det kommer til brystkassetrøkk. Hvilke begrensinger har du ang WAF og plass..?
    Tenker du på sub? Jeg har som nevnt i første innlegg en svs pc12-ultra som tar seg av alt under 80hz, men er fra 80 og oppover jeg savner litt. Har vurdert en SVS SB-1000 for å få det, men usikker på om det hjelper noe særlig, og det er ikke mye WAF å ha to subber for å si det mildt, bedre med noen litt større fronter da.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte sub ja. Som du selv nevner så ligger brystkassetrykket noe høyere enn der SVS-en trives. Derfor mener jeg at en "sub" som feks Behringer Eurolive B1800D vil være et bedre ( i den billige enden av skalaen) valg til akkurat det. Nå skal det sies at den ikke akkurat har høy WAF.

Personlig fikk jeg aldri brystkassetrøkket, uansett hvor jeg bodde eller hvilke høyttalere jeg hadde, før jeg skaffa meg "effektive" høyttalere. I mitt tilfelle inConcert Miles. Det er noe med store elementer som må jobbe med kort slaglengde som gjør noe med en....

Jeg påberoper meg på ingen måte å vite faciten her, det er bare min erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja den suben der kan jeg bare glemme hvertfall.
    Er det virkelig så vanskelig å få skikkelig trykk over 100hz?
    inConcert Miles er jo enorme å lite WAF, men hadde vert morro å prøvd.
    Det kan jo hende det blir annerledes å bedre i nye huset, men litt skeptisk da rommet det skal stå i er over dubbelt så stort som nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det er nevnt tidligere, så er det nok en ide å vente til man eg ferdigflyttet og fått alt på plass og sjekke hvordan høyttalerne dine låter i den nye stua. Mine forslag var hvis man skulle nedskalere den fysiske størrelsen på høyttaleren uten at det gikk på bekostning av bassen i stor grad. Alltid vanskelig dette da alle har forskjellige referanser. Klipsch er jo en rocke party høyttaler med bra dynamikk, men samtidig kanskje ikke den som spiller mest raffinert i forhold til detaljoppløsning og oppløsning. Dali har mye av all-round lyden, samtidig kanskje hakket mere oppløst og detaljert i lydbildet. Men som sagt smak og behag.
    Disse er verd en sjekk selv om budsjettet ditt ryker da
    http://www.hifiklubben.no/Products/d...oyttaler-3962/

Lykke til
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg får vente til romjula når flyttinga er ferdig å teste da

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare fram med hullsag å porte RF'ene i front da vel. Er vel mulig det

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent til du har flyttet og prøv da. Skulle du få problemer, kan du jo vurdere å prøve romkorreksjon i stedet for å bytte høyttalere.
    MiniDSP eller DSpeaker kan jo gjøre underverker. Du kan jo kjøpe deg en UMIK-1 målemikrofon og se hva du kan få til med det. Koster ikke all verdens av kronasjer.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Lignende tråder

1. Bytte ut mine 10 år gamle sony 780
    By afroysaa in forum Head-Fi
    Svar: 4
    Siste melding: 04-14-2012, 22:05
  2. Bytte av forsterkere til mine cv215
    By CVLunde in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 04-21-2009, 13:57
  3. Bytte ut 802`ene mine?
    By Qrt in forum Høyttalere
    Svar: 36
    Siste melding: 02-16-2008, 18:16
  4. Skal jeg bytte forsterker til mine B&W 603 S2?
    By Simen72 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 01-15-2007, 00:20
  5. Hva skal jeg bytte ut mine Cobalt 816 med?
    By faith in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-15-2006, 11:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •