Hva trengs av utstyr for subtesting?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva trengs av utstyr for subtesting?

Har bestemt meg for å ta tak i lydproblemet her i kåken. Lydtrykket (høyttaler som sub) forsvinner ut i intet og noen målinger er vel et greit sted å begynne. Hva er det folk bruker til slikt? Kan jeg bruke en mic og noe programvare eller må man anskaffe en dB-måler?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et db meter er vel den ene og beste investeringen jeg har gjort surround lyden min.
    og http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10515443 den har mic utgang og kan doble som måle mic tilsammen med REW (skal finnes en par guider her på forumet) programmet er gratis og laste ned, men krever registrering på forumet drifter det.

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Denne http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10516898 micen har også blit laget til og brukes med REW, men tror det veldig lite som skiller de to måle messig som et første steg.
    Så vil heller anbefale og prøve med radioshacken, og vurdere UMIK etterpå (mest sannsynlig ikke nødvendig).

Men som alltids, mantraet her er jo høytaler plassering høytaler plassering høytaler plassering.
    Hvordan er rommet ditt med tanke på vegger, hva slags høytaler sub har du og hvilke plasseringer har du prøvd?

Vi kan kanskje spare deg noen kroner med rette infoen, men jeg er selv overbevist om at et db meter og målebånd er 'must have' hjelpe midler til lyden, den automatiske korrigeringen har hos meg iblant bomma med så mye som 5 db ved enkelte tilfeller.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd det meste for å få bedre lyd. Vært her inne på forumet tidligere å spurt. Håpløst rom. Kvaderatisk, skråtak, åpen gang, kjøkkenøy som "bakvegg" til fronten. Har per dags dato en SVS PC12-NSD ( og Klipch RF62) som jeg omtrent må sitte oppe på for å få noe annet enn romlebass (og HØYT volum). En kompis kom til og med innom med en ekstra, tilsvarende sub uten at det utgjorde mye forskjell. Må sikkert bruke lydplater og bassfeller etc. for å ordne opp i dette.
    Derfor tenkte jeg å måle litt for å få en idé om hvor skoen trykker. Dvs. dere her inne forhåpentligvis =D. Vil ikke ha noen forståelse av hva en graf vil fortelle meg.
    Det jeg vil prøve å hente fram er mer punchbass. Jeg får nå omtrent bare jordskjelv som stopper ved ankelen. Har lest at det er vanskelig å virkelig få frem det skikkelige trykket fra kino, men vet det er mulig. Derfor går jeg også med tanker om en DIY 15" sub. Men det blir etter alt annet er ordnet opp i.
    Har lenge vurdert en Radioshack, så det blir nok bestilt en slik nå.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper jo ikke med måleutstyr, som TorTorden skriver er det plaseringen du må jobbe med. En god fremgangsmåte er å sette subben der du sitter og da spiller av bass, da går du omkring og finder det stedet hvor du har mest bass, der skal subben stå. Noen ganger er det kanskje ute i gangen, hvem vet.
    Du skriver ikke om du har receiver og romkorreksjon, ei heller hvilke høyttalere du har og plaseringen av disse. Du kunne jo kanskje tatt noen bilder?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, nå så jeg hvilke høyttalere det er. Hvor stort er rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen Vis post
    Hjelper jo ikke med måleutstyr, som TorTorden skriver er det plaseringen du må jobbe med. En god fremgangsmåte er å sette subben der du sitter og da spiller av bass, da går du omkring og finder det stedet hvor du har mest bass, der skal subben stå. Noen ganger er det kanskje ute i gangen, hvem vet.
    Du skriver ikke om du har receiver og romkorreksjon, ei heller hvilke høyttalere du har og plaseringen av disse. Du kunne jo kanskje tatt noen bilder?
    Dette er ikke helt rett. Den plassen du vil oppleve mest bass, er der de stående bølgene har sitt maksimum. Dette er den absolutt værste plassen å sette subben. Med en enkel måling vil du kunne se hvilke frekvenser de stående bølgene har maks og min, og du kan sette suben der du får gjevnest respons.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.....Er det ikke mulig å editere poster nå?

Glemte å legge til at er du maks uheldig å sitte i en node (nullpunkt), vil en del frekvenser neste forsvinne i hele rommet når du går rundt for å lytte/måle. Du må sette subben i ett hjørne å eksitere alle modene (makspunktene) samtidig når du eventuelt måler.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke muligt å redigere poster, etter et svar går man heller ikke tilbake til tråden, får bare beskjed om at man ikke kan poste igjen før om 29 sekunder....

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god sub??? :-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegn opp rommet i paint med plasseringer og ca mål.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seint svar, men har vært bortreist.
    Bilde av leiligheten min under (er det ikke mulig å legge inn bilder i teksten nå?) Trepanel på alle vegger. Lurte på om jeg burde prøve ut noen lydplater og evt. bassfeller i hjørner etc?

Kikket på RadioShack 2055, men ser at den bare går ned til 30 Hz. Er ikke da minidsp UMIK-1 USB målemikrofon et langt bedre kjøp om jeg skulle finne på å bestille noe slikt? Har en H2n liggende, men det er kanskje ikke mulig å få korrekt måling med den og noe programvare?

Og til slutt. Hva slags program er bra til sjekking av basseffekt? Tenkte da på et program som kan sende ut en bestemt, kontinuerlig frekvens mens jeg vandrer rundt og lytter.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom Vis post
    Seint svar, men har vært bortreist.
    Bilde av leiligheten min under (er det ikke mulig å legge inn bilder i teksten nå?) Trepanel på alle vegger. Lurte på om jeg burde prøve ut noen lydplater og evt. bassfeller i hjørner etc?

Kikket på RadioShack 2055, men ser at den bare går ned til 30 Hz. Er ikke da minidsp UMIK-1 USB målemikrofon et langt bedre kjøp om jeg skulle finne på å bestille noe slikt? Har en H2n liggende, men det er kanskje ikke mulig å få korrekt måling med den og noe programvare?

Og til slutt. Hva slags program er bra til sjekking av basseffekt? Tenkte da på et program som kan sende ut en bestemt, kontinuerlig frekvens mens jeg vandrer rundt og lytter.
    Bruk REW - det er gratis , og har alt du trenger.
    Du må bare registrere deg på Hometheatershak-forumet , og laste det ned derfra !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr dette at jeg kan bruke H2n-micen til dette?

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg allerde har installert det som skal. Så problemet er noe annet.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0