Ny subwoofer? Budsjett 10-15k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg henger meg på denne jeg.

Jeg har B&W ASW600 (10") sub i dag som jeg i grunn har vært storfornøyd med. Den låter veldig bra og trøkker når den skal. MEN: Rommet har en topp på 48Hz og spiser opp veldig mye av lyden under 40Hz. Jeg kan fjerne toppen med EQ, men for å få på plass kjellerbassen så må 30Hz heves noen dB. Men på disse frekvensene "fiser" subben på litt volum, mao. den vrenger. Derfor tror jeg at jeg har for lite membranareal for rommet. Derfor er jeg på jakt etter en eller to subber som tillegg eller til erstating for B&W subben. 80% film, 20% musikk.

Ser på SVS kontra XTZ. Noen som har betraktninger/erfaringer på disse? Jeg vil helst ha en sub som kan setter under lerret på kinorommet, dvs. makshøyde på omtrent 50cm. Da utgår "røra" fra SVS (-- med mindre jeg kan sette dem en helt annen plass i rommet).
    Til film så er det jo ikke noe som slår SVS pr.krone vil jeg påstå.
    Selv de små 10'erne spiller meget bra til film http://www.lsound.no/hoyttalere/subw...coal-1450.html
    Ser den er akkurat under 50 cm også

Vet ikke hva slags budsjett du har , men kjøp gjerne 2 stk !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 % enig, Torolan.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to stk SVS PB12? http://www.lsound.no/hoyttalere/subw...-charcoal.html Disse har ikke kjøleribber, så i prinsippet kan vel subbene legges?

Alternativt hva med 1 stk PC12? http://www.lsound.no/hoyttalere/subw...-plus-dsp.html. Det forutsetter én plassering: stående til venstre for L. Vil det være en gambling i forhold til romnoder osv. kontra det å ha to stk subber på hver side under bildet?

Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to stk SVS PB12? http://www.lsound.no/hoyttalere/subw...-charcoal.html Disse har ikke kjøleribber, så i prinsippet kan vel subbene legges?

Alternativt hva med 1 stk PC12? http://www.lsound.no/hoyttalere/subw...-plus-dsp.html. Det forutsetter én plassering: stående til venstre for L. Vil det være en gambling i forhold til romnoder osv. kontra det å ha to stk subber på hver side under bildet?
    Til venstre for L bør funke knall. Da har du vel plass til en PC-ultra også? Har du ev. plass bak i rommet?

Sett B&W subben der til venstre og kjør en test.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Til venstre for L bør funke knall. Da har du vel plass til en PC-ultra også? Har du ev. plass bak i rommet?

Sett B&W subben der til venstre og kjør en test.
    +1
    Bør kunne fungere bra det , og blir det problemer , så kan man jo spe på med Antimode f.eks.

Og som det nevnes her , test gjerne med suben du har der først , og se hvordan det blir.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det stor forskjell på PC12 og PC13-ultra?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det stor forskjell på PC12 og PC13-ultra?
    Regner med det er PC12-plus du mener?
    Har ikke testet , men jeg har på "feelingen" at den er verdt de 3 ekstra lappene

Min står under et hjørneskap , så jeg hadde ikke plass i høyden dessverre

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge disse modellene har subwoofer som spiller ned mot gulvet. Spiller den da mye ned i selve gulvet? Er litt bekymret for at den setter gulvet veldig i bevegelse. (Sitat en eller annen plass her på forumet: "Kan benyttes til å fjerne tapet hos naboen".)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg antimode samtidig med dxd-808. Fikk alt for en time siden. Skulle kjøre korrigering med antimode, satt volum til -6 db på begge subbene og hele leiligheten rista når sveipene pågikk. Problemet er at det var for lavt volum for antimoden. Kjenner det her blir temmelig flaut når jeg skal kjøre korreksjon neste gang. Kommer hele blokka til å være i bevegelse :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    720
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut . blir det dobbelt så heftig med 2 av disse små tassene?.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal komme tilbake til deg etter at jeg har testet litt i noen dager, men merket umiddelbart at det blir mer tyngde i bassen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge disse modellene har subwoofer som spiller ned mot gulvet. Spiller den da mye ned i selve gulvet? Er litt bekymret for at den setter gulvet veldig i bevegelse. (Sitat en eller annen plass her på forumet: "Kan benyttes til å fjerne tapet hos naboen".)
    Dypbass er dypbass - tror ikke det spiller så mye rolle hvilken vei elementet slår.
    Det er nok mengden bass som bestemmer dette - når det er sagt , så er SVS RÅ på å sette hus i beveglse i kraft av sine dypbassegenskaper.
    Om det er en PC eller PB spiller nok mindre rolle.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dypbass er dypbass - tror ikke det spiller så mye rolle hvilken vei elementet slår.
    Det er nok mengden bass som bestemmer dette - når det er sagt , så er SVS RÅ på å sette hus i beveglse i kraft av sine dypbassegenskaper.
    Om det er en PC eller PB spiller nok mindre rolle.
    Veien elementet står i forhold til lytterene i rommet er nå så sin sak. Så lavfrekvent klarer man ikke retningsbestemme uansett. Analogien til det jeg mener er at suben spiller nedover mot gulvet blir som å stå *rett* på innsiden av en lukket dør og brøle inn i dørbladet. Det er klart mer lyd lekker igjennom døra, enn hvis man snur seg og brøler utover i rommet. Eller?

Jeg har trehus og kinorom i loftstue. Jeg har installert dempemateriale (silencio) under parketten for å redusere lydoverføringen fra parketten (fra lyden i rommet) og ned i bjelkelaget. Setter man bjelkelaget i bevegelse sprer det seg over alt uansett. Å spille rett ned i parketten høres litt som å be om at lyden sprer seg i hele huset. Jeg forventer ikke å kunne forhindre spredning på et slikt monster, men det ingen vits å lage mer gulvtransmisjon enn nødvendig.

Jeg kan evt. lage et flytende platå med absorberende plater og parkett for å forhindre gulvtransmisjon. Alternativ ser jeg at PC12-plus og PC13-ultra kan legges også om man vil.

Er det noen som har erfaring med denne suben og demping (spredning)?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjørt antimode og for en forskjell!! meeen tror jeg dreit meg ut litt da jeg satte begge subbene til max (160 hz) på delefrekvensen istedet for å skru av lavpassfilteret under romkorreksjonen. Deler subbene på 90 hz, har dette noe si?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rMx Vis post
    Da har jeg kjørt antimode og for en forskjell!! meeen tror jeg dreit meg ut litt da jeg satte begge subbene til max (160 hz) på delefrekvensen istedet for å skru av lavpassfilteret under romkorreksjonen. Deler subbene på 90 hz, har dette noe si?
    Tror ikke dette skal ha noe å si - du har jo uansett fått korrigert langt over delefrekvensen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det jeg tenkte også. Fint å få det bekreftet

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veien elementet står i forhold til lytterene i rommet er nå så sin sak. Så lavfrekvent klarer man ikke retningsbestemme uansett. Analogien til det jeg mener er at suben spiller nedover mot gulvet blir som å stå *rett* på innsiden av en lukket dør og brøle inn i dørbladet. Det er klart mer lyd lekker igjennom døra, enn hvis man snur seg og brøler utover i rommet. Eller?

Jeg har trehus og kinorom i loftstue. Jeg har installert dempemateriale (silencio) under parketten for å redusere lydoverføringen fra parketten (fra lyden i rommet) og ned i bjelkelaget. Setter man bjelkelaget i bevegelse sprer det seg over alt uansett. Å spille rett ned i parketten høres litt som å be om at lyden sprer seg i hele huset. Jeg forventer ikke å kunne forhindre spredning på et slikt monster, men det ingen vits å lage mer gulvtransmisjon enn nødvendig.

Jeg kan evt. lage et flytende platå med absorberende plater og parkett for å forhindre gulvtransmisjon. Alternativ ser jeg at PC12-plus og PC13-ultra kan legges også om man vil.

Er det noen som har erfaring med denne suben og demping (spredning)?
    Jeg bruker en flis på 40x40 , og under den har jeg en litt tjukk og myk gummimatte (sånn som brukes til å stå på) - dette hjelper en del synes jeg.

Om du ta eksempelet ditt med å rope gjennom døra - du "roper" vel ikke dypbass ?
    Og om du setter suben mot døra , enn om den står langs med veggen slik at elementet blir 90 grader ift. til døra , så tror jeg ikke forskjellen blir særlig stor på andre siden faktisk.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med denne går helt ned til 10 hz http://www.finn.no/finn/torget/annon...maxwell%20hifi

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    hva med denne går helt ned til 10 hz http://www.finn.no/finn/torget/annon...maxwell%20hifi
    Da får du kansje også en lytte terapi time med på kjøpet! Litt dunking på høyttaler ellement å føle det i kropp å skjel hvordan musklene slapper av å din indre ro balanseres

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Ny TV, budsjett ca 10k.
    By Archheretic in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 07-10-2013, 08:55
  2. Svar: 24
    Siste melding: 02-04-2013, 21:46
  3. Trenger ny Subwoofer med budsjett på ca 6.000,-
    By TrueEvil in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 08-31-2009, 23:58