Blande subwoofere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Blande subwoofere?

Har et komplett 7.2 i klipsch. Men kunne tenkt meg noe mere hardtslående og tenkte meg en eller med tiden to svs pc13 ultra. Blir det bare rot hvis en kjører 7.3? Altså blander klipsch og svs? Ps er helt grønn når d kommer til lyd.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint å blande subber.MEN da bør du dele SVSene lavere, også kjøper du "musikk"subber som du deler høyere og spiller ned til SVSene. Har selv det setupet.
    Dali = 150hz og opp
    BMS/PD midbasser = 40hz -150hz
    SVS = 17hz - 40hz.

Funker veldig bra.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tthygesen Vis post
    Har et komplett 7.2 i klipsch. Men kunne tenkt meg noe mere hardtslående og tenkte meg en eller med tiden to svs pc13 ultra. Blir det bare rot hvis en kjører 7.3? Altså blander klipsch og svs? Ps er helt grønn når d kommer til lyd.
    Hvordan Klipsch høyttalere/sub har du?

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nei!!
    Å blande høyttalere skal du ikke gjøre, med mndre du har veldig mye erfaring!
    Hold deg unna!

Det har veldig lite med god lyd å gjøre, men er sikkert "tøft" for noen uinnvidde....

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert Vis post
    Nei nei!!
    Hold deg unna!

Det har veldig lite med god lyd å gjøre, men er sikkert "tøft" for noen uinnvidde....
    Blande Subwoofere snakker vi om nå. Så lenge du gjør det riktig er det ikke fy fy.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Det går fint å blande subber.MEN da bør du dele SVSene lavere, også kjøper du "musikk"subber som du deler høyere og spiller ned til SVSene. Har selv det setupet.
    Dali = 150hz og opp
    BMS/PD midbasser = 40hz -150hz
    SVS = 17hz - 40hz.

Funker veldig bra.
    Hm. Ok høres jo positivt ut.
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias Vis post
    Hvordan Klipsch høyttalere/sub har du?
    Jeg har: rf82,rc64,rs52x2 og sw-311 x2
    Nei nei!!
    Hold deg unna!

Ok. Nå hørtes det ikke så positivt ut :-(

Hvordan kan det være så forskjellige oppfattelser av dette?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tthygesen Vis post

Ok. Nå hørtes det ikke så positivt ut :-(

Hvordan kan det være så forskjellige oppfattelser av dette?
    Jeg venter på et utdypet svar på just det samme.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofere er vel egentlig ikke som vanlige høytalere og regne (de kalles jo low frequency emitters) og forskjellene mellom subber går hovedsaklig ut på hvor lavt i frekvens de går og hvor kraftig de kan gjøre det.

Det tonale her om man kan kalle det det kommer hovedsaklig fra rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel mere eller mindre løst for min del. Har solgt klipsch subbene og kjøpt meg foreløpig en SVS PC13 ultra dsp. Men takk for innspill.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøre med 2 stykk xtz w12.16.
    Og oppå de står en stykk svs pc13-ultra. ( stacket )

Funker godt. Xtz tilfører mere slag oppover i frekvensene og følger svsene bra.

Har ekstern enhet som kjører Subsonic på xtzene på 20hz som faller av 12db/okt. Svsene subsonic på 15hz og romcomp satt til Large.
    Har bra med hedroom på subene selv når mastervolum står på -10dB når en ser film

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Jeg venter på et utdypet svar på just det samme.
    Hva er det å utdype?
    Dersom man er nybegynner, så er det ikke så lett å få to subber til å spille sammen. For de fleste nybegynnere er det vanskelig nok å få en sub til å spille bra! Derfor vil jeg ikke anbefale å begynne der. Det kan da ikke være så vanskelig å skjønne?
    Mulig du tenker på deg selv som erfaren, det vet jeg lite om, men når noen sier de er grønne på lyd, så er det beste rådet å gjøre det enkelt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behøver ikke være vanskeligere å få to forskjellige subber som er forskjellige til å spille sammen enn to like.

Om du lurer på hva Ostemannen driver på med kan du sjekke mer i DIY avdelingen.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flexman Vis post
    Behøver ikke være vanskeligere å få to forskjellige subber som er forskjellige til å spille sammen enn to like.

Om du lurer på hva Ostemannen driver på med kan du sjekke mer i DIY avdelingen.
    Mulig det ikke burde det, men det er det! Det er for viderekommende!
    Og en nybegynner bør ikke rote seg borti noe som kan ende opp med verre lyd!
    Hva han gjør betyr ikke så mye, han er viderkommen og har sikkert erfaringen som tilsier at han klarer det. Dette var et spørsmål fra en nybegynner og man bør gi råd etter hva nybegynnere faktisk kan klare!

