Vurderer ny sub i stuekinoen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer ConCon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer ny sub i stuekinoen

Oppgraderingsspøkelset i min stuekino har meldt seg igjen, og denne gangen er det subben som er utvalgt.

Har i dag en SVS PC12-NSD, som spiller sammen med Mentor 6 i front, Mentor Vokal, og Concept 1 som bakhøyttalere.
    Alle høyttalere drives av Yamaha RX-V3067 og frekvensen deles ved 80 hz.
    Har valgt å dele de såppass høyt pga subben lettere når lytteposisjon enn mine framhøyttalere.
    Anlegget brukes mest til musikk, men også litt til film og spill. Jeg spiller ikke kjempehøyt, da jeg har nabo under og på ene siden.
    Sub og fronthøyttalere står foresten på Auralex Gramma plater for å bedre lydkvaliteten, samt redusere bass til naboer.

Vurderer å selge min SVS PC12-NSD til fordel for en sub som er enda bedre på musikk, men som samtidig kan nå tubesubbens dype frekvenser.
    Har sett litt på nettsiden til Hifi-klubben og L-Sound, og har noen kandidater (alle lukkede) jeg vurderer å undersøke nærmere.

- Dali Mentor Sub
    - Dali P10 DSS
    - B&W DB1
    - SVS SB13-Ultra
    - Ken Kreisel DXD-12012

Lurer på hvilken av disse som best vil integrere seg sammen med mitt øvrige oppsett.
    Musikalske kvaliteter verdsettes høyt, men den bør også gjerne kunne gå kjellerdypt om det skulle være nødvendig.
    Er også relativt stor prisforskjell på disse, så synes ytelsesnivået bør forsvare prislappen.
    Om noen har erfaringen med noen av disse, eller har klare synspunkter på hvilken som oppfyller kravene best, så setter jeg pris på det

Legger ved en oversiktstegning av stua
    Vedlegg 107311

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte selv DB1 sammen med Epicon 6, og det fungerte utmerket. Den går kjellerdypt og er svært musikalsk. Romkorreksjonen gjør underverker. Den holder også fint følge på musikk, uten at du hører hvor subwoofer står i rommet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av disse har jeg hørt Ken Kreisel DXD-12012 i 2 rom.

Jeg vil beskrive den som en High End subwoofer med bra output når det trengs.
    Lydmessig den beste suben jeg har hørt. Gjør all musikk lyttbar uansett hva den spiller.
    Film er ingen hindring for den, vi dro på rimelig godt uten at den brydde seg noe videre om det.

Eneste en kan utsette på den er at den ikke har samme output i dypbassen som en bassrefleks sub. Da snakker vi under 25hz og SVS sine PB og PC Ultra modeller.

B&W db1 virker være god lydmessig og nå sikkert like dypt som Ken Kreisel.

Men om du ikke skal spille så fryktelig høyt, har du vurdert eksempelvis og teste ut en Ken Kreisel DXD-808 i stuen før en Ken Kreisel DXD-12012 ?
    Lsound har 45dagers fri retur så du kan oppgradere til eventuelt storebror Kreisel...
    Sist endret av harman/kardon; 10-19-2013 kl 11:04

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ken kreiselen er sinnsykt bøs! Men syns ikke det ble nok før det ble to i stack der jeg hørte ellers er JL Audio Fathom 112 å anbefale!!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Ser det er DB1 og 12012 som blir nevnt her av de jeg har listet opp... Hvilken av disse to er best hvis man ser helt bort ifra pris?

Har lest et par tester av 12012 hvor det står at den bør plasseres i et hjørne med elementet inn mot veggen... På min reserverte sub plass i stuen må den eventuelt da dessverre plasseres slik at elementet slår ut i rommet... har dette stor betydning, eller er det marginale forskjeller?

Jeg har også vært innom hifi-klubben og avtalt en demo av DB1 og Dali subbene, så får jeg se hva jeg synes... men mistenker at Dali muligens ikke når like dypt som de andre alternativene mine.. men da har jeg et utgangspunkt Skal også ringe L-Sound og høre hva de mener om SB13 og 12012 kontra PC12 NSD som jeg har i dag

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd lite her nå, så får vel oppdatere litt..

Har vært på demo hos Hifi-klubben, hvor jeg lyttet til Dali Mentor, Dali P10 DSS og B&W DB1. Testet inne på demorommet sammen med Mentor 6 som jeg selv har, og toppmodell receiveren fra Denon. Det ble kun testet med musikk, selv om også film burde vært på menyen, men bruker anlegget mest til musikk, så lot det være med det.

For å gjøre det kort etter en del ulike låtvalg, falt begge Dali subbene vekk som alternativ da de på en relativt basstung låt ikke var i nærheten av DB1 på de dypere partiene. Da står jeg igjen med DB1 som eneste mulighet fra Hifi-klubben. Btw så synes jeg også Mentor 6 og Denon AVR-4520 var en god match om noen skulle lure

Har også kontaktet L-Sound for å forhøre meg angående SVS SB13 Ultra og Ken Kreisel DXD 12012. Der fikk jeg også svar på hvordan disse to er i forhold til SVS PC12 NSD som jeg har i dag 12012 skal visst være overlegen SB13 Ultra og være verdt mellomlegget på 6 lapper. Fikk også vite at 12012 skulle klare å gå like dypt, om ikke dypere enn tube NSD subben jeg har i dag. Så om jeg gikk for en KK 12012 ville det være en sikker oppgradering på alle punkter.

Jeg nevnte også angående eneste mulige plassering i stuen at elementet til 12012 ville komme til å slå ut i rommet, selv om motsatt er anbefalt. Han mente at det ikke trengte å ha stor betydning. Her lurer jeg fortsatt på om noen der ute har erfaringer

Som konklusjon står jeg på en måte igjen med DB1 og 12012 som alternativ, hvor den ene er prøvd og den andre ikke. Men tar jeg prisforskjell på 10 lapper i KK sitt favør, og samtidig alle go'ord jeg har lest om den, faller nok antagelig valget på en 12012. Jeg trenger liksom bare en liten dytt

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok vurdert sterkt å kjøpt effekt til hå få ut potensialet i MENTOR 6, tror det vil hente frem det du savner i lydbildet. så får SVS ta seg av det som ligger dyyypt

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser poenget ditt Hvis jeg spiller UTEN sub, så synes jeg høyttalerne gir nok trøkk og bass (benytter da pure direct) helt til jeg setter meg ned i sofaen, da mister jeg noe av fylden, men hvis jeg reiser meg opp, eller står bak sofaen så blir det bra. Har også prøvd å flytte sofaen lenger bak, men skjer bare akkurat det samme =/

Når jeg spiller MED sub på, så når bassen sitteposisjonen min mye bedre, og forskjellen av å sitte i sofaen og å stå foran eller bak, blir mye mindre enn når jeg kun spiller med høyttalerne. Bruker forresten "Straight" med diskant/bass innstilling på 0 db (så det blir tilnærmet som pure direct) og deling på 80 hz når jeg spiller med sub.

På grunnlag av dette ønsker jeg en mer musikalsk sub, siden bassen derfra treffer meg bedre enn ht gjør. Bor i leilighet, og plasseringsalternativer er begrenset. Mentor 6 står forresten 25 cm fra bakvegg, målt fra baksiden av ht. Kunne noe akustikk muligens løst problemet? Ser noen har akustikkplater på veggen rett bak ht som har bassporter bak... hva gjør disse platene med lyden, og ville det vært noe å kunne prøvd her?
    Sist endret av ConCon; 11-19-2013 kl 15:45

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12012 er grom. ikke la størrelsen lure deg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurdert JL Audio Fathom F113? Skal oppgradere selv, og denne sammen med den Ken K subben du har sett på er på listen min.

http://www.lydogbilde.no/test/jl-audio-fathom-f113

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke vurdert den.. Har bare sett på alternativer hos Hifi-klubben og L-Sound.
    Må si F113 så ganske heftig ut da

Det som fortsatt bekymrer meg angående 12012 er at jeg ikke får plassert den med elementet inn mot vegg som anbefalt, og er redd for om det eventuelt har stor betydning? Noen som har prøvd det samme?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg testa min kkdxd 12012 hos en kompis med svs pb13, og ved tanke på plassering satt vi denne bokstVlig talt mitt på gulvet foran den andre suben hans for å teste. Og er etter min mening mye bedre enn svs, og den beste suben jeg har lyttet til. Min ble desverre defekt pgå lfe kontakt på sub gikk løs... Men jeg ville sterkt anbefale denne. Jeg testet f.eks pacific rim og løvenes konge. Svs rista litt mer, men kk var helt overlegen i detaljene og den gikk mye høyere i frekvensområdet. Noe som ga film helt nye høyder.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner... da bør jo ikke plassering være noe problem

Var det veldig stor forskjell på "ristingen" ? eller bare litt? Har den greit med output på lave frekvenser også? Jeg spiller ikke så høyt, sånn ned mot volum -20 på receiver, men holder meg mest rundt -30, bor i leilighet ;P

Hvordan er 12012'en ved tanke på om man hører hvor bassen kommer fra? Er det lett å lokalisere subwooferen? eller høres det like gjerne ut som om bassen kunne komme fra høyttalerne? hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lokaliserte den ikke, den integrer seg supert!jeg kjører også min denon på -20 på film, men siden suben hadde en feil fikk jeg ikke testet den der. Den dype bassen var fastere og du får ikke den der "etterdundrende bassen" denne virket veldig presis og vil påstå at nærmere kino kommer du ikke for 20.000kr.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om x-over settes for høyt kan subben raskt lokaliseres om den står på siden av deg.
    Slik plassering kan løses med en lavere satt x-over ca 60hz, må prøve seg frem.
    Og med og justere Fase til suben.

Enkleste er om en plasserer mellom fronthøytalerne et sted.

Annen måte kan være og snu litt på suben og hvilken vei elementene spiller i romet.
    Og dempe litt rundt suben, ser ikke så pent ut, men hjelper litt.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun et hjørne ledig her, og det er foran til venstre for der jeg sitter, kortsiden på hjørnesofaen står inntil høyre vegg. Sub blir stående alt fra 2 til 5 meter unna ca, alt ettersom hvor i sofaen jeg sitter. Deler på 80 hz.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble en stk DXD 12012 bestilt i dag før kl 12, så regner med å ha den innen helgen

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med grom sub - du får komme med dine erfaringer når du får alt på stell !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det
    Det skal jeg gjøre

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er visst en forsinkelse på containeren, så får den ikke før på mandag eller noe... (å fillern )

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Vurderer 3d-tv.
    By elnerden in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 09-03-2012, 19:41
  2. Vurderer ny tv, 3D
    By cv-dan in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 07-26-2011, 20:30
  3. Den lille "stuekinoen" på Tyholt
    By Aftensvermer in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2
    Siste melding: 03-02-2007, 23:49
  4. "Stuekinoen" min
    By Baldrick in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 13
    Siste melding: 12-14-2005, 20:33
  5. Vurderer ny sub
    By Dan in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-01-2004, 12:11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine