Arvani lydplanke - Ikke superfornøyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arvani lydplanke - Ikke superfornøyd

Hei!

Har drivi å sikla på en lydplanke i lange tider, og etter å ha tråla nettet og lest en del tester osv så virket det som om Elkjøps tilbud på Arvani Ergosound II (inkl sub) til 1995 NOK var et knallkjøp. Løpte og kjøpte og koblet opp. Skuffelsen var stor da jeg testa med musikk, når jeg dro på med litt volum var det utrolig "plastikklyd" fra planken og i mine øyne (ører) ikke bra i det hele tatt. Jeg er ikke veldig kresen når det gjelder lyd, har hatt et par dynavoicehøyttallere jeg kjøpte for 800 NOK for mange år siden, og lyden i de er ca 100 ganger bedre. Men etter å ha lest div tester og flere tråder her inne så kan jeg ikke skjønne at de kan være så dårlig, så jeg lurer på om jeg gjør noe fundamentalt feil.

TV: Samsung Smart TV med riks-tv integrert i TV

Siden det ikke fulgte med optisk kabel så har jeg ikke surret meg til å få kjøpt dette enda, så oppsettet nå er at planken er koblet rett i tv'n med minijack i hodetelefonutgangen. Har lest noen tråder på at dette ikke er det beste alternativet. Er det her det ligger? Blir lyden betraktelig bedre hvis jeg skifter til optisk?

Hva mener folk der ute er det beste oppsettet? Også når det gjelder innstillingene på planken. Hvilke funksjoner burde være aktivert når man ser på vanlige tv-program, og hvilke funksjoner burde være aktivert når man vil bruke planken til å høre på musikk?

På forhånd, takk! Er redd planken går i retur hvis den ikke klarer å spille bedre enn den gjør nå.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheRealVebbis Vis post
    Hei!

Har drivi å sikla på en lydplanke i lange tider, og etter å ha tråla nettet og lest en del tester osv så virket det som om Elkjøps tilbud på Arvani Ergosound II (inkl sub) til 1995 NOK var et knallkjøp. Løpte og kjøpte og koblet opp. Skuffelsen var stor da jeg testa med musikk, når jeg dro på med litt volum var det utrolig "plastikklyd" fra planken og i mine øyne (ører) ikke bra i det hele tatt. Jeg er ikke veldig kresen når det gjelder lyd, har hatt et par dynavoicehøyttallere jeg kjøpte for 800 NOK for mange år siden, og lyden i de er ca 100 ganger bedre. Men etter å ha lest div tester og flere tråder her inne så kan jeg ikke skjønne at de kan være så dårlig, så jeg lurer på om jeg gjør noe fundamentalt feil.

TV: Samsung Smart TV med riks-tv integrert i TV

Siden det ikke fulgte med optisk kabel så har jeg ikke surret meg til å få kjøpt dette enda, så oppsettet nå er at planken er koblet rett i tv'n med minijack i hodetelefonutgangen. Har lest noen tråder på at dette ikke er det beste alternativet. Er det her det ligger? Blir lyden betraktelig bedre hvis jeg skifter til optisk?

Hva mener folk der ute er det beste oppsettet? Også når det gjelder innstillingene på planken. Hvilke funksjoner burde være aktivert når man ser på vanlige tv-program, og hvilke funksjoner burde være aktivert når man vil bruke planken til å høre på musikk?

På forhånd, takk! Er redd planken går i retur hvis den ikke klarer å spille bedre enn den gjør nå.
    Gulvstående vil i 9,9 av 10 tilfeller låte bedre enn en liten "sponplanke". Eneste grunnen til at jeg ser at noen trenger en slik planke er av WAF hensyn. Litt firkantet sagt
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Ja, vil tru at gulvstående som regel har bedre forutsetninger for å låte bedre, men de tilbakemeldingene folk har gitt så er jeg veldig overrasket.

Hva gjør alle disse menneskene som får denne opplevelsen? Eller rettere sagt, hva gjør jeg feil?

Her et knippe sitater fra folk her inne ang Arvani sin planke:

1. " Har selv kjøpt arvani ergosound og må si at jeg er veldig imponert. Tviler på at du får bedre lyd til 4500,- "

2. "Arvani anlegget fungerer helt knirkefritt - men av alle de tusenvis som nå er solgt er det sikkert noen få som har tekniske feil. Men allikevel - fullt på høyde med B&W anlegget til over 20.000,- SÅ tross alt en liten investering i forhold til hva du får!"

3. "Jeg fikk hørt Arvani på siste Electrofil-messa, og jeg ble meget meget imponert av det jeg hørte."

4. "Har nå hatt planken i 1,5 mnd og fortsatt meget fornøyd. Ingen problemer av noe slag. Lyden upåklagelig, mer en nok "trøkk" for min del."

5. "Trøkk og illusjonen av surround var det i allefall ikke noe i veien med, og langt bedre en noe kompaktanlegg jeg har hørt før. "

6. "finnes knapt noe bedre på markedet til denne prisen."

7. "Spiller langt over prislappen, spesielt imponert over hvor bra subben er integrert med resten av lyden."

8. "Lyden er uansett imponerende tatt i betraktning prisen. Jo det finnes heftigere anlegg - men ingeting er i nærheten komplett til 4.000,-.
    Da må du fort opp på type anlegg som B&W som med bass vil tappe deg for 25-30.000,-"

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel kanskje heller et spørsmål om hva disse begeistrede forventer seg, og hva disse har og sammenligne imot.

Har selv vurdert litt på en lydplanke om jeg flytter tven, men det skjer ikke med det første og jeg tror heller jeg hadde gått for et enkelt par pent brukte aktive stativhøytalere og en enkel dac :P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering: Var innom ei sjappe i dag og kjøpte optisk kabel. Hadde ikke trua på at det skulle bli så veldig mye bedre, men det blei faktisk utrolig stor forskjell. Optisk rett fra tv'n inn i planken. Gud veit hvorfor det låt så ræva med vanlig rca-kabel, men det blei uansett fantastisk forskjell. Det er fortsatt langt igjen til den er på høyde med gode stativhøyttalere, men noe bedre enn dette forventer jeg egentlig ikke av en planke. Har ikke fått testa den ordentlig med film, men lyd fra "vanlig tv" er absolutt godkjent.

Så hvis det er flere ute der som syns Arvani lydplank suger, så prøv å bytt til optisk hvis dere bruker de analoge som fulgte med. Det gjorde forskjellen for meg ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planken spiller fortsatt fint, men jeg har et par andre spm til folk som har eller har hatt Arvani.

Hvordan kan man få planken til å kun gå i standby og ikke slå seg helt av når man slår av tv'en? Det er litt irriterende at man må skru på planken separat når man skrur på TV'en. Lyden burde komme automatisk...

Rekkevidden på fjernkontrollen er latterlig dårlig. Fri sikt på 3,5-4m går ikke, må strekke meg over bordet for å få kontakt. Er det et vanlig problem, eller er det noe galt med fjernkontrollen eller planken?

Supert hvis noen har erfaring eller svar å dele!

Lignende tråder

1. Ikke lyd på Arvani ergosound 2??
    By HiFiHenrik in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-30-2013, 23:43
  2. Arvani lydplanke+sonos?
    By sleave_2000 in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 04-04-2012, 09:57
  3. Svar: 7
    Siste melding: 10-24-2011, 09:12
  4. "Lydplanke" Arvani ErgoSound II