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutt å troll sånn da.

Man kan fint mikse høytalere bare de ikke har for forskjellig signatur... Man behøver jo ikke å mikse totalt forskjellige høytalere heller.

Hva slags sub man bruker forskjell fra merke til høytalerne har ingenting å si.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det ikke burde det, men det er det! Det er for viderekommende!
    Og en nybegynner bør ikke rote seg borti noe som kan ende opp med verre lyd!
    Hva han gjør betyr ikke så mye, han er viderkommen og har sikkert erfaringen som tilsier at han klarer det. Dette var et spørsmål fra en nybegynner og man bør gi råd etter hva nybegynnere faktisk kan klare!
    Tja. For det første så kan to ulike subber tilføre to ulike karakterer til anlegget. Eksempelvis stiller film og musikk ganske forskjellige krav til subbene. Film dreier seg om lydtrykk i kjelleren (<50Hz), mens musikk ofte har brystkasse-punch (60-90Hz). Å kombinere f.eks. dybden til SVS for film og XTZ for punchen til musikk kan utfylle hverandre bra.

Men: Å si at man kun skal gi råd etter hva nybegynnere kan klare er etter min mening å skjerme vedkommende ved å sy puter under armene. Skal man bli en F1 sjåfør så må man begynne et sted. Sånn er det også med lyd. La TS få prøve. Hvis han er fornøyd med resultatet, så er det kjempebra! Hvis ikke, så kan han kanskje lære og bli kjent med og høre etter hvorfor ting ikke sitter godt sammen. Og i den prosessen finner man kimen til å bli kjent med lyd og gehør.

Selv er jeg lydtekniker og har har vært mentor for mang en tenåring. Man må begynne i det små og utvide reperoaret etterhvert.

*eidt* Uten å hentyde noe som helst om TS alder eller erfaring med lyd!
    Sist endret av Midas; 10-30-2013 kl 08:35
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter erfaring så er det vanskeligste med subber å finne bra plassering. Jo fler du har, jo vanskeligere blir det å integrere subben ordentlig i anlegget. (om du skal ha de forskjellige steder.
    RCF lf21x451 + 300l

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter erfaring så er det vanskeligste med subber å finne bra plassering. Jo fler du har, jo vanskeligere blir det å integrere subben ordentlig i anlegget. (om du skal ha de forskjellige steder.
    En fyr på den gamle jobben, en av sjefene sa at det lønte seg å ha to suber til musikk ellers mister man stereo feelingen.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Å si at man kun skal gi råd etter hva nybegynnere kan klare er etter min mening å skjerme vedkommende ...

Selv er jeg lydtekniker og har har vært mentor for mang en tenåring. Man må begynne i det små og utvide reperoaret etterhvert.

*eidt* Uten å hentyde noe som helst om TS alder eller erfaring med lyd!
    Det handler vel om å gi råd som gjør det enklere å komme inn i dette med god lyd, ikke sy puter under armene?
    Om jeg ville, som nybegynner, ha EQ i mitt anlegg, så ville jeg satt pris på råd som fortalte meg at det er et sted man kjapt kan gå seg litt vil uten erfaring. Det samme gjelder vel to forskjellige subber? Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt? Og jeg har nå alltid hatt filosofien at to halvbra ikke blir like bra som en god!

Akkurat, man må begynne i det små og å begynne med to subber er etter min mening ikke å begynne i det små...

Det står jo spesifikt i første innlegg at han er totalt grønn på dette?

Jeg er enig, man må gjøre sine egne erfaringer. Men noen råd er verdt å lytte til og jeg hadde nok sittet med mye rart om jeg ikke hadde lyttet til råd opp gjennom tidene. Det beste rådet er nok, KEEP IT SIMPLE STUPID! :-)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt eing i. Men det kommer selvsagt ann på hav man er ute etter. Er det mest mulig dunk, så velbekomme. God lyd derimot, da stiller jeg meg tvilende til å blande høyttalere, subber og ellers alt som krever veldig mye erfaring og testing!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    En fyr på den gamle jobben, en av sjefene sa at det lønte seg å ha to suber til musikk ellers mister man stereo feelingen.
    Det er ikke stereo i en sub?
    Jeg tror han må ha misforstått det med sub.
    Du kan ikke høre hvor en korrekt innstilt og plassert sub står i rommet!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •