Dali mentor 6 vs Monitor audio gx300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Trondheim
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali mentor 6 vs Monitor audio gx300

Hei Skal investere i nye høytalere. Valget står mellom Dali mentor 6 og Monitor audio gx300
    Er det stor forskjell på disse i lydkvalitet? Liker å spille musikk som trøkker litt.
    En av disse skal drives med en Pioneer sc-lx86
    Kommer også til og komplettere med center og bakhøyttalere i den serien som blir valgt
    Hvilken er det beste valget

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke hørt MA på Pioneer, men skal du like mentor 6 med Pioneer må du like lys skarp lyd mye bedre enn meg. Med Pioneer ville jeg sett nærmere på Dynaudio og Vienna.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Mentor 6 og Mentor vokal på en Pioneer lx85 og syntes ikke dette var noe mindre passende enn andre merker som f.eks NAD.

LX serien har jo også fått det på seg at de er langt mindre kvasse enn de billigere pioneer receiverne, men igjen har jeg ikke hørt disse, så skal ikke si for sikkert.
    Ting blei dog litt komprimert og skarpt når det virkelig begynte og skje ting i mange kanaler, noe som førte til at jeg har satt på en Emotiva Xpa5 og Pioneeren står da egentlig kun som pre.
    Dette var da ved 'riste huset' volum nivåer, om du er komfortabelt med aldri gå over -20 i annet enn stereo skal det nok gå greit.

Kort om hva jeg har gjort på opssettet, jeg har aktivert en -1.5 db x-curve senkning og all blueray og musikk kjøres i pure direct.
    Mentor 6 og min mentor vokal står til full range og subbene har bare aktivert crossover på bak kanalene og spiller ellers kun LFE sporet, dette gir meg i min mening en meget musikalsk og kontant bass uten og miste 'trøkket' som smøres på med LFE sporet, i tillegg kan jeg også smøre på en ekstra 5db på subbene uten at dette over døver bassen i film musikk siden dette spilles av frontene stort sett.

Dette kommer selvsagt ann på rommet og dine preferanser, men dette er absolutt oppsettet som høres best ut for min del, og i tillegg trenger jeg ikke og vekke subbene når ting går i stereo.

Jeg blei selv frarådet kraftig her på forumet og kjøre Dali på Pioneern, men det er enten bare vantro eller direkte feil i min mening, verste tilfelle kan du sette på litt eq og dempe i 2.5k-4k hertz området.

Det er selvsagt fullt mulig at en annen receiver kan fungere bedre, men det er absolutt ikke noe problem, og jeg kan fint vente til denne receivern er blitt en 2-3 år eldre før jeg bytter den ut, lener meg noe mot Denon eller yamaha da.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører jo egen effektforsterker TorTorden, "lys/skarp" lyd er gjerne forvrengning, noe som blir et mye mindre problem når effektforsterkeren i receiveren ikke benyttes. På lydnivåer hvor man ikke trenger å rope for å snakke sammen kan man stort sett benytte hvilken forsterker som helst uten at lyden blir skjærende, og når det kun benyttes to kanaler på receiveren kan man godt få litt mer volum å gå på da strømforsyningen i receiveren får litt mindre belastning.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg Vis post
    Du kjører jo egen effektforsterker TorTorden, "lys/skarp" lyd er gjerne forvrengning, noe som blir et mye mindre problem når effektforsterkeren i receiveren ikke benyttes. På lydnivåer hvor man ikke trenger å rope for å snakke sammen kan man stort sett benytte hvilken forsterker som helst uten at lyden blir skjærende, og når det kun benyttes to kanaler på receiveren kan man godt få litt mer volum å gå på da strømforsyningen i receiveren får litt mindre belastning.

Ja nettop, men tonalt har det ikke forandret seg noe etter at effekten kom på plass ved lavere volum.
    Om jeg f.eks kun hadde hatt stereo så hadde jeg nok ikke trengt effekten i det hele tatt, jeg har dog klint til med 5.1, med også da Mentor vokal som senter og denne bør jo ikke være noe lettere og dra enn en Mentor 6 høytaler, dog den kom inn etter effekt forsterkern.

Jeg ønsker jo også som jcberg sier, og se på film på så høye volum at jeg må enten pause filmen om jeg skal prate med en som sitter i samme sofaen som meg, eller skrike ved full hals...

Kort sagt lyd er høyst subjektivt, jeg vil dog si at det er ikke noen stor krise og kjøre Mentor 6 opp på en Pioneer sc-lx86, det sikkert bedre receivere der ute men det kan i alle fall jeg vente med til det kommer andre nyvinnger jeg teknisk vil måtte ha.

Jeg har jo også falt helt for Mentorene og kommer nok til ha de mye lenger enn pioneer receivern.

Musikk smak har sikkert litt og si også, men jeg har lagt mitt fokus på film, jeg hører ellers stort sett nå hovedsaklig på jazz, og ellers annen bakoverlente saker om jeg hører på musikk.
    Jeg har vel egentlig rast fra meg når det gjelder hard rock og den slags som kanskje kunne blitt skarpt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemte å anbefale deg en høyttaler du absolutt bør høre på Sonus Faber venere 2.5 event 3.0 meget bra til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Trondheim
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for bra svar, nå har jo ikke jeg så mye peiling når det kommer til lyd, men er rimelig sikker på at uansett hva jeg måtte velge så regner jeg med at jeg blir fornøyd.
    Har jo liksom ikke noe å sammenligne med når du har fått høytalere i hus og begynt å spille:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan trygt anbefale Mentor seiren. Meget bra allround lyd som passer til stort sett alt av musikk, men de er litt kresne på kvaliteten på det du spiller av. Ellers vil jeg tro at LX86en ikke har noen problem med å gi bra trøkk, men Mentorene er som de fleste høyttalere MYE bedre når de får mere strøm. Så en effektforsterker er å anbefale på sikt uansett. Venter selv på å få råd til Mentor Vocal
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. dali ikon 6 vs monitor audio rx6
    By shjelmas in forum Høyttalere
    Svar: 17
    Siste melding: 01-03-2013, 03:16
  2. Integrert som matcher Monitor Audio GX300?
    By Jodan in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 12-11-2012, 12:15
  3. Dali / Monitor Audio
    By audioB in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 07-16-2009, 23:47
  4. Svar: 42
    Siste melding: 08-05-2007, 15:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder