Blande subwoofere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Slutt å troll sånn da.
    Man kan fint mikse høytalere bare de ikke har for forskjellig signatur... Man behøver jo ikke å mikse totalt forskjellige høytalere heller.
    Hva slags sub man bruker forskjell fra merke til høytalerne har ingenting å si.
    Man kan mikse høyttalere, men det krever mye testing og erfaring! Å finne høyttalere fra ulike produsenter med lik lydsignatur krever mye prøving og lytting, så for en nybegynner så anbefales det ikke.
    Det er ikke noe problem å bruke subber fra alle mulige produsenter, uavhengig av hva du har fra før, helt korrekt. Men å bruke to forskjellige subber fra forskjellige serier og produsenter, det krever erfaring, noe flere her inne besitter. Så spør de først!

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert Vis post
    Det er ikke stereo i en sub?
    Jeg tror han må ha misforstått det med sub.
    Du kan ikke høre hvor en korrekt innstilt og plassert sub står i rommet!
    Du få vil en mye jevnere respons med 2 subbere. Om du har 2 stykker prøv å skru av den ene...
    Uansett er det lettere å lokalisere 1 sub kontra 2 om de er riktig oppstilt.

Optimal Sound Quality At More Listening Positions
    Even with careful placement, a single subwoofer will not have an optimal frequency response at all listening positions in the room. In any given room location, a subwoofer has a unique 'modal pattern' (standing waves with peaks/nulls) and associated frequency response at the listening position. Listeners will often notice that moving even a few feet away from the 'sweet spot' will often result in notably worse bass sound quality. With properly located dual subwoofers, the respective modal patterns will overlap, which greatly increases the modal density in the room. The result is a smoother frequency response at more listening positions in the room, with less potential for obvious peaks/nulls in the frequency response. This also makes it easier for auto-set-up programs like Audyssey MultEQ to equalize the subwoofer channel.

Effortless Bass With Greater Headroom
    A popular phrase with our Sales staff is "headroom has a quality all its own". Dual subwoofers will greatly increase the available system headroom, providing greater dynamic range, reduced output compression, lower distortion, and less potential for overdrive artifacts. If you like to listen at loud levels and crave a lot of slam, impact and pressure from action and sci-fi movies, then dual subwoofers are an excellent option, and will provide effortless bass on demanding passages.

Stereo Bass For Dedicated 2-Channel Systems
    2-channel purists know that directional bass cues are important to imaging and preserving the solidity of the soundstage. Using dual subwoofers in a dedicated 2-channel system will preserve stereo bass cues, and prevent the soundstage from collapsing, particularly when small bookshelf monitors with limited bass extension are being used.

Harder To Localize
    Even with a fairly deep speaker/subwoofer crossover frequency and the associated masking effects of the surround speakers, it's often possible to localize a single subwoofer in the room, particularly if it is not located on the front stage. In comparison, dual subwoofers are nearly impossible to localize. Once listeners experience this immersive bass which seems to emanate from everywhere in the room, they never want to go back to a single subwoofer set-up.

Recommended Placement Locations for Dual Subwoofers
    Based on our own extensive testing, and research done by the professional audio community, we recommend the following placement options for dual subwoofer:
    1.on the front stage in the corners
    2.on the front stage at the 1/3 wall points (basically flanking the center channel near each main speaker)
    3.at the mid-point of the front and back wall.
    Option 3 is usually a non-starter due to the presence of the equipment rack and center channel, so the first two options are the most common. All rooms are different, so we recommend staying flexible and trying a few different locations, but the first two options have generally provided outstanding results for our customers and in our high-end installs.

http://www.theaudioannex.com/forum/v...hp?f=17&t=4554

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Du få vil en mye jevnere respons med 2 subbere. Om du har 2 stykker prøv å skru av den ene...
    Uansett er det lettere å lokalisere 1 sub kontra 2 om de er riktig oppstilt.
    Enig i det. Men det er ikke noen nødvendighet for å få god lyd.
    Vi snakker nå hifi på ypperste nivå og dette er tross alt bare en manns mening. Jeg er ikke så sikker på at de fleste mener dette og spesielt ikke for nybegynnere som ikke besitter erfaringen til å få dette til.
    Men jeg skulle ønske jeg også hadde det utstyret der.... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo best med jevn fordeling av lyden såklart. Men mente bare vanskelighetsgraden for integreringen.
    RCF lf21x451 + 300l

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det. Men det er ikke noen nødvendighet for å få god lyd.
    Vi snakker nå hifi på ypperste nivå og dette er tross alt bare en manns mening. Jeg er ikke så sikker på at de fleste mener dette og spesielt ikke for nybegynnere som ikke besitter erfaringen til å få dette til.
    Men jeg skulle ønske jeg også hadde det utstyret der.... :-)

Er jo det, en av de tingene man snakker om når det gjelder god lyd er den følelsen av at det ikke er noen høyttalere der.
    Når vi snakker om lydkvalitet da.
    RCF lf21x451 + 300l

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikkje TS solgt sine Klipsch subbar, ville eg ha råda han til å blanda. DVS at dersom han har lyst å gå over til SVS, så kjøp ein SVS før ein kvitter seg med Klipschane. Då får TS sjansen til å testa kva av subbane han likar best, om han får til med 2 forskjellige eller om han kan læra å få det til. Deretter kan det jo veljast om nokon av subnane skal seljast. Då er alle muligheter prøvd. Vinn vinn:-)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flexman Vis post
    Er jo det, en av de tingene man snakker om når det gjelder god lyd er den følelsen av at det ikke er noen høyttalere der.
    Når vi snakker om lydkvalitet da.
    +1. Et anlegg som integrerer HT på en slik måte er magisk å lytte på. Man bare "er" i lyden.

Et av de viktigste grepene for å oppnå dette er at HT er tidskorrigerte, dvs. at lyden fra de ulike elementene og sub når frem til lytteren samtidig. Her er justering med avstand/delay i prepro/receiver essensielt.

Som dere skjønner er det i min bok ingen tap av ære og stolthet ved å ha en prepro med EQ og tidsforinkelse, slik de aller fleste receivere har. Det er mulig jeg trør på noen HiFi-tær med slike meninger, men jeg kan ikke tenke meg et anlegg uten.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    +1. Et anlegg som integrerer HT på en slik måte er magisk å lytte på. Man bare "er" i lyden.

Et av de viktigste grepene for å oppnå dette er at HT er tidskorrigerte, dvs. at lyden fra de ulike elementene og sub når frem til lytteren samtidig. Her er justering med avstand/delay i prepro/receiver essensielt.

Som dere skjønner er det i min bok ingen tap av ære og stolthet ved å ha en prepro med EQ og tidsforinkelse, slik de aller fleste receivere har. Det er mulig jeg trør på noen HiFi-tær med slike meninger, men jeg kan ikke tenke meg et anlegg uten.
    Sant nok, om han har råd er det smart.
    Men husk at to dårlige enheter ikke blir en god :-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tthygesen Vis post
    Har et komplett 7.2 i klipsch. Men kunne tenkt meg noe mere hardtslående og tenkte meg en eller med tiden to svs pc13 ultra. Blir det bare rot hvis en kjører 7.3? Altså blander klipsch og svs? Ps er helt grønn når d kommer til lyd.
    Det kan være fornuftig og innhente profesjonell hjelp. Først måle anlegget for å finne ut hvor problemet sitter og deretter gjøre det som er nødvendig.

Ofte er det slik at trøkket ligger høyere i frekvens enn der hvor tradisjonelle subwoofere spiller og da hjelper det i grunnen lite med flere. Løsningen da er å bruke noe som kan deles høyt. Det krever dog mer når det gjelder integrering og man bør bruke to enheter.

Så er du grønn som du sier, så ville jeg anskaffet assistanse.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Det kan være fornuftig og innhente profesjonell hjelp. Først måle anlegget for å finne ut hvor problemet sitter og deretter gjøre det som er nødvendig.

Ofte er det slik at trøkket ligger høyere i frekvens enn der hvor tradisjonelle subwoofere spiller og da hjelper det i grunnen lite med flere. Løsningen da er å bruke noe som kan deles høyt. Det krever dog mer når det gjelder integrering og man bør bruke to enheter.

Så er du grønn som du sier, så ville jeg anskaffet assistanse.
    Godt råd, "trøkk" ligger ofte høyere opp i frekvens. Følg det!

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke stereo i en sub?
    Jeg tror han må ha misforstått det med sub.
    Du kan ikke høre hvor en korrekt innstilt og plassert sub står i rommet!
    Sikkert noe i det, men om jeg skal ha dedikert hjemmekino med sjangse for musikk så tror jeg at jeg vil ha to suber.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil si dette kommer an på hvilke muligheter man har mtp plassering.
    Er bedre med en gos sub med optimal plassering ,enn to "halvgode" feilplasserte !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •