Savner noe trykk (midbass?) i "kinoen". Tips, evt. nye høyttalere? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med disse? Må hentes står det, men kan være verdt turen. (kommer an på hvor langt unna du bor selvsagt)

http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=44832774

Eller disse?

http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=40468521
    Sist endret av teddytusen; 11-11-2013 kl 21:39

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioi, de JBL`ne var mildt sagt veldig lekre, og fin pris! Men jeg bor i trøndelag/Møre og Romsdal, så det blir litt mer kjøring enn jeg orker for ett par høyttalere desverre :P
    Begynner å helle sånn smått mot Dali Lektor 8, da hifiklubben tilbyr 10måneders rentefri delbetaling i disse tider, blir ikke noe stort problem med disse hvis jeg kan betale over 2-3måneder istedet for alt i en smekk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er subben forresten stilt til å spela opp til 120hz, eller berre 80hz?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensen på subben er skrudd opp max, fysisk på selve kassa, mens jeg har crossover satt til 80hz i receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell på crossover og høypass. Crossover er hvor den tar over for høyttalerne, høypass er hvor høyt den spiller LFE-kanalen. Denne SKAL stå på 120Hz. Hvis lydsporet har lagt "trøkket" i LFE-kanalen kan det godt hende det blir borte med 80Hz høypass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke noe om low pass filter på subben min. Har bare phase, crossover, gain, bryter for standby mode, bryter for crossover on eller off.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Forskjell på crossover og høypass. Crossover er hvor den tar over for høyttalerne, høypass er hvor høyt den spiller LFE-kanalen. Denne SKAL stå på 120Hz. Hvis lydsporet har lagt "trøkket" i LFE-kanalen kan det godt hende det blir borte med 80Hz høypass.
    Crossover er det engelske ordet for delefilter (2-veis delefilter: høypass filter på diskant, lavpass filter på woofer). Du har ikke 120Hz høypass-filter på LFE-kanalen, det skal være 120Hz lavpass. Et 120Hz høypassfilter på LFE-sporet vil dempe LFE-sporet kraftig. Det er nok heller "LFE high cut" eller liknende du tenker på.
    Sist endret av jcberg; 11-12-2013 kl 22:08 Begrunnelse: presisering av hvem jeg henvender meg til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, om jeg ikke har definisjonene rett så er jeg rimelig sikker på at subben er riktig innstillt, med mindre Crossover: On/off burde stå på on istedet for off

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke deg jeg henvendte meg til, begynner bare å klø i hele kroppen når det benyttes feil terminologi. Har redigert posten for å oppklare litt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente selvfølgelig lowpass eller high cut, ja. På min prosessor heter det High frequency cutoff for LFE, for å holde det kort og greit... :-p
    Dette er altså en setting i prosessoren/receiveren, ikke på selve subben. På subben setter du delefilteret til "off" hvis du har muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake med en liten oppdatering igjen.

Dukket plutselig opp en mulighet for å dra innom Hifiklubben i trondheim (kjempetrivelig gjeng, tusen takk for hjelpen!), å vips så dro jeg hjem med Dali Lektor 8, Lektor LCR og Lektor 1. Har ikke fått teste annet enn musikk enda, men er 99% sikker på at dette var det jeg var ute etter. Enormt hærlige høyttalere så langt!

En takk må gis til buggs her på forumet som foreslo disse. Tror aldri jeg kommer til å angre

Herlig trykk av den sorten jeg savnet uten at det blir for lite "tight". Det værste er at jeg har ikke effektforsterker enda, som jeg ble fortalt ville gjøre betydelig forskjell på disse. Effekt skal etterhvert skaffes, men jeg er allerede "forelsket" i disse!

EDIT: Nå skal de nye høyttalerne "innvies" med The Dark Knight

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hørt så vidt til Lektor serien og jeg må si den var meget imponerende, nesten egentlig om jeg hadde fått velge mellom ikon 6 og lektor 8, hadde jeg gått for lektoren..
    Trenger sikkert ikke så alt for dyre med effekt trinn heller, kan sikkert komme veldig langt med en nad 275bee eller noe brukt fra emotiva.

-hmm, er faktiskt et år omtrent siden jeg så batman filmene, og siden da har jeg faktiskt fått nye fronter, effekt, ny center og ny projektor og lerret..

Det er vel kanksje på tide med et lite maraton til helga
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektor 8 virker så langt å være veldig lite kravstore til effekt. Har spilt omtrent på mitt vanlige nivå i både film og musikk nå, uten å høre noe "rusk".

Etter å ha sett Dark Knight i går er det hvertfall ingen tvil! Dette er akkurat hva jeg ville ha. Den scenen der Bruce Wayne driver å skyter med en slags kanon ned i "verkstedet" sitt for å få tak i fingeravtrykk. Aldri opplevd det før, men nå kjentes de skuddene ganske godt i hele kroppen! Ellers er både Dark Knight og Dark Knight Rises, vanvittig herlige flmer både visuelt og lydmessig, så vil såklart anbefale alle å se disse, spesielt med skikkelig lyd!

Nå tar heller ikke YPAO lenger å skrur ned subben til -6db for å spille på lag med frontene, tvært i mot ble den satt til +1db

Ellers hører jeg lyder som jeg aldri har hørt før i diverse sanger osv. Aldri vært så morro å se film og høre musikk hjemme

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott att du ble så fornøyd med høyttalerene.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Er disse bra med tanke på midbass og trykk?
    By andreemilsen in forum Høyttalere
    Svar: 37
    Siste melding: 06-30-2012, 09:26
  2. Svar: 15
    Siste melding: 02-11-2011, 13:22
  3. "Kinobygget" Status : Kinoen ferdig, Wall-E sett 6 ganger:)
    By Sildo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 195
    Siste melding: 01-23-2009, 02:04
  4. "Kinoen" på Stena Line
    By OhmRecs in forum Generell chitchat
    Svar: 7
    Siste melding: 08-02-2006, 22:58

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg