Innkjøp av høyttalere og forsterker ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innkjøp av høyttalere og forsterker ?

Hei folkens.

Jeg skal bytte ut mitt samsung hjemmekino anlegg med noe litt mer seriøse saker, men jeg er ganske ny på dette område og har ikke noe sånn spesielt peiling på det og da er vell dette stede og spøre på ? kunne tenke meg noen høyttalere og forsterker som er god til musikk å litt hjemmekino.

Har sett på et par merker som klipsch,audiopro og jbl. Men tanke på pris tenker jeg rundt en 10 til 15 tussen med forsterker.

Har sett på dem her:

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...aler-sort.html

http://www.soundgarden.no/stereo/for...iver-sort.html

Er dette et greit valg ?

Men kom gjerne med linker til noen pakker dere heller kanskje ville ha tatt og hvordan type høyttaler, kabler dere ville ha brukt eller om eventuelt dere ville ha tatt med en basser osv ?

Som sakt har jeg ikke så mye peil på dette her så takker for alle svar :-)

Mvh

Keneth87

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du seiere hjemmekino tenker du da på fult surround? eller tenker du og i første omgang kjøpe 2.1 og spe på med flere høytalere etter hvert?

Mitt første tips er ivetfall og bruke litt på forsterkerdelen for en høyttaler vill høyres mykje betre med litt ekstra Power en at du har en høyttalere som "sliter" på forsterkern høytalerne du har valgt ut er rå høyttalere som funker flott til musikk og film (ta eit søk her inne så finner du masse info om dem ). Det er også noen høyttalere som du nødvendigvis ikkje krever sub, men til film så gir jo det eit ekstra punch.

Når det gjelder kabler så er eg av den oppfatninga av at ht kabler ikkje er der du tjener mest på lyden, men det er min meining og andre kan hende seier noko anna men sjekk ut finn eller ebay og finn noen kabler du syns er fine og du føler deg konfortable med og kjøpe\ha så kommer du nok til og bli fornøyd.

Recivern har eg aldri hørt, og kan ikkje utale meg så mykje om den men det hK er jo eit bra merke og den ser ut til og ha bra med krefter til og drive klipsch høyttalerne dine, om du i seinere tid skulle merke at den kanskje sliter litt så kan du eventuelt spe på med fleire krefter i form av monoblokk o.l.

Håper det hjelper litt, men for og gjøre det enkelt, så virker det som ei grei pakke, selv om eg ikkje har hørt HK og Klipsch

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal komme meget langt med den pakka der, som nevnt allerede så får man aldri helt nok med pudder men det vil absolutt kunne spille tenker jeg.

Jeg tar også forbehold med at jeg ikke har hørt H\K og klipsch (har egentlig ikke hørt H\K i det hele tatt) men om jeg skulle tippe så er det nok et godt stereo annlegg til prisen det der.
    Spessielt høytalerne som ble sett på som mye for penga når de kosta 10k.

Forsterkern kan alltids oppgraderes etterhvert og den har jo pre ut så man f.eks kan sette på effekt forsterker etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker hjemmekino etterværet men som du sier i førsteomgang 2.1. Men det høres ut fra deres side, at det jeg har valgt ikke er et dumt valg. Men jeg så på youtube at klipsch har RF-82 Mk1 og mk2. Men får undersøke det litt om det er så stor forksjell på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ein del om forskhellane på MK1 og MK2 her på forumet. Nokon meiner det er stor forskjell, mens andre meiner den er mindre vesentleg. Det er vel mest snakk om ar mk2 har litt "mildate/rolegare" diskant (klipsch diskant kan fort bli litt skarp). Så mk2 er nok litt lettare å matcha med forsterkaren. I tillegg skal mk2 vera meir plasseringsvennlig. Alst at den ikkje er fult lika avhengig av riktig plassering som mk1.men om det er verd prisforskjellen (6k vs 10k),må ein sjølv avgjera. Det er i alle fall ikkje tvil om at rf-82 mk1 til 6k er mykje for pengane. Eg har desverre ikkje testa mk1 versjonen.

På grunn av at diskanten på klipsch kan bli litt skarp, så er det lurt å ha rett forsterkar (med litt rund/mørk klang) til dei. Korleis den H/K er i så måte veit eg ikkje. H/K og Klipsch strides fortsatt dei lærde om:-)

Kan vel til slutt ta med at eg er glad i Klipsch lyden. Den er veldig "frampå" med mykje punch, og passar perfekt til rock og metall. Til film er Klipsch absolutt å anbefala veldig moro.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg misliker HK og klipsch pga det blir alt for skarpt i topp. Klipsch trenger noe mer varme greier. Om det er receiver så har jeg kun marantz eller yamaha å høyst anbefale. Onkyo funker det og men de to andre nevnte er bedre og det kan jeg lett si!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mk2 har 600hz lavere delefrekvens (forutsatt samme avrulling). oppbrytning fra en alu woofer kan vær særdeles plagsomt, fort gjort å tro diskanten er synderen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mye bra info folkens. Men har et spørsmål ang forsterker og hjemmekino forsterker. Kan jeg heller gå for en bra hjemmekino forsterker og droppe forsterker ? eller må jeg ha begge deler for å få best lyd av musikk og film , hvordan fungerer dette ? tanke på at jeg senere tid vill oppgradere til hjemmekino.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på budsjettet synes jeg du har funnet en grei kombinasjon uten at jeg vet hvordan HK + Klipsch låter.

Hvis det stemmer at HK er hard i toppen, ville jeg lånt øre til XTZ D100 A3 som er ganske behagelig i toppen (hvis den ligner på A2 som jeg har). Den har også innebygget en god DAC og digitale innganger. Det den mangler er HDMI innganger som en receiver typisk har - og selvfølgelig radio hvis det er viktig. Det morsomme med D100 er også at den kan kjøres i klasse A drift og det er hørbar forskjell, hvor den blir enda mer behagelig silkemyk i toppen samtidig som den får fram flere detaljer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf Vis post
    Med tanke på budsjettet synes jeg du har funnet en grei kombinasjon uten at jeg vet hvordan HK + Klipsch låter.

Hvis det stemmer at HK er hard i toppen, ville jeg lånt øre til XTZ D100 A3 som er ganske behagelig i toppen (hvis den ligner på A2 som jeg har). Den har også innebygget en god DAC og digitale innganger. Det den mangler er HDMI innganger som en receiver typisk har - og selvfølgelig radio hvis det er viktig. Det morsomme med D100 er også at den kan kjøres i klasse A drift og det er hørbar forskjell, hvor den blir enda mer behagelig silkemyk i toppen samtidig som den får fram flere detaljer.
    Ok. det så ikke dumt ut det . Men har sett litt på denne her: http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-60073/ er det også et godt valg ? men vill den fungere fint med klipsch mk2 ? noen som vet det ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på dette oppsette her og det ble litt dyrere en planlagt hehe: Hjemmekino forsterker: HK http://www.soundgarden.no/harman-kar...iver-sort.html eller MZ ; http://www.soundgarden.no/hjemmekino...iver-sort.html usikkere på hvem ser er bra her...??

Høyttalere: http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...aler-sort.html

Kabler: http://www.soundgarden.no/kabel/hoyt...2-2-meter.html

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på dette oppsette her og det ble litt dyrere en planlagt hehe: Hjemmekino forsterker: HK http://www.soundgarden.no/harman-kar...iver-sort.html eller MZ ; http://www.soundgarden.no/hjemmekino...iver-sort.html usikker på hvem ser er bra her...??

Høyttalere: http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...aler-sort.html

Kabler: http://www.soundgarden.no/kabel/hoyt...2-2-meter.html

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å kjøpa brukt forresten? Då kan du få det adskillig billigare...

Når det gjeld kompromiss mellom surround og stereo, så er mi oppfatning at ein god nok surroundreceiver er det beste så lenge ein har eit budsjett å holda seg til. Så lenge denne har pre out kan du alltids kopla til ein effektforsterkar seinare dersom du treng meir kraft. Det er og mulig å kjøpa stereoforsterkar seinare, som du kan bruka som effektforsterkar i tillegg.

Lignende tråder

1. Innkjøp av Høyttalere
    By Lurre in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 02-12-2010, 14:15
  2. Innkjøp av ny forsterker - NAD
    By Humber in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 06-21-2009, 10:59
  3. Hjelp til Innkjøp av nye høyttalere
    By liland in forum Høyttalere
    Svar: 2