Gå for en løsning ala Bowers & Wilkins Zeppelin Air eller komponere egen stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gå for en løsning ala Bowers & Wilkins Zeppelin Air eller komponere egen stereo?

For ca et år siden så var jeg på utgikk etter en høyttalerløsning til soverommet som skulle ha veldig god lyd, da spesielt til vokaler (går mye i lydbøker, podcast og lignende på soverommet) og til endel musikk osv.. Hadde egentlig bestemt meg for en Bowers & Wilkins Zeppelin Air som AirPlay løsning da vi stort sett spiller av fra diverse iOS enheter og Mac'er men så snubler jeg over et kjempe tilbud på en utgått Harman/Kardon MS-100 / MS-150 som jeg fikk såpass rimelig at jeg ikke kunne forsvare å betale over dobbel pris for en Zeppelin Air da ut ifra de testene jeg leste på den tiden tilsa at denne skulle ha bortimot like god lydkvalitet osv.. Denne hadde riktignok verken nettverk eller AirPlay støtte men dette fikset jeg ved å koble den til via optisk til en Apple AirPort Express.

Nå har denne tatt kvelden, den digitale inngangen tok kvelden, den er utgått så jeg har fått den kreditert og er på nytt på utgikk etter en høyttalerløsning til soverommet som hovedsaklig skal brukes til vokaler og noe musikk. Løsninger som Bowers & Wilkins Zeppelin Air, A5 og A7 seiler jo opp som gode alternativer men jeg er noe usikker på hvordan disse er med tanke på lydkvalitet opp mot Harman/Kardon MS-100 / MS-150 som jeg hadde? Har også begynt å vurdere om jeg kanskje ikke skal kjøre et eget stereosystem på soverommet koblet opp med digitalkobling til AirPort Express om dette gir bedre lydkvalitet for pengene?

Har alltid hatt på følelsen at disse løsningene som Zeppelin Air, A5 og A7 fra B&W, samt MS-100 / MS-150 fra Harmon/Kardon koster litt iforhold til lydkvaliteten du faktisk sitter igjen med bare fordi de det er kompakt og veldig praktiske å ha med å gjøre. Er det noen som har anbefalinger til egen stereoløsning jeg kunne ha satt opp istedenfor som gir bedre lyd i samme prisklasse og koble denne til AirPort Express for AirPlay eller er det like så greit å bare gå for ferdige løsninger som det B&W tilbyr først som sist?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært interessant med noe slikt?
    http://www.lydogbilde.no/nyheter/38475-2

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo en god del dyrere da, spørs om det virkelig er verdt det. 5'000 - 6'000 kr for forsterker i seg selv også må du legge til et par tusenlapper for solide høyttalere noe ala Bowers & Wilkins DM685 og plutselig har vi jo dobbel prislapp iforhold til Bowers & Wilkins Zeppelin Air og A7.

Er det verdt det?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket litt mer rundt nå, og har fått demonstrert både Zeppelin Air og A7, samt hørt på noen Dali høyttalere nærmere bestemt Lektor 1, 2 og 3, samt Ikon 1, MK2 kompakt høyttalere som har hjulpet meg mye på veien til å bestemme meg for ny løsning.

Førsteinntrykket er at forskjellen på B&W Zeppelin Air og A7 er temmelig like, syntes vell designet og utformingen til A7 er vesentlig enklere å ha med å gjøre da Zeppelin Air nesten må monteres på veggen tror jeg på grunn av ganske upraktisk design når alt kommer til alt. Lydkvaliteten virker veldig lik, virker som A7 kan gå noe dypere og høyere men selve lydsignaturen virket mer eller mindre identiske og de virker begge utrolig godt balanserte og naturlige så fokuset har helt klart vært på å få en såpass balansert og nøytralløsning som mulig som kan passe mer eller mindre hvor som helst, til hva som helst til alle slags formål. Imponerte meg ganske mye og viser jo det at du kan få ganske så solid løsning med "alt-i-ett" produkter men ser ingen grunn til å betale mer for A7 kontra Zeppelin Air for vår del, for utenom vesentlig mer praktisk utforming da.

Lyden var en god del bedre enn Harman/Kardon MS-150 som vi har brukt, så de som mente at MS-150 var i samme liga som Zeppelin Air må nok ta seg en bolle. Når jeg fikk høre på Dali oppsettet derimot så skjønte jeg med engang at dette var høyttalere mer etter vår smak, lydbilde er på ingen måte like balansert eller naturlig, jeg vil vell si at både Zeppelin Air og A7 på mange måter har et bedre lydbilde når alt kommer til alt, men mellomtone og diskant på alt fra Lektor 1, til Lektor 3 og Ikon 1, MK2 var på et helt annet nivå. Det er nok mange som vil syntes at mellomtone og diskant blir for mye, det blir litt for høyoppløst osv men dette passer oss midt i blinken som hører mye på vokaler da detaljene ligger tykt uten på veggen når disse spiller. Forskjellen fra Lektor 1 til Lektor 2 til Lektor 3 var minimal, det virker som de kan spille hakket høyere og hakket dypere for hver modell men forskjellen er temmelig minimal og for et relativt lite soverom så tror jeg det vil ha utrolig lite å si i praksis og når vi spiller av relativt lite med musikk og bruker det stort sett til lydbøker og podcast så er ikke forskjellen i dybden så alt for relevant. Ikon 1, MK2 fremsto som en forbedret variant av Lektor serien, de virket om ikke enda mer høyoppløst, med enda klarere og bedre diskant så var det bare jevnt over hakket bedre over hele fjøla, akkurat som du hadde en Lektor høyttaler og bare fintunet hver detalj ett hakk. Spørsmålet er om det er verdt å gå fra type 3'000kr til 5'000kr, er utvilsomt bedre høyttalere men spørsmålet er om gevinsten står i stil med prisøkningen.

Tror nok vi faller på Lektor 1 til 2'700kr, spørsmålet er hvilken budsjettvennlig forsterker disse burde kombineres med?

Lignende tråder

1. 2 gode Bowers & Wilkins eller...
    By UltimaNoctis in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 03-20-2011, 19:40
  2. Bowers & wilkins DS3 vs DS7
    By howarddude in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 09-18-2010, 02:58
  3. Bowers and Wilkins XT8
    By mhemil in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 08-19-2009, 10:41
  4. Canton Ergo 609DC eller Bowers & Wilkins DM683?
    By Cobalt in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 02-08-2009, 02:45
  5. Bowers & Wilkins
    By goodie in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 08-26-2006, 00:00

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg