Savner noe trykk (midbass?) i "kinoen". Tips, evt. nye høyttalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Leiligheten er min egen så jeg gjør som jeg vil

Skal følge opp dine råd Retep, men har uansett bestemt meg for å skaffe ett effekttrinn (siden jeg snart har bursdag, hehe). Vurderer å importere denne om ingen har voldsomme motsigelser http://shop.emotiva.com/products/xpa200

Å ja, gardinene på vinduene ved hjemmekinoen er alltid lukket, da pc`n er også koblet opp til kinoen og det surfes "fritt", hoho :-P

Tilbake til rommet (kombinert stue/kjøkken), så er det cirka 3m bredt X ~10m langt X 2,3m høyt. Skal se om jeg ikke får rasket sammen en rask skisse av hele rommet.
    Av mindre justeringer har jeg bestemt meg for å bli kvitt den forvokste tv-benken og gå til innkjøp av veggfeste. Dette gjør at jeg får tv`en nesten 40cm lenger bak + masse frigjort plass til å flytte litt mer rundt på frontene.

Skal prøve meg litt frem med subben så straks jeg får tid til det. Den skal forøvrig kunne spille opp til ~150hz i følge hjemmesiden til svs.

Da jeg beveget meg i rett linje mot tv skjermen fra lytteposisjonen var det ett punkt, rett før der jeg syns lyden ble kraftigere, hvor bassen tilnærmet forsvant helt. Cirka 1,5 meter lenger frem var der lyden ble kraftigere så la oss si rundt ~90cm/1m fra lytteposisjon ble det stille.

Ørene er så og si nøyaktig på nivå med diskanten hos 555`ene. Det er 275cm fra hver front til lyttepos. 230cm mellom frontene. 215cm fra begge surround til lyttepos. Har et lite "sofabord" fra ikea fremom sofaen. Ingenting over meg. Skal komme tilbake så kjapt som mulig med den skissen :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -rom-layout-jpg

Dette må være det vakreste jeg noen gang har skapt! Mildt sagt ingen målestokk tegning, men det tror ikke jeg har tålmodighet til uansett så dette må bare holde. Angående mangel på møblemang i tegningen, så er det fordi det ikke er noe møbler i leiligheten akkurat nå, men det ramler vel inn etterhvert vil jeg tro.
    Sist endret av Terklo; 11-07-2013 kl 05:25

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tegning!

Utifra det jeg ser på tegningen, så er det to ting som stikker seg seg ut.
    1. du har en volsom skevhet i rommet da høyre HT har både vegg bak og på siden, menst venstre HT kun har vegg bak.
    2. Det pipeløpet er ikke spes kult lydmessig. I og med at det er mur, så reflekterer den mesteparten av lyden som treffer den, uten at "farten/amplituden" minsker.

Jeg er rimelig sikker på at den gir mesteparten av problemene dine. Men det er heldigvis lett å finne ut. Det du må gjøre for å finne ut det er å sette opp en tykk madrass oppetter pipa. Og høre om det gir utslag i bassen.

Gjør den det så er dette et punkt du må jibbe med akustisk, eller med en EQ.

At du planlegger en mindre tv benk, for å ha mulighet til å flytte på HT er bare bra. Når du flytter på HT så flytter du også på de stående bølgene/dippene. De vil fortsatt være der, men de vil flytte på seg fysisk. Og vil endre seg i karalter. ( breidde og antal db )

Det du også kan prøve, er å lage deg en vegg på siden av venstre HT, der du har bluray hyllen. Da setter du bare opp hyllen slik at den står like langt fra ytterside av venstre høyttaler, som veggen på høyre side av høyre HT er. Da får du bedre symetri i rommet. Med det resultatet at du kan få et bedre lydbilde. Jeg skriver kan få, da dette er ulikt fra rom til rom.

Hadde jeg vert deg, så ville jeg ha snudd stuen slik at du spiller i lengderetningen. eller flytta hele stua mot venstre, og satt tv der bluray hyllen står i dag. Dermed så fjerner du det pipeløpet, du får bedre symetri i rommet og står friere til å plassere høyttaler på riktig plass i rommet.

Men om dette ikke er mulig eller ikke ønskelig. SÅ må man bare ta utgangspunkt i hva du kan gjøre, og hva du ønsker.

Det å sette opp lyd i et rom, vil hele tiden være snakk om kompromi med hva som er best lydmessig, og hva som er best estetisk. Desverre så henger ofte ikke de i sammen.

Prøv først med en tykk madrass rett bak hode på pipeløpet, og hør om noe forandre seg. Så kan du prøve å snu på subben slik at elementet spiller en annen vei. Er merkelig, men det kan hjelpe mye.

Du skriver SVS sub, hvilken har du? Og så skriver du at den går opp til 150hz. Deler du den virkelig så høyt? Grunnen til at jeg spørr, er at når du tvinger en sub til å spille så langt oppover i frekvens, så vil hele lydbilde dra seg til høyre, da vi mennesker klarer å plassere frekvenser i retning når det kommer over ca 80hz. I og med at subb og høyre høyttaler står ved en sidevegg, så vil reflekjonene fra subb og Ht mest sannsynlig utfase hverandre, med det reultat at den bassen du hører fra sweetspot, vil være bedre fra venstre høyttaler....

Om subben din er delt på max. Prøv da å dele den mye lavere, prøv for eks 40hz. Ser at dine Yamaha høyttalere er oppgitt til å gå ned mot 30 hz.

Og jeg har lest meg litt opp om reciveren din. SÅ noen kontrollspørsmål kommer her.

Stoler du blint på Yapo ( rom korreksjonen ) har du kontrollert den manuelt, med måleband i forhold til hva den sier?
    Deler du subben såpass høyt og har HT i small?
    Når du spiller musikk, setter du reciver i direct mode eller noe lignende? Vil da romkorreksjonen virke i den modusen?

I og med at du opplever at bassen "forsvinner" en plass og er bedre enn annen plass nærmere HT, så er jeg rimelig sikker på at dette handler om å få rommet ditt til å spille på lag med anlegget.

Har gitt deg noen tips du kan prøve, og jeg vil følge denne tråden videre.

Mvh...

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Flott tegning!

Utifra det jeg ser på tegningen, så er det to ting som stikker seg seg ut.
    1. du har en volsom skevhet i rommet da høyre HT har både vegg bak og på siden, menst venstre HT kun har vegg bak.
    2. Det pipeløpet er ikke spes kult lydmessig. I og med at det er mur, så reflekterer den mesteparten av lyden som treffer den, uten at "farten/amplituden" minsker.

Jeg er rimelig sikker på at den gir mesteparten av problemene dine. Men det er heldigvis lett å finne ut. Det du må gjøre for å finne ut det er å sette opp en tykk madrass oppetter pipa. Og høre om det gir utslag i bassen.

Gjør den det så er dette et punkt du må jibbe med akustisk, eller med en EQ.

At du planlegger en mindre tv benk, for å ha mulighet til å flytte på HT er bare bra. Når du flytter på HT så flytter du også på de stående bølgene/dippene. De vil fortsatt være der, men de vil flytte på seg fysisk. Og vil endre seg i karalter. ( breidde og antal db )

Det du også kan prøve, er å lage deg en vegg på siden av venstre HT, der du har bluray hyllen. Da setter du bare opp hyllen slik at den står like langt fra ytterside av venstre høyttaler, som veggen på høyre side av høyre HT er. Da får du bedre symetri i rommet. Med det resultatet at du kan få et bedre lydbilde. Jeg skriver kan få, da dette er ulikt fra rom til rom.

Hadde jeg vert deg, så ville jeg ha snudd stuen slik at du spiller i lengderetningen. eller flytta hele stua mot venstre, og satt tv der bluray hyllen står i dag. Dermed så fjerner du det pipeløpet, du får bedre symetri i rommet og står friere til å plassere høyttaler på riktig plass i rommet.

Men om dette ikke er mulig eller ikke ønskelig. SÅ må man bare ta utgangspunkt i hva du kan gjøre, og hva du ønsker.

Det å sette opp lyd i et rom, vil hele tiden være snakk om kompromi med hva som er best lydmessig, og hva som er best estetisk. Desverre så henger ofte ikke de i sammen.

Prøv først med en tykk madrass rett bak hode på pipeløpet, og hør om noe forandre seg. Så kan du prøve å snu på subben slik at elementet spiller en annen vei. Er merkelig, men det kan hjelpe mye.

Du skriver SVS sub, hvilken har du? Og så skriver du at den går opp til 150hz. Deler du den virkelig så høyt? Grunnen til at jeg spørr, er at når du tvinger en sub til å spille så langt oppover i frekvens, så vil hele lydbilde dra seg til høyre, da vi mennesker klarer å plassere frekvenser i retning når det kommer over ca 80hz. I og med at subb og høyre høyttaler står ved en sidevegg, så vil reflekjonene fra subb og Ht mest sannsynlig utfase hverandre, med det reultat at den bassen du hører fra sweetspot, vil være bedre fra venstre høyttaler....

Om subben din er delt på max. Prøv da å dele den mye lavere, prøv for eks 40hz. Ser at dine Yamaha høyttalere er oppgitt til å gå ned mot 30 hz.

Og jeg har lest meg litt opp om reciveren din. SÅ noen kontrollspørsmål kommer her.

Stoler du blint på Yapo ( rom korreksjonen ) har du kontrollert den manuelt, med måleband i forhold til hva den sier?
    Deler du subben såpass høyt og har HT i small?
    Når du spiller musikk, setter du reciver i direct mode eller noe lignende? Vil da romkorreksjonen virke i den modusen?

I og med at du opplever at bassen "forsvinner" en plass og er bedre enn annen plass nærmere HT, så er jeg rimelig sikker på at dette handler om å få rommet ditt til å spille på lag med anlegget.

Har gitt deg noen tips du kan prøve, og jeg vil følge denne tråden videre.

Mvh...
    jeg lurer bare på hva som skal klare å skape midbass mellom 80 -150 hz. hjelper lite att 6.5" elementer skaper trykk ned til 30 hz når den ikke orker noe db i midbass omeråde.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    jeg lurer bare på hva som skal klare å skape midbass mellom 80 -150 hz. hjelper lite att 6.5" elementer skaper trykk ned til 30 hz når den ikke orker noe db i midbass omeråde.
    Jeg tror der er greit med bass i det området, men at dette handler om kanselleringer i den gitte frekvensen. Og i kombinasjon med gain lenger nede i frekvens, så vil man ikke få samme trøkket som man vil oppleve ved å ha en jevnere respons.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å spille helt uten sub og delefilter? Bare for morro.

Jeg er erfaren på dette med akustikk og oppsett av lyd, og målinger og romkorreksjon tilsier at alt var bra hos meg. For morro skyld koblet jeg bort alt som heter sub, delefilter og alt slikt, og bare spilte fullfrekvens, og det ble strålende. Har også vært litt misfornøyd med midbassen min, selv om det måler bra. Legger ved et lite utdrag av opplevelsen jeg hadde:

Siden det har vært litt snakk om subber og midbass og slikt rundt omkring i det siste, og jeg hadde litt tid til overs nå i ettermiddag bestemte jeg meg for et lite eksperiment jeg har tenkt på lenge.

Rett og slett koble bort Audyssey, subber, delefilter og alt det andre, skru av overflødige forsterkere for å få ned støy i rommet, og kjøre på Pure Direct på prosessoren, bare for å høre hvordan greiene EGENTLIG høres ut.

Vel, det høres helt STRÅLENDE ut!
    Skikkelig snert i midbassen (som jeg har savnet litt), og lyden står fint foran lerretet nå i motsetning til bak lerretet og litt utydelig. Det siste tror jeg nok mest er at jeg dro til side de tynne gardinene foran høyttalerne siden jeg ikke har Audyssey til å kompensere for dette. Overraskende nok savner jeg ikke bass, heller tvert imot. Innser nok at jeg har hatt litt i overkant med bass. Spesielt når jeg drar på litt er det helt gåsehudfremkallende.
    Hører at Audyssey rydder opp en del i mellomtonen, men innser at jeg har mye å gå på lydmessig. Det er også deilig å ha det nokså stille i rommet når jeg spiller, det har virkelig fått fart på tanken om å bytte forsterkerne til noe uten vifter.

Sitter nå å spiller siste Daftpunk på ca 105dB peaker og det låter STRÅLENDE! Ville ikke avslutte for å poste dette, så det er postet fra ipad'en jeg styrer Sonos med. Plutselig fikk jeg trang til å oppgradere Wimp-abonnementet mitt til Hifi, det føles liksom bare riktig nå....

God musikkhøst!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Har du prøvd å spille helt uten sub og delefilter? Bare for morro.

Jeg er erfaren på dette med akustikk og oppsett av lyd, og målinger og romkorreksjon tilsier at alt var bra hos meg. For morro skyld koblet jeg bort alt som heter sub, delefilter og alt slikt, og bare spilte fullfrekvens, og det ble strålende. Har også vært litt misfornøyd med midbassen min, selv om det måler bra. Legger ved et lite utdrag av opplevelsen jeg hadde:
    Den opplevelsen er det jeg vil frem til at trådstarter skal til. Det er rart når alt faller på plass. Ofte så vil man oppleve musikken som kjedelig, når man får bort/dempet de stående bølgene. Men så starter ting å dukke frem i lydbildet som har vært overdøvet av den bassen men ofte har rundt 40hz. Den som høres så kul ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som skrevet i førstepost, har jeg SVS PB12 nsd, og jeg har crossover på 80hz

Takker igjen for alle innspill! Skal forske litt mer på plassering. Skulle gjerne spilt i lengderetningen, men siden rommet bare er 3m bredt så kommer jeg til å blokke soveromsdøra. Det eneste alternativet jeg har er å flytte litt til venstre, da desverre ikke så langt som du (Retep) foreslår, for der har vi igjen en dør, og jeg vil ikke kunne komme meg ut av leiligheten

Har såvidt prøvd å spille uten sub og delefilter, skal teste dette litt mer!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten Oppdatering. Har nå flyttet hele kinoen litt over en/en og en halv meter til venstre slik at lytteposisjonen er nå rett fremom ett vindu me tykke tunge gardiner som lukker for. Kan se for meg dette kan hjelpe på dempingen om aldri så lite. Hele systemet står nå så midt i rommet som mulig med 2,5meter eller mer til hver sidevegg.

Har fortsatt tilgode å teste lyden/plassere sub osv. da jeg nettopp ble ferdig med ommøbleringen. Skal prøve litt mer i kveld med forskjellig deling osv. når de i etasjen over har dratt på nattvakt
    Den altforstore reol/tv-benken har blitt byttet ut med et veldig lekkert veggfeste for tv`n og en liten praktisk benk rett under for center og receiver.

Ellers har jeg prøvd YPAO flere ganger tildligere, og kontrollert manuelt med målebånn. Ble enormt imponert da flesteparten av gangene så hadd receiveren rett helt ned på centimetern på samtlige. Uten at jeg har fått målt med skikkelig utstyr så "level" også vært rimelig spot on i forhold til hvordan høyttalerne er plassert, og hvordan rommet er.

Hvis jeg virkelig vil nyte musikk setter jeg receiveren i pure direct og vrenger opp. Pure direct kjører sender kildesignalet rett igjennom receiveren uten å gjøre noe som helst med det. Ganske lenge siden jeg hadde prøvd dette dog, helt til i dag.
    Satte på pure direct uten noe sub (den svindyre subkabelen min hadd faktisk blitt brennt og funket ikke, så jeg måtte ut å kjøpe ny, men det er en annen sak) og vrengte opp det jeg turde. Var altså bare frontene som spilte og jeg satt fortsatt med sofaen inntil muren med ørene noe sånt som ca. 30cm utifra veggen, altså min lytteposisjon. Lyden var helt fantastisk, hadde nesten glemt hvor bra disse "tassene" kunne høres ut, fyldig/kraftig og så ren som man kan forvente av Wimp vil jeg tro, skulle prøvd med cd i bluRay spilleren men hadde ikke tid. I motsetning til sist så ble lyden denne gangen tynnere når jeg beveget meg fremover og etter litt frem og tilbake så foretrakk jeg den orginale posisjonen min rett fremom muren.
    Blir interessant å teste på nytt nå når hele greia er forflyttet

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terklo Vis post
    Liten Oppdatering. Har nå flyttet hele kinoen litt over en/en og en halv meter til venstre slik at lytteposisjonen er nå rett fremom ett vindu me tykke tunge gardiner som lukker for. Kan se for meg dette kan hjelpe på dempingen om aldri så lite. Hele systemet står nå så midt i rommet som mulig med 2,5meter eller mer til hver sidevegg.

Har fortsatt tilgode å teste lyden/plassere sub osv. da jeg nettopp ble ferdig med ommøbleringen. Skal prøve litt mer i kveld med forskjellig deling osv. når de i etasjen over har dratt på nattvakt
    Den altforstore reol/tv-benken har blitt byttet ut med et veldig lekkert veggfeste for tv`n og en liten praktisk benk rett under for center og receiver.

Ellers har jeg prøvd YPAO flere ganger tildligere, og kontrollert manuelt med målebånn. Ble enormt imponert da flesteparten av gangene så hadd receiveren rett helt ned på centimetern på samtlige. Uten at jeg har fått målt med skikkelig utstyr så "level" også vært rimelig spot on i forhold til hvordan høyttalerne er plassert, og hvordan rommet er.

Hvis jeg virkelig vil nyte musikk setter jeg receiveren i pure direct og vrenger opp. Pure direct kjører sender kildesignalet rett igjennom receiveren uten å gjøre noe som helst med det. Ganske lenge siden jeg hadde prøvd dette dog, helt til i dag.
    Satte på pure direct uten noe sub (den svindyre subkabelen min hadd faktisk blitt brennt og funket ikke, så jeg måtte ut å kjøpe ny, men det er en annen sak) og vrengte opp det jeg turde. Var altså bare frontene som spilte og jeg satt fortsatt med sofaen inntil muren med ørene noe sånt som ca. 30cm utifra veggen, altså min lytteposisjon. Lyden var helt fantastisk, hadde nesten glemt hvor bra disse "tassene" kunne høres ut, fyldig/kraftig og så ren som man kan forvente av Wimp vil jeg tro, skulle prøvd med cd i bluRay spilleren men hadde ikke tid. I motsetning til sist så ble lyden denne gangen tynnere når jeg beveget meg fremover og etter litt frem og tilbake så foretrakk jeg den orginale posisjonen min rett fremom muren.
    Blir interessant å teste på nytt nå når hele greia er forflyttet

Så flott, da er det plasseringen av subb, samtidig som at du har hatt den ujevnheten som har gitt deg den nivåhevningen av bassen under ca 80hz sant at du sannsynliggvis har hatt en kansellering mellom sideveggen, bakveggen og lytteposisjon.

Når du nå i etterkant skal integrere subben igjen, sett delingen på ca 40hz, sett deg i sofaen, og få en kompis til å styre volum. Star med volumet helt ned, og øk nivået sakte opp til du synes det blir formye bass. Nå får du kompisen din til å senke nivået, til du synes det blir for lite bass, så øker du volumet sakte igjen til du får passe bass. Det beste er å gjøre det med musikk, og ikke sinus toner.

Når du har funnet riktig volum. Så skal du finne riktig fase. Få kompisen din til å justere fesen mest du lytter etter den beste bassen. Det er ofte ikke den høyeste bassen.

Alt dette gjøres med reciver i Direct.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!
    Plutselig en dag finner du ut at du ikke har tenkt på anlegget på ukevis, bare spilt musikk og film. :-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott, da er det plasseringen av subb, samtidig som at du har hatt den ujevnheten som har gitt deg den nivåhevningen av bassen under ca 80hz sant at du sannsynliggvis har hatt en kansellering mellom sideveggen, bakveggen og lytteposisjon.

Når du nå i etterkant skal integrere subben igjen, sett delingen på ca 40hz, sett deg i sofaen, og få en kompis til å styre volum. Star med volumet helt ned, og øk nivået sakte opp til du synes det blir formye bass. Nå får du kompisen din til å senke nivået, til du synes det blir for lite bass, så øker du volumet sakte igjen til du får passe bass. Det beste er å gjøre det med musikk, og ikke sinus toner.

Når du har funnet riktig volum. Så skal du finne riktig fase. Få kompisen din til å justere fesen mest du lytter etter den beste bassen. Det er ofte ikke den høyeste bassen.

Alt dette gjøres med reciver i Direct.
    Alt dette kan jo gjøres med fjernkontroll til receiver , noe jeg anser som en bedre/enklere løsning.
    Altså kanalnivå , og avstand til sub menyen er jo det samme som fase ...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, etter mye "fikkling" frem og tilbake har jeg kommet frem til disse innstillingene, har du forsøkt dette?

Under Option:
    -Adaptive DRC OF når hører på musikk/ON når se på TV.

Har økt volum trimm til +3,5
    Sub trim +3,5
    Enhancer ON

Setup:
    Parametrisk EQ. Har gått inn i manuell og laget en nogelunde jevn kurve på alle høyttalere. (Dette gir prikken over ien!)

Jeg har faktisk kommet til å bruke Large + sub, mange mener at dette er fy fy, men låter best hos meg...synes jeg..
    Fronter og Center Large, bak small
    Extra Bass ON
    Bass Crossover 80Hz

Viktig med en god lydkilde også. Sier ikke at dette er fasit, men tips til utprøving.

Ellers skal jeg nevne at stua mi er ganske "naturlig" dempet

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Alt dette kan jo gjøres med fjernkontroll til receiver , noe jeg anser som en bedre/enklere løsning.
    Altså kanalnivå , og avstand til sub menyen er jo det samme som fase ...
    Der er vi nok forskjellige, Jeg synes det er lettere å høre små endringer med øynene lukket, mens jeg konentrer meg om en ting.
    Men ja, man kan gjøre det alene med reciver slik du sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått testet så mye siden jeg har ommøblert enda, men så Star Trek (2009) i går etter å ha kjørt YPAO med subben nå stående i enden av rommet, på kortveggen, cirka en meter ut fra hjørnet. Elementet spiller ut i lengderetningen. Gain på sub har alltid stått på 40%, eller "klokka 11", da jeg har trodd at det ville bli litt tamt å sette den lavere. Av nysgjerrighet satt jeg den uansett ned til cirka 30% før jeg kjørte film og fant ut at lyden ble ikke for lav/tamm som jeg hadde fryktet, men litt mer definert. Flotte greier!

Kjørte første halvdel av filmen me EQ/Ypao avslått, og andre halvdel med YPAO: Flat. Har i utgangspunktet alltid vært litt skeptisk til automatisk EQ, men her virker receiveren å ha gjort en veldig god jobb. Må nok se ett par filmer til for å gjøre meg opp en mening, men tror jeg er ganske så på rett spor for øyblikket.

Angående min opprinnelige problemstilling med for lite midbass har jeg helt klart komme ett stykke, men "lukter" at noe nytt uttstyr er uunngåelig i ikke så alt for fjern fremtid for å komme dit jeg vil

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er vi nok forskjellige, Jeg synes det er lettere å høre små endringer med øynene lukket, mens jeg konentrer meg om en ting.
    Men ja, man kan gjøre det alene med reciver slik du sier.
    Man kan jo lukke øynene mens man justerer dette hvis det er ønskelig ?
    I tillegg så kan man jo gjøre det alene uten å være avhengig av en medhjelper , noe jeg vil tro bør være positivt for konsentrasjonsevnen .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Biring*

Flott at du har funnet noe som funker!

Hos meg har jeg funnet ut at jeg kan nok ikke kjøre noen høyttalere i large uten ett ekstra effekttrinn. Testet dette i går ved rett å slett å skifte fra small til large, mens jeg hadde en scene fra transformers gående i bakgrunnen. I det øyeblikket jeg skiftet frontene til large hørte jeg ett massivt drop i diskanten, den ble direkte lavere og mistet en del kvalitet. Etterhvert når jeg har skaffet effektforsterker derimot, så vil jeg nok teste litt med frontene i large osv.

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terklo Vis post
    *Biring*

Flott at du har funnet noe som funker!

Hos meg har jeg funnet ut at jeg kan nok ikke kjøre noen høyttalere i large uten ett ekstra effekttrinn. Testet dette i går ved rett å slett å skifte fra small til large, mens jeg hadde en scene fra transformers gående i bakgrunnen. I det øyeblikket jeg skiftet frontene til large hørte jeg ett massivt drop i diskanten, den ble direkte lavere og mistet en del kvalitet. Etterhvert når jeg har skaffet effektforsterker derimot, så vil jeg nok teste litt med frontene i large osv.
    Ja det trengs nok mer kraft v/høyere volum og film kikking. Må innrømme at jeg bruker brorparten av tiden til musikk lytting, ofte også i 7.1. På mer moderat lydnivå.
    Best mulig Fronter,Center og effekt er vel det viktigste til kino.
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg omsider etter MYE om og men gjort det meste av muligforskjellig posisjonering, kalibrering osv. Jeg føler jeg har kommet ett langt stykke på vei med lyden generelt, men min opprinnelige problemstilling med manglende trykk/thump/punch (eller hva man nå måtte kalle det), står fortsatt å gnager på hjernebarken min hver gang jeg ser film.

Subben gjør en knallgod jobb i sin frekvensvidde føler jeg (deler på 80hz), men straks det blir noe høyere blir det kjapt veldig slankt.
    Er litt usikker på hvilket frekvens område jeg trenger å få "boostet", så vet ikke om jeg bør prøve med en ekstra sub eller nye høyttalere.

Effektforsterker har jeg slått fra meg i første omgang, da jeg etter i overkant mange timer med lesing rundt omkring på diverse forum har funnet ut at, så lenge jeg kjører alle høyttalere i small, skal receiveren kunne levere mer enn nok effekt til å spille opp til smertefulle nivåer før det blir noe krøll. Blir nok ett effekttrinn senere uansett, men i første omgang kommer jeg sannsynligvis til å tjene mest på nye høyttalere.

Jeg bor for tiden så håpløst til, at å låne med seg utstyr for å teste hjemme er deverre ikke en mulighet.
    Å velge ny høyttaler ser jeg på som tilnærmet håpløst. Nærmeste butikk for å dra å høre på noen er i underkant av 3 timer unna, og der er det heller ikke så voldsomt med alternativ.
    Så hvilke høyttalere for max ~8000kr kan levere cirka det jeg er ute etter? Ser for meg at det aller meste vil være en positiv oppgradering fra NS-555? Eller evt en sub? Huff, holder på å bli gal!

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville spart nok til å kjøpe feks Dali lektor 8 event fått tak i brukt. finnes få sub som funker godt til midbass, bruker selv JL audio fathom den gjør jobben ganske godt, men det beste som sagt før er fronthøyttalere med større mebranareal, finnes selvfølgelig høyttalere med mye bedre midbass enn det du har i dag med 6.5" men da stiger prisen en god del.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Er disse bra med tanke på midbass og trykk?
    By andreemilsen in forum Høyttalere
    Svar: 37
    Siste melding: 06-30-2012, 09:26
  2. Svar: 15
    Siste melding: 02-11-2011, 13:22
  3. "Kinobygget" Status : Kinoen ferdig, Wall-E sett 6 ganger:)
    By Sildo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 195
    Siste melding: 01-23-2009, 02:04
  4. "Kinoen" på Stena Line
    By OhmRecs in forum Generell chitchat
    Svar: 7
    Siste melding: 08-02-2006, 22:58

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